Internet Butik
Fra : Kristian Primdal

Dato : 21-06-04 15:28

Hej..

Jeg går med tanken om at starte en lille fritids beskæftigelse. Det skal
være en internet butik, med fiske grej. Og så har jeg lige en række
spørgsmål som jeg håbede at I ville svare på.

1. Mine vare ville hovedsaglig kommer fra udlandet (eu), så ville det
smarteste ikke være at moms registere sig med det samme ? (Jeg aner ikke
hvor stor en omsætning jeg får)

2. Da hele ide'en stadig er en tanke, vil jeg hører, ville det være dumt at
moms registere mig nu (da jeg gerne vil købe en server til at få shoppen op
og kører på, og begynde at udvikle hjemmesiden). Og så finder jeg ud af når
der måske er gået et halv år at jeg det ikke bliver til noget alligevel,
sker der så andet end at jeg skal betale momsen tilbage af de ting jeg har
købt, og er det ikke noget med at der er noget start noget der gør at jeg må
købe for 10.000 eller der omkring ? Serveren kommer ikke til at koste mere
end 3.000

3. shoppen er ikke tiltænkt til at være en hel stor indtægts kilde,
selvfølgelig vil jeg trække noget ud hvis det kommer til at gå rigtig godt,
men skal man trække noget ud af firmaet til sig selv, for det firma skatten
er vel mindre end min egen personlige på 40 %.

4. Hvad angår starten, når jeg skal til at købe en parti vare, hvad vil så
være bedst. Jeg har en del penge til at står som oblikation, skal jeg hæve
dem, og smide dem ind ig firmaet på en måde, eller leje dem til firmaet
eller hvad man gør. Eller vil det være lige så smart at låne af banken ?
Regner med det højst skal være 50.000, men jeg har hellere ikke siddet og
regnet på det så meget endnu.

Det var lige hvad jeg kunne komme på i første omgang men håber det er iorden
hvis jeg komme med flere..

På forhånd tak

Mvh
Kristian Primdal

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 21-06-04 15:36

Kristian Primdal wrote:
> [...]

> være en internet butik, med fiske grej. Og så har jeg lige en række
> spørgsmål som jeg håbede at I ville svare på.

Jeg vil prøve...

> 1. Mine vare ville hovedsaglig kommer fra udlandet (eu), så ville det
> smarteste ikke være at moms registere sig med det samme ? (Jeg aner ikke
> hvor stor en omsætning jeg får)

Yes - det ville det. Så vil du kunne importere uden momsens til dig
selv. Altså - du skal f.eks. ikke betale den tyske moms af produkterne
:) Momsregisteringen er jo gratis - så det er ikke det der er problemet.

> [...]
> købe for 10.000 eller der omkring ? Serveren kommer ikke til at koste mere

Der er vel ingen grund til at købe en server allerede nu? Langt de
fleste shops kan desuden sagnes køre på webhoteller - så det ville i de
fleste tilfælde være overkill at købe en hel server...

Jeg ville nok vælge at udvikle på localhost (installer apache/iis eller
hvad du skal bruge på din egen maskine - og start) - eller købe et
billig (ikke nødvendigvis stabilt) webhotel til udviklingsfasen. Kan
fåes fra få kr. pr. md.

> [...]
> men skal man trække noget ud af firmaet til sig selv, for det firma skatten
> er vel mindre end min egen personlige på 40 %.

Du laver det nok som alm. enkeltmandsvirkomshed - og der trækker du blot
penge ud - bogfører det, og betaler B-skat...

> [...]
> Regner med det højst skal være 50.000, men jeg har hellere ikke siddet og

Well, afhænger lidt af nogle forskellige ting. Vil du bruge din egne
penge på det? Og kan du det? Ellers ville en banklån være okay - til
forholdvis lille rette - og tilbagebetalingsperioden behøves jo ikke
være speciel lang.

Et anden mulighed, var at se, om du kunne få noget kredit hos
leverandøren? Måske de første par gange i det mindste :)

> Det var lige hvad jeg kunne komme på i første omgang men håber det er iorden
> hvis jeg komme med flere..

Du skal være velkommen.

mvh
Johan

Fra : Kristian Primdal

Dato : 21-06-04 16:07

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> wrote in message

> [...]
> hvad du skal bruge på din egen maskine - og start) - eller købe et
> billig (ikke nødvendigvis stabilt) webhotel til udviklingsfasen. Kan

Ja, det var jeg godt klar over. Men brude måske ikke skrive det her, men det
var lige så meget fordi at jeg ville have en server hjem til, til at "lege"
med også, da jeg vil ind og have den til at styre lidt forskelligt. Og T&S
vil jeg da ikke tror gå ind og kigge på hvad sådan en server ellers står og
laver. Hvis de da overhovedet kan finde ud af linux (debian).

Jeg har lige et spørgsmål til, ideen var at shoppen også skulle betale for
mit internet. Men hvad gør jeg der, jeg står nemlig og skal til at flytte og
der skal jeg jo have nyt internet, skal jeg bare starte med at betale det
privat og så når firmaet er oppe og kører og det hele så kører jeg det over
firmaet ?

Mvh
Kristian Primdal

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-06-04 23:11

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

> Yes - det ville det. Så vil du kunne importere uden momsens til dig
> selv. Altså - du skal f.eks. ikke betale den tyske moms af produkterne
> :) Momsregisteringen er jo gratis - så det er ikke det der er problemet.

Efter som Kristians kunder vil være privatpersoner, er det da bedre at lade
være med at være moms-registreret så længe det er muligt.
Du har ret i at han ikke skal betale moms til sin tyske leverandør, men til
gengæld skal han pålægge varen 25% dansk moms når han sælger varen til
lystfiskeren. Idet den tyske moms er lavere end 25% (vist 16%) vil han kunne
sælge billigere, eller tjene mere, ved IKKE at være moms-registreret.

Fra : Kristian Primdal

Dato : 22-06-04 19:10

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message

> [...]
kunne
> sælge billigere, eller tjene mere, ved IKKE at være moms-registreret.

Ja det havde jeg også tænkt lidt på, men tror du ikke de fleste grosister
vil have et cvr nummer eller noget, går jeg da ud fra de vil i DK.

Men er det så nemt at finde ud af med hensyn til regnskab også sådan når man
ikke er registeret ?

Og hvad det angår hvad vil i så foreslå af system til at holde styr på det ?
Concorde eller bare noget regne ark, eller et helt 3. program.

Vil gerne gøre det så billigt så muligt.

Mvh
Kristian

Fra : Allan Soerensen

Dato : 22-06-04 19:45

"Kristian Primdal" <primdal@leweb.dk> skrev i en meddelelse

> Ja det havde jeg også tænkt lidt på, men tror du ikke de fleste grosister
> vil have et cvr nummer eller noget, går jeg da ud fra de vil i DK.

I Danmark stiller grosisterne inden for nogle brancher krav om
moms-registrering for at undgå at private forsøger at handle direkte hos
dem.
Jeg tror ikke problemet er så stort i din branche. Størrelsen af dit køb
fortæller også at det ikke er til din private fisketur.

> Men er det så nemt at finde ud af med hensyn til regnskab også sådan når
man
> ikke er registeret ?

Der er ikke den store forskel. Det bliver faktisk lidt lettere når du ikke
er moms-registreret da der så ikke skal laves moms-regnskab, men det er i
småtingsafdelingen.

> Og hvad det angår hvad vil i så foreslå af system til at holde styr på det
?
> Concorde eller bare noget regne ark, eller et helt 3. program.
>
> Vil gerne gøre det så billigt så muligt.

Prøv at kik på www.summarum.dk
Det er væsentligt billigere og meget lettere at bruge, hvis du ikke er en
"ørn" til bogføring.
Jeg har selv droppet en Concord C5 til fordel for Summarum.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-06-04 23:31

> Jeg går med tanken om at starte en lille fritids beskæftigelse. Det
> skal være en internet butik, med fiske grej. Og så har jeg lige en
> række spørgsmål som jeg håbede at I ville svare på.

Jeg vil nødig tage modet fra dig, men jeg ville nok gennemtænke det
godt. Netop på fiskegrej er der en *ENORM* konkurence, og priserne er
*meget* lave. De store firmaer og butikker har særdeles aggressive
prisætninger, og med mindre du har et usædvanligt godt niecheprodukt
eller nogle gode indkøbskontakter, så vil du få særdeles vanskeligt
ved at klare dig i konkurencen.

