/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Pådragelse af garatiforpligtelse - Viasat
Fra : Anders Larsson \(fje~


Dato : 19-06-04 21:46

Måske lidt misvisende overskrift, men here goes....

Viasat skifter i øjeblikket kodningssystem.
Alle som ønsker at modtage Viasat fra satellit skal derfor have opdateret
softwaren (firmware) i satellit modtageren.
Desværre er der efterhånden en hel del modtagere som ikke virker mere efter
denne opdatering - f.eks. vores egen.

Situationen er flg.:
Modtageren opdateres i går (fredag) uden problemer, og lidt efter modtages
atter Viasat kanaler som normalt.
Modtageren slukkes for natten.
Modtageren tændes atter (Lørdag) - men virker nu ikke mere.
Efter kontakt til Viasat support, oplyses vi om at den skal sendes til rep.
(er uden for leverendør garanti periode)

Spørgsmålet er derfor - har Viasat pådraget sig en garanti/reperation
forpligtigelse som udføres uden beregnig, såfremt den krævede firmware
opdatering ikke virker som den skal ?


--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.
Hvorfor skal man skrve svaret under det man svarer ?
..



 
 
TGD (19-06-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 19-06-04 22:01


"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"
<nospamfilter001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse
news:40d4a625$0$179$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

<KLIP>

> Spørgsmålet er derfor - har Viasat pådraget sig en garanti/reperation
> forpligtigelse som udføres uden beregnig, såfremt den krævede firmware
> opdatering ikke virker som den skal ?

For at du kan forsætte dit abonnement hos Viasat bliver du nødsaget til at
opdatere din receiver, man må derfor gå udfra at de påtager sig ansvaret for
opdateringen - ved ikke hvilken paragraf der skal henvises til, jeg mener da
også at de fortager rep. gratis omend det kan tage rum tid.



TGD (19-06-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 19-06-04 22:04


"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:CQ1Bc.15255$Vf.847990@news000.worldonline.dk...

Kig lige i dk.teknik.satellit

<KLIP>



Anders Larsson \(fje~ (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Anders Larsson \(fje~


Dato : 19-06-04 23:16

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:NS1Bc.15256$Vf.847792@news000.worldonline.dk...
>
> "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
> news:CQ1Bc.15255$Vf.847990@news000.worldonline.dk...
>
> Kig lige i dk.teknik.satellit

Der har jeg fulgt lidt med på det seneste - der står ikke noget om evnt.
rep. Kun at der er andre der har oplevet det samme.

Til orientering kan jeg så oplyse at Viasat Supporten mente at det ville
koste et beløb - men ikke vidste hvor meget.
Og .. Nååja ... det er atter en død Sagem
(Sagem kan *kun* køre Viasat - der er intet alternativ)

Men det er faktisk ikke det som det handler om.

Spørgsmålet er om man påtager sig en forpligtelse som udbyder, når man
leverer en firmware/software som kunden ikke har mulighed for at fravælge,
hvis man fortsat ønsker at anvende udstyret - og hvor det viser sig at
softwaren medfører at udstyret skal til rep. efterfølgende.

I princippet kunne det ligeså godt have været f.eks. Microsoft som
automatisk installerede en ny BIOS ved Windows Update, fordi Microsoft
fremover kræver en speciel type BIOS for at kunne køre Windows, idet Windows
ellers vil ophøre med at fungere efter 3 måneder.
Man siger OK under Windows Update - BIOS opdateres og efterfølgende virker
PC'en ikke mere.

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.
Hvorfor skal man skrve svaret under det man svarer ?



TGD (19-06-2004)
Kommentar
Fra : TGD


Dato : 19-06-04 23:41


"Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"
<nospamfilter001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse
news:40d4bb03$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

<KLIP>

> Spørgsmålet er om man påtager sig en forpligtelse som udbyder, når man
> leverer en firmware/software som kunden ikke har mulighed for at fravælge,
> hvis man fortsat ønsker at anvende udstyret - og hvor det viser sig at
> softwaren medfører at udstyret skal til rep. efterfølgende.

Det forsøger jeg også at svare på, eftersom at varen skal omprogrammeres for
at se de kanaler du abonnere på og dette ike skyldes dig mener jeg da
bestemt at de påtager sig en "fornyet reklamationsret" for opdateringen -
men i hvilken lov aftale eller en adnen lov ved jeg ikke.

> I princippet kunne det ligeså godt have været f.eks. Microsoft som
> automatisk installerede en ny BIOS ved Windows Update, fordi Microsoft
> fremover kræver en speciel type BIOS for at kunne køre Windows, idet
Windows
> ellers vil ophøre med at fungere efter 3 måneder.
> Man siger OK under Windows Update - BIOS opdateres og efterfølgende virker
> PC'en ikke mere.

Der er en forskel Sagem fik du kastet i nakken af Viasat da det var denne
der var godkendt af Viasat hvorimod andre modeller kunne købes med tilskud.



Martin Jørgensen (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 20-06-04 17:52

TGD wrote:

> "Anders Larsson (fjern ikke noget fra email adr.)"
> <nospamfilter001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse
> news:40d4bb03$0$165$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> <KLIP>
>
>>Spørgsmålet er om man påtager sig en forpligtelse som udbyder, når man
>>leverer en firmware/software som kunden ikke har mulighed for at fravælge,
>>hvis man fortsat ønsker at anvende udstyret - og hvor det viser sig at
>>softwaren medfører at udstyret skal til rep. efterfølgende.

Jeg gætter på produktansvarsloven... Og ja: Firmaet har *naturligvis* et
ansvar....

Hvem er enige/uenige?

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Michael Bruun (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Michael Bruun


Dato : 20-06-04 23:44


"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:40d5c0bf$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg gætter på produktansvarsloven...

Næppe. Der er en selvrisiko på 4.000 kr. i PAL. Så hvis du mener, at det
falder ind under produktansvar - og det anser jeg for lidt tvivlsomt - så
skal det afgøres efter RP.

Michael

---
"Don't you wish there were a knob on the TV to turn up the intelligence?
There's one marked 'Brightness', but it doesn't work."
(Gallagher)








Martin Jørgensen (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 23-06-04 18:13

Michael Bruun wrote:

> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> news:40d5c0bf$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Jeg gætter på produktansvarsloven...
>
>
> Næppe. Der er en selvrisiko på 4.000 kr. i PAL. Så hvis du mener, at det
> falder ind under produktansvar - og det anser jeg for lidt tvivlsomt - så
> skal det afgøres efter RP.

Kan du uddybe det? Hvordan afgører man så det? Hvilken paragraf er relevant?

Jeg har skimtet PAL. Jeg syntes ikke at jeg kunne finde nogle
oplysninger om en selvrisiko på 4000 kr og ej heller med en hurtig
søgning...

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Devilicious (21-06-2004)
Kommentar
Fra : Devilicious


Dato : 21-06-04 16:45

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:40d5c0bf$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Jeg gætter på produktansvarsloven... Og ja: Firmaet har *naturligvis* et
> ansvar....

Nu er det mange år sidn jeg har haft produktansvar, men siger
produktansvarsloven ikke kun noget om ansvaret for skader som produktet
forvolder - altså ikke om skader på produktet selv?

Michael



Martin Jørgensen (22-06-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 22-06-04 17:15

Devilicious wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
> news:40d5c0bf$0$277$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>>Jeg gætter på produktansvarsloven... Og ja: Firmaet har *naturligvis* et
>>ansvar....
>
>
> Nu er det mange år sidn jeg har haft produktansvar, men siger
> produktansvarsloven ikke kun noget om ansvaret for skader som produktet
> forvolder - altså ikke om skader på produktet selv?

Jeg er ikke jurist, men kommer bare engang imellem til at blande mig i
noget som jeg finder interessant men jeg gætter da på at firmaet må have
et ansvar, for alt andet syntes jeg lyder vanvittigt...

Jeg aner ikke hvilken lov der gælder, hvis ikke det er PAL, men jeg
håber da at en anden herinde vil kaste lys over sagen?

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Anders Larsson \(fje~ (22-06-2004)
Kommentar
Fra : Anders Larsson \(fje~


Dato : 22-06-04 19:25

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:40d85b00$0$303$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>...snip...snap...
> noget som jeg finder interessant men jeg gætter da på at firmaet må have
> et ansvar, for alt andet syntes jeg lyder vanvittigt...


Og jeg ved naturligvis endnu ikke hvad Viasat selv mener.

Siden Lørdag har jeg ganske enkelt opgivet at komme igennem (+30 min
ventetid) - og håber så at de snart svarer på den fax de fik i mandags (men
jeg har en lumsk anelse om at den er blevet væk i telefonstormen).

--
MVH Anders (8900)
Det er fordi det er nemmere at læse - vi læser jo ikke nedfra og op.
Hvorfor skal man skrve svaret under det man svarer ?
..



Bjørn Løndahl (23-06-2004)
Kommentar
Fra : Bjørn Løndahl


Dato : 23-06-04 07:29

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i
news:cb6vq3$3id$1@news.cybercity.dk:

> Nu er det mange år sidn jeg har haft produktansvar, men siger
> produktansvarsloven ikke kun noget om ansvaret for skader som
> produktet forvolder - altså ikke om skader på produktet selv?

Produktet der her er tale om er vel softwaren - skaden er derimod
sket på selve recieveren eller dennes brugbarhed med den nye
software.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste