On Tue, 22 Jun 2004 13:57:31 +0200, "John" <jk7410@hotmail.com> wrote:
>
>"Jens" <jenshofman@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>news:c288769a.0406220336.66d05543@posting.google.com...
>> Er det ikke korrekt at både
http://www.caslonshop.dk/ og
>>
http://www.macxpres.dk/shop/ overtræder loven idet de ikke angiver
>> priserne incl. moms, men excl. moms? (også selvom de skriver, at
>> priserne er excl. moms)
>>
>> Så vidt jeg ved, er disse forhandlere ikke undtaget loven selvom de
>> måske vil hævde, at de primært sælger til erhvervsdrivende fremfor
>> privatpersoner. Da privatpersoner faktisk kan handle i de pågældende
>> webbutikker.
>>
>> Er der nogen der kan af- eller bekræfte mig i min antagelse? Evt. har
>> en reference til en lovtekst?
>
>
>Den primære målgruppe afgører hvad du må skrive. Hvis din primære målgruppe
>er erhvervsdrivende må du gerne skrive prisen excl. moms, bare du tydeligt
>gør opmærksom på at det er excl. moms.
>
>Da begge firmaer gør opmærksom på at deres priser er excl. moms og det
>samtidig virker som om deres primære målgruppe er erhvervsdrivende, ser jeg
>intet problem i at de angiver prisen excl. moms, selv om det da havde været
>bedre om begge priser havde stået der.
Forbrugerombudsmanden kørte for nogle år siden en sag mod Metro. Metro
er en engrosvirksomhed der primært sælger til erhvervsdrivende - de
kræver endda et adgangskort/medlemskort for at kunne handle i
butikken. Men da der også forekom (forekommer) forbrugersalg i Metro,
så blev de pålagt at angive priser med moms også.
På baggrund af dette vil jeg mene, at hvis der er mulighed for
forbrugerkøb, uanset at dette blot er sekundært, så er man forpligtet
til at angive priserne med moms.
Virksomheden kan dog selv vælge om de også vil angive prisen uden moms
af hensyn til deres primære kundekreds.
/Knud