Skriftproblem i Safari
Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-06-04 10:05

Jeg har tidligere søgt råd om et skriftproblem i Safari (og i
Hjælpfremviser). En del skriftelementer vises forkert, som om programmet
henter en forkert font. Tiilsvarende fejl optræder ikke i de andre
browsere. Jeg mangler stadig en løsning, men har nu fået problemet
indkredset lidt bedre.

I Safari går jeg til Indstillinger > Udseende. Jeg klikker på
Vælg-knappen ved "Valg af standardskrift". Der vises en boks med alle de
skrifter, jeg har i min fontmappe som Bruger.
Jeg vælger dem alle efter tur. De kommer frem i indstillingsboksen, hvor
de angives med eget udseende.
Alle vises korrekt med undtagelse af Helvetica og Times.
Helvetica erstattes af en skrift, der kan lave brøkstreger.
Times erstattes af en skrift, der ser østeuropæisk ud.

Men skrifterne er jo altså rent faktisk tilstede og fungerer i andre
programmer. Jeg har en alternativ logon på computeren. Her findes
problemet ikke. Men her er der heller ikke adgang til andre skrifter hos
Bruger end dem, som Mac OSX selv har installeret.

Løsningen kan så muligvis være at finde ud af, hvad det er for skrifter,
der bliver forvekslet med Times og Helvetica - og fjerne dem.

En overgang optrådte fejlen også i Adressebog, hvor overskrifterne til
de enkelte punkter åbenbart bruger Helvetica. Men det gik pludselige
over. Emner i Hjælpfremviser, der bruger Times, har også fejlen. Der må
altså være en svaghed i disse programmers evne til at at skelne
skrifter.
Samtidig skulle det være godtgjort (jf. en tidligere diskussion), at
fonte til disse formål ikke (som man skulle tro) hentes i Systemet, men
hos Bruger.

Venlig hilsen

Ove Steen Smidt

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 19-06-04 12:48

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Samtidig skulle det være godtgjort (jf. en tidligere diskussion), at
> fonte til disse formål ikke (som man skulle tro) hentes i Systemet, men

Synderne hed henholdsvis Helvetica Fractions og Times Phonetic. - Med
dem ude af Brugers fontmappe er problemet løst.

Men hvorfor?

Ovee Steen

Fra : Morten

Dato : 19-06-04 22:59

Ove Steen Smidt <xossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Synderne hed henholdsvis Helvetica Fractions og Times Phonetic. - Med
> dem ude af Brugers fontmappe er problemet løst.

> Men hvorfor?

Fordi de to benævnte fonte indentificerer sig som almindelige Times
og Helvetca skrifter, og ikke som unikke skrifter.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Ove Steen Smidt

Dato : 20-06-04 08:40

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Fordi de to benævnte fonte indentificerer sig som almindelige Times
> og Helvetca skrifter, og ikke som unikke skrifter.

Det var dog utrolig tåbeligt gjort af dem, der har opfundet disse fonte.
Godt at det ikke sker oftere, og at fontene er nogle, som man kan
undvære.

Venlig hilsen

Ove Steen