Gulplade van til hvidplade personvogn ?
Fra : Morten

Dato : 21-06-04 07:59

Hej

Jeg har en Previa Van som benyttes til privatkørsel, dvs momsen er
betalt.

Jeg står nu i den situation at jeg ikke længere kan undvære bagsæder.
Istedet for at sælge min Previa varevogn og købe en tilsvarende
hvidpladebil, overvejer jeg at lade varevognen indregistrere på
hvideplader. Jeg er dog usikker på hvorledes afgiften beregnes. Er det
samme regler som ved import af biler fra udlandet etc ?.

Er der indbetalt afgift i forvejen på en gulpladebil ?.

på forhånd tak
Morten

Fra : Brian S Jensen

Dato : 21-06-04 08:07

"Morten" <mobworld@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> samme regler som ved import af biler fra udlandet etc ?.
>
> Er der indbetalt afgift i forvejen på en gulpladebil ?.

Hej Morten

Jeg er ikke inde i reglerne, men det er yderst sjældent at dette "tricks"
kan betale sig - husk også at indregne prisen på sæder og seler.

Men selvfølgelig, hvis man "kender" bilen og ved at den er tiptop, så
er det jo et klart plus

Jeg har selv Previa (gul-plade) og er rystet over at en 91ér på hvide plader
stadigvæk kan annonceres til 149.000,- Kr. !

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-06-04 08:28

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har selv Previa (gul-plade) og er rystet over at en 91ér på hvide
plader
> stadigvæk kan annonceres til 149.000,- Kr. !

Nu kan man jo annonceret til en hvilken som helst pris, jeg ville være
overrasket over hvis den bliver solgt til 149.000,-.
Nogen der vil købe en 11/98 Citroen Xsara til 289.990 ?

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Brian S Jensen

Dato : 21-06-04 08:35

> [...]
> overrasket over hvis den bliver solgt til 149.000,-.
> Nogen der vil købe en 11/98 Citroen Xsara til 289.990 ?

Hej Christian

Ja, jeg vidste at det ville blive kommenteret Men jeg har set dem flere
gange til de priser hos forskellige forhandlere, ikke at jeg dermed regner
med at de bliver solgt til prisen, men det må da gi' et lille hint om hvor
prisen er

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Verner Johnsen

Dato : 21-06-04 18:47

On 20 Jun 2004 23:59:11 -0700, mobworld@msn.com (Morten) wrote:

> [...]
>hvideplader. Jeg er dog usikker på hvorledes afgiften beregnes. Er det
>samme regler som ved import af biler fra udlandet etc ?.

Ja.

>Er der indbetalt afgift i forvejen på en gulpladebil ?.

Ja,

<http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/228.html>

og "Tidligere betalt afgift godtgøres ikke." iflg

<http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=55112&ov_id=55112&i=21&top=15188&action=vis#55112>

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-06-04 19:33

Verner Johnsen wrote:
> og "Tidligere betalt afgift godtgøres ikke." iflg

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=55112&ov_id=55112&i=21&top=15188&action=vis#55112

Lidt latterlig, da det så må kunne betale sig at eksportere den som
varevogn, få penge tilbage, for dernæst at hente den til dk igen..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Verner Johnsen

Dato : 21-06-04 21:25

On Mon, 21 Jun 2004 20:32:30 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>
>Lidt latterlig, da det så må kunne betale sig at eksportere den som
>varevogn, få penge tilbage, for dernæst at hente den til dk igen..

Enig, men jeg kan heller ikke få det til at passe med lovteksten:

"Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v."

<http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20020097729-regl>

§ 5 - stk 11 (§ 5 handler om varebiler, § 4 om personbiler):

"En bil, som er berigtiget med afgift efter stk. 1-10,
afgiftsberigtiges efter § 4, når betingelserne for den foretagne
afgiftsberigtigelse ikke længere er opfyldt. For de i stk. 1 og stk.
5, nr. 1, omhandlede køretøjer nedsættes afgiften med 95 pct. af den
del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der overstiger 12.100 kr., og
for de i stk. 3 og stk. 5, nr. 2, omhandlede køretøjer nedsættes
afgiften med 30 pct. af den del af køretøjets afgiftspligtige værdi,
der overstiger 30.000 kr."

Dette kan dog være ændret ved en senere lovændring, men jeg har ikke
umiddelbart kunne finde noget i de lovændringer til henvises til
øverst på siden.

Hvad ska' man mon tro på ?