/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kan Xantians affjedring justeres
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 20-06-04 16:28

Hej NG.

Var idag udet at prøvekøre en Xantia 2.0 HDI Exclusive.

Det var en god oplevelse; motoren kører virkelig godt, uden generende støj
og vibrationer.

Men affjedringen var utrolig blød - alt for vuggende til min smag!

- er det generelt for alle Xantia' er?

- kan det justeres?

Der sidder jo de små akkumulatorer ("håndgranaterne"). Kan de ha' mistet
noget af gassen og dermed trænge til en opfyldning? Mit umiddelbare gæt er
at det skulle være muligt at "stramme" undervognen simpelthen ved at øge
gastrykket i kuglerne?

Hvorimod dæmpeegenskaberne bestemmes af en fast dyse som der ikke
umiddelbart kan ændres på???

Hvad med fjederegenskaberne ved sommer/vinterkørsel (gastrykket i kuglerne
ændrer sig jo meget med temperaturen - jft gasligningen)? Jeg kunne
forestille mig at der er mærkbar forskel?

mvh Ole



 
 
Bernhard Ege (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 20-06-04 17:30

Ole Jeppesen wrote:
:: Hej NG.
::
:: Var idag udet at prøvekøre en Xantia 2.0 HDI Exclusive.
::
:: Det var en god oplevelse; motoren kører virkelig godt, uden
:: generende støj og vibrationer.
::
:: Men affjedringen var utrolig blød - alt for vuggende til min smag!
::
:: - er det generelt for alle Xantia' er?

Næsten. Nogle har justerbar undervogn men det fremgår tydeligt hvis de
har.

:: - kan det justeres?

Normalt, nej.

:: Der sidder jo de små akkumulatorer ("håndgranaterne"). Kan de ha'
:: mistet noget af gassen og dermed trænge til en opfyldning? Mit
:: umiddelbare gæt er at det skulle være muligt at "stramme"
:: undervognen simpelthen ved at øge gastrykket i kuglerne?

Affjedringen bliver hård når kuglerne mister gassen hvilket sker
naturligt med tiden. Gassen diffunderer lige så stille gennem membranen
i kuglen. Når der kun er en smule gas tilbage, er det stor risiko for at
membranen ødelægges og gassen siver ud i systemet. Kuglen kan heller
ikke genopfyldes skulle membranen gå i stykker. Derfor kan det ikke
anbefales at fjerne noget af gassen fra kuglen.

Omvendt, hvis du monterer en kugle med for højt tryk så vil der nok
nærmere ske det at der ved affjedring ikke er nok olie i kuglen hvorved
du vil kunne opleve hoppende adfærd (dvs. miste vejgreb). Hjulet kan
ikke sænkes (hurtig) nok pga manglende olie i kuglen. Dette er dog mest
en spekulation fra min side.

:: Hvorimod dæmpeegenskaberne bestemmes af en fast dyse som der ikke
:: umiddelbart kan ændres på???

Korrekt, men de avancerede udgave af undervognen har 2 kugler for hvert
hjul. Man kan så vælge at nøjes med 1 kugle eller 2 og på den måde ændre
karakteristikken.

:: Hvad med fjederegenskaberne ved sommer/vinterkørsel (gastrykket i
:: kuglerne ændrer sig jo meget med temperaturen - jft gasligningen)?
:: Jeg kunne forestille mig at der er mærkbar forskel?

Jeg har aldrig bemærket nogen forskel.

mvh Bernhard


Peter K. Nielsen (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter K. Nielsen


Dato : 20-06-04 17:54


"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> wrote in message
news:NXiBc.2367$9%7.2325@news.get2net.dk...
> Ole Jeppesen wrote:
> :: Hej NG.
> ::
> :: Var idag udet at prøvekøre en Xantia 2.0 HDI Exclusive.
> ::
> :: Det var en god oplevelse; motoren kører virkelig godt, uden
> :: generende støj og vibrationer.
> ::
> :: Men affjedringen var utrolig blød - alt for vuggende til min smag!
> ::
> :: - er det generelt for alle Xantia' er?
>
> Næsten. Nogle har justerbar undervogn men det fremgår tydeligt hvis de
> har.

