Bogføring af indskudskonto i VS
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 22-06-04 21:55

Lidt flere spørgsmål til VS

Jeg har ved indtrædelse i VS indskudt afskrivningsberettigede
driftsmidler på indskudskonto.

Da jeg jo afskriver på disse skal indskudskontoen jo nedskrives
tilsvarende, men hvordan bogføres dette?

mvh
Jeppe

Fra : Michael Sørensen

Dato : 23-06-04 00:03

> Jeg har ved indtrædelse i VS indskudt afskrivningsberettigede
> driftsmidler på indskudskonto.
>
> Da jeg jo afskriver på disse skal indskudskontoen jo nedskrives
> tilsvarende, men hvordan bogføres dette?

Indskudskontoen som er en note under det, jeg plejer at have under
overskriften "skattemæssige specifikationer" bagest i indkomst og
formueopgørlesen, er ikke en decideret konto, som man bogfører på. Den
opgøres og kan fx bestå af nogle konti i bogføringen mv, men er ikke en
decideret post for sig selv

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 23-06-04 20:28

Den Wed, 23 Jun 2004 skrev Michael Sørensen:

> [...]
> på. Den opgøres og kan fx bestå af nogle konti i bogføringen mv,
> men er ikke en decideret post for sig selv

Ok. Men burde det ikke være muligt at opgøre "kontoen" direkte i
regnskabet? Det ville jo forbedre overblikket noget.....

mvh
Jeppe

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 23-06-04 22:01

"Jeppe N. Madsen" skrev:

> Ok. Men burde det ikke være muligt at opgøre "kontoen" direkte i
> regnskabet? Det ville jo forbedre overblikket noget.....

Det kan du ikke. Indskudskontoen er udelukkende til brug for
virksomhedsordningen, og har intet med virksomhedens drift at gøre. Derfor
laves den som note i de skattemæssige specifikationer. Indskudskontoen
opgøres ved indtræden i virksomhedsskatteordningen og kun ved indskud i året
eller hæverækkefølgen tilsiger bevægelse herpå sker der ikke ændringer af
indskudskontoen.

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 23-06-04 22:03

"Kenn Gerdes" skrev:

> [...]
året
> eller hæverækkefølgen tilsiger bevægelse herpå sker der ikke ændringer af

Du bedes lige se bort fra "ikke" i sidste sætning :)

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 24-06-04 17:16

Den Wed, 23 Jun 2004 skrev Kenn Gerdes:

> Det kan du ikke. Indskudskontoen er udelukkende til brug for
> virksomhedsordningen, og har intet med virksomhedens drift at
> gøre. Derfor laves den som note i de skattemæssige
> specifikationer.

Ok.

> Indskudskontoen opgøres ved indtræden i virksomhedsskatteordningen
> og kun ved indskud i året eller hæverækkefølgen tilsiger bevægelse
> herpå sker der ikke ændringer af indskudskontoen.

Men jeg går ud fra at driftsmidler også kan indgå som indskud? Hvad
sker der med indskudskontoen når disse driftsmidler afskrives?
Ingenting?

mvh
Jeppe

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-06-04 17:27

"Jeppe N. Madsen" skrev:

> Men jeg går ud fra at driftsmidler også kan indgå som indskud?

:)

Hvad
> sker der med indskudskontoen når disse driftsmidler afskrives?
> Ingenting?

Præcis. Indskudskontoen er udtryk for hvad du skattefrit kan hive ud af
virksomheden.

Med venlig hilsen

Kenn Gerdes

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-04 18:49

Kenn Gerdes wrote:

> Præcis. Indskudskontoen er udtryk for hvad du skattefrit kan hive ud af
> virksomheden.

Desværre, du plejer ellers at være driftssikker

Det er ikke rigtigt, da du lige skal gennem hæverækkefælgen først.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.