Brug af olie til stegning?
Fra : Michael Døj

Dato : 19-06-04 20:32

Hej i gruppen!

Hvis man ønsker at bruge en olie til at stege sin mad i, hvilken olie
sprøjter da mindst?

På forhånd tak for hjælpen og fortsat god weekend.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Michael Døj, Esbjerg

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-06-04 20:43

Michael Døj wrote:
> Hej i gruppen!
>
> Hvis man ønsker at bruge en olie til at stege sin mad i, hvilken olie
> sprøjter da mindst?
>
> På forhånd tak for hjælpen og fortsat god weekend.

Det ved jeg ikke, men det hjælper at putte lidt smør i.

/David

Fra : Michael Døj

Dato : 19-06-04 22:07

> Det ved jeg ikke, men det hjælper at putte lidt smør i.

OK, tak David, andre som har et forslag til olie?

Fra : Michael Døj

Dato : 20-06-04 21:24

SNIP alle de gode indlæg.

Tak for hjælpen!

Fra : Gerner

Dato : 19-06-04 23:09

On Sat, 19 Jun 2004 21:43:03 +0200, David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net>
wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>Det ved jeg ikke, men det hjælper at putte lidt smør i.

En skrøne. Man putter lidt olie til smør/magarine mm. fordi det gør at man kan
stege med en lidt højere temperatur.
Hvis det sprøjter ved olie alene (og ved andre stegeolier/magarine/blandinger
m.m.) er temperaturen for høj.
Skru ned for varmen og sprøjteriet ophører.

En olie der kan tage høje temperaturer ved stegning må være palmeolie
(rafineret)= palmin, raffinol® som bruges i frituregryder (op til 190° C, måske
mere)

--
Gerner
1369WU/6502hrs

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-06-04 03:58

Gerner wrote:

> En skrøne.

Det virker nu meget godt her i min lomme af rumtiden.

> [...]
> m.m.) er temperaturen for høj.
> Skru ned for varmen og sprøjteriet ophører.

Jeg skal ikke udelukke at sagen har noget med varmen at gøre, men det
hjæper ikke desto mindre ved de temperaturer jeg steger ved, at blande
olie og smør.

/David

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-06-04 08:01

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> En skrøne. Man putter lidt olie til smør/magarine mm. fordi det gør at man
kan
> stege med en lidt højere temperatur.

Helt forkert!

Steger man i smør, skal temperaturen være laverere end med andre fedtstoffer
- fordi man ellers ødelægger smørrets smag!

Man kan derimod med fordel putte smør i af to andre årsager!

For det første fordi man så kan SE, hvornår temperaturen er for høj.

Man kan ikke SE på olie, om det er opvarmet til en temperatur, der er for
høj - hvilket ødelægger olien og i værste fald danner skadelige stoffer.
Smørret bliver derimod brunt/sort, når temperaturen bliver for høj og kan
derfor fungere som farveindikator.

At tilsætte smør har dog også den fordel, at det mættede fedt fra smørret
erstattes med umættet fedt fra olie.

Når man steger i smør, dannes der ikke transfedtsyrer - hvorfor det faktisk
er sundt at stege i smør. Evt. i en blanding af olivenolie/smør hvis det
iøvrigt smagsmæssigt passer til maden og smagsløgene.

Det både smager bedre og er sundere, at stege i smør! Men skal der steges
ved høj temepratur, skal man bruge olie.

> Hvis det sprøjter ved olie alene (og ved andre
stegeolier/magarine/blandinger
> m.m.) er temperaturen for høj.

Ikke helt rigtigt. Det er kødsaft eller vand, der er årsag til sprøjteriet.
Hvis det, der steges, ikke afgiver en masse væske, kan temperaturen være
kanonhøj uden at det sprøjter!

Hvis man skruer ned for varmen, ophører sprøjteriet. Til gengæld bliver
maden så heller ikke STEGT men kogt og det er vel ikke meningen?

Laver man spejlæg, skal man dog huske, at de skal "spejles" og ikke steges.
Altså svag varme til spejlæg.

Så op med stegetemperaturen når det er passende - og sørg for, at kødet
eller andet ikke er fugtigt, når det kommer på.

Prøv med to stykker rå kartoffel.
Skyl det ene under den kodle hane inden det puttes i olien - og se, hvor det
sprøjter.
Tør det andet af i viskestykke eller køkkenrullen inden det puttes i olien -
og vupti, det syder bare flot om kartoffelstykket.

