50cc LC cylindre??
Fra : Kristian

Dato : 22-06-04 13:45

Hej.

I min evige ombyggen af en Yamaha Fs1 og søgen efter mere effekt
er jeg nu gået tør for ide´er. Jeg har kørt med stort
set alle af de Yamaha cylindere, der har eksisteret indenfor de sidste 20
år.

Jeg har også haft både Kreidler og Puch cobra cylinder på,
Men også her opstår problemet med at den ikke kan komme af
med varmen.
Så jeg vil høre om der er nogen af jer her i gruppen, der ved om der findes
noget Lc grej i 50cc klassen til scootere, der har en slaglængde indenfor
39 - 41mm. og helst i Alu.
Pindbolt afstand er ikke afgørende

Mvh
Kristian,

Fra : RpR

Dato : 22-06-04 17:00

> [...]
findes
> noget Lc grej i 50cc klassen til scootere, der har en slaglængde indenfor

Fat i en Minarelli LC cylinder fra bl.a. Aerox, Area 51, SR 50 LC, Benelli
491 GT, osv.

Der kører kølingen desuden udenom blokken, så det er nemt at sætte en
ekstern pumpe på systemet.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Kristian

Dato : 22-06-04 18:12

Hej

"RpR" skrev:

> findes
>
> Fat i en Minarelli LC cylinder fra bl.a. Aerox, Area 51, SR 50 LC, Benelli
> 491 GT, osv.

Aha !! men er det ikke jern/støbegods cylindre på dem når det er i 50cc ?
Jeg synes jeg har ledt alle de Tun-shops igennem jeg kan finde på nettet..
og dem jeg kan finde i Alu er alle i 47mm eller større
Og dem der er i 40mm er blæsekølede, og det kan jeg ikke bruge til noget.

Jeg har ingen mulighed for at lave plads til 47.6 eller noget i den kaliber
Men har måske en mulighed med en i 40-41mm, hvis skørterne så kan drejes
ned.
Yder diameteren på skørterne er vel ens uanset om det er en 40 eller 47.6 ?

Derfor skal det helst være i Alu, den er også nemmere at arbejde i, hvis der
skal
lidt "anderledes" porttider i.

> Der kører kølingen desuden udenom blokken, så det er nemt at sætte en
> ekstern pumpe på systemet.

Så er det jo simpelt at klare med en EL pumpe så

Mvh
Kristian,

Fra : RpR

Dato : 22-06-04 21:51

> Aha !! men er det ikke jern/støbegods cylindre på dem når det er i 50cc ?

Der findes skam også 50cc alu cylindre, de koster bare allesammen kassen da
de typisk er beregnet til 50cc baneræs, og derfor er meget højtydende.
Polini Evolution 50cc er et godt eksempel.

> Yder diameteren på skørterne er vel ens uanset om det er en 40 eller 47.6
?

Yep

> Derfor skal det helst være i Alu, den er også nemmere at arbejde i, hvis
der
> skal
> lidt "anderledes" porttider i.

Tror ikke du finder en 50cc alu cylinder der ikke i forvejen har pænt
skrappe port tider
Du får nok snarere problemer med at få lavet en potte der kan sidde på
FS-1'en og som er kort nok.

Fra : Kristian

Dato : 22-06-04 23:11

Hej

"RpR" skrev :
> [...]
> de typisk er beregnet til 50cc baneræs, og derfor er meget højtydende.
> Polini Evolution 50cc er et godt eksempel.

Ok, prisen kommer lidt i anden række. Har du nogen ide´ om ydelsen
på sådan en cylinder, og findes der andre end polini.

> ?
> Yep

Det blir bedre og bedre.

> Tror ikke du finder en 50cc alu cylinder der ikke i forvejen har pænt
> skrappe port tider

Ved du noget om hvad porttiderne ca. ligger på ?
Topeffekten må gerne ligge mellem 11-12000 Rpm´s

> Du får nok snarere problemer med at få lavet en potte der kan sidde på
> FS-1'en og som er kort nok.

Ja. det lander jo omkring en resonanslængde på 700-710 mm
Jeg kører i forvejen med et ret kort forrør og en
ombygget Next potte.

Men mon ikke det går, den kravler alligevel snart over i et rørstel.
Planen er at få den ned på 50-60 kg, og få den til at ligne de
gamle Kreidler Van Veen racere.
Jeg har lokket en ven til at fabrikere en fuldkåbe til den
som ligner lidt kreidler modellen.
Lidt RD50 stjernefælge og en Alutank, så er den ved at være der

Mvh
Kristian,

Fra : Brian A.

Dato : 23-06-04 07:46

" Kristian" <Who Knows@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> som ligner lidt kreidler modellen.
> Lidt RD50 stjernefælge og en Alutank, så er den ved at være der

Jeg har et gammelt Kreidler stel med motor til at stå. Den er uden cylinder
osv., stellet er der, vist også forgaflen, men det er langt tid siden jeg
har kigget til det. Kunne det evt. have interesse, jeg mener det er et
rørstel :)

Fra : RpR

Dato : 23-06-04 07:47

> Ok, prisen kommer lidt i anden række. Har du nogen ide´ om ydelsen
> på sådan en cylinder, og findes der andre end polini.