De store butikker har dels en stor omsætning, og dels får de
fordelagtige indkøbspriser pga. storindkøb. Dernæst har de kapital i
ryggen og er dermed lagerførende i stort format.

Det er det, du skal hamle op med, og er der tale om standardvarer, så
handler folk, der hvor varen er billigst.

Dertil kommer udviklingsomkostningerne til en ordentlig hjemmside med
dankortbetaling. Hvis ikke din side virker 100% indbydende og er
teknisk optimal, så finder folk bare en anden side. Din hjemmeside må
ikke bære præg af at være noget hjemmelavet klamp, det signalerer
useriøsitet.

Prøv at tage et kig på eksempelvis siderne fra Sportsdres, Hviddovre
Sport og alle de andre...

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-06-04 06:38

> [...]
> der er noget start noget der gør at jeg må købe for 10.000 eller der
> omkring ? Serveren kommer ikke til at koste mere end 3.000

Du skal være opmærksom på, at en webshop med Dankortbetaling kræver
SSL krypteret overførsel. Det kræver at du køber og anvender
certificeret software, ellers får du aldrig en indløsningsaftale med
PBS.

Dertil kommer, at det koster ca kr 3-4000,- i alt at opnå en
indløsningsaftale hos PBS, alt efter, hvilken model man vælger. Det er
ikke noget, man bare lige gør

Hvis du selv vil udvikle din software, koster det minimum kr 15.000
for at få det certificeret af PBS.

Så kan man argumentere for, at du ikke vil tilbyde Dankortbetaling.
Problemet er så bare, at det set fra forbrugerens synpunkt er det
eneste sikre betalingsmiddel på nettet, og at forbrugeren er
garanteret sine penge retur, hvis varen ikke dukker op. Forbrugernes
Hus og andre forbrugerorganer anbefaler, at man anvender Dankort som
betaling ved handel på nettet.

Hvis du så beslutter, at du ikke vil tilbyde Dankortbetaling, så er du
jo nødsaget til at bruge postopkrævning. Det fordyrer hver forsendelse
med minnimum kr 39,- dertil kommer pakkeporto, og så må man jo tænke
over, hvad der sker, hvis folk vil spare de 39,- og så finde en butik
med Dankortbetaling?

Der er meget at tænke på

Claus

Fra : Kristian Primdal

Dato : 23-06-04 21:02

Hej Claus.

Er sådan set glad nok for din kritik det er ikke det, men jeg kan fortælle
at netop det meste af det du skriver om, har jeg tænkt rimelig igennem, i
hvert fald med hensyn til websiden, da jeg har udviklet hjemmesider på
amatør plan i mange år, og har masser af forbindelse indenfor faget.

Og hvad angår priser, så af hvad jeg har kigget på synes jeg at have fundet
nogle hvem ved ukendte grosister set med danske øjne, og håber virkelig på
at kunne hamle op med de store, men som sagt det hele er også kun en tanke
og hvis jeg ser at jeg ikke kan hamle op med deres priser vil jeg slet ikke
forsøge.

hvad angår hjemmeside, har jeg den erfaring at man aldrig nogen sinde må
smide noget halvt færdig ud, og jeg stiller mig absolut ikke tilfreds før at
den er mindst lige så bruger venlig somt sport dres (som jeg har på
fornemelsen er den største).

Mvh
Kristian

Fra : Kristian Primdal

Dato : 23-06-04 21:08

Kaldte det vist kritik, og er vist et forkert ord at bruge, da det jo sådan
set ikke er det.

Skulle der være andre der har en tanke i samme stil som mig, kan jeg lige
rette lidt på clauses indlæg hvad angår dankort, da efter som jeg kan læse
ikke er helt så dyrt.

oprettelsen koster 250 kr, hvis man opretter det via et webhotel der
tilbyder det, og det ville jeg i hvert fald gøre da det andet bliver meget
dyre.

Derud over er der et års abonnement på 1.000 kr.

