Guide til køb af computere i DK/EU/ikke-EU
Fra : Jens

Dato : 20-06-04 22:18

Jeg er ved at lave en lille guide til folk, der overvejer at købe en
Macintosh eller en anden computer. I mange diskussionsfora er der
tvivl om hvordan man står retsmæssigt hvis man f.eks. køber i
Tyskland. Derfor vil jeg gerne kunne referere til denne guide
fremover:
http://www.maclab.dk/forbrugerguide/

Hvis der er nogen i denne gruppe der har kvalificeret input eller kan
korrigere ting, der er direkte forkerte, hører jeg meget gerne fra
jer.

Der er et par helt specifikke ting jeg ikke har kunnet finde svar på:
- Er en EU-forhandler forpligtet til at oplyse om hvorvidt der vil
blive lagt dansk moms på en vare ved indføring i landet hvis
forhandleren har en så høj omsætning, så den skal betale dansk moms?
Eller kan man få en "overraskelse" når varen modtages?
- Gælder reglen om at fragten ved reparation betales af forhandleren i
alle EU-lande eller er det som udgangspunkt kun i DK?
- Jeg er ved at lægge kildereferencer på til dataene, men meget af det
er opsamlet på diskussionsfora. Så hvis nogen har en god reference til
noget specifikt, modtager jeg den selvfølgelig gerne.

Mange venlige hilsener
Jens Hofman Hansen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 21-06-04 08:02

"Jens" <jenshofman@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> blive lagt dansk moms på en vare ved indføring i landet hvis
> forhandleren har en så høj omsætning, så den skal betale dansk moms?

Det er forhandleren, der skal opkræve dansk moms af kunden, så han skal jo
på sin vis oplyse om det...
Det vil/skal fremgå af den endelige pris inden købet accepteres.

> Eller kan man få en "overraskelse" når varen modtages?

Nej.
Det er alene forhandleren, der har en forpligtigelse.

/Per

Fra : Jens

Dato : 21-06-04 11:59

> Nej.
> Det er alene forhandleren, der har en forpligtigelse.

Super. Det var også hvad jeg nåede frem til via forbrugerrådets side i
går aftes kl. sent. Jeg har tydeliggjort dette forhold på min side.

Flere kommentarer til
http://www.maclab.dk/forbrugerguide/
er meget velkomne.

venligst