lampe i BX
Fra : Jan

Dato : 20-06-04 17:30

Hejsa
Jeg har en citroên BX, som nu lige pludselig er begyndt at opføre sig
underligt.
(mange vil sikkert sige, det er helt naturligt, men nu har jeg jo engang
altså den bil)

Der lyser en rød lampe, der ser ud som om det er en varmepude med vand under
!
Samtidig lyser der STOP, det kommer cirka 10 sekunder efter start.

Stop knappen kan jeg forholde mig til men ikke den anden.
Efter nogle KM (Ups, jeg kører alligevel i den) går lamperne ud og de lyser
ikke igen, før ved næste opstart.

Er der noget rivende galt, eller mangler den en form for væske og hvad er
det eventuelt
for væske den mangler ??

Mange Hilsner
Jan

Fra : Niels Skaaning

Dato : 20-06-04 17:55

"Jan" <jannn@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke igen, før ved næste opstart.
>
> Er der noget rivende galt, eller mangler den en form for væske og hvad er

Det er kølevæskeniveauet, der er for lavt. Det er meget almindeligt at en
BX'er mister vand selvom kølesystemet ikke lækker. Bare efterfyld køleren og
lad være med at bekymre dig mere om det før lampen begynder at lyse igen om
et halvt års tid.

NS

Fra : ENN

Dato : 20-06-04 18:24

.. Det er meget almindeligt at en
> BX'er mister vand selvom kølesystemet ikke lækker.

Interesant - hvor forsvinder vandet hen - ingen lækage = tæt system - men
vandet forsvinder?

Fra : Niels Skaaning

Dato : 20-06-04 21:06

"ENN" <enn@nomail.com> skrev i en meddelelse
> . Det er meget almindeligt at en
>

> Interesant - hvor forsvinder vandet hen - ingen lækage = tæt system - men
> vandet forsvinder?

Det har jeg også tænkt lidt over. Begge mine BX'er har nemlig gjort det. Jeg
vil tro, at vandet langsomt fordamper ud gennem dækslet på køleren, men jeg
ved det ikke. Det eneste jeg ved er, at det er normalt.

NS

Fra : Jan

Dato : 20-06-04 19:00

"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er kølevæskeniveauet, der er for lavt. >

Tak for det hurtige svar...
Lamperne er allerede slukket igen..... §
/Jan

Fra : Elbarto

Dato : 21-06-04 00:41

> [...]
og
> lad være med at bekymre dig mere om det før lampen begynder at lyse igen

Jup samme skete på min mutters BXer da jeg havde lånt den
Begyndte at lyse ude på motorvejen heldigvis 1000meter fra en tank,
Heldigvis var der en anden gut i en BXer der kendte til problemet
Men man begynder asso at svede når der står stop med rødt

Elbarto Simpsoniac

Fra : Niels Skaaning

Dato : 21-06-04 16:01

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Heldigvis var der en anden gut i en BXer der kendte til problemet
> Men man begynder asso at svede når der står stop med rødt

Jeg har været ude for et andet kendt BX-problem. En bøsning i koblingsarmen
var så slidt at en lille trykstang kunne falde ud. Det gjorde den så og så
var der pludselig udkobling i Niels's BX! Det var ikke sjovt midt i
myldretiden. Heldigvis er der en kraftig startmotor i en BX så den gik
endda. På en XM V6 er den knap så kraftig, så det er svært af starte bilen i
gear op ad bakke (ja, jeg har prøvet det ;).

NS