Polini opgiver ydelsen til et sted over 17hk svjh, men det mangler vi
stadigvæk at se, nok primært fordi der ikke er mange der kaster sig ud i
50cc, men går direkte til de store 70cc kits, der koster det samme, eller
endda er billigere.

> Ved du noget om hvad porttiderne ca. ligger på ?
> Topeffekten må gerne ligge mellem 11-12000 Rpm´s

De præcise porthøjder på 50cc evo har jeg ikke, men jeg ved at den er en del
skrappere end 70cc udgaven, og den har jeg et portmap af i portmap sektionen
på mit forum:

http://81.7.135.211/moped1/phpbb2/viewtopic.php?t=23

Begge kits arbejder bedst omkring 13500rpm, og deres effektområde er så
snævert at jeg tvivler stærkt på du får det til at spille med kun 4 gear at
lege med.

> [...]
> som ligner lidt kreidler modellen.
> Lidt RD50 stjernefælge og en Alutank, så er den ved at være der

Lyder spændende, smut forbi forummet og lav et projekt derinde, helt sikkert
mange der følger med der

Fra : rotel

Dato : 24-06-04 07:46

Jeg har en Aerox 50 ccm LC liggende.
Den er flot og har kørt 2000 km.
Hvis du er interesseret så mail.

Fra : Kristian

Dato : 24-06-04 23:39

Hej

"rotel" <rotel1@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en Aerox 50 ccm LC liggende.
> Den er flot og har kørt 2000 km.
> Hvis du er interesseret så mail.

SNIP.

Er det mig du svarer ??

Jeg har fået fat i en fra en SR50LC, Godnok en Jern cylinder
Med nogle ret små porte i, men den er god nok til lidt forsøg.

Mvh
Kristian,

Fra : rotel

Dato : 25-06-04 14:02

aner det ikke gå til en forhandler og få det målt på en ny cylinder.

Fra : Brian A.

Dato : 25-06-04 15:08

> aner det ikke gå til en forhandler og få det målt på en ny cylinder.

Hvad aner du ikke, og hvad skal der måles på en ny cylinder?

Fra : Kristian

Dato : 24-06-04 23:33

"RpR" skrev :

> [...]
>
> Begge kits arbejder bedst omkring 13500rpm, og deres effektområde er så
> snævert at jeg tvivler stærkt på du får det til at spille med kun 4 gear

Ja, kan godt se den ligger højt, det ligner noget Udst. timing på 200-202
Gr.
Og så er 4 gear ikke nok. Med mindre jeg kan brede effekten lidt ud
med Potten.

> Lyder spændende, smut forbi forummet og lav et projekt derinde, helt
sikkert
> mange der følger med der

Følger da lidt med derinde, men forstår ikke lige at lave et Topic...
Tror heller ikke der er nogen der gider følge med, da projektet indtil
videre har stået på i snart maaange år
Jeg har haft Yamaha i 21 år efterhånden, og tunet 2taktere ligeså længe
men kan stadig ikke lade være med at skrue/tune lidt på den..

Mvh
Kristian,

Fra : RpR

Dato : 25-06-04 10:36

> Følger da lidt med derinde, men forstår ikke lige at lave et Topic...

Bare at oprette en bruger først =)

Fra : Kristian

Dato : 06-07-04 20:07

Update

" Kristian" <Who Knows@nowhere.invalid> skrev:
>Bla bla bla...

Jeg er nu kommet lidt længere med projektet, Jeg har fået
så meget drejet og fræset af en SR50/Aerox Cylinder,
at den kan gå på en Fs1 motor.
Så indtil videre ser det ud som om der er en lille chance
for at det kan komme til at køre.

men nu til spørgsmålet:
Jeg har fået fat i en lettere havareret 50cc Polini evo
cylinder og topstykke, umiddelbart er det kun stemplet
der er dødt (hullet stempeltop) og nogle ret små
mærker i cylindervæggen. Men da stemplet er med 10mm
krydspind, passer det ikke lige sammen med Yamahaen.

Jeg kan self. proppe et alm Yamaha stempel i, men
hvis der findes et med 12mm til cylinderen, er det uden tvivl
en del stærkere, end de stempler der findes til Fs1 idag.
Jeg har ledt rundt på Polini´s hjemmeside,uden at finde
noget der ligner.

Er der nogen af jer, der ved om det findes, og isåfald hvor ??

Mvh
Kristian,

Fra : RpR

Dato : 06-07-04 21:47

> Er der nogen af jer, der ved om det findes, og isåfald hvor ??

Det gør der da
www.scooter-racing.dk kan ihvertfald skaffe det.

Fra : Kristian

Dato : 06-07-04 22:41