trafikulykke - hvad gør man hvis det sker ~
Fra : onix

Dato : 18-06-04 19:59

Hej NG!
har haft bil i et års tid (ny) og et par gange har den skrækkelige tanker
strejfet mig, at man kan være uheldig at komme ud for en trafikulykke, og
jeg ander faktisk ikke hvordan man i givet fald forholder sig, håber nogle
af jer "kloge hoveder" kan hjælpe;

1) Skal man have sine forsikringspapirer liggende i bilen (i kopi altså) ?

2) Skal man ringe til poltiet (forhåbentlig ikke Falck :-/ ) ?

3) Er der andre man skal ringe til (udover konen *g*) her tænker jeg om ens
forsikringsselskab har en hotline man skal kontakte ved uheld eller ?

4) Når ovenstående ting er afklaret - hvad gør man så med bilen (forudsat at
den er så medtaget at jeg ikke kan køre på værksted med den selv) ? Skal
ens Falck abonnement gøre det ? eller er det en offentlig opgave if. med
rednigns-/oprydningsarbejdet ?

PUha........håber I kan svarer, jeg er ikke en sådan "sortseer" på
tilværelsen, men er måske rart at have en ide om hvad man gør hvis det
skulle ske en dag ! Tænk hvis to af min uvidende slag kørte galt - så var vi
sgu på'en

Mvh
Onix

"JUHuuuuuuu 2-0 til DK !!!"

Fra : bme

Dato : 18-06-04 20:14

"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ander faktisk ikke hvordan man i givet fald forholder sig, håber nogle

Allerførst ville jeg da tjekke om der var nogle der var kommet til skade
- du skriver jo trafikulykke. Når du har sikret dig det, og fundet ud af
at du kun har været involveret i et trafikuheld, så skal du udveksle dine
forsikringsoplysninger med modparten.

>1) Skal man have sine forsikringspapirer liggende i bilen (i kopi altså) ?

Du behøver ikke at have en police med i bilen, men en kopi kan være en
fordel.
Lav sammen med modparten en kort beskrivelse af hændelsesforløbet, uden at
tage stilling til ansvaret, og sørg for at i begge har en kopi og har
skrevet under. Så har du et godt udgangspunkt til forsikringsselskabet, som
så kan fastlægge ansvaret.

>2) Skal man ringe til poltiet (forhåbentlig ikke Falck :-/ ) ?

ved personskade kommer de normalt automatisk.
Er modparten fuld, eller har han lavet en meget grov forseelse - eksempelvis
fuld skrald over for rødt, så kontakt politiet. Det er ikke sikkert de vil
rykke ud hvis der ikke er personskade og manden ikke er fuld. Kommer de
alligevel og optager rapport, henviser du bare til den i
forsikringsanmeldense.

>3) Er der andre man skal ringe til (udover konen *g*) her tænker jeg om ens
>forsikringsselskab har en hotline man skal kontakte ved uheld eller ?

Næ, skadesanmeldelsen kan klares dagen efter når der er faldet ro over
situationen. Hvis du ikke har redningsabonnement kan du kontakte dit selskab
og få dem til at transportere din bil (vist kun ved kaskoforsikring)

> [...]
>den er så medtaget at jeg ikke kan køre på værksted med den selv) ? Skal
>ens Falck abonnement gøre det ? eller er det en offentlig opgave if. med

Det er din egen hovedpine - hvis bilen står trafikalt uhensigtsmæssig, kan
det dog være politiet får den fjernet. Men regningen får du. Har du falck
abonnement, så bruger du selvfølgeligt det.

> [...]
>tilværelsen, men er måske rart at have en ide om hvad man gør hvis det
>skulle ske en dag ! Tænk hvis to af min uvidende slag kørte galt - så var

Dine overvejelser er ikke dumme - det er da rart at vide hvad man gør i
forskellige situationer.

/bo

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-06-04 23:00

"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse

> Du behøver ikke at have en police med i bilen, men en kopi kan være en
> fordel.

Det behøver man end ikke, reg.nr + nationalitet(bogstaver) er nok. Og ved
ikke-dansk modpart førebevisnr., så er ID.'en sikret på både køretøj og
fører .

Så har du et godt udgangspunkt til forsikringsselskabet, som
> så kan fastlægge ansvaret.

Men de behøves ikke tage sig af det, heller ikke at een har påtaget sig
skylden. Hvis nu modparten er 2m. høj, har hår mel. tænderne og rygmærke, er
det nok meget godt ).

> Hvis du ikke har redningsabonnement kan du kontakte dit selskab
> og få dem til at transportere din bil (vist kun ved kaskoforsikring)

Hvis de ikk er gået hjem, er der døgnbemanding alle steder?, kan man bruge
detder SOS-halløj el. gælder det kun uden for DK. .

> Dine overvejelser er ikke dumme - det er da rart at vide hvad man gør i
> forskellige situationer.

Nej slet ikke, de får en til at gennemtænke tingene.

Fra : Rander

Dato : 18-06-04 23:16

Fri, 18 Jun 2004 20:59:21 +0200 brugte onix 30 linier på at fortælle dette
til dk.fritid.bil:

>1) Skal man have sine forsikringspapirer liggende i bilen (i kopi altså) ?

Ikke nødvendigt. Hvis du blot oplyser navn og adresse kan modpartens
forsikringsselskab finde frem til dig.

