opboring af cyl. hvor finder jeg stempler?
Fra : Peter

Dato : 20-06-04 10:41

Jeg har en extra cylinderblok til min Suzuki GSX550 ES fra 1986. Hvor finder jeg overstørrelser stempler, hvis det overhovedet er til at få? Wiseco laver ikke til den model. Jeg ville gerne have nogle flere kubik i den, så det jeg søger er ikke 0.25 eller 0.5 overstørrelser, men gerne 2-5 mm overstørrelser.

Takker,
Peter

Fra : Armand

Dato : 20-06-04 11:17

Peter <suzi550@INVALIDhotmail.com> skrev i en
> [...]
jeg
> søger er ikke 0.25 eller 0.5 overstørrelser, men gerne 2-5 mm

Generelt:
Tilbehørs og tunings -firmaerne læner sig helst op af modeller der findes et
større antal af på verdensplan (= potentiel kundekreds), hvilket GSX550'eren
ikke udgør, så regn ikke med at kunne finde det store til lige den model

--
Armand.

Fra : Peter

Dato : 20-06-04 15:01

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse news:cb3obd$2mus$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> ikke udgør, så regn ikke med at kunne finde det store til lige den model

Tak for svaret,Det havde jeg på fornemmelsen. Er der nogen der kender adressen på det firma der ligger på Als der gør meget i stempler og ringe og udboringer? Jeg snakkede med ham engang på Herning stumpemarked, det lod til han vidste en del om hvad der ellers kunne bruges. Har desværre smidt hans kort væk.-(
Peter

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 20-06-04 16:48

Peter wrote:
> [...]
> Herning stumpemarked, det lod til han vidste en del om hvad der
> ellers kunne bruges. Har desværre smidt hans kort væk.-(

Als Cylinder
Gammel Brovej 10
6440 Augustenborg
Tlf.: 74471195

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + Klappersaki KLR250 + MZ TS250/2)

Fra : Peter

Dato : 20-06-04 17:09

"D@n Dethlefsen" <sotaOSTEN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:40d5b1cf$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Als Cylinder
> Gammel Brovej 10
> 6440 Augustenborg
> Tlf.: 74471195
>
> --
> Dan - DMCN#561

Finno! jeg må kontakte ham. Takker for adressen.

Peter

Fra : Flemming Disc

Dato : 20-06-04 20:22

> Als Cylinder
> Gammel Brovej 10
> 6440 Augustenborg
> Tlf.: 74471195
>
> --
> Dan - DMCN#561

Finno! jeg må kontakte ham.

Forkert HENDE
Okay firma, der ved noget om dette:

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 17:27

Flemming Disc <discteknikNO@discteknik.dk> skrev i en

> Finno! jeg må kontakte ham.
> Forkert HENDE
> Okay firma, der ved noget om dette:

Jup!
Og det er fra hende at jeg har adopteret "totagger" (med tydelig synne'jysk
dialekt - hvad der er svært at se på skrift) !

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 21-06-04 01:32

"Peter" <suzi550@INVALIDhotmail.com> wrote in message

> [...]

han vidste en del om hvad der ellers kunne bruges. Har desværre smidt hans

Pas på med hvad du sætter Als Cylinder Service (ACS)til at lave, for 3 år
siden kostede det mig en eksploderet BMW R100 motor, ca. 15.000 kr. og et
helt år uden motorcykel.

Krumtappen til min BMW var af et værksted sendt til slibning af
"plejlstangsakslerne" på krumtappen. Disse var nedslidte/ødelagte efter at
Castrol havde fejlinformeret mig vedr. motorolie!

For at slibe de 2 nævnte aksler på BMW krumtappen aftages påboltede
kontravægte på krumtapsfladerne, men ACS kendte åbenbart ikke til at der er
forskel på boltes trækstyrer og her aktuelt "snitstyrke" (regnes under
ingeniøruddannelsen for kun 10 N/mm^2, men i fagbøger for ca. 30 % af
trækstyrken), så genmonterede kontravægtene med uoriginale bolte = for svage
bolte.

Nu var det så hældigt at motorcyklen ikke skulle tilkøres, så da alt var
samlet og motorcyklen klar til at køre startede jeg den i haven og gassede
den efter lidt opvarmning op i omdrejninger - må gå til 10.000 rpm,
hvorefter tænding automatisk slår fra - og ved en ca. 7 - 8.000 rpm lød der
et brag og motoren stod stille. Sadlen var heldigvis taget af så da jeg så
at ledningerne begyndte at "brænde/blive varme" nåede jeg lige netop,
lynhurtigt, at tage en ledning af batteriet på 160 A (!); ikke en
akkumulator men et batteri som udviklet til især flyvere.

Efter at have taget "topdækslet" af motorblokken konstateredes det at sider
var slået ud i krumtaphuset, og i det derefter aftagne bundkar fandtes de to
kontravægte, godt deforme, som dele af de overklippede bolte! Og knastakslen
var klippet over i 3 dele, og stempelskørter og cylindrenes bunde var
knuste. Motoren var jo standset fra de nævnte 7 - 8.000 rpm på blot ½
omdrejning, altså med gevaldige kræfter.

Jeg telefonerede til ACS og sendte derefter krumtaphuset med aftagne
cylindre og svinghjul derover med brev fortællende at jeg skulle have
knastakslen igen, for at have den profil. Jeg gik til en advokat med sagen,
for at gå rettens vej, men kunne intet gøre, og fik så på ACS´s godt
befindende en anden brugt BMW motor, som blev fortalt kun at have kørt få
1.000 km efter en hovedreparering. Da jeg åbnede den viste det sig at den
sikkert mindst havde kørt 100.000 km (!), altså nedslidte ventiler,
ventilsæder, stempler osv. Og indtil for ½ halvt år siden har jeg bakset med
olieudslip mellem cylindre og krumtaphus - 2 lit. olie/1.000 km., indtil jeg
da begyndte at bruge noget Hylomar Blue Gasket Sealant Og ACS sendte aldrig
resterne af knastakslen tilbage trods gentagne rykkere. Knastakslen var en
332 knast fra et tysk tuningsfirma som nu havde lukket så den kunne ikke
skaffes igen, derfor ville jeg istedet blot have fået lavet en kopi af den,
men måtte nu istedet købe den eneste anden mulighed, en 336 knastaksel.
Denne mere hidsige knast resulterer i at BMWén nu ikke ryger på baghjulet
hvis jeg lukker lidt for meget op, samt at benzinforbruget ændredes fra 18
km/lit. gtil 13 km/lit.!

Og fejl i krumtaphuset så da jeg monterede knastakslen viste det sig at der
måtte tages 1 mm af den for ellers holdt den oliepumpen for langt ude så
dækslet ikke kunne komme på.

Så samlet kostede det mig ca. 15.000 kr. plus et år uden motorcykel plus en
bagefter dårligere motor. Og det sidste kan jo kun udbedres ved at købe en
anden brugt motor vel løbende op i 10.000 kr. med nogen istandsættelser og
igen sparet penge, som vedr. de 15.000 kr. ved selv at lave alt arbejde med
at skille og samle motor. Men jeg kan nok aldrig mere få en så god motor som
før uheldet; indtil da havde den også kun gået 40.000 km fra ny af og efter
tuning ca. 20.000 km.

Så det var en dyr erfaring, lærende at ikke alle værksteder kender til det
de arbejder med.

Mvh.Gert Thorgersen
BMW R100, Honda XR 250, Honda 125 cc, Honda VTR 1000 og Honda Civic 1,7.
Tidligere andre motorcykler.