Dykning på Rhodos
Fra : CK

Dato : 21-06-04 13:43

Er der nogen der har erfaringer mht. centre der kan anbefales eller
specielle dyk der vil være interessante?

På forhånd tak

Claus

Fra : Thomas VJ

Dato : 21-06-04 13:52

"CK" <ck@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har erfaringer mht. centre der kan anbefales eller
> specielle dyk der vil være interessante?

Der er 1 (et) lovligt dyksted på Rhodos hvor man vel kan lave tre
forskellige dyk hvis man presser den...
Stedet hedder Kalithea og bådene sejler dertil fra havnen i Rhodos By.
Jeg dykkede i sin tid med Dive Med og var ganske godt tilfreds med det.
Tror de andre dykkerselskaber er lige så gode...

Thomas VJ

dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser...

Fra : Palle Villesen

Dato : 23-06-04 13:06

CK wrote:
> Er der nogen der har erfaringer mht. centre der kan anbefales eller
> specielle dyk der vil være interessante?
>
> På forhånd tak
>
> Claus

Nej. Som skrevet - Kun Therma kalithea er lovligt og efter min mening
det kedeligste.

Her er hvad jeg skrev i 2003 omkring det samme.

Tag fuldt ABC udstyr med og glemt alt om at dykke...

Dykning er kun tilladt ved "Therma Kalithea" som ligger omkring 10 km.
syd for Rhodos by - på østkysten. Sigten er moderat, dybden lav og
organisationen meget morsom - 3-4 hjælpere i overfladen til at snorkle
ned og justere afbalancering på "dykkerne". Der er sikkert også rigtige
dyk - jeg så dem bare ikke - og det er slidt. Hvis I kommer dertil så gå
rundt om kurbadet (sydpå) - der er en anden lille bugt 300 m syd for -
på vejen kan du se en klippehalvø - god udsigt fra parkeringspladsen -
dér er godt. Masser af liv, småhuler, blæksprutter og god sigt - og
ingen dykkere.

Bedste snorkling jeg så var ved Afandou Beach - så langt Nord som man
overhovedet kan komme i den bugt. Stranden hed noget andet, der var en
lille hule og et lille militært anlæg - men klipper og masser af liv og
store fisk. Her var der et par grækere på blækspruttejagt - uden held
den dag.

Vestkysten er helt vildt lækker på en rolig dag - så er der god
snorkling - lej en bil og find en lille bugt i nærheden af borgen v.
Kamiros Skala - borgen er ukendt for de fleste turister og helt vildt
flot - og der er en lækker bugt lige ved siden af - følg skiltet til
"beach".

Det var her jeg fandt bedste sigt og mest liv - men med medfølgende
bølger og strøm. Østkysten er generelt bedre til snorkling, bare kom
lidt væk fra Rhodos by så er vandet meget klart.

Ellers er det bedste råd at leje bil i flere dage og køre øen tynd - der
er enormt flot så snart man er lidt væk fra de mest overfyldte områder.

Og nogle af de mest "turistede" steder - sommerfugledalen, monolithos,
Lindos, Paulusbugten v. Lindos osv. - er faktisk også et besøg værd.
(Også ok snorkling v. Paulusbugten).

Sidst men ikke mindst - på toppen af det næsthøjeste bjerg ligger der
nogle gamler 1930 hoteller der er lukkede og står og forfalder - kør
derop og se dem - det er spøjst og sjovt.

Det var vist det hele - undgå bådturene til Symi - det er FOR turistet.

God tur,
Palle, biodyk

Fra : Claus

Dato : 24-06-04 16:42

Tak for svarene, skal man tage shorty eller hel våddragt med?

MVH
Claus

Fra : Palle Villesen

Dato : 25-06-04 07:51

Claus wrote:
> Tak for svarene, skal man tage shorty eller hel våddragt med?

Jeg var der i juli - vandet var fint - men ikke voldsomt varmt - shorty
var fint nok tli hyggesnorkling - hvis det bliver en time eller mere ad
gangen er det heldragt eller shorty + bukser (evt. hætte).

De grækere jeg mødte brugte long johns og hætte.

Og forresten - vestkysten var fuld af gammel ammunition og andet ragelse
fra 2. verdenskrig (altså stranden ved Kamiro Skala borgen) - hvis man
nu er til den slags - jeg fik ikke lov at beholde min gamle
antiluftskytspatron - min kæreste havde nogle betænkeligheder mht.
tolderne osv.

God tur,
P.