|
| Vedr. køb af sko Fra : Merete |
Dato : 21-06-04 18:41 |
|
Jeg købte i dag et par sko med 40 % rabat fordi forretningen var blevet
solgt til en anden sko-kæde. Da jeg betalte spurgte jeg om ombytning og evt.
reklamationsret - ombytning skulle ske inden 3 dage, hvilket er fint nok -
men fejl og mangler kunne de ikke gøre noget ved, når forretningen er
solgt - kan det passe ? Kan jeg intet gøre hvis mine sko går i stykker ?
Eller er det ekspidienten der ikke helt har styr på det ? For jeg mener der
er noget med 2 år ?
Og hvor henvender jeg mig evt. hvis de går i stykker - for forretningen
eksisterer jo ikke mere ?
På forhånd tak !
Mvh Merete
| |
Morten Fruergaard (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 21-06-04 19:37 |
|
Merete wrote:
> Jeg købte i dag et par sko med 40 % rabat fordi forretningen var
> blevet solgt til en anden sko-kæde. Da jeg betalte spurgte jeg om
> ombytning og evt. reklamationsret - ombytning skulle ske inden 3
> dage, hvilket er fint nok - men fejl og mangler kunne de ikke gøre
> noget ved, når forretningen er
> solgt - kan det passe ? Kan jeg intet gøre hvis mine sko går i
> stykker ? Eller er det ekspidienten der ikke helt har styr på det ?
> For jeg mener der er noget med 2 år ?
> Og hvor henvender jeg mig evt. hvis de går i stykker - for
> forretningen eksisterer jo ikke mere ?
Det gør den vel. Blot under et andet navn...
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Rasmus (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Rasmus |
Dato : 21-06-04 20:12 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message
news:40d72ac0$0$23877$14726298@news.sunsite.dk...
> Merete wrote:
> > Jeg købte i dag et par sko med 40 % rabat fordi forretningen var
> > blevet solgt til en anden sko-kæde. Da jeg betalte spurgte jeg om
> > ombytning og evt. reklamationsret - ombytning skulle ske inden 3
> > dage, hvilket er fint nok - men fejl og mangler kunne de ikke gøre
> > noget ved, når forretningen er
> > solgt - kan det passe ? Kan jeg intet gøre hvis mine sko går i
> > stykker ? Eller er det ekspidienten der ikke helt har styr på det ?
> > For jeg mener der er noget med 2 år ?
> > Og hvor henvender jeg mig evt. hvis de går i stykker - for
> > forretningen eksisterer jo ikke mere ?
>
> Det gør den vel. Blot under et andet navn...
Hvorfor det?, og hvornår/hvad gør at de er forpligtiget til at overtage
forpligtigelser overfor den gamle butiks kunder?
mvh
Rasmus
| |
Morten Fruergaard (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 21-06-04 20:20 |
|
Rasmus wrote:
> Hvorfor det?, og hvornår/hvad gør at de er forpligtiget til at
> overtage forpligtigelser overfor den gamle butiks kunder?
Vel, at de har købt det?
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
Nu også dæk til personvogne... www.cf-offroad.dk:4567/index.php/
| |
Peter G C (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Peter G C |
Dato : 23-06-04 18:51 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
meddelelse news:40d734dd$0$23870$14726298@news.sunsite.dk...
> Rasmus wrote:
> > Hvorfor det?, og hvornår/hvad gør at de er forpligtiget til at
> > overtage forpligtigelser overfor den gamle butiks kunder?
>
> Vel, at de har købt det?
Nemlig!
Man undslipper kun reklamationsbestemmelser ved at gå konkurs.
/Peter
--
http://www.grauslund.com/
| |
Merete (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Merete |
Dato : 21-06-04 20:34 |
|
Morten wrote
"> Det gør den vel. Blot under et andet navn...
>
Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
Merete
| |
Bertel Lund Hansen (21-06-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 21-06-04 22:35 |
|
Merete skrev:
>Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.
Hvis et firma sælger en vare til en forbruger, så træder
købelovens bestemmelser om forbrugerkøb i kraft - uanset hvad de
selv siger. Der er derfor 2 års reklamationsret på varen hvilket
vil sige at man i op til 2 år fra købsdato kan klage over mangler
der var til stede ved købet.
Om skoene har en pris og en kvalitet der berettiger at man kan
forvente at de holder så længe, er ikke til at sige ud fra det
foreliggende.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
RH (22-06-2004)
| Kommentar Fra : RH |
Dato : 22-06-04 10:49 |
|
> >Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
>
> Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
> det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
> stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.
>
> Hvis et firma sælger en vare til en forbruger, så træder
> købelovens bestemmelser om forbrugerkøb i kraft - uanset hvad de
> selv siger. Der er derfor 2 års reklamationsret på varen hvilket
> vil sige at man i op til 2 år fra købsdato kan klage over mangler
> der var til stede ved købet.