>2) Skal man ringe til poltiet (forhåbentlig ikke Falck :-/ ) ?

Hvis der er personskade, så ja - det er ulovligt ikke at gøre det.

Holder bilen "til ulempe" og kan i ikke umiddelbart fjerne den, så ja - så
kan de evt. finde ud af noget trafik-regulering.

Hvis du synes at modparten lugter af alkohol, så er det nok også en god
idé...

>3) Er der andre man skal ringe til (udover konen *g*) her tænker jeg om ens
>forsikringsselskab har en hotline man skal kontakte ved uheld eller ?

Du behøver ikke at ringe til dit forsikringsselskab lige ved ulykkesstedet,
men jeg ville nok ikke vente mere end en enkelt dag med at kontakte
selskabet og gøre opmærksom på det.

> [...]
>den er så medtaget at jeg ikke kan køre på værksted med den selv) ? Skal
>ens Falck abonnement gøre det ? eller er det en offentlig opgave if. med

Så vil politiet rekvirere Falck til at borttransportere bilen. Ved
alvorligere ulykker hvor politiet umiddelbart vurderer at det er din skyld
vil de få den fragtet til bilinspektionen, ligesom de vil udtage blodprøve
på dig!

Har du ikke Falck-abbonement vil du modtage et girokort fra Falck.

Selvfølgelig, har du i stedet abbonement hos Dansk Autohjælp skal du gøre
betjentene opmærksom på det - så vil de naturligvis få DA til at forestå
transporten.

> [...]
>skulle ske en dag ! Tænk hvis to af min uvidende slag kørte galt - så var vi

Jeg tænkte selv det samme da jeg fik kørekort (det er knap 11 år siden), så
der sørgede jeg for at sætte mig ordentligt ind i reglerne...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

En discipel er en slags æsel. (Rune, 6 år)

Fra : Rander

Dato : 18-06-04 23:58

Sat, 19 Jun 2004 00:15:59 +0200 brugte Rander 55 linier på at fortælle
dette til dk.fritid.bil:

>Ikke nødvendigt. Hvis du blot oplyser navn og adresse kan modpartens
>forsikringsselskab finde frem til dig.

Og jeg glemte lige: Husk selvfølgelig at notere bilens nummerplade!

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

I Danmark er det hvedebrødsdage hver dag med wienerbrød til morgenmad. (Morten, 7 år)

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-06-04 08:42

"Rander" <lrNOSPAM@rander.dk> skrev i en meddelelse
> Sat, 19 Jun 2004 00:15:59 +0200 brugte Rander 55 linier på at fortælle
> dette til dk.fritid.bil:
>
> Og jeg glemte lige: Husk selvfølgelig at notere bilens nummerplade!

Det er også en god idé at have et engangskamera liggende i handskerummet, så
man lige kan tage et par billeder af ulykkestedet. Specielt velegnet hvis
modparten hører til den type der har det med af få hukommelsessvigt og dagen
efter ikke kan huske han har været involveret i en ulykke .

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 19-06-04 18:40

On Sat, 19 Jun 2004 09:42:09 +0200, "Michael Rasmussen"
<nospam@nospam.abc> wrote:

> [...]
>modparten hører til den type der har det med af få hukommelsessvigt og dagen
>efter ikke kan huske han har været involveret i en ulykke .

Et digital kamera eller en mobiltelefon med et godt indbygget kamera kan
da også bruges.
Flemming Jacobsen

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-06-04 10:42

Rander skrev:

> Så vil politiet rekvirere Falck til at borttransportere bilen.

Det er bilejerens egen opgave at arrangere en borttransport af bilen.

> Ved alvorligere ulykker hvor politiet umiddelbart vurderer
> at det er din skyld vil de få den fragtet til bilinspektionen,

Det er bestemt ikke sikkert - de fleste undersøgelser kan foretages på
stedet af en bilinspektør.

> ligesom de vil udtage blodprøve på dig!

Jeg regner med, at smileyen betyder, at det er ironisk ment - altså det med
blodprøven...

--
Reino

Fra : Rander

Dato : 20-06-04 00:51

Sat, 19 Jun 2004 11:41:41 +0200 brugte Reino Andersen 26 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Jeg regner med, at smileyen betyder, at det er ironisk ment - altså det med
>blodprøven...

Nej, hvis der er personskade gør de det nærmest automatisk. Det fik jeg
ihvertfald at vide dengang...

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

I gamle dage var en pudderdåse en udmærket gave til en 18-årig pige.
Det er det stadig. Men nu skal der være fire hjul under den. (Grace af Monaco)

Fra : TGD

Dato : 19-06-04 22:53

"onix" <dhdhdhd@dhdhdhd.de> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> tilværelsen, men er måske rart at have en ide om hvad man gør hvis det
> skulle ske en dag ! Tænk hvis to af min uvidende slag kørte galt - så var

Husk at få vidners navn og numre, der er indtil flere tilfælde hvor
skadesvolder er sluppet fordi han har "skaffet" sig et vidne go skrevet
denne ind i sin anmeldelse til forsikringen.

I disse tider vil jeg gå så langt som at tage billeder af ulykkesstedet mv.
forsikringen kan finde på at slå halv skade med modpartens
forsikringsselskab slevom du er helt uden skyld hvilket kan medføre bonus
regulering for dig eller mistet fri skade.