Transaktionsbetalingen udgør 1,95 kr. pr. transaktion uanset købsbeløbet.
Endvidere betales 0,10% af købsbeløbet i risikopræmie

Men hvis I vil læse meget mere om det så gå ind på:

http://www.betaling.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-06-04 21:42

På ejendommeligvis fremsatte Kristian Primdal følgende påstand:

> oprettelsen koster 250 kr, hvis man opretter det via et webhotel der
> tilbyder det, og det ville jeg i hvert fald gøre da det andet bliver
> meget dyre.

ja, ja, det er for en indløsningsaftale hos et webhotel, der allerede
er godkendt. Så skal du betale til webhotellet for at få oprettet et
Dankortmodul.

F.eks. tager Dandomain kr 1000,- + moms for oprettelse af et
betalingsmodul, og derefter 149,- pr måned i leje. dertil kommer selve
webshoppen og hotellejen..

Det er langt fra alle webhoteller, der kan tilbyde dankortbetaling,
netop fordi de ikke kan blive godkendte og alle sofahosterene og ti
kronershotellerne kan du godt glemme. Det er ikke noget, man bare lige
bliver. Og heldigvis, det er jo folks kreditkortnumre, det handler om!

Claus

Fra : Jens Kristian Søgaar~

Dato : 24-06-04 06:48

Hej Claus,

> Det er langt fra alle webhoteller, der kan tilbyde dankortbetaling,
> netop fordi de ikke kan blive godkendte

Jeg tror nu ikke, at det er det, som afholder dem.

Det er faktisk ret nemt at blive godkendt. Det eneste det kræver er, at
virksomhedens ledelse skriver under på, at virksomheden overholder PBS'
regler. Desuden skal en revisor hvert år også skrive under på, at de
ikke har bemærket, at det modsatte skulle være tilfældet.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-04 11:43

På ejendommeligvis fremsatte Jens Kristian Søgaard følgende påstand:

> [...]
> PBS' regler. Desuden skal en revisor hvert år også skrive under på,
> at de ikke har bemærket, at det modsatte skulle være tilfældet.

Der må da være nogle krav til sikkerheden? Jeg ville da ikke være tryg
ved, at een eller anden teenager/sofahoster havde mine kreditkortnumre
liggende, uden at der var garanti for tilstrækkelig sikkerhed?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-04 00:30

På ejendommeligvis fremsatte Kristian Primdal følgende påstand:

> Kaldte det vist kritik, og er vist et forkert ord at bruge, da det
jo
> sådan set ikke er det.

Det er *ikke* kritik og det skal heller ikke opfattes som kritik. Det
jeg blot vil forsøge at anskueligegøre for dig er, at der skal altså
meget mere end blot en server til et par tusinde for at åbne en
webshop...

Måske synes du, at det lyder som kritik, men jeg kan garantere dig
for, at der er intet af det, jeg skriver, som en revisor eller
bankmand ikke vil spørge dig om. Så jeg kan lige så godt forberede dig
på spørgsmålene med det samme, selv om de er direkte og måske endda
irriterende

Udgifterne får *meget* hurtigt ben at gå på og der er massevis af
folk, som ikke har ret meget ide om, hvor mange omkostninger der er
forbundet ved at drive virksomhed. Og man kan jo se, hvor galt det
ofte går..

Du skal tænke på, at hvis du åbner en grønthandel, så er dine
umiddelbare konkurrenter kun de nærmeste butikker, som har det samme
varersortiment. Selv om der så skulle være mange konkurrenter i
nærheden, så er det alligevel ikke håbløst, måske endda tværtimod,
netop fordi dine varer måske er bedre, du er en flinkere fyr, eller
folk kan måske bare ikke lide Mustafa henne i den anden butik...

Åbner du en Internet butik, derimod, så ser det hele straks ganske
anderledes ud. Der har du pludselig *tusindevis* af konkurrenter, og
de er alle sammen lige langt væk fra kunderne, nemlig kun 40 cm!

Det er nogle helt andre spilleregler, du skal spille efter og det er
en brance, hvor der ikke er plads til mange fejl og hovsa tiltag.
Fejlmargen i den branche er ufattelig lille..

Så det, du skal tænke over, det er hvad du kan gøre bedre, billigere
og anderledes end alle de andre. Det er også det *allerførste* en
eventuel långiver vil spørge dig om, så det gælder om at have et godt
og gennemtænk, troværdigt svar!

Du kan ikke rigtig konkurrere på serviceniveauet, fordi det sort set
er lovfæstet og dermed praktisk talt ens for alle danske netbutikker.

Priserne er nok det største konkurrenceelement. Hvis du mener, at du
kan købe tilstrækkeligt billigt ind, og dermed have nogle attraktive
priser, så er det godt. Levering er næsten ens for alle danske
butikker bortset fra de butikker, som har en tilpas høj omsætning, at
de kan tillade sig at lave differensierede priser på porto. Harald
Nyborg er et godt eksempel.

Så er der kvaliteten. Der er i dag så mange tilbud om nethandel og
andre grejbutikker, så det skulle være mærkeligt, om du kan finde
nogle gode produkter, som ikke er repræsenteret hos andre butikker og
firmaer. Og hvis du finder noget nyt, så er der lige det med at
overbevise folk om, at her er noget godt, som de ikke kender. Det
kaldes markedsføring, og markedsføring koster penge.

Med hensyn til varerudbudet kan det ikke hjælpe, at det er for småt.
Netbutikker, som kun har et begrænset varerudbud har det *særdeles*
svært, med mindre der ligefrem er tale om nicheprodukter, som ikke kan
fås andre steder. Du skal igen tænke på, at det koster dine kunder
*minimum* kr 74,- i forsendelse og efterkrav pr bestilling. Læg
dertil dine egne omkostninger til emballage og håndtering.

Så hvis dine kunder ikke har mulighed for at købe bredt ind, så bliver
det meget hurtigt nogle dyre blink eller spinnere....

Claus

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-06-04 08:35

> [...]
> jeg blot vil forsøge at anskueligegøre for dig er, at der skal altså
> meget mere end blot en server til et par tusinde for at åbne en

Ja, måske skal men leje sig ind på en PBS betalingsgateway til 99 Kr. pr.
mdr. hos f.eks. www.dobs.dk eller hos www.webhosting.dk til 799 Kr. årligt
eller hos en helt anden
Du blæser PBS-betalingen op til noget stort problem, men det er det ikke for
langt de fleste lejer sig ind på en godkendt betalingsgateway. Du taler om
"SSL krypteret overførsel" og "certificeret software", hvilet kun er
relevant at bekymre sig om hvis man vil drive sin egen betalingsserver og
det er totalt urealistisk blot fordi man ønsker at drive en enkelt webshop.
En betalingsgateway "ude i byen" kan fint anvendes sammen med egen server,
der kun driver selve webshoppen.

Det er fint nok at du er kritisk, enhver forretningside skal kunne holde til
et kritisk blik, men du puster noget der ikke er et problem op til noget
stort.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-06-04 12:06

På ejendommeligvis fremsatte Allan Soerensen følgende påstand:

> Det er fint nok at du er kritisk, enhver forretningside skal kunne
> holde til et kritisk blik, men du puster noget der ikke er et
problem
> op til noget stort.

Nej, det gør jeg nu ikke, men han skriver jo selv, at han vil opsætte
egen server og lave det hele selv. Jeg påpeger så, at det ikke er så
billigt, som han selv forestiller sig. Det er kun noget stort, hvis
lan vil lave det selv, det er jo også derfor, at jeg skriver, at det
kun koster nogle få tusinde hvis han vælger en ordentlig hoteludbyder.

Der er mange ting, man skal tænke over, og det er ret tydeligt, at
Kristian ikke lige er med på, at der altså skal mere end blot en
server til kr. 3000 og et domæne til at drive en netbutik.

Du kan dårligt nok købe en windowslicens til de penge!

Claus

Fra : Kristian Primdal

Dato : 24-06-04 13:03

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

> [...]
> Kristian ikke lige er med på, at der altså skal mere end blot en
> server til kr. 3000 og et domæne til at drive en netbutik.

Hej.

Vil bare sige at jeg er da glad for at du kom ind på det med dankort, da jge
faktisk ikke havde kigget rigtig på det endnu, men det lader jo til at det
kan laves for rimelige penge.

og med hensyn til at jeg selv ville lave server var det kun tænkt som at min
hjemmeside skulle kører der, men dankort skal selvfølgelig kører et andet
sted da det er meget billigere.

> Du kan dårligt nok købe en windowslicens til de penge!
>
> Claus

Nej, også derfor jeg ikke bruger windows men Linux (debian)

Mvh
Kristian