Udv. selvang.: Befordringsgodtgørelse og r~
Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 19-06-04 13:43

Nu går den ikke længere; snart skal den udvidede selvangivelse afleveres
(for første gang).

Jeg har et personligt firma og anvender ikke virksomhedsordningen.

Jeg kan ikke gennemskue, hvor/dan jeg anfører skattefri
befordringsgodtgørelse og det skattefri overnatning.

BEFORDRINGSGODTGØRELSE
Som jeg har forstået indlæg her og TS A.F.3.3.3 Andre, kan selvstændige - på
lige fod med lønmodtagere - skattefrit få "udbetalt" begge dele.

Mht. kørsel har jeg en privatejet bil, hvor alle udgifter afholdes privat.
Jeg fører kørselsbog, og har kørt et antal kilometer for firmaet. Hvor
anfører jeg dem - eller rettere antallet gange satsen (2,90)? Er det i
rubrik 29?

REJSEUDGIFTER
Jeg har overnattet og til dels spist (fortæret en del ude hos bla.
familie, i forbindelse med flerdages arbejde hos kunder. Overnatningerne er
dokumenteret på en liste, der ligesom kørsel naturligvis kan kontrolleres op
mod fakturaer. Hvordan anfører jeg den skattefri godtgørelse - er det også
rubrik 29? Som satser påtænker jeg at anvende dem fra TSS cirkulære 2002-34
(selv om det udelukkende nævner lønmodtagere?).

Som jeg forstår det, skal det hele udelukkende på selvangivelsen
(skatteregnskabet); det kommer ikke virksomhedens regnskab ved?

Finn, Roskilde
e-mail finnFJERNES@pq.dk
fjern FJERNES hvis du mailer direkte

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 14:48

> [...]
> Jeg fører kørselsbog, og har kørt et antal kilometer for firmaet. Hvor
> anfører jeg dem - eller rettere antallet gange satsen (2,90)? Er det i

Jeg opfører hver enkelt rejse som en udgift direkte i firmaets regnskab.
Derved bliver overskuddet tilsvarende mindre.

mvh.
Uffe

Fra : Mercuria

Dato : 20-06-04 13:14

Danmark har brug for selvstændige som dig.
Som erhvervsdrivende er det bedst at hejse flaget som en sådan og undgå at
ligne en halv lønmodtager.
Befordringsudgifter med kilometerpenge giver en masse diskussion med
Skattevæsenet.

Altså: sæt ALLE biludgifter dokumenteret med bilag i regnskabet, herunder
brændstof, reparationer, vægtafgift, forsikring, færger, Falck og det hele.

Det er lige meget om bilen er registreret i dit eller dit firmas navn.

Det hele trækkes fra i resultatopgørelsen.
Har din bil gule plader, skal du have al moms vedrørende bilens drift
tilbage fra Toldvæsenet.
Dit regnskabsprogram sættes så til automatisk at uddrage moms af de
relevante bilag.

Ved årets udgang indtægtsfører (krediterer) du så et rimeligt beløb som
værdi af privat kørsel.
Moms skal IKKE reguleres.

Ved et rimeligt skøn fra din side, giver det ingen diskusssion.

Du kan besøge mange kunder og sælge meget i den tid, du ellers bruger på det
mægtige bureaukrati, med skrivning i kørebøger i sene nattetimer, der burde
bruges til at samle energi.

Udgifter i medfør af dine rejser bogføres under Rejseudgifter, mad under
Fortæring (salgsfremmende omkostninger)

Der skal således ikke skrives noget på selvangivelsen i nogen
lønmodtagerrubrikker.

Dit firmas samlede resultat skal skrives i S10-selvangivelsens rubrik 111 på
side 3. Basta.

Husk at aflevere selvangivelsen vedlagt regnskab den 1. juli og IKKE før!!

Good Luck!

--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-04 17:07

On Sun, 20 Jun 2004 14:14:07 +0200, "Mercuria" <mail@mercuria.dk> wrote:

>Husk at aflevere selvangivelsen vedlagt regnskab den 1. juli og IKKE før!!

Hvorfor ikke før?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mercuria

Dato : 20-06-04 19:47

Fordi revisorer og andre professionelle aktører er fuldt bookede indtil 1.
juli med produktion af årsregnskaber, og først derefter har tid til at
besvare henvendelser fra Skattevæsenet, der ikke er belastet før 1. juli.
Det er typisk spørgsmål om kilometerafstande og om kørselsruter, der kan
tage dagevis at beskrive.

Fra : nilfri \(4000\)

Dato : 01-07-04 15:29

"Mercuria" <mail@mercuria.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Altså: sæt ALLE biludgifter dokumenteret med bilag i regnskabet, herunder
> brændstof, reparationer, vægtafgift, forsikring, færger, Falck og det

Tak for dit indlæg, som jo indeholder interessante betragtninger - men ikke
lige svar på det, jeg spurgte om.