Børn og overvægt
Fra : Thomas

Dato : 21-06-04 12:32

Jeg har igennem hele mit voksne liv sloges med min overvægt, og først nu
hvor jeg har fået gastric-banding har jeg fået styr på fedtet.

I weekenden var jeg til en større sammenkosmt med mennesker jeg aldrig havde
set før men som jeg er i familie med, her mødte jeg et ægtepar med deres 8
årige søn.
Begge var overvægtige i svær grad og sønnen vejede 80 kilo !!!!!

Hvalpefedt siger moderen, men jeg sad faktisk og græd for drengen da jeg
syntes det er så uansvarligt af forældrene at de ikke lærer deres søn
hvordan man lever et fedtfrit liv.

jeg husker min barndom med mobning, manglende kærester o.s.v. og jeg vejede
da endda ikke i nærheden af så meget som ham.
Hvor ville jeg ønske at mine forældre havde taget hånd om mig og havde lært
mig om kost og motion.

Det er da forældrenes eget problem at de er tykke, men at de trækker deres
søn med ind i et dårligt liv det giver mig mange tanker...

Jeg hørte forleden at der var forslag om at tvangsfjerne fede børn fra
forældre der ikke selv magtede at styre børnenes kost, det forslag bakker
jeg nu op efter den oplevelse.

Thomas

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-06-04 14:13

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message
> Det er da forældrenes eget problem at de er tykke, men at de trækker deres
> søn med ind i et dårligt liv det giver mig mange tanker...

Ja, det er forældrenes eget problem.. ligesom det selvfølgelig også er dem
der har ansvaret for deres 8 årige søn. Men.. husk lige på.. hvor svært det
kan være at tabe sig osv.. ikke alle får en operation. overvægt er ikke lig
med et dårligt liv. Mit liv er sgu ok. - op og nedture.. som slanke
mennesker har. men sgu ikke et dårligt liv..

> Jeg hørte forleden at der var forslag om at tvangsfjerne fede børn fra
> forældre der ikke selv magtede at styre børnenes kost, det forslag bakker
> jeg nu op efter den oplevelse.

Ja.det finder jeg så katastrofalt. man kan gå ind og vejlede.. men sgu ikke
tvangsfjerne. - jeg kan slet slet ikke se en eneste grund til man skulle
gøre det. der er andet i verden end at være slank.. lykke kommer ikke af
hvordan man ser ud. Klart et godt helbred er at foretrække.. og derfor vil
jeg også mene... at noget skal gøres.. men der er et vælg af bedre
alternativer... end tvangsfjernelse. Især for barnets vedkommende.

katja

Fra : Thomas

Dato : 21-06-04 14:40

> [...]
> med et dårligt liv. Mit liv er sgu ok. - op og nedture.. som slanke
> mennesker har. men sgu ikke et dårligt liv..

selvfølgelig er det svært, det har jeg selv erfaret og derfor er det også
vigtigt at man tager fat i børnene allerede i en tidlig alder, får de de
rigtige vaner med hjemme fra er der også større sandsynlighed for at de får
et normalt liv.

> [...]
> jeg også mene... at noget skal gøres.. men der er et vælg af bedre
> alternativer... end tvangsfjernelse. Især for barnets vedkommende.

Selvfølgelig er tvangsfjernelse en allersidste udvej, det er vi enige om,
men drop facaden om at man som tyk har et godt liv, det sagde jeg også til
alle da jeg var størst og så smilede jeg til alle så de kunne lide mig,
sådan er realiteterne bare ikke, nu glæder jeg mig hver dag over de ting jeg
ikke kunne gøre i sidste uge men som jeg kan gøre nu.
i lørdags spillede jeg fodbold en hel time med ungerne, det har jeg sku
aldrig prøvet før, før sad jeg og kiggede på og sagde til alle at jeg var
lykkelig.

thomas

Fra : Katjastrofen

Dato : 21-06-04 20:18

> [...]
> i lørdags spillede jeg fodbold en hel time med ungerne, det har jeg sku
> aldrig prøvet før, før sad jeg og kiggede på og sagde til alle at jeg var

hmm.... bliver nu lettere mopset samt bitter på dine vegne over at læse det
her. - lykkelig er i min verden et ret uopnåelig stadie - ikke ret mange
mennesker er direkte lykkelige.. ej heller slanke. Og det hysteri med man
bliver lykkelig af at tabe sig.. er noget fis i min verden. - man kan
absolut få det bedre ja.. - men - at konkludere man bliver lykkelig.. er
tåbeligt.

Mit liv vil da blive nemmere hvis jeg tabte 50+ kilo - men jeg vil dælme
ikke finde mig i.. at folk skal bestemme at jeg grundet min overvægt, ikke
har et godt og værdigt liv. - man er selv herre over sit liv og hvem man er
som person. - Jeg er f.esk. aldrig blevet mobbet osv.. - jeg har en
personlighed, der gør, jeg kan falde ind mange steder.. både socialt og
fagligt. - så jeg er ikke et oplagt offer.. selvfølgelig mødes jeg af
fordomme.. men det gør du også hvis du er rødhåret, er kvinde, bruger
briller osv. - I min verden, skal du bare ikke lade dig hæmme af tingene. -
jeg kan da godt rende rundt med skoleeleverne og spille fodbold... - og
deltage på et socialt plan... trods min overvægt.. hvis det er det jeg vil.

Kort og godt, er jeg nok træt af at man kan aflægge ansvaret for sit liv og
sige.. det er også fordi jeg er fed.. at hele verden er i mod mig.. - verden
bliver altså ikke lyserrød af man smider 50 kilo.

katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-06-04 22:30

"Katjastrofen" <katja@katjastrofenFjErN.dk> skrev i en meddelelse

> verden bliver altså ikke lyserrød af man smider 50 kilo.

Jeg er helt enig med dig. Det bliver verden bestemt ikke lyserød af.

Er det dét, du skal have som gulerod før du vil smide din overvægt? At
verden skal blive lyserød. Og ellers kan det være ligemeget?

At verden ikke bliver lyserød af at gå fra usund overvægt til en sund vægt
er jo ikke ensbetydende med, at der så ikke er en enormt gevinst ved at tabe
sig.

Længe efter jeg havde tabt 30 kilos overvægt skulle jeg bære 20 kilo op på
4. etage, hvor jeg bor. Jeg var dybt chokeret over, hvor tungt og sejgt det
er at slæbe 20 kilo op af en trappe..... og jeg havde dagligt i mange år
slæbt mere end det op af trappen.... uden at have den ringeste idé om, hvor
voldsomt det egentlig var. Jeg har nemlig heller aldrig mærket egentlige
(erkendte) ulemper ved overvægten. Måske fordi jeg smed den FØR
konsekvenserne dukkede op?

Måske har du heller ikke en realistisk opfattelse af, hvad det vil indebære
at tabe 50+ kilo.....?

Mvh. Lisbeth

Fra : Katjastrofen

Dato : 22-06-04 06:29

"Lisbeth Jacobsen" <KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> wrote in message

> Jeg er helt enig med dig. Det bliver verden bestemt ikke lyserød af.
>
> Er det dét, du skal have som gulerod før du vil smide din overvægt? At
> verden skal blive lyserød. Og ellers kan det være ligemeget?

LOL nej. Pt ved jeg ikke om jeg ligefrem behøver en gulerod, i teorien burde
"at få et godt helbred" være nok. i praksis er jeg blank... lige pt

> [...]
> er jo ikke ensbetydende med, at der så ikke er en enormt gevinst ved at

Det har jeg jo heller ikke sagt. - min påstand er blot, at selvom jeg er
kuglerund, har jeg et godt liv.. og er MEGET glad for mine forældre. [jf.
snak om dårligt liv og tvangsfjernelse]

>Jeg har nemlig heller aldrig mærket egentlige
> (erkendte) ulemper ved overvægten. Måske fordi jeg smed den FØR
> konsekvenserne dukkede op?

Sådan har jeg det også lidt... - derfor jeg ikke føler mig overdrevet hæmmet
af min vægt. - selvfølgelig gør jeg det engang imellem.. tøjkøb osv..
heldigvis er det ikke det store problem idag.

> Måske har du heller ikke en realistisk opfattelse af, hvad det vil
indebære
> at tabe 50+ kilo.....?

Det har jeg sikkert ikke.. det går pt over min forstand :)

> Mvh. Lisbeth

Katja

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-06-04 07:58

> Det har jeg jo heller ikke sagt. - min påstand er blot, at selvom jeg er
> kuglerund, har jeg et godt liv.. og er MEGET glad for mine forældre. [jf.
> snak om dårligt liv og tvangsfjernelse]

Måske der findes børn, som er kuglerunde og måske endda i livstruende grad -
uden af den grund af være ulykkelige? Og måske de i særdeleshed er lykkelige
for de forældre, der må siges at være ansvarlige for deres børns måske
livstruende overvægt?

Jeg tror at børnene ofte skal nærme sig puberteten, før de for alvor oplever
overvægten som et problem.

Til gengæld er der måske ikke noget værre tidspunkt i ens livsforløb at være
tyk på? Men det ved jeg intet om.... jeg var hyperaktiv og åleslank indtil
jeg blev gravid. Jeg kender slet ikke til at være et tykt barn.

> [...]
> af min vægt. - selvfølgelig gør jeg det engang imellem.. tøjkøb osv..
> heldigvis er det ikke det store problem idag.

Prøv så lige at smid de overflødige kilo - måske du SÅ får forståelse for,
at man ikke får enlyserød og lykkelig verden af at tabe sig, men at man ikke
desto mindre kan føle sig lykkelig over et vægttab så stort, at det
forandrer ens liv.

> Det har jeg sikkert ikke.. det går pt over min forstand :)

Det gik også helt og totalt over MIN *S*

Men prøv! Måske du bliver både overrasket og oplever en uventet og lyserød
lykke *S*

Mvh. Lisbeth