>
> Om skoene har en pris og en kvalitet der berettiger at man kan
> forvente at de holder så længe, er ikke til at sige ud fra det
> foreliggende.
Som jeg forstår det, har hun købtl skoene inden de nye ejere har overtaget
butikken. Og de nye ejere er vel ikke forpligtiget til at overtage de gamle
ejeres forpligtelser?
/Sanne
| |
Per Christoffersen (22-06-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 22-06-04 10:54 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:lrked0tfouuantcd8rsqiq40t387717l1q@news.telia.dk...
> Merete skrev:
>
> >Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
>
> Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
> det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
> stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.
Det kunne jo være, at sko-butikken er solgt, men ikke overtaget endnu (feks.
solgt til overtagelse pr. 1/7).
Så bliver sagen måske lidt mere speget, - jeg kan ihvertfald ikke komme med
et klart svar på, om den nye ejer kan blive forpligtiget. Umiddelbart ville
jeg nu nok svare nej.
/Per
| |
Jon Bendtsen (22-06-2004)
| Kommentar Fra : Jon Bendtsen |
Dato : 22-06-04 12:10 |
|
Per Christoffersen wrote:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:lrked0tfouuantcd8rsqiq40t387717l1q@news.telia.dk...
>
>>Merete skrev:
>>
>>
>>>Ja, men de´nye ejere er vel ikke forpligtet ?
>>
>>Det er irrelevant at det er nye ejere. Det kan være relevant at
>>det er nye ejere hvis en kunde henvender sig om en sag der
>>stammer fra før overtagelsen, men det er jo ikke tilfældet her.
>
>
> Det kunne jo være, at sko-butikken er solgt, men ikke overtaget endnu (feks.
> solgt til overtagelse pr. 1/7).
> Så bliver sagen måske lidt mere speget, - jeg kan ihvertfald ikke komme med
> et klart svar på, om den nye ejer kan blive forpligtiget. Umiddelbart ville
> jeg nu nok svare nej.
Det kommer vel an på om de:
1) køber virksomheden?
2) køber/lejer butiks lokalet
3) køber restlageret
4) køber medarbejderne
i 1, vil jeg mene at reklamationer bliver videreført.
I 2 og 3 vil jeg mene at reklamationer ikke bliver videreført.
Hvis 4, så har de vel også lavet 1?
JonB
| |
Knud Berggreen (22-06-2004)
| Kommentar Fra : Knud Berggreen |
Dato : 22-06-04 22:40 |
|
On Tue, 22 Jun 2004 13:09:46 +0200, Jon Bendtsen <noone@example.com>
wrote:
>Per Christoffersen wrote:
>> Det kunne jo være, at sko-butikken er solgt, men ikke overtaget endnu (feks.
>> solgt til overtagelse pr. 1/7).
>> Så bliver sagen måske lidt mere speget, - jeg kan ihvertfald ikke komme med
>> et klart svar på, om den nye ejer kan blive forpligtiget. Umiddelbart ville
>> jeg nu nok svare nej.
>
>Det kommer vel an på om de:
>1) køber virksomheden?
>2) køber/lejer butiks lokalet
>3) køber restlageret
>4) køber medarbejderne
>
>i 1, vil jeg mene at reklamationer bliver videreført.
>I 2 og 3 vil jeg mene at reklamationer ikke bliver videreført.
>Hvis 4, så har de vel også lavet 1?
I tilfælde 1 kan der kun være tale om et selskab (A/S eller ApS), og i
så tilfælde vil der ikke være tale om salg af forretning men blot om
overdragelse af aktier eller anparter. Juridisk person vil stadig være
den samme og forpligtelserne uændret.
Ved 2 og 3 vil nye ejer ikke overtage gamle ejeres forpligtelser.
Punkt 4 kan ikke forekomme da slaveriet i Danmark (Dansk Vestindiske
Øer) blev ophævet i 1848.
/Knud
| |
Ole Andersen (23-06-2004)
| Kommentar Fra : Ole Andersen |
Dato : 23-06-04 06:04 |
|
Knud Berggreen wrote:
> I tilfælde 1 kan der kun være tale om et selskab (A/S eller ApS), og i
> så tilfælde vil der ikke være tale om salg af forretning men blot om
> overdragelse af aktier eller anparter. Juridisk person vil stadig være
> den samme og forpligtelserne uændret.
Man kan godt overtage aktiviteter uden at overtage selskabet - men
naturligvis følger forpligtelserne med.
--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.org
Thesis #60: This is suicidal. Markets want to talk to companies.
- Cluetrain Manifesto
| |
|
|