Det hedder "activa" og er en knap man trykker på, og vupti har man en
strammere undervogn
>
> :: - kan det justeres?
>
> Normalt, nej.
>
> :: Der sidder jo de små akkumulatorer ("håndgranaterne"). Kan de ha'
> :: mistet noget af gassen og dermed trænge til en opfyldning? Mit
> :: umiddelbare gæt er at det skulle være muligt at "stramme"
> :: undervognen simpelthen ved at øge gastrykket i kuglerne?
>
> Affjedringen bliver hård når kuglerne mister gassen hvilket sker
> naturligt med tiden. Gassen diffunderer lige så stille gennem membranen
> i kuglen. Når der kun er en smule gas tilbage, er det stor risiko for at
> membranen ødelægges og gassen siver ud i systemet. Kuglen kan heller
> ikke genopfyldes skulle membranen gå i stykker. Derfor kan det ikke
> anbefales at fjerne noget af gassen fra kuglen.
>
> Omvendt, hvis du monterer en kugle med for højt tryk så vil der nok
> nærmere ske det at der ved affjedring ikke er nok olie i kuglen hvorved
> du vil kunne opleve hoppende adfærd (dvs. miste vejgreb). Hjulet kan
> ikke sænkes (hurtig) nok pga manglende olie i kuglen. Dette er dog mest
> en spekulation fra min side.
>
> :: Hvorimod dæmpeegenskaberne bestemmes af en fast dyse som der ikke
> :: umiddelbart kan ændres på???
>
> Korrekt, men de avancerede udgave af undervognen har 2 kugler for hvert
> hjul. Man kan så vælge at nøjes med 1 kugle eller 2 og på den måde ændre
> karakteristikken.
>
> :: Hvad med fjederegenskaberne ved sommer/vinterkørsel (gastrykket i
> :: kuglerne ændrer sig jo meget med temperaturen - jft gasligningen)?
> :: Jeg kunne forestille mig at der er mærkbar forskel?
>
> Jeg har aldrig bemærket nogen forskel.

det er fordi kuglerne skal sammenlignes med en ekspansionsbeholder

Peter



Peter G C (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 20-06-04 19:31

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
news:40d5c12e$0$138$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Det hedder "activa" og er en knap man trykker på, og vupti har man en
> strammere undervogn

Du har nok overset Hydractiv 2 - alle Xantia'r kører med Hydractiv 1 -
enkelte modeller har Hydractiv 2 - overbygningen hedder så Activa, som du
selv nævner.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Ole Jeppesen (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 20-06-04 19:36


"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
news:40d5d7e1$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

[klip]

> Du har nok overset Hydractiv 2 - alle Xantia'r kører med Hydractiv 1 -
> enkelte modeller har Hydractiv 2 - overbygningen hedder så Activa, som du
> selv nævner.
>

Hvad forskel er der på Hydroactiv 1 & 2 ?

mvh Ole



Niels Skaaning (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 20-06-04 21:03

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:40d5d915$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> news:40d5d7e1$0$285$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> [klip]
>
> > Du har nok overset Hydractiv 2 - alle Xantia'r kører med Hydractiv 1 -
> > enkelte modeller har Hydractiv 2 - overbygningen hedder så Activa, som
du
> > selv nævner.
> >
>
> Hvad forskel er der på Hydroactiv 1 & 2 ?

Hydractiv 2 er bedre :). Forskellen ligger hovedsagligt i styrringen.
Iøvrigt mener jeg at alle Exclusiv-modellerne har Hydractiv 2.

NS



Peter G C (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 21-06-04 08:41

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:40d5d915$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Hvad forskel er der på Hydroactiv 1 & 2 ?

2 er mere intelligent - se
http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/h/hydro.html

Det er rigtigt, at alle Exclusive-modellerne har det - eller næsten alle.
Mange Xantiaer i DK som sælges som Exclusive-modeller har det dog ikke. Det
er måske ofte en mellemting mellem en SX og en Exclusive-model.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Bernhard Ege (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 21-06-04 21:21

Peter G C wrote:
:: "Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en
:: meddelelse news:40d5d915$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
::
:: [klip]
::
::: Hvad forskel er der på Hydroactiv 1 & 2 ?
::
:: 2 er mere intelligent - se
:: http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/h/hydro.html
::

Meget interessant side. Citroen har godt tidligt haft gang i nogle sjove
sager:

As early as the beginning of the sixties, an anti-lock braking system
had also been perfected.
Joystick steering
hydraulically powered windscreen wipers
Anti-roll i en 2CV i 1946

http://www.citroen.mb.ca/citroenet/html/a/antigite.html#electro

Jaja, bare de finder på nyt eller blot bruger mere af de gamle ideer

mvh Bernhard


Niels Skaaning (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 20-06-04 18:06

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:40d5aced$0$288$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Var idag udet at prøvekøre en Xantia 2.0 HDI Exclusive.
>
> Det var en god oplevelse; motoren kører virkelig godt, uden generende støj
> og vibrationer.
>
> Men affjedringen var utrolig blød - alt for vuggende til min smag!
>
> - er det generelt for alle Xantia' er?
>
> - kan det justeres?

Ja, men det kræver at du sætter andre gaskugler end standardkuglerne på.
Det, der bestemmer hårdheden i affjedringen er det hul, der er i kuglens
forskruning (= støddæmperen på en alm. vand-og-brød-bil - gassen er
fjederen), gaskuglens volumen og det tryk, der er i den.

> Der sidder jo de små akkumulatorer ("håndgranaterne"). Kan de ha' mistet
> noget af gassen og dermed trænge til en opfyldning? Mit umiddelbare gæt er
> at det skulle være muligt at "stramme" undervognen simpelthen ved at øge
> gastrykket i kuglerne?

