to-takts olie til fs-1
Fra : Rasmus

Dato : 21-06-04 14:43

Hejsa.

Hvilken olie bør jeg vælge til min fs-1 4gear ? Den køre med 16 mm
kaburator, 5,3 hk udstødning og planet topstykke.
Er den billige fra t-hansen god nok, eller bør jeg væle en at de dyre ? Og
hvad er egentlig forskellen ?

Fra : RpR

Dato : 21-06-04 15:43

> [...]
> kaburator, 5,3 hk udstødning og planet topstykke.
> Er den billige fra t-hansen god nok, eller bør jeg væle en at de dyre ? Og

Jeg ville umiddelbart købe en af Shell's bedre olier til omkring 100,-
literen.
Forskellen på en god og dårlig olie er typisk at de dårlige og billige i
bedste tilfælde er semisyntetiske, at de altid soder og at deres
smøreegenskaber i en tunet motor er ret begrænsede da deres
antændelsestemperatur er så lav at de når at forbrænde inden de får smurt
motoren.
De dyre olier er normalt fuldsyntetiske, soder ikke meget og smører kanont.
Nogle af dem er så desværre så svære at forbrænde at det sovser ud af
udstødningen.

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Ulf

Dato : 23-06-04 10:31

"RpR" <rpr@mopedgallery.dk> wrote in message news:<40d6f3d2$0$269$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> [...]
> De dyre olier er normalt fuldsyntetiske, soder ikke meget og smører kanont.
> Nogle af dem er så desværre så svære at forbrænde at det sovser ud af

Hej RpR

Hvis det så "sovser ud af udstødningen" kan det så ikke give en ringere effekt..?

Og eller kan motoren tage skade af det??
Hvilken olie kører du da med??

Skal nemlig også snart have en Yamaha 4 gear evt. dx...
Så det kunne være rart at vide

Hilsen Ulf

Fra : Ulf

Dato : 23-06-04 10:32

Fra : RpR

Dato : 23-06-04 11:51

> Hvis det så "sovser ud af udstødningen" kan det så ikke give en ringere
effekt..?

Nope, men hvis din potte ikke er 100% tæt så løber det ud diverse steder og
sviner. Det er ikke noget problem på f.eks. en scooter potte der normalt er
ét helt stykke hen til dæmperen, så blir olien bare pustet med ud gennem
udstødningen, og evt. olie der blir liggende bliver pustet ud næste gang.
Det omtalte sker på min egen RS 50'er, så den oser som bare pokker de første
5 - 10min indtil potten er gennemvarm

> Og eller kan motoren tage skade af det??

Slet ikke

> Hvilken olie kører du da med??

Shell Ultra-2T til svjh. 98,- literen. Blander 3% i.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 25-06-04 14:29

RpR wrote:
> [...]
> De dyre olier er normalt fuldsyntetiske, soder ikke meget og smører kanont.
> Nogle af dem er så desværre så svære at forbrænde at det sovser ud af

Det er pisse belastende når olien ikke brænder ordentligt af...

Selv bruger jeg halvsyntetisk olie på min RD350 (der burde
have omkring 59hk), da fuldsyntetisk ifølge tests (jeg desværre ikke
husker URL'er til) faktisk skulle have dårligere smøreeffekt.

// Hans
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : RpR

Dato : 25-06-04 16:42

> Selv bruger jeg halvsyntetisk olie på min RD350 (der burde
> have omkring 59hk), da fuldsyntetisk ifølge tests (jeg desværre ikke
> husker URL'er til) faktisk skulle have dårligere smøreeffekt.

Jeg holder mig ihvertfald til Shell's Ultra-2T, den sovser godt nok en
anelse, men forbrændingskammeret er 100% rent efter 6000km, kun med et tyndt
fedtet olielag. Det er så godt som det kan blive.