Vælge sange til iPod
Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-04 22:59

Jeg går og lurer lidt på, om jeg skulle købe en iPod Mini til konen, når
den kommer til Danmark. Jeg er derfor begyndt at lægge vores cd'er over
i iTunes. En iPod Mini rummer omkring 1.000 sange. Det tal kommer man jo
relativt hurtigt i nærheden af.
Jeg har det indtryk, at når man sætter en iPod til computeren,
så ryger al musikken automatisk over på den. Men jeg går ud fra, at der
er en mulighed for at vælge, at man kun ønsker noget af musikken over på
den. Er der ikke det? Og hvad nu, hvis jeg en dag vil have en iPod selv.
Man kan vel godt have musikken på to iPod'er?
Mine spørgsmål er måske lidt dumme, men jeg har jo aldrig haft
en iPod. Jeg forsøger bare at planlægge fremtiden. Jeg formoder, at når
iTunes Music Store kommer til Danmark, så vil vi købe vores fremtidige
musik der. Derfor vil jeg gerne planlægge, hvordan vi skal arrangere
det. Vi skal jo have et fælles musikbibliotek på én computer i familien.
Men det kunne måske være rart at have en iPod hver.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 18-06-04 23:30

> [...]
> så ryger al musikken automatisk over på den. Men jeg går ud fra, at der
> er en mulighed for at vælge, at man kun ønsker noget af musikken over på

Som standart er iPod'en sat til at hente de sange som du har i iTunes,
altså udføre en sync så snart iPod'en tilsluttes.

Forneden til højre i iTunes vil du se at der er kommet et lille iPod
icon. Tryk nu på dette icon og du er inde i indstillinger for din iPod.
Du kan nu sætte den til manuel overførelse af musik, fra en bestemt
playlist.
Du kan med fordel sætte din iPod til "Automatically update selected
playlists only". Denne indstilling bliver nu gemt i iPod'en og ikke i
iTunes.

Nu kan du oprette en playlist på din Mac med alle sangene på som hedder
f.eks. "My Mini" træk alle de sange du vil have på din mini over i
listen, tilslut din iPod og gå i indstilling igen og sæt et flueben ved
"My Mini" nu vil denne iPod fremover synce fra denne liste hver gang den
tilsluttes.

Og hvad nu, hvis jeg en dag vil have en iPod selv.
> Man kan vel godt have musikken på to iPod'er?

Ja samme metode, husk at den som standart er sat til at synce hele dit
library så husk at ændre indstilling igen.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-04 23:58

Henry Lerche Madsen <lerche@aarstiden.dk> wrote:

> [...]
> listen, tilslut din iPod og gå i indstilling igen og sæt et flueben ved
> "My Mini" nu vil denne iPod fremover synce fra denne liste hver gang den

Tænkte nok, at der var en smart måde. Så kan jeg jo lave en playlist til
konen, med al den musik hun kan lide, og lade hendes iPod synce den
automatisk. Og så kan jeg lave en playlist med den gode musik og lade
min iPod synce med den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Henry Lerche Madsen

Dato : 19-06-04 00:04

Henrik Münster wrote:

> [...]
> konen, med al den musik hun kan lide, og lade hendes iPod synce den
> automatisk. Og så kan jeg lave en playlist med den gode musik og lade

Ha ha, ja netop.

Fra : Jens

Dato : 19-06-04 06:01

> [...]
> konen, med al den musik hun kan lide, og lade hendes iPod synce den
> automatisk. Og så kan jeg lave en playlist med den gode musik og lade

Og du er sikker på at konen ikke læser med her?
--

/ Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 19:01

Jens <spam@finds.dk> wrote:

> Og du er sikker på at konen ikke læser med her?

Helt sikker. Hun spilder ikke tiden med den slags.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 19-06-04 07:36

snip temmeligt voldsomt......
> Så kan jeg jo lave en playlist til
> konen, med al den musik hun kan lide.......
> Og så kan jeg lave en playlist med den gode musik........

Hæ, hæ.....hvad siger konen til den holdning?
M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 19:01

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> snip temmeligt voldsomt......
>
> Hæ, hæ.....hvad siger konen til den holdning?

Hun har skam sans for humor. Ellers havde vi været skilt for længst. Vi
har nu heller ikke de store stridigheder over musik. Faktisk går ingen
af os så højt op i det, at der er noget principielt i det. Og langt hen
ad vejen kan vi nok lide det samme. Bortset fra, at jeg har en svaghed
for D:A:D.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 19-06-04 23:58

> Hun har skam sans for humor. Ellers havde vi været skilt for længst.

Ja, men man kan også anskue det sådan: Hvis ikke Fnullergøj havde humor,
havde hun aldrig giftet sig med et Monster på Long John

--
v.h.
Mich.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-06-04 09:06

> [...]
> det. Vi skal jo have et fælles musikbibliotek på én computer i familien.
> Men det kunne måske være rart at have en iPod hver.

iPod mini henvender sig efter min mening ikke til voksne med en bred
musiksmag. Jeg har allerede 2100 sange i min iPod 40 GB og jeg er langt
fra færdig med at importere mine CD'ere

Jeg har fx. bare for at tage et par tilfældige kunstnere:

alle de første 5 Earth, Wind & Fire CD'ere

de første 4 Toto

de første Dire Straits

samtlige Now That's What I call Music CD'ere

og så videre........ jeg har 800 CD'ere + noget opsamlings gejl.

iPod mini er smart til børn og unge som kun hører tidens hits og som
ikke aner hvem Pink Floyd, Creedence Clearwater Revival og Chopin er.

Du vil skulle indgå for mange kompromiser med iPod mini med hensyn til
hvilke sange du vil have på og ej.

Sådan tænker jeg slet ikke - jeg importerer bare løs.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 19:37

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> iPod mini henvender sig efter min mening ikke til voksne med en bred
> musiksmag. Jeg har allerede 2100 sange i min iPod 40 GB og jeg er langt
> fra færdig med at importere mine CD'ere

(Klippet lidt pral af en stor musiksamling væk. Vi har vist 80 cd'er.)

> [...]
> ikke aner hvem Pink Floyd, Creedence Clearwater Revival og Chopin er.
>
> Du vil skulle indgå for mange kompromiser med iPod mini med hensyn til

Det ved jeg godt. Du og jer er jo lidt nørdede mht. den slags. Vi kan
godt lide at have det hele med på én gang. Og måske plads til lidt data,
backup eller den slags. Men jeg havde tænkt at købe iPod Mini til konen.
Hun skal f.eks. bruge den til sine løbeture, hvor hun førhen havde en
Walkman. Hun aner ikke, hvor mange GB, man kan få i en iPod. Hun vil til
gængæld se mere på størrelse og vægt. Og i den henseende er en iPod Mini
suveræn. Alle anmeldere er jo begejstrede for den. Og mon ikke 1.000
numre er nok til hende.
Jeg gav faktisk min kone en Discman for nogle år siden. Den
byttede hun, for den var alt for stor at løbe med.
Jeg kunne da godt selv lide tanke om en iPod med al ens musik
på. Så kunne man slutte den til stereoanlægget hvor som helst. Men det
var jo også fristende at købe en AirPort Express til anlægget og så
sende musikken fra computeren. Ganske vist skal man så ind på kontoret
for at skifte nummer etc., men hvad gør man ikke, hvis man elsker Mac?
Ellers har jeg såmænd ikke videre brug for en iPod. Jeg synes ikke, jeg
har behov for at slæbe musik med alle steder. Det kunne være rart til en
løbetur, men jeg cykler jo mest. Og jeg har bestemt ikke lyst til at
dæmpe min hørelse med musik, når jeg er ude i trafikken. Jeg er tit nok
ved at blive slået ihjel, selv om jeg kan høre, når de kommer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 19-06-04 21:37

> Det ved jeg godt. Du og jer er jo lidt nørdede mht. den slags. Vi kan
> godt lide at have det hele med på én gang. Og måske plads til lidt data,
> backup eller den slags. Men jeg havde tænkt at købe iPod Mini til konen.

Hvad med plads til kalender, adressebog o.l.? Og kan Mini i det hele
taget det.

Det smarte i iPod er efter min mening af man kan have en kombineret
MP3-afspiller og kalender. Jeres Zire-dimser holder jo heller ikke
evigt, vel?

Fik du nogensinde købt en iBook til konen? Min mener, at hun vil kunne
slippe godt fra at slæbe en ind på et sygehus, men kommer man nogensinde
på netværk o.l. så?

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-06-04 22:34

Ja da: <http://www.apple.com/ipodmini/>

> Det smarte i iPod er efter min mening af man kan have en kombineret
> MP3-afspiller og kalender. Jeres Zire-dimser holder jo heller ikke
> evigt, vel?

Min kones Zire ligger i skuffen og samler støv. Men hvis hun fik en iPod
Mini og blev glad for den, så var det jo smart at lægge kalenderen og
adressebogen på den. Det ligger jo alligevel på computeren. For mig at
se, er den store ulempe ved iPod som PDA, at man ikke kan skrive på den.
Men jeg tror såmænd sagtens, jeg kunne klare mig med at skrive ting ind
på computeren. Og så er det da smart at have sin adressebog med sig. Min
kone spørger da jævnligt efter et telefonnummer, så hun vil sikkert
bruge funktionen.

> Fik du nogensinde købt en iBook til konen? Min mener, at hun vil kunne
> slippe godt fra at slæbe en ind på et sygehus, men kommer man nogensinde
> på netværk o.l. så?

Nej, desværre. Min kone fik en ny IBM Thinkpad af sygehuset, og den
fungerer fint. En iBook kan ikke komme på nettet på vores sygehus, for
de bruger TokenRing og ikke Ethernet.
Jeg må tilstå, at jeg også klapper hesten lidt. Jeg vil meget
gerne støtte Apple, men man skal jo heller ikke bare hælde penge ud af
vinduet. En iBook koster trods alt lidt, og er er jo andet at bruge
penge på. Dels er Peugeot 407 lige kommet. Dels har jeg brugt lidt på
cyklen. Min søde hustru har også af en eller anden grund lovet børnene
en ny computer til sommer. De har jo den gamle iMac. Jeg ved ikke, hvad
der fik hende til det. Måske at vores ældste har fået astma og allergi,
og han havde lige sat næsen op efter at få en hund. Så kan en computer
måske trøste ham lidt. Nu vil jeg lige se, om der kommer en ny iMac til
MacWorld, eller hvad det nu hedder.
I vores diskussion om købet af en iBook luftede jeg også tanken
om at få en ny PowerBook og sælge den gamle. Så ville jeg få større
afskrivning. Men så ville konen hellere have min PowerBook. Det var nok
også bedre og billigere end at sælge den og købe en iBook til hende. Nu
er min PowerBook nok også faldet en hel del i værdi de seneste måneder,
efterhånden som de nye er blevet billigere.
--
Henrik Münster
Esbjerg