Hvornår blev blinklys lovpligtige ?
Fra : Keld Rasmussen

Dato : 19-06-04 17:52

Skal snart til syn og kan ikke få blinkene til at virke,
der er en ledningsfejl et eller andet sted mellem forreste blink og
relæet som sidder under sadlen.
Da jeg er i tidsnød og nødigt vil skille det hele ad (igen) overvejer
jeg at afmontere blinkene og køre til syn uden, men skal de være der på
en motorcykel fra 1975 ?

Keld
Triumph Trident T160

Fra : Peter Risager

Dato : 19-06-04 18:06

> Da jeg er i tidsnød og nødigt vil skille det hele ad (igen) overvejer
> jeg at afmontere blinkene og køre til syn uden, men skal de være der
> på en motorcykel fra 1975 ?

Ifølge min kørerlærer er det kun cykler efter 1995 der skal have blinklys
monteret.
Hvis din ikke havde dem fra fødslen så kan du pille dem af, men hvis de
altid har været der, så må man ikke pille dem af.

--
Peter Risager
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and

Fra : jørgen Sørensen

Dato : 19-06-04 18:24

> [...]
> Hvis din ikke havde dem fra fødslen så kan du pille dem af, men hvis de
> altid har været der, så må man ikke pille dem af.

dette er ikke helt korrekt da de blinklys der sidder på en cykel af den
årgang
så sad de ikke lovligt dengang ,så hvis du ville have synet cyklen med de
orginale blinklys så skulle de flyttes
Så de fleste afmonterede dem istedet og synede cyklen uden blinklys
så blev de (ulovligt) monteret igen efter syn
Hilsen Jørgen

Fra : Tue Jensen

Dato : 20-06-04 19:53

On Sat, 19 Jun 2004 19:05:30 +0200, Peter Risager wrote:

> [...]
> Hvis din ikke havde dem fra fødslen så kan du pille dem af, men hvis de
> altid har været der, så må man ikke pille dem af.

Jeg havde ellers altid troet at man på mc'er fra før den berømte dato,
måtte fjerne blinklyset som man lyster.
Så jeg fjernede mine da de ikke virkede korrekt. Men jeg vil helst ikke
kører ulovligt, så er der nogen der ved om en Yamaha DT125 LC3 skal køre
med blinklys?

--
Mvh. Tue S. Jensen
http://www.dfmc.dk/?id=389

Fra : Flemming Disc

Dato : 20-06-04 20:09

> [...]
> Så jeg fjernede mine da de ikke virkede korrekt. Men jeg vil helst ikke
> kører ulovligt, så er der nogen der ved om en Yamaha DT125 LC3 skal køre

Hej Tue.
Jeg ved det ikke, men prøv at køre forbi en synshal. De kan fortælle dig
det.
Du kan også ringe til SB og opgive type godkendelse nr., så skulle de kunne
fortælle om de er noteret i typegodkendelsen.
Det er ulovligt at køre uden, hvis de står i godkendelsen, men jeg tror ikke
at nogen betjente ved noget om "hvornår og hvad"
Men det har jo selvfølgelig ikke noget med, at man ikke skal overholde den

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 18:36

Flemming Disc <discteknikNO@discteknik.dk> skrev i en

> [...]
jo
> selvfølgelig ikke noget med, at man ikke skal overholde den

En anden ting er at jeg(!) ikke ville bevæge mig særligt langt i trafikken
uden blinklys - Det er væsentligt for ens helbred at signalere tydeligt, og
dels mistror jeg folk uden blinklys for at smøle med afvisningen, og dels er
det et spørgsmål om hvor effektivt at en "vinge" trænger ind under kalotten
på en træt bilist, i forhold til en blinkende lygte!
Dertil kommer at ens afvisning med armen overhovedet ikke bliver set efter
mørkets frembrud - Få nu de blinklygter på igen :-|

--
Armand.

Fra : Frank Christensen

Dato : 26-06-04 14:13

Det gjorde de i 1995

Fra : Flemming Disc

Dato : 19-06-04 21:57

> [...]
> Da jeg er i tidsnød og nødigt vil skille det hele ad (igen) overvejer
> jeg at afmontere blinkene og køre til syn uden, men skal de være der på

Hej Keld.
Det er rigtigt som skrevet før, at alt registret første gang efter 1994 skal
have blinklys på.
Det næste er at alle cykler der er typegodkendt med blinklys, skal have dem
på, men da typegodkendelse først blev indført fast i august 1978, kan du
gøre som du vil )
Du kan køre til syn med de blinklys, der er mont fra ny (om de er "E" mærket
eller ej) eller demont. dem hvis du vil det.
Det hedder sig at cyklen skal opfylde de krav der var da køretøjet blev reg.
første gang. ( Og første reg. behøver ikke være Danmark)

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 20-06-04 09:45

> [...]
> Du kan køre til syn med de blinklys, der er mont fra ny (om de er "E"
> mærket eller ej) eller demont. dem hvis du vil det.

Men som også sagt i andet indlæg, så skal de virke hvis de er monteret.
Men det må være tilstrækkeligt at blænde dem af med en lille
ikke-gennemlyselig plastpose ell. lign (gaffa-tape?), ligesom man gør det på
motorcykler der jævnligt veklser mellem sidevogn og solo :-|

En anden ting er at i modsætning til afmontering af fire blinklys, vil det
til enhver tid være enklere at montere en provisorisk ledning fra relæet
(eller givent sted med signal) og til blinklyset, samt evt. en do.
stelforbindelse!
Dét vil være mit primære råd i din situation!!

--
Armand.

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 20-06-04 10:26

Snip
> [...]
> stelforbindelse!
> Dét vil være mit primære råd i din situation!!

At afmontere blinkene er 15 minutters arbejde, det var primært et
spørgsmål om rækkefølge da synsdagen nærmer sig og der er mange andre
udfordringer, bl.andet en knækket stødstang, der trænger sig på. Så jeg
overvejer muligheden af at udsætte fejlsøgningen til efter syn.

Under fejlsøgningen opdagede jeg at den tidligere (amerikanske) ejer
havde udskiftet den originale parabol med en sealed beam uden
positionslys og E mærke så den skal også skiftes, ledningsføringen til
samme var noget han burde skamme sig over så det skal også laves.

Iøvrigt er ideen med + til stel en udfordring for min logiske sans,
hvordan kan nogen overhovedet have fået den ide

Keld

Fra : Flemming Disc

Dato : 20-06-04 17:43

> [...]
> positionslys og E mærke så den skal også skiftes, ledningsføringen til
> samme var noget han burde skamme sig over så det skal også laves.

Du har sku' nok at se til
Der er ikke positionslys eller rette pakeringslys foran på US model, derover
er der kun lys i baglygte ved tilslutning af pakeringslys.
Du kan bare mont. en lille lygte, men så dyr er en parabol jo heler ikke.
Jeg vil bare råde dig til at købe en Bosch, Hella eller sådan noget.
Jeg har fået nogen fra Max mc, de er billige og noget plastik skrammel,
syntes jeg.
Held og lykke med cyklen.

--

Venlig hilsen