Hmmm, utaknemmelige skarn den bil...
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-06-04 17:03

Hej!

Escorten (1.6i '96) har i længere tid haft en lidt urolig motorgang med kold
motor. Det kunne mærkes i tomgang og forsvandt efter en kilometer eller to. Det
var der aldrig da jeg startede, men dukkede op ved første standsning.

Da jeg så startede bilen idag var der ret kraftige rystelser lige med det samme
og nu vil jeg så gerne have fundet årsagen og fikset det!

Bilen bruger ikke vand eller olie og der er ikke mayonaise ved oliedækslet
og/eller olie i kølevandet.

Jeg har næsten lige skiftet tændrør (orig. Ford) / olie (5W40 fuldsyn.) /
oliefilter (orig. Ford) / luftfilter (orig. Ford), men problemet opstod en del
senere.

Jeg har, som første spæde forsøg, tænkt mig at smøre div. stik ifbm. motoren.
Hvilken type spray skal man iøvrigt bruge til dette? Mener nogen omtalte
silikonespray...

Gode ideer? Det er en Zetec-maskine, så Mondeo-ejere kan også være med

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Peter W. Svenningsen

Dato : 19-06-04 17:12

Hej Kim.

Jeg har sagt det før, men siger det alligevel igen: Køb en mercer!

-Peter

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-06-04 15:18

Hej Pede :)

"Peter W. Svenningsen" wrote:

> Jeg har sagt det før, men siger det alligevel igen: Køb en mercer!

Pivs med dig. Mercedes har skisme (også) problemer med f.eks. rust... :(

--
Mvh, Kim Voss Schrader

OBS: Der kan max. attaches 20kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Fra : HC

Dato : 19-06-04 17:27

Der er flere muligheder for fejl på din escort.

Tændrør og hætter, har du husket at få 1mm rør ?
Dine hætter kan være defekte, ses ved at højspændingen er løbet på
indersiden af tændrørs hætten.
En utæt slange i PCV systemet, som regel lige under tændspolen.
Det er de mest almendelige fejl så jeg opdager i min daglige omgang med
Ford.

--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : bme

Dato : 19-06-04 17:29

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
samme
> og nu vil jeg så gerne have fundet årsagen og fikset det!

Kraftige rystelser ligesom når den kun går på tre cylindre?

> Jeg har, som første spæde forsøg, tænkt mig at smøre div. stik ifbm.
motoren.
> Hvilken type spray skal man iøvrigt bruge til dette? Mener nogen omtalte
> silikonespray...

mine stik får en gang siliconefedt - det virker fint.

> Gode ideer? Det er en Zetec-maskine, så Mondeo-ejere kan også være med

nå, så må jeg hellere blande mig uden om, hvis det er et lukket selskab

/bo

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 19-06-04 19:48

> [...]
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
>
> OBS: Der kan max. attaches 30kb i e-mails til mig, ellers bouncer de.

Hej,

Jeg har samme problem med min Escort '94 1,6i, dog forsvinder problemet her
efter 3-500 mtr. Jeg var på værksted og der gav man mig et additiv (Roma
Multi), da man mente at det måske var skidt på dyserne. Jeg vender tilbage
med resultat af kuren, hvis det har nogen interesse.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-06-04 20:42

Hej!

Carsten Pedersen wrote:

> [...]
> Multi), da man mente at det måske var skidt på dyserne. Jeg vender tilbage
> med resultat af kuren, hvis det har nogen interesse.

Det må du gerne, men jeg tror ikke umiddelbart et additiv vil hjælpe på mit
problem.

Fra : Brian A.

Dato : 19-06-04 23:26

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
> Gode ideer? Det er en Zetec-maskine, så Mondeo-ejere kan også være med

Hehe :)
Vi har haft samme probs med en Mondeo 94. Nye pløkker og ledninger, gerne
originale eller lign., ikke thansen-bras :)
....og så måske et additiv til benz'en, det gav lige det sidste. Additivet er
købt ved Bak & Uhrenfeldt, navnet husker jeg ikke, men mon ikke det er et
Comma-produkt.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 19-06-04 23:16

Hej!

"Brian A." wrote:

> Hehe :)

:)

> Vi har haft samme probs med en Mondeo 94. Nye pløkker og ledninger, gerne
> originale eller lign., ikke thansen-bras :)

Jeg kunne ALDRIG finde på at sætte THansen-stumper i bilen. Især ikke da jeg får
gode rabatter hos Scaniadam gennem "mit" værksted.

I havde altså også disse vibrationer ved kold motor? Hmm, så må jeg jo skaffe
fire nye tændkabler... Dog troede jeg tændkablerne var synderen når bilen trak
ujævnt ved lave omdrejninger, men de kan også give sig til kende ved mit
problem?

> ...og så måske et additiv til benz'en, det gav lige det sidste. Additivet er
> købt ved Bak & Uhrenfeldt, navnet husker jeg ikke, men mon ikke det er et
> Comma-produkt.

Mjaeh, jeg tror ikke på mirakelkure :)

Fra : bme

Dato : 19-06-04 23:38

">
> [...]
trak
> ujævnt ved lave omdrejninger, men de kan også give sig til kende ved mit

Hvis det er fordi mistanken falder på at den kører på tre cylindre, kan du
prøve at starte den og fjerne tændkablerne et ad gangen, så vil du kunne
høre dig frem til hvilken cylinder der strejker. Been there, fandt en defekt
tændrørshætte.

/bo

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-06-04 01:46

> [...]

trak
> ujævnt ved lave omdrejninger, men de kan også give sig til kende ved mit

Det er altid rart at finde fejlen inden man udbedre den, så igang med
ohmeteret. Ohm højspændingskablerne for afbrudte og dårlig forbindelser.

Bagefter tager du højspændingsproben på multimeteret, og måler ACspænding
med motoren i drift, så stryger du proben langs kablerne for at finde evt.
dårlig isolation.

Tjeck for løse tændrør.

En bilmotor opfører sig faktisk ikke meget forskelligt fra en gammel K9er

Mvh.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-06-04 02:17

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev

> En bilmotor opfører sig faktisk ikke meget forskelligt fra en gammel K9er

For det ikke skal være løgn, fandt jeg et par dårlig lodninger ved en lyt i
tændingsanlæget, da jeg rodede med motoren for nogle måneder siden. Selv den
ene forskærm er farveuren

Mvh.

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 20-06-04 07:12

> [...]

>tændingsanlæget, da jeg rodede med motoren for nogle måneder siden. Selv den

....... så er det man sidder her og tænker : Bygger han så den
ultimative ramme nu, omviklet med svejsetråd, klar til at dræne SEAS ?

Bare for at afmagnetisere sin bil ?

(De smager underligt - de svenske skovsvampe!)
--
jan@Stevns.Net

Fra : Uffe Ravn

Dato : 20-06-04 09:09

<jan@fedtegreven.dk> skrev

> ...... så er det man sidder her og tænker : Bygger han så den
> ultimative ramme nu, omviklet med svejsetråd, klar til at dræne SEAS ?
>
> Bare for at afmagnetisere sin bil ?

Spændende tanke, måske man skulle prøve det en gang, så kan det være at
kompasset fungerer igen.

> (De smager underligt - de svenske skovsvampe!)

De feder til gengæld ikke så voldsomt.

Mvh.