Hvormeget bold kan jeg se
Fra : Steen Graversen

Dato : 19-06-04 22:32

Jeg skal selvfølgelig på ferie her i sportshøjsæsonen, og har derfor tænkt
at tage køkken tv' et med, så jeg ikke bliver alt for isoleret.
Jeg har derfor købt et stik til cigartænderen i bilen og en ledning til mit
ca 5,5" s/h tv.

Er der nogen af jer der har erfaring med hvormeget tv jeg kan se om aftenen
på campingpladsen uden risiko for at bilen ikke vil starte dagen efter?

Go sommer
Steeeeeeen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 19-06-04 22:38

"Steen Graversen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev :

>Er der nogen af jer der har erfaring med hvormeget tv jeg kan se om aftenen
>på campingpladsen uden risiko for at bilen ikke vil starte dagen efter?

Hej Steen

Jeg tror du nok kan forvente et bedre svar ovre i campingen - dvs den
gruppe der hedder dk.fritid.camping (tror jeg nok)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Steen Graversen

Dato : 19-06-04 22:40

Tror du det? Har de forstand på bilbatterier derovre?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-06-04 22:42

On Sat, 19 Jun 2004 23:40:11 +0200, "Steen Graversen"
<duerIkke@duerikke.dk> wrote:

> [...]

Brug de 230 volt på pladsen istedet.

>Tror du det? Har de forstand på bilbatterier derovre?

Jow, jow - de kan sikkert få dage til at gå med: "Kobling af batterier
for lys i campingvogn" :)

/Mogens K

Fra : TGD

Dato : 19-06-04 22:47

"Steen Graversen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Er der nogen af jer der har erfaring med hvormeget tv jeg kan se om
aftenen
> på campingpladsen uden risiko for at bilen ikke vil starte dagen efter?

Hvor mange Ampere er dit batteri på og hvormange watt sluger TVet.

44 Amp. timers batterie kan levere 12W i 44 timer eller 24W i 22, så kan du
selv regne dig frem til resten, ellers skaf dig en batterivagt de koster
10-100 kr de giver lyd fra sig batteriet er for slattent.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-06-04 10:39

TGD wrote:

> 44 Amp. timers batterie kan levere 12W i 44 timer eller 24W i 22, så kan du
> selv regne dig frem til resten, ellers skaf dig en batterivagt de koster
> 10-100 kr de giver lyd fra sig batteriet er for slattent.

Sådan en batterivagt skulle da helst give lyd fra sig _inden_
batteriet blev for slattent..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 20-06-04 11:45

Thomas Strandtoft wrote:

> Sådan en batterivagt skulle da helst give lyd fra sig _inden_
> batteriet blev for slattent..

Aha. Lige som en brandalarm hyler op før det brænder?

mvh
Henning

Fra : TGD

Dato : 20-06-04 13:43

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Aha. Lige som en brandalarm hyler op før det brænder?

Eftersom i morer jer på min elendige formulering

En brandalarm der hyler inden en brand, sådan en vil jeg gerne have....

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-06-04 17:28

"Henning Præstegaard" wrote:

> Aha. Lige som en brandalarm hyler op før det brænder?

Det ville være rigtigt smart og jeg ville købe en lige på stedet..
Desværre er det halvsvært at lave en brandalarm der advarer inden
branden, men det er ikke specielt svært at lave en batterialarm
der advarer inden batteriet bliver for fladt til at hive bilen
igang..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Vegetaren

Dato : 20-06-04 22:27

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> branden, men det er ikke specielt svært at lave en batterialarm
> der advarer inden batteriet bliver for fladt til at hive bilen

Du kan købe en af mig, altså en der hyler op FØR det brænder. Den er dog
træls at høre på i længden

--
Venlig hilsen Vegetaren
Århus

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-06-04 11:38

Vegetaren wrote:

> Du kan købe en af mig, altså en der hyler op FØR det brænder. Den er dog
> træls at høre på i længden

Åhædr..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-06-04 08:53

Thomas Strandtoft wrote:
> "Henning Præstegaard" wrote:

> men det er ikke specielt svært at lave en batterialarm
> der advarer inden batteriet bliver for fladt til at hive bilen
> igang..

Jo det er - ofte er der tale om en generel nedslidning af akumulatoren uden
betydeligt spændingsfald ved ubelastet akumulator, en sådan tilstand kan
ingen alarm tage højde for da alarmen ikke belaster aku'en.

Eneste mulighed er i den situation er at måle vægtfylde i hver celles
vædske/vand.

Eneste situation hvor Aku'alarmen virker er når en celle dør. Den kan fint
vise OK spænding, men det er ikke meget bevendt hvis kapaciteten i aku'en
ikke er tilstede, det er jo IMO kapaciteten der trækker starteren, ikke
spændingen.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-06-04 12:06

"Hans L. Jørgensen" wrote:

> Jo det er - ofte er der tale om en generel nedslidning af akumulatoren uden
> betydeligt spændingsfald ved ubelastet akumulator, en sådan tilstand kan
> ingen alarm tage højde for da alarmen ikke belaster aku'en.