Så får du nok for lille vandring i affjedringen på tilbageslaget = problemos
ved ujævn vej.

> Hvorimod dæmpeegenskaberne bestemmes af en fast dyse som der ikke
> umiddelbart kan ændres på???

Hvis du borer hullet mindre får du fastere dæmpning ;).

> Hvad med fjederegenskaberne ved sommer/vinterkørsel (gastrykket i kuglerne
> ændrer sig jo meget med temperaturen - jft gasligningen)? Jeg kunne
> forestille mig at der er mærkbar forskel?

Ikke mærkbar.

NS



Ole Jeppesen (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 20-06-04 19:42


"Niels Skaaning" <niels_skaaning@hotmail.com> wrote in message
news:40d5c3b0$0$23870$14726298@news.sunsite.dk...

[klip]

> Ja, men det kræver at du sætter andre gaskugler end standardkuglerne på.
> Det, der bestemmer hårdheden i affjedringen er det hul, der er i kuglens
> forskruning (= støddæmperen på en alm. vand-og-brød-bil - gassen er
> fjederen), gaskuglens volumen og det tryk, der er i den.<

Kan man få andre kugler som passer?

Jeg går ud fra at kuglen så skal være en anelse mindre, for at bilen ikke
skal krænge for meget (= strammere fjeder). Dæmpningen var ok, så hullet
skal nok være det samme.

> > Hvad med fjederegenskaberne ved sommer/vinterkørsel (gastrykket i
kuglerne
> > ændrer sig jo meget med temperaturen - jft gasligningen)? Jeg kunne
> > forestille mig at der er mærkbar forskel?
>
> Ikke mærkbar.
>

Fint - så behøver jeg ikke at bekymre mig om det!

mvh Ole



Bernhard Ege (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Bernhard Ege


Dato : 20-06-04 21:07

Ole Jeppesen wrote:
:: Jeg går ud fra at kuglen så skal være en anelse mindre, for at bilen
:: ikke skal krænge for meget (= strammere fjeder). Dæmpningen var ok,
:: så hullet skal nok være det samme.

Dæmpningen er ikke ens når olien bevæger sig ind i kuglen i forhold til
når den bevæger sig ud. Der sidder ekstra dæmpning når olien skal ud
igen (eller er det omvendt?) og det er formodentlig det som giver den
vuggende opleves du ikke bryder dig om. Dette er dog kun for
affjedringen det gælder, for akkumulatorkuglen er der vist ingen ekstra
dæmpning.

Ventilen er vist udført som en skive der flyttes og blokere lidt eller
meget afhængig af hvilken vej olien løber. Muligvis sidder det ikke
engang i kuglen...

mvh Bernhard


Peter G C (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 20-06-04 19:29

"Ole Jeppesen" <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:40d5aced$0$288$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

[klip]

> Men affjedringen var utrolig blød - alt for vuggende til min smag!
>
> - er det generelt for alle Xantia' er?

Ja. Og kan du ikke li' det skal du nok ikke købe vognen.

> - kan det justeres?

Ikke hvis du ikke fandt en knap til det i kabinen.

> Der sidder jo de små akkumulatorer ("håndgranaterne"). Kan de ha' mistet
> noget af gassen og dermed trænge til en opfyldning? Mit umiddelbare gæt er
> at det skulle være muligt at "stramme" undervognen simpelthen ved at øge
> gastrykket i kuglerne?

Man kan købe forskellige gas-kugler som marginalt kan ændre affjedringen. Og
ja, kuglerne bliver slidt og skal på et tidspunkt udskiftes. Slidte
gas-kugler giver hård og dårlig affjedring.

[klip]

> Hvad med fjederegenskaberne ved sommer/vinterkørsel (gastrykket i kuglerne
> ændrer sig jo meget med temperaturen - jft gasligningen)? Jeg kunne
> forestille mig at der er mærkbar forskel?

Det har jeg ikke noteret mig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/



Ole Jeppesen (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Ole Jeppesen


Dato : 20-06-04 21:52

Tak for alle svarene - jeg er blevet en hel del klogere.

Har i mellemtiden fundet lidt oplysninger på nettet - bla. nogle tegninger
og diagrammer fra CX 'eren hvor hele dæmper/fjedersystemet klart fremgår.
Mon ikke principperne er de samme.

mvh Ole



Jens (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 20-06-04 22:39

Ole Jeppesen <nospam_jeppesen@post.cybercity.dk> wrote:

> Har i mellemtiden fundet lidt oplysninger på nettet - bla. nogle tegninger
> og diagrammer fra CX 'eren hvor hele dæmper/fjedersystemet klart fremgår.
> Mon ikke principperne er de samme.

Grundprincippet er det samme i Citroens hydrauliske affjedringssystemer
siden engang i '50erne. Detaljer som Hydractiv 1 & 2 (mulighed for
opstramning af undervogn) og Activa (nul krængning i sving) er kommet
til siden.
--

/ Jens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408663
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste