Virksomheds kontrakt. - Løn !?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 17-06-04 23:18

Hej

Vi er to personer der har startet et I/S og vi kunne godt tænke os at lave
en intersentskabs kontrakt der evt. kunne have som punkt at vi ikke ville
lave udbetalinger fra firmaet (til privat/løn m.v.) de første 2 år for at
bygge noget (forhåbentligt) solidt op.

Firmaet er rent bierhverv hos os begge, men vil T&S ikke gå ind og sige at
vi har haft en fiktiv "sort" indtækt fra firmaet på X antal kroner de sætter
for godt befindende da man vel normalt altid udbetaler løn selv om det i
vores tilfælde ikke vil være tilfældet?

Og kan man overhovdet lave en vedtækt for firmaet der hedder at vi ikke vil
udtrække løn m.v. i en periode ?

M.v.h.
Lasse Madsen
Electro Logic I/S
CVR: 27-74-43-03

Fra : Mercuria

Dato : 17-06-04 23:39

Tillykke med det nye I/S!

Der findes ingen lovgivning om interessentskaber og heller ingen krav om
noget indskud eller, at der skal være nogen kontrakt.

Juridisk er et I/S et enkeltmandsfirma blot med to eller flere ejere, der
alle hæfter solidarisk for virksomhedens forpligtelser.

Det vigtigste er, at interessenterne funker sammen.
Skulle det kikse, er der alligevel ingen papirer, der kan holde sammen på
foretagendet.
På det punkt ligner et interessentskab et ægteskab.

I/S er skattefri.
Det er kun interessenterne, der beskattes af den overskudsandel, de selv
bliver enige om, at tildele hver især.

Man kan ikke gemme overskud til året efter. Der beskattes af hvert
afsluttet kalenderår.

Det interessenterne hæver i firmaet er skattefrit (hurra!)
og Told&Skat er derfor ligeglad med, hvad I hæver eller ikke hæver.
I kan også lade være med at hæve noget som helst.
Skatten vil alligevel være den samme, da den kun falder på interessenternes
overskudsdele.

Underskud fordeles på samme måde efter Jeres valg og fratrækkes på de
pågældende interessenters selvangivelse.

--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-06-04 08:11

Hej Mercuria.

Ok ! - jeg må indrømme at jeg ikke selv var klar over dette
vil det sige at hvis firmaet har 500.000kr stående på firma kontoen kan man
uden at betale skat kan udbetale 10.000kr til sig selv som løn om måneden ?

Men hvis man betaler skat af overskud 1 gang årligt skal man så også betale
skat af de udbetalinger man har lavet i løn i løbet af det år?

For så ville man vel i princippet bare kunne sætte sin løn så høj at der
ikke var noget tilbage at betale skat af ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Mercuria

Dato : 18-06-04 13:02

"Lasse Madsen" <lm@h-tech.dk> wrote in message

> [...]
man
> uden at betale skat kan udbetale 10.000kr til sig selv som løn om måneden
?

--- Ja, du kan udbetale hvad som helst til dig selv, når som helst,
skattefrit.

> Men hvis man betaler skat af overskud 1 gang årligt skal man så også
betale
> skat af de udbetalinger man har lavet i løn i løbet af det år?

--- Nej, du skal ikke betale skat af de udbetalinger, du har lavet i løbet
af året.

> For så ville man vel i princippet bare kunne sætte sin løn så høj at der
> ikke var noget tilbage at betale skat af ?

-- Nej, selv om du tømmer kassen, skal der stadigvæk kun betales skat af
firmaets overskud, - hvis der er altså er noget. Bliver der underskud kan du
trække det fra på selvangivelsen.
Eventuel skat af overskud skal betales selv om kassen er tom, ellers henter
pantefogeden dit klaver eller din Van Gogh derhjemme.

God fornøjelse med udbetalingerne!

Fra : Lasse Madsen

Dato : 18-06-04 13:50

Hej Mercuria.

> [...]
henter
> pantefogeden dit klaver eller din Van Gogh derhjemme.

Ja men beregnes overskudet ikke ud fra:

overskud = (indtækter - udgifter)

og Løn er vel en udgift for firmaet ?

eks.

indtækter = 100.000,-
udgifter = 75.000,-
Løn = 15.000,-
-------------------------
Overskud = 10.000,-

Og det er vel så de 10.000,- man skal betale skat af ?
eller har jeg misforstået det også

Med venlig hilsen og tusinde tak for hjælpen

Lasse Masen

Fra : Mercuria

Dato : 18-06-04 14:56

> [...]
>
> Og det er vel så de 10.000,- man skal betale skat af ?
> eller har jeg misforstået det også
>
> Med venlig hilsen og tusinde tak for hjælpen

------

Hello again-

Indehavernes hævninger af penge er IKKE løn og kan ikke fratrækkes.