Den er vel heller ikke ubelastet når TV'et kører?

Jeg ved godt at afladningen af et batteri ikke er lineær, men
alligevel er det lykkedes bl.a. en del af
mobiltelefonfabrikanterne at lave rimeligt nøjagtige målinger af
batteritilstanden.

I modsætning til en brandalarm der advarer inden brand, måske
noget med et infrarødt kamera der kender de forskellige
materialers antændelsestemperatur, så er det "trivielt" at lave en
måling på et batteri..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 21-06-04 15:08

Thomas Strandtoft wrote:
> "Hans L. Jørgensen" wrote:
>

> Den er vel heller ikke ubelastet når TV'et kører?

Nej men i den situation kan du så heller ikke starte din bil på
akumulatoren, men heller ikke se hvor meget kapacitet den indeholder.

> Jeg ved godt at afladningen af et batteri ikke er lineær, men
> alligevel er det lykkedes bl.a. en del af
> mobiltelefonfabrikanterne at lave rimeligt nøjagtige målinger af
> batteritilstanden.

Jo men her er der tale om en ganske anden teknologi, vil blive alt for
omfattende at belyse forskelligheden her.

Men stadig eneste holdbare indikator for en blycelle er at måle syren's
vægtfylde.

> så er det "trivielt" at lave en
> måling på et batteri..

Nej ikke hvis du har en vægtfyldemåler..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 22:50

> [...]
aftenen
> på campingpladsen uden risiko for at bilen ikke vil starte dagen efter?

Du er NØD til at kigge bag på kassen og se hvad de skriver med forbruget.
Hvis der f.eks står 20W så kan du regne det om til strøm
I = 20W / 12V

Så mangler du så også lige at fortælle hvor stor kapacitet batteriet i din
bil har
Er det på 35 Ah, 45 Ah 60 Ah eller hvad?

Men en 4-5 timer hver dag burde ikke give de store problemer såfremt du også
starteren motoren i bilen hver dag.

--
Tom

Fra : Steen Graversen

Dato : 20-06-04 08:41

Hej Tom
Tak for svar
På tv står der 230V 50Hz 17W DC12-14V 850 mA
Bilen er ude og køre, så jeg ved ikke hvad batteri der er i, men hvis vi
antager at det er 35Ah mener du så stadig at 4-5 timer er muligt? -Skal jeg
så ud og køre i halvlegen?

Steeen

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 08:52

"Steen Graversen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev :

>På tv står der 230V 50Hz 17W DC12-14V 850 mA

Det er jo knap en amperes penge - så du kan roligt se en aften's tv
uden at tænke mere over det ;)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-06-04 01:57

> [...]
aftenen
> på campingpladsen uden risiko for at bilen ikke vil starte dagen efter?

HELT ærligt, når man tager på camping går man ned på den lokal "bæverding"
og skråler om kap m. gutterne. Ellers kunne du jo lige så godt blive hjemme
i sko-æsken .

Fra : Steen Graversen

Dato : 20-06-04 08:44

Du kan selv være en bæver
Jeg tager da ikke på ferie for at gå på bodega. Jeg vil bare have mulighed
for at følge med i de danske drenges kommende triumfer.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 20-06-04 09:56

"Steen Graversen" <duerIkke@duerikke.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan selv være en bæver
> Jeg tager da ikke på ferie for at gå på bodega.

Det er der camping adskiller sig lidt fra charter, der er mulighed for lidt
mere lokalt kolorit. Det var nu meget sjovt i -92, om det skyldes EM., eller
fordi vi gav EU fingeren, er jeg aldrig blevet klar over .

Fra : Elbarto

Dato : 20-06-04 12:14

> [...]
aftenen
> på campingpladsen uden risiko for at bilen ikke vil starte dagen efter?

Bruger selv sådan en startbox ting fra Harald Nyborg kan ikke huske prisen
Den er da istand til at levere strøm til tv (14") og VHS video i ihvertfald
3 films tid

Elbarto Simpsoniac

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-06-04 22:23

"Elbarto" <elbarto@lite.dk> skrev

> [...]
prisen
> Den er da istand til at levere strøm til tv (14") og VHS video i

Alternativt kan man jo malke batteriet og starte med startboksen i stedet

Mvh.

Fra : Elbarto

Dato : 21-06-04 01:25

> [...]
> ihvertfald
>
> Alternativt kan man jo malke batteriet og starte med startboksen i stedet

Havde jeg ikk lige tænkt over ... iøvrigt advare boxen når den kan har få
(LÆS 1) start tilbage så kunne man jo malke den først ned til en start og
derefter bilen ;)

Man kan iøvrig få en solfanger der kan lade 2 volts batterier op
½ dag med sol er nok til en aften med lys og bærbar
Kommer fra en kammerat der bor i sin kolonihave om sommeren

Elbarto Simpsoniac