2D grafikkort til DVI 1600*1200@75Hz
Fra : Klaus A

Dato : 22-06-04 19:48

Jeg har anskaffet mig en Acer AL2021 (Tco03 - fint skal det være), men ikke
om den vil køre på mit Matrox Mill. P650. (squ)
Det kort trækker ellers normalt 2 Dell FP2001 ved 1600*1200@60Hz.

Jeg kan få den Acer'en op på 1280*1024 på forskellige Nvidia kort.
Hvad skal jeg anskaffe af kort til at drive den med? Det er et ufravigeligt
krav, at kunne levere 1600*1200@75Hz
Der må gerne være mulighed for dual view, men det er ikke et absolut krav.
Har kig på et Asus V9520 med dual DVI (FX5200).

Nogen ideer?

Klaus

Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-04 20:43

> [...]
> Der må gerne være mulighed for dual view, men det er ikke et absolut krav.
> Har kig på et Asus V9520 med dual DVI (FX5200).

Mon ikke det bare er et spørgsmål om indstillinger?

Hvis du går ind under de avancerede indstillinger for grafikkortet > Kort >
Liste over tilstande - burde du kunne se om den er der :)
Mit Radeon 9500 Pro kan køre 85 Hz @ 1600*1200

Brian

Fra : Klaus A

Dato : 22-06-04 21:00

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du går ind under de avancerede indstillinger for grafikkortet > Kort
>
> Liste over tilstande - burde du kunne se om den er der :)

Det er lige _det_ der er problemet. Der er ingen modes over 1600*1200 @ 60.
Der er forskel på VGA stik eller DVI. Ved DVI falder udvalget af "modes" til
noget gammeldags noget...

Tro mig, jeg har kigget

Klaus

Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-04 21:51

> [...]
60.
> Der er forskel på VGA stik eller DVI. Ved DVI falder udvalget af "modes"

A-ha! Du sagde jo ikke at det var en DVI fladskærm :) - Men havde jeg gidet
google, havde jeg vel set det...

Hvis du vil vide hvad de forskellige kort kan klare på DVI må du vist snart
se på producenternes hjemmesider, eller google... Eller hvis du er heldig,
er der nogen her der kan svare ;)

Brian

Fra : MKH1

Dato : 24-06-04 14:39

60, 75 eller 100 Hz er vel fuldstændig ligegyldigt på en fladskærm?

Martin.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 24-06-04 16:53

> 60, 75 eller 100 Hz er vel fuldstændig ligegyldigt på en fladskærm?

Nemlig. Standarden for DVI er 60Hz - frekvensen er ikke afgørende for en
TFT - glem jeres CRT lærebog, den kan ikke bruges på ny TFT teknologi.

Bruger du din viden om Benzin og benzin motorer, når du hælder Diesel på en
diesel motor - nej, vel :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Klaus A

Dato : 24-06-04 19:36

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Nemlig. Standarden for DVI er 60Hz - frekvensen er ikke afgørende for en
> TFT - glem jeres CRT lærebog, den kan ikke bruges på ny TFT teknologi.

Nå - anyways. Jeg har nu testet på 2 andre maskiner (win2k) med diverse
Nvidia Nvs og lign. ingen af dem kunne håndtere mere end 1280*1024 på DVI.
Jeg har idag fået et Asus V9520, og det virker. Jeg er gået efter et kort
med 2 DVI stik (der er ikke mange når det ikke må være et Matrox Px50).

Og frekvensen er 75Hz vertikalt og 60Hz Horisontalt (eller også var det
omvendt) i følge skærmens OSD, det var nok det der var anledning til
forviring - både hos undertegnede _og_ Acers nordiske support.

I morgen må jeg så prøve at sammenholde den (ACER AL2021m) med mine Dell
2001FP skærme.
Men indtil nu halter den efter i klarhed (er ikke justeret), og film er
direkte ulækre at se på skærmen. Til 2D er den dog ganske udemærket.

> Bruger du din viden om Benzin og benzin motorer, når du hælder Diesel på
en
> diesel motor - nej, vel :)

Ikke alle motorer går lige godt på benzin

Klaus