Spørgsmål om kæde valg...
Fra : Moller

Dato : 22-06-04 09:23

Hejsa,

Hvis nu man skal skifte kæde alligevel...hvad skal man så vælge ?
som det er nu, køre jeg med en 428kæde. Men jeg har skulet lidt mod en
520 kæde.

Men hvad er fordele og ulemper hved et hak støre kæde ? så vidt jeg
selv kan se det, så er det vel stærkere kæde, men lidt mere tab i
transmisionen pga. vægten.... på den anden side, en 520 kæde kan jeg få
som O-rings, det kan jeg ikke med en 428 kæde, og så vidt jeg har
forstået er der mindre tab i O-rings end alm. gammeldags kæde ? eller er
jeg fejl på den.

--
VH
Lars Molnit

Fra : NielSV650

Dato : 22-06-04 11:29

"Moller" <news@molnit.com> wrote in message
> på den anden side, en 520 kæde kan jeg få
> som O-rings, det kan jeg ikke med en 428 kæde,

Sikker? Jeg valgte den ikke, men jeg er da rimelig sikker på at jeg havde
muligheden da jeg skiftede på Madam Blå mk I (XS400 Seca, for dem der ikke
følger så meget med)
Ifølge Louis.de er der masser af DID 428-kæder med O-, X- og W-ring.

>og så vidt jeg har
> forstået er der mindre tab i O-rings end alm. gammeldags kæde ? eller er
> jeg fejl på den.

Så vidt JEG har forstået, er der _mere_ tab i en O-ring end i en uden
O-ring.
Klåws Forkerty??

Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158

Fra : Moller

Dato : 22-06-04 11:27

NielSV650 wrote:

> [...]
> følger så meget med)
> Ifølge Louis.de er der masser af DID 428-kæder med O-, X- og W-ring.

   ok, det var jeg sp ikke klar over...

> Så vidt JEG har forstået, er der _mere_ tab i en O-ring end i en uden
> O-ring.
> Klåws Forkerty??

   hmmm, 428 kæde det blir ... hmmm, kan man mon få et 428 tandhjul til en
GS500 bagfælg ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-06-04 14:48

> Sikker? Jeg valgte den ikke, men jeg er da rimelig sikker på at jeg
> havde muligheden da jeg skiftede på Madam Blå mk I (XS400 Seca, for
> dem der ikke følger så meget med)

Jeg mener da at 520 er std. på XS400 Seca. Det er ihvertfald den Louis
anbefaler, og også den jeg kører med.

> Så vidt JEG har forstået, er der _mere_ tab i en O-ring end i en uden
> O-ring.

Jeps, der er mere tab i en O-rings kæde, men den er til gengæld noget
mere 'komfortabel', da den holder længere og det ikke er helt så kritisk
om man smører den konstant. Han man et automatisk smøresystem, som
f.eks. Scott-oiler, så betyder det mindre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 22-06-04 14:59

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> om man smører den konstant. Han man et automatisk smøresystem, som
> f.eks. Scott-oiler, så betyder det mindre.

Og så koster en 520-kæde i stærkeste udgave s50,- i Roskilde!
Jeg tror den koster en hund mere i O-ringsudgave.

.... og hva' koster så lige en spraydåse med kædefedt!!!! ;0)

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-06-04 15:46

> Og så koster en 520-kæde i stærkeste udgave s50,- i Roskilde!

Hvad betyder 's50,-'?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Moller

Dato : 24-06-04 08:56

NielSV650 wrote:

> Så vidt JEG har forstået, er der _mere_ tab i en O-ring end i en uden
> O-ring.

   hmmm, har nu tjekket DID's side, og de nævner at jeg kan holde mig til
428kæden.... og UK razer gruppen hentyder til at 428 er lettere, og
derved mindre tab :)

   Men inde på DID's side hentyder de til at en X-ring har kun den halve
friction ? og længere levetid ? så måske det er det der skal
overvejes... så er det bare hvor man skaffer et tandhjul til en 428
kæde, til en GS500 fælg :)

--
VH
Lars Molnit