Et stykke "aftørret" rå kartoffel er i øvrigt også en god måde at teste,
hvornår olien er stegeklar. Det er den nemlig, når det syder og bobler
livligt om kartoflen.

> Skru ned for varmen og sprøjteriet ophører.

Det kan som sagt klares på andre måder også.

> En olie der kan tage høje temperaturer ved stegning må være palmeolie
> (rafineret)= palmin, raffinol® som bruges i frituregryder (op til 190° C,
måske
> mere)

Her er der en omfattende gennemgang af forskellige typer olie og hvad de
egner sig til:
http://www.jordtilbord.dk/article.asp?id=600

Man kan som regel også læse sig frem på bagsiden af olieflasker, om de egner
sig til stegning ved høj temperatur - eksempelvis friturestegning.

Mvh. Lisbeth

Fra : -V-

Dato : 20-06-04 09:52

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Når man steger i smør, dannes der ikke transfedtsyrer - hvorfor det
> faktisk er sundt at stege i smør.

1): Hvor høj skal temperaturen være, for at der bliver dannet transfedtsyrer
under stegning?

2): Hvad er værst, Lisbeth: transfedtsyrer eller mættet fedt?

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-06-04 09:58

-V- wrote:

> 2): Hvad er værst, Lisbeth: transfedtsyrer eller mættet fedt?

Alle de undersøgelser jeg har set siger at transfedtsyrer er værre end
(andet?) mættet fedt. Der er flere mættede fedttyper der ligefrem er
gavnlige, og andre der er nogenlunde neutrale. Transfedtsyrer er
udelukkende skadelige og ændrer balancen mellem LDL og HDL i blodet til
det dårligere. LDL-niveauet stiger og HDL-niveauet falder.

/David

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-06-04 10:48

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1): Hvor høj skal temperaturen være, for at der bliver dannet transfedtsyrer
> under stegning?
>
> 2): Hvad er værst, Lisbeth: transfedtsyrer eller mættet fedt?
>

> -V-

Transfedtsyrer er mættet fedt, men det har (hjemme ved opvarmning) (industrien
ved en barsk, men billig hærdningsproces af umættede fedtsyrer) ændret sig i
forhold til mættet fedtsyrer. Uden at kunne beskrive det videnskabeligt er der
nogle molekyler der er blevet spejlvendt. Fedtet består af præcis de samme
molekyler som andet mættet fedt, men spejlvendingen gør det skadeligt (siger
eksperterne).
Der skulle iøvrigt være andre eksempler med spejlvending af molekyler. Bl.a.
duftstoffer der er fuldstændig forskellige.
mvh
Jørgen

Fra : -V-

Dato : 20-06-04 11:42

Jørgen Hess wrote:
> (industrien ved en barsk, men billig hærdningsproces af umættede
> fedtsyrer)

Du glemmer enzymatisk omlejring, som ikke er specielt udbredt, men som
alligevel bruges til fremstilling af specielle fedtsyrer.

> [...]
> spejlvendt. Fedtet består af præcis de samme molekyler som andet
> mættet fedt, men spejlvendingen gør det skadeligt (siger eksperterne).

Jørgen, beklager, men du blander nogle forskellige begreber sammen.

Spejlvendingen (isomeri/stereokemi) er *ikke* det samme som
trans-/cisomlejring.
Jeg forklarer gerne nærmere, men det kan læses i enhver grundbog om organisk
kemi.

> Der skulle iøvrigt være andre eksempler med spejlvending af
> molekyler. Bl.a. duftstoffer der er fuldstændig forskellige.

Utallige eksempler.

Et af de mere berømte er svjh acetylsalicylsyre (aktivstof i aspirin, idotyl
etc.), som i den ene form er smerte- og febernedsættende, og i sin
stereoisomere form er inaktiv.

-V-

Fra : POUL STEEN HANSEN

Dato : 20-06-04 16:43

Jørgen Hess skrev
> [...]
Bl.a.
> duftstoffer der er fuldstændig forskellige.

Der er altså galt at påstå et transfedtsyre er mættet fedt, for det kan det
ikke være, da det kræver en dobbeltbinding for at lave en transisomer
(transfedtsyre).

Nu bliver jeg lige lidt kemi-nørd-agtig: En fedtsyre er en lang kæde af
kulstofatomer (og en organisk syregruppe i den ene ende), lidt som en
perlekæde. Det at en fedt syre er mættet betyder at der kun er en binding
mellem kulstofatomerne. Hvis der så er dobbeltbindinger mellem
kulstofatomerne er kalder vi det for umættede fedtsyrer (snoren i perlekæden
ligger nogle steder dobbelt).

Nu er det sådan at mættede fedtsyrer er mere tykflydende end umættede
fedtsyre. Derfor lavede man tidligere magarine ved at fjerne
dobbeltbindingerne, men prisen er atlså at nogle at dobbelbindingerne ikke
nedbrydes, men istedet omlejres fra en såkaldt cis-dobbeltbinding (som i
naturlige fedtsyre) til en transdobbeltbinding (kunstig fremstillet og
problematisk fedtsyre).

Samme problem med omlejringer af umættede fedtsyre ses når fx sunde
olieprodukter med umættede fedtsyrer, som bliver varmet for højt op, så lad
være med det.

Nu er jeg nørdet færdig.

Poul

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-06-04 15:55

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> 1): Hvor høj skal temperaturen være, for at der bliver dannet
transfedtsyrer
> under stegning?

Det ved jeg ikke. Jeg vil tro, at det afhænger af, hvilken olie, der er tale
om.
Forskellige olier har forskelligt såkaldt rygepunkt. Jeg vil derfor tro, at
der også er forskel på, ved hvilken temperatur der dannes transfedtsyrer.

Den nøjagtige temperatur kender jeg ikke. Men som tommelfingerregel tror jeg
roligt man kan gå ud fra, at olien er FOR varm og at skadelige stoffer
dannes, når olien er så varm, at den ryger.

> 2): Hvad er værst, Lisbeth: transfedtsyrer eller mættet fedt?

Transfedtsyrer er værst.
Transfedtsyrer er giftige molekyler, fremmede stoffer, der er skadelige for
kroppen.
Transfedtsyrer må af samme årsag ikke findes i babymad.

Mættet fedt KAN være usundt. Men er det ikke nødvendigvis.

Mvh. Lisbeth

Fra : Gerner

Dato : 20-06-04 12:23

On Sun, 20 Jun 2004 09:00:48 +0200, "Lisbeth Jacobsen"
<KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

>"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

>kan
>
>Helt forkert!

Så alle kokke har uret.

--
Gerner
1371WU/6510hrs

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-06-04 18:57

Gerner wrote:

> Så alle kokke har uret.

I første omgang er det vel dig selv der må argumentere her. "Alle kokke"
har ikke påstået noget i denne gruppe, det har du.

Og tag lige og styr din citatteknik hvis du vil tages seriøst. Jeg gider
som regel ikke at gøre opmærksom på den slags, men i dette tilfælde var
det simpelt hen for slemt.

/David

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-06-04 21:39

> Så alle kokke har uret.

Ja.. hvis ALLE kokke bilder sig ind, at man tilsætter smør for at øge
temperaturen.

Men det gør alle kokke ikke.

Mvh. Lisbeth

Fra : Hauge

Dato : 19-06-04 22:12

Hejsa
Michael Døj wrote:
> Hvis man ønsker at bruge en olie til at stege sin mad i, hvilken olie
> sprøjter da mindst?

Ved ikke hvilken olie du specielt skal bruge, men et meget lille drys
hvedemel i olien, gør at det IKKE sprøjter..

Mvh Hauge

Fra : Emil

Dato : 19-06-04 23:01

Michael Døj skrev:

>Hvis man ønsker at bruge en olie til at stege sin mad i, hvilken olie
>sprøjter da mindst?

Olie sprøjter slet ikke ved stegning.
Det er vand og kødsaft som forårsager sprøjt af olie.

Kig lidt på de første 12 links som fremkommer her:
http://makeashorterlink.com/?F25A21B98
Så undgår du de værste ammestuehistorier.
Men der er altså et par reklamer med urigtige anprisninger af
deres produkter iblandt, så vær kritisk når du læser på
producenters hjemmesider.

>På forhånd tak for hjælpen og fortsat god weekend.

Velbekomme og i lige måde.

m.v.h. Emil

Fra : Harry Lund

Dato : 20-06-04 07:47

Jordnøddeolien er efter min mening den bedste stegeolie. Uden smag , tåler
meget høje temperaturer uden at branke. Bruger den altid både på pande og
wok.
Venligst