Aktier...
Fra : Thomas

Dato : 22-06-04 18:29

Et lille undrende spørgsmål. Hvordan finder man egentlig ud af kursen på
en aktie.? Jeg mener, hvordan beregnes den ? Når man f.eks ser at en
aktie kan svinge op og ned i værdi indenfor ganske få minutter, hvad er
det så der forårsager det? Og hvordan bliver det beregnet rent praktisk?
Måske er der nogen der kender til et sted hvor man kan læse lidt nærmere
om baggrunden for dette ?

Thomas Carstensen

http://www.kondomekspressen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-04 18:55

Thomas wrote:

> [...]
> en aktie.? Jeg mener, hvordan beregnes den ? Når man f.eks ser at en
> aktie kan svinge op og ned i værdi indenfor ganske få minutter, hvad er

Aktiekursen fastsættes normalt ud fra den indre værdi i firmaet (altså,
hvad der er af værdier såsom bygninger, varelagre mm. minus gælden) samt
forventningerne til den fremtidige indtjening. Det er især
forventningerne, der får aktiekurserne til at svinge.

For eksempel:
Oliepriserne stiger - det får AP Møllers aktier til at stige, fordi de
får flere penge for deres olie.

Dollar falder - det får AP Møllers aktier til at falde, fordi olien
afregnes i dollar, og der dermed kommer færre danske kroner i kassen.

Alt hvad der kan påvirke den fremtidige indtjening i et firma kan
påvirke aktiekursen, selv noget så "perifert" som antallet af
arbejdsløse. Er der for eksempel færre arbejdsløse inden for en bestemt
branche, må arbejdsgiveren betale højere lønninger for at tiltrække den
ønskede arbejdskraft. Og højere lønninger betyder normalt mindre
indtjening.

> Og hvordan bliver det beregnet rent praktisk?

De professionelle i investeringsmarkedet har folk til at udregne den
slags, nogle af dem (for eksempel bankerne) udsender anbefalinger på de
forskellige aktier. Men der er masser af elastik i processen, for måske
påvirker de forskellige faktorer ikke så meget som man troede, og måske
er der faktorer, som man ikke har kunnet forudse. Der kan for eksempel
være meget stor forskel på de anbefalinger de forskellige banker kommer
med.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas

Dato : 22-06-04 19:13

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> er der faktorer, som man ikke har kunnet forudse. Der kan for eksempel
> være meget stor forskel på de anbefalinger de forskellige banker kommer

Tak for dit svar, det gav mig god indsigt i det meste af det jeg spurgte
om. Jeg er dog stadig i tvivl om hvordan en aktie kan svinge op og ned
indenfor ganske kort tid. Nogengange sekunder...?

Fra : Jens@dtext.news.tele~

Dato : 22-06-04 22:33

"Thomas" <topperharleysnabela@mail.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er dog stadig i tvivl om hvordan en aktie kan svinge op og ned
> indenfor ganske kort tid. Nogengange sekunder...?
> Med venlig hilsen
> Thomas Carstensen

Det er en ganske almindelig udbud / efterspørgselsfunktion -
markedet bølger op og ned for hele tiden at afspejle en balance mellem hvad
købere og sælgere mener at aktien er værd.
Mange af de kortsigtede bevægelser er ren spekulation, og kun ganske, ganske
få mennesker kan lave penge på de helt kortsigtede bevægelser, da det er
"against all odds"
/Jens

Fra : Thomas

Dato : 22-06-04 22:52

Jens@dtext.news.tele.dk wrote:
> [...]
> få mennesker kan lave penge på de helt kortsigtede bevægelser, da det er

Ok... Men sidder der en lille troldmand og vælger at istedet for at
aktien nu koster 802dkk så koster den nu 804... og om 20 sekunder så
koster den 803 igen... Eller er det fondsbørsen der regulerer det ?
Eller er der en computer der skruer op for prisen når den kan se at der
er mange der køber aktien, og i så fald, hvordan ved den hvor meget der
skal skrues op? Synes det virker meget surrealistisk! Kan godt forstå at
det overordnet drejer sig om at hvis aktien bliver populær er det fordi
folk tror på virksomheden og fordi virksomheden stiger i værdi (evt hvis
de får en stor ordre eller lignende), men hvordan bestemmes det mere
konkret at nu skal aktien stige med eksempelvis 10 kr... og ikke 11kr ?
Findes der en hjemmeside der dybdegående forklarer dette? Har ledt uden
held.
På forhånd tak.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-04 22:59

Thomas wrote:

> Ok... Men sidder der en lille troldmand og vælger at istedet for at
> aktien nu koster 802dkk så koster den nu 804... og om 20 sekunder så
> koster den 803 igen... Eller er det fondsbørsen der regulerer det ?

Det er udelukkende et spørgsmål om, hvem der vil købe og sælge. Som på
en almindelig auktion. Du har 10 gamle stole, du vil sælge. Du spørger,
hvem der vil købe en stol for 100 kroner. Er der en der køber, er kursen
100 kroner. Så kommer der en, der siger han vil give dig 95 kroner.
Siger du ok, er kursen 95 kroner. Det kan stadig være en god handel for
dig, hvis du selv mener, stolene kun er 90 kroner værd. Men så får du
måske at vide, at det er Børge Mogensen-stole, og at de er 110 kroner
værd. Så den næste, der vil købe en stol må punge ud med mindst 110
kroner, hvis han vil købe en stol. På børsen er der så mange flere end
en person som sælger "stole", og kursen afspejler hele tiden, hvad
sælgere og købere kan blive enige om at "stolene" er værd.

Forøvrigt ville jeg meget gerne kunne købe aktier med din computer. Du
befinder dig i fremtiden, og det kan være en stor fordel, når man skal
gætte, om kursen ryger op eller ned inden for de nærmeste minutter (sagt
på en anden måde, dit ur går forkert).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas

Dato : 22-06-04 23:13

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> befinder dig i fremtiden, og det kan være en stor fordel, når man skal
> gætte, om kursen ryger op eller ned inden for de nærmeste minutter (sagt

Haha...ja men den har også været meget dyr

Og nu er den også langsomt ved at sive ind på lystavlen...! Kan man sige
det sådan, at hvis der ikke er nogen der vil sælge deres aktier, så er
der jo heller ikke nogen der kan købe dem, så derfor sætter
"markedsmekanismen" værdien af aktien op, så der er nogen der bliver
interesseret i at sælge, hvilket muliggør at en ny investor kan købe ?

Tak for hjælpen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-04 23:35

Thomas wrote:

> [...]
> "markedsmekanismen" værdien af aktien op, så der er nogen der bliver
> interesseret i at sælge, hvilket muliggør at en ny investor kan købe ?

Jeps!

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas

Dato : 22-06-04 23:45

Kim Ludvigsen wrote:

> Jeps!

Er det en computer der står inde på fondsbørsen der finder ud af at der
er for mange købere i forhold til sælgere, og derfor sætter den så
kursen op?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-06-04 00:39

Thomas wrote:

> Er det en computer der står inde på fondsbørsen der finder ud af at der
> er for mange købere i forhold til sælgere, og derfor sætter den så
> kursen op?

Computeren sætter ikke kursen op eller ned - den registrerer blot de
handler som sælgerne og køberne gennemfører. Kursen er altid den sidst
gennemførte handel.

Prøv for eksempel at se
https://stocknet.dk/market/showCompanyInfo.jsp?security_oid=8987339
(virker muligvis kun i Fondsbørsens åbningstid)
Her kan du se de seneste handler, og dermed udviklingen af kursen. Du
kan desuden se ordredybden, der viser, hvor mange aktier der er til salg
eller køb - dog kun de fem bedste priser for henholdsvis sælger og
køber.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas

Dato : 23-06-04 20:27

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> kan desuden se ordredybden, der viser, hvor mange aktier der er til salg
> eller køb - dog kun de fem bedste priser for henholdsvis sælger og

Fungerer det på den måde, at hvis vi nu antager at jeg ejer 1000 stk
Novo aktier. Kursen pt er 325 på en novo aktie. Hvis jeg nu vil sælge
når aktien når op på 340, går man så ind og skriver det et sted, og når
så aktien går op på 340 så sættes de til salg, og står så og venter på
at der kommer en køber forbi der vil købe til 340 ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-06-04 20:48

Thomas wrote:

> [...]
> så aktien går op på 340 så sættes de til salg, og står så og venter på
> at der kommer en køber forbi der vil købe til 340 ?

Stort set ja, dog med den forskel, at aktien er sat til salg fra
starten, altså fra du fortæller din børsmægler, at du vil sælge til kurs
340. Din salgsordre ligger så bare og venter på, at der kommer en, der
vil købe dem til den pris.

Hvis du ser på det tidligere link til Novos aktier så er ordredybden
netop ordrer, hvor nogen har sagt, de vil sælge eller købe til en
bestemt pris.

Der er så forskellige værktøjer, hvor du kan tidsbegrænse dit
salgstilbud, så det for eksempel kun gælder i én dag, to dage eller
indtil du trækker salgstilbuddet tilbage. Det er lidt forskelligt, hvad
de forskellige børsmæglere tilbyder her.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Thomas

Dato : 23-06-04 21:18

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> indtil du trækker salgstilbuddet tilbage. Det er lidt forskelligt, hvad
> de forskellige børsmæglere tilbyder her.

Så gik der altså et lys op for undertegnede!

Dette er altså et helt fantastisk forum !

Tusind tak for hjælpen Kim. og Jens.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-06-04 22:44

Thomas wrote:

> Tak for dit svar, det gav mig god indsigt i det meste af det jeg spurgte
> om. Jeg er dog stadig i tvivl om hvordan en aktie kan svinge op og ned
> indenfor ganske kort tid. Nogengange sekunder...?

Jeg er sikker på, at der er andre, der kan forklare det bedre end mig,
men jeg prøver alligevel.

Det er hovedsageligt fordi, ikke alle vurderer aktiernes værdi (indre
værdi + den fremtidige indtjening) ens. Nogle er måske villige til at
give 102 kroner for en aktie som andre kun vil give 100 kroner for. På
samme måde med sælgerne, nogle vil måske sælge for 100 kroner, andre
ikke for mindre end 102.

De billigste aktier sælges først, så både dem der vil give 100 kroner,
og dem der vil give 102 kroner, får dem til kurs 100. Når der ikke er
flere tilbage, som vil sælge til kurs 100, så er der måske nogle, som
vil sælge for 101 kroner. Alle dem der vil give 100 kroner hopper af,
men dem der vil give 102 hænger stadig på, og så stiger kursen til 101.
Osv. Der kommer hele tiden nye sælgere og nye købere til, så kursen kan
hele tiden svinge op og ned alt efter, hvem der kommer på banen, og hvad
de er villige til at sælge eller købe for.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 28-06-04 22:25

> [...]
> forventningerne til den fremtidige indtjening. Det er især
> forventningerne, der får aktiekurserne til at svinge.

Prisen på en Aktie kan ikke "beregnes" - Prisen er simpelthen det som
Investorerne *forestiller* sig at aktien er værd *for dem* på et givet
tidspunkt. Der er heller ikke nogen, der bestemmer prisen - "folk" lægger
købs- og salgstilbud ind på fondsbørsen og andre folk accepterer tilbuddene
eller ikke. En slags Auktion.

F.ex. Vestas: Folk læser en artikel om at "nu stiger olien" så farer de ud
og køber Vestas fordi alternativ energi må være fremtiden. Lidt senere læser
de en artikel i Jydepotten om at Vestas kun har en margin på 1.2% - ringere
end den allerværste obligation - så synes de måske at Vestas nu er et
dårligt papir og sælger. I virkeligheden er der ikke sket nogetsomhelst,
hverken med Vestas eller Verden - det er bare folks holdninger der skifter!

Man kan filosofere længe over hvad en aktie *burde* være værd - det bruger
Analytikere megen tid på - men det betyder ikke ret meget for hvad papiret
handles til.

Dog kan man sige at jo større, velkonsolideret og forståelig virksomheden
er, jo bedre "tracker" aktiekursen virksomhedens nøgletal - sikkert fordi
den slags papirer tiltrækker store fonde som har analytikere til a vurdere
hvad aktier bør koste.

"Små" papirer eller "Mode-aktier", som VWS, er meget mere tilfældige.
Sammenlign f.ex. A.P.Møller med VWS eller Topsil.

Lars Tvede's "Børshandelens Psykologi" og Hersh Shefrin's "Beyond Fear &
Doubt" forklarer det hele