Løn er betaling til ANSATTE fremmede på skattekort og er selvfølgelig en
driftsudgift, der trækkes fra før firmaets overskud fremkommer til fordeling
og beskatning

Indehavere kan IKKE få løn. De kan KUN hæve penge skattefrit (hurra)

Fra : Christian buhrkall

Dato : 19-06-04 21:39

> [...]
> og beskatning
>
> Indehavere kan IKKE få løn. De kan KUN hæve penge skattefrit (hurra)

Hvordan fungerer det så når de to interessanter har hver deres træk%?

Såvidt jeg har forstået beregnes skatten (hvis det er uden
selskabsløsning) somom hele overskudet er blevet udbetalt til ejerne.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 19-06-04 22:01

> Hvordan fungerer det så når de to interessanter har hver deres træk%?
>
> Såvidt jeg har forstået beregnes skatten (hvis det er uden
> selskabsløsning) somom hele overskudet er blevet udbetalt til ejerne.

Beskatningen sker jo som ved beskatning af personlig virksomhed - dvs.
gennem B-skat og en evt. rest-/overskydende skat.

Hver interessent indbetaler fx et individuelt beløb som B-skat.

Når året er omme og regnskabet laves deles overskuddet ud til hver
interessent og føres i deres skatteberegninger hver for sig.

Der bliver fra T&S lavet en skatteberegning ud fra interessentens andel af
resultatet sammen med øvrige lønninger, fradrag mv. for personen. Er der
betalt for lidt i B-skat, skal der indbetales restskat.

Fra : Christian buhrkall

Dato : 19-06-04 23:30

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> resultatet sammen med øvrige lønninger, fradrag mv. for personen. Er der
> betalt for lidt i B-skat, skal der indbetales restskat.

yea

jeg tænkte på sætningen "Indehavere kan IKKE få løn. De kan KUN hæve
penge skattefrit (hurra)"

den passer jo ikke.
Jeg får 70% han får 30% af overskudet. de penge hæver vi på kontoen, og
skal så hverisær betale skat svarrende til hvad vi har hævet/udbetalt.

Fra : Mercuria

Dato : 20-06-04 11:27

> [...]
> Jeg får 70% han får 30% af overskudet. de penge hæver vi på kontoen, og
> skal så hverisær betale skat svarrende til hvad vi har hævet/udbetalt.

JO - , det passer, - vi skriver kun noget, der passer o:)
Men svært at forstå -

Det er lige meget, hvordan interessernterne deler overskuddet mellem sig.
Hvad de hæver i firmaet året igennem - uanset hvem, der hæver mest eller
hvad - , er stadigvæk skattefrit.
Det er IKKE det, de betaler skat af!

Beskatningen falder KUN på den overskudsdel, de beslutter sig for at tildele
hinanden under den årlige firmamiddag på Hotel Harmonien, - og som derefter
skrives på deres respektive S10-selvangivelser i rubrik 111 på side 3.

God fest!

Fra : Christian buhrkall

Dato : 21-06-04 15:42

Mercuria wrote:

> [...]
> Hvad de hæver i firmaet året igennem - uanset hvem, der hæver mest eller

Når jeg læser hæver i den her sammenhæng, læser jeg "tager ud af firmaet
til personligt forbrug".
Det skal tages af overskudet, og det skal man betale skat af.
Hvem der skal betale skatten regner jeg med bestemmes af hvormeget
hverisær har fået tildelt af overskudet.

Fra : Mercuria

Dato : 21-06-04 21:31

"Christian buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> wrote in message

> [...]
> Hvem der skal betale skatten regner jeg med bestemmes af hvormeget
> hverisær har fået tildelt af overskudet.

--------
Vi må her desværre korrigere den gode skriver!

Det er jo slet ikke sikkert, der er noget overskud. Fx kan nystartede
virksomheder køre et par år med underskud.
Alligevel hæver eller udtager indehaver(ne) de penge, de har behov for.
Hvis virksomheden ikke giver overskud, men UNDERSKUD, skal der jo IKKE
betales nogen skat.
Altså er hævningerne, udbetalingerne eller hvad man vil kalde dem:
SKATTEFRI.

Det ses let af, at da pengene ikke stammer fra noget overskud, er det jo
penge, som er kommet fra banken, fra bedstemor eller det kan være nogle af
ens egne tidligere indskudte penge, som blev beskattet, da man arbejdede som
hvalfanger i Antarktis.

--------

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-06-04 16:09

Mercuria wrote:

> Altså er hævningerne, udbetalingerne eller hvad man vil kalde dem:
> SKATTEFRI.

"Skattefrit" er stadig et dårligt udtryk. Faktisk er det meningsløst
at snakke om skat, når man flytter penge mellem firma- og privat-konti i
et personbeskattet firma.

Det er ikke anderledes end at flytte penge fra en lønkonto til en
opsparingskonto, og det vil man næppe kalde "skattefrit" selv om der
selvfølgelig ikke skal betales skat i forbindelse med overførslen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-07-04 18:55

Mercuria wrote:

> Altså er hævningerne, udbetalingerne eller hvad man vil kalde dem:
> SKATTEFRI.

Læs venligst Steins beskrivelse.....

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 21-06-04 09:04

Mercuria wrote:

> --- Ja, du kan udbetale hvad som helst til dig selv, når som helst,