DVI mm.
Fra : Lars Hansen

Dato : 20-06-04 14:39

Hej

Jeg er ejer af en Xerox XL775D LCD-skærm, samt et nyindkøbt Radeon 9800 Pro
kort( HIS Excalibur Radeon 9800 PRO IceQ ).

Jeg har nogle lidt spøje problemer med denne combo:

DVI:

Så snart jeg har DVI kablet sat i går skærmen i "no-signal" mode. Det er
ikke kun under opstarten at det virker, idet billedet heller ikke kommer
frem under Windows (hvilket er et problem jeg har set andre har).

VGA / Sub-15:

Hvis jeg sætter VGA stikket i istedet, så flimrer billedet under
opstartsbillederne (Bios POST, bootmenu).

I Windows er skriften grim, stor og kantet (det bliver lidt bedre med
ClearType men ikke godt nok). Det virker som om at der anvendes alt for få
picels til at tegne hvert bogstav. Når jeg sætter skærmen i 1280x1024 (som
er skærmens standardopløsning), så er skriften nærmest ulæselig.

VGA-->DVI konverter:

Når jeg anvender det analoge VGA kabel fra skærmen, og sætter VGA-->DVI
adapteren på, ved skærmkortet, så ser alting pludseligt ganske nydeligt ud.
Billedet er roligt under opstarten, og skriften i Windows er pæn (har den
rigtige størrelse og er ikke kantet).

Jeg har prøvet med et aldrende Geforce2 kort (med VGA udgang) og det så også
udemærket ud.

Nu er spørgsmålet så hvorfor jeg skal bruge konverteren. Er der tale om
problemer pga. inkompabilitet mellem skærmkort og skærm, eller kan det være
kablet der er noget galt med?

Er der nogen der har et kvalificeret bud?

På forhånd tak.

Lars