Presario 7474 onboard grafikkort såååååå l~
Fra : Annie

Dato : 21-06-04 00:07

Hej jeg har brug for hjælp fra gruppen,

Har netop installeret Windows ME for en veninde på Compaq Presario 7474 - og
hentet driverne til bl. grafikkortet på denne link:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?product=94490&lang=en&lc=en&cc=us&dlc=en&os=209
- men grafikkortet fungerer utroligt langsomt ved selv ganske simple spil
(fx. Kyodai Mahjongg). Hendes søn, som købte
PC'en havde samme problemer, når den kørte med de originalt leverede driver
på Windows 98.

Maskinens specifikationer:

AMD K6-2 533 MHz
320 MB RAM
Chipset: Via MVP4/686A
Grafikkort/onboard: 8 MB shared ram - Accelerated 3D/2D, 2x AGP, Trident
Blade3D/MVP4 63.

De 2 restore CD'ere der fulgte med maskinen indeholder Windows 98 og alle
øvrige drivere, men på en sådan måde,
at jeg ikke kan hente driverne til grafikkortet, modemet, lyd m.v. der -
hvilket er noget frustrerende.

Har det nogen betydning, at det er 64 + 256 MB ram, som er i sat maskinen -
i stedet for parvise (fx. 2x128) - altså endnu en Skumpaq særhed?

Er der nogle i gruppen som har en ide om, hvor problemet ligger?

Venlig hilsen
Annie

Fra : Bo Olesen

Dato : 21-06-04 02:52

Prøv at kigge ind i enhedshåndteringen eller devicemanageren, og se om der
er en evt. fejlmelding der.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 21-06-04 10:44

Hej Annie
Det er selvfølgelig ikke det bedste grafikkort du har i, men jeg tror ikke
at der er nogen producenter der laver et grafikkort hvor det hele snegler
afsted.
Jeg tror ikke at det kører optimalt hos dig og da jeg så på din beskrivelse
af computeren, fremgik det at grafikkortet er et AGP-kort og jeg tror at det
er her du skal angribe sagen
Alle spil og tunge grafikprogrammer bruger Directx til grafikken og jeg tror
ikke den virker hos dig så du skal gøre følgende.

1). Gå ind i kør og skriv "DXdiag" nu kommer Directx's menu op der består af
flere faner. Du skal ind i den fane der
hedder "Display". Nederst på denne fanne er der et afsnit der hedder
"Directx features". Her skal der være tre
knapper hvoraf den nederste skal hedde "Directx Texture acceleration".
Kontroler om denne knap er tilstede og at
den er Enabled.

2). Hvis knappen er tilstede men disabled, skal du enable den.

3). Hvis knappen mangler (hvad jeg tror den gør), så er det fordi at
driveren til AGP-porten ikke er installeret og det
er også derfor at din maskine går så langsomt. Driveren kan du hente
inde på Via's hjemmeside
http://www.viaarena.com/?PageID=403, den hedder
"4in1" eller "Hyperion". Det er en universal driver der virker på alle
via's chipsset. Den indeholder drivere til 4
forskellige ting heriblandt AGP. Hent den ned og sig "ja" til det
hele. Når den er færdig skal du genstarte
computeren. Når computeren er genstartet kan du gå ind i Directx menu
igen og du vil se at knappen " Directx
Texture acceleration" er kommet og at den er enablet.

Jeg håber dette giver lidt mere liv i computeren
mvh
Kurt
PS: Vi hører vel, hvordan det er gået?

Fra : Annie

Dato : 22-06-04 23:42

Hej Kurt,

Tak for svaret. Når jeg kommer til maskinen igen (ca. 100 km. fra mig hos
min veninde) - vil jeg følge dine gode råd nedenfor.
Jeg ved faktisk ikke om onboard grafikkort benævnes PCI eller AGP. Blot
syntes jeg, at 8 MB allokeret til grafikort til almindeligt brug er fint
nok. Spillet jeg nævnte er ganske ukompliceret og kan køre fint på en 233
MHZ med 98 MB ram. Jeg vil udover at følge dine råd medtage et ældre PCI
grafikkort (der er ingen AGP-port på bundkortet) - og teste om det virker
bedre.

Jeg vender tilbage til gruppen - eller skriver til dig, når jeg har fået set
på maskinen igen.

Foreløbig tak for hjælpen...

De venligste hilsner fra
Annie

"Kurt Pedersen" <kurt_birgit.ns@pedersen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Annie
> Det er selvfølgelig ikke det bedste grafikkort du har i, men jeg tror ikke
...............så du skal gøre følgende.