Olie?
Fra : Martin Leong

Dato : 19-06-04 14:24

Hej NG.

Nu er det ved at være tid til olieskift så jeg tænkte at jeg ville være rar
og forkæle geden (SV650S) med lidt "luksus olie"...
Nu står der jo godtnok i min Haynes at den skal have 10W40, men skal dette
tolkes som en minimums viskositet? Louis har noget Castrol 10W60 til ok
penge, men kan man gå ud fra at der ikke sker noget ved at hælde en tykkere
olie på?
Så vidt jeg har forstået betyder tallene (i f.eks. 10W40) viskositeten ved
henholdsvis kold og varm motor, er dette ikke korrekt?

Mvh
Martin Leong
SV650S (99)

---

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 14:38

Martin Leong wrote:
> [...]
> Så vidt jeg har forstået betyder tallene (i f.eks. 10W40)
> viskositeten ved henholdsvis kold og varm motor, er dette ikke

Selv deres semi-syntetiske Delo10w-40 til 10 euro på tilbud er rigtig god,
men ellers deres Delo 10w-50 fuldsyntetisk til 20 euro (hvis du vil forkæle
meget)...
--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000R THUNDERACE '00
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=538

Fra : NielSV650

Dato : 20-06-04 00:18

"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> wrote in message
> Nu er det ved at være tid til olieskift så jeg tænkte at jeg ville være
rar
> og forkæle geden (SV650S) med lidt "luksus olie"...

Hvad er "luksus olie" ???

Jeg bruger Delos ½synt. 10w40. Sidst brugte jeg Hein Gerickes egen olie og
jeg har ingen problemer med koblingen og gearene går glimrende.

/Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158

Fra : Bjarnep

Dato : 20-06-04 09:14

"Martin Leong" <mk_leong@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Nu er det ved at være tid til olieskift så jeg tænkte at jeg ville være
rar
> og forkæle geden (SV650S) med lidt "luksus olie"...
snip
> Martin Leong
> SV650S (99)

Luksus olie? det er normalt specificeret nøje i manualen hvilke krav der er
til din olie
(og bestemt ikke kun viskositet).
At bruge en højere specificeret olie er det samme som at bruge 95 oktan
benzin hvis din MC
er specificeret til at køre på 92 oktan, nemlig spild af penge.
Forøvrigt vil nogle MC'er fedte i koblingen hvis der bruges fuldsyntetisk
olie fremfor
halvsyntetisk.
Check med dit værksted, din værkstedsbog, din MC klub eller andre ejere af
samme MC.
MVH
BjarneP

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 20-06-04 09:23

"Bjarnep" <bjarne.pedersen@-fjern-mail.dk> writes:

> [...]
> er specificeret til at køre på 92 oktan, nemlig spild af penge.
> Forøvrigt vil nogle MC'er fedte i koblingen hvis der bruges fuldsyntetisk

Hold lige et øjeblik! Der er to parametre for olie her, som du er ved
at blande sammen: viskositet (dvs hvor letflydende olien er ved hhv
kold og varm tilstand), samt smørreegenskaber.

Viskositeten er angivet ved et SAE tal, f.eks 10W40, mens API klassen
fortæller om smørreegenskaberne. Det er specielt API klassen man skal
være efter. Det bedste er hvis olien er markeret ved "MA" klassen,
idet det viser at den er testet til MC-brug. Med "S<x>" klasserne,
bør man ikke gå over SG af hensyn til at koblingen kan begynde at
glide.

Sel har jeg en Fuchs Silikolene Pro 4 Plus 10W50 olie på min
R6-tracktool. Hvad Retteren kører på, kan jeg ikke huske, for det var
værkstedet der skiftede olie ifm 1ste-gangs service.

/Kai

Fra : Bjarnep

Dato : 20-06-04 09:33

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> R6-tracktool. Hvad Retteren kører på, kan jeg ikke huske, for det var
> værkstedet der skiftede olie ifm 1ste-gangs service.

Var det ikke det samme jeg skrev? det var i hvertilfælde meningen og
jeg kan ikke se hvor mit svar divergerer, men jeg er også lige stået op
BjarneP

Fra : Kenneth S

Dato : 21-06-04 10:53

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> [...]

> R6-tracktool. Hvad Retteren kører på, kan jeg ikke huske, for det var
> værkstedet der skiftede olie ifm 1ste-gangs service.

Hold lige et øjeblik!!

Man kan sagtens køre på en højt klasificeret API-klasse olie. API'en er et
kombineret kvalitetsstempel baseret på iltnings-, højtemperaturs-,
skumme-, syre-, slam-, rust-egenskaber, som jo også har indvirken på hvor
lang tid der går før olien er "nedbrudt".

Ja, "MA" er rigtig god at gå efter.

Kenneth S

Fra : Kenn H. Jensen

Dato : 21-06-04 10:11

Martin Leong skrev i meddelelsen news:cb1eq5$dm2$1@news.cybercity.dk
> Hej NG.
>
> Nu er det ved at være tid til olieskift så jeg tænkte at jeg ville
> være rar og forkæle geden (SV650S) med lidt "luksus olie"...

Min SVer kører fremragende på den fuldsyntetiske Delo 10w50.

Kenn H. Jensen - SV650S ´00
http://www.dfmc.dk/?id=271 www.dmcn.dk #816
Har du set det nye SV forum ? http://forum.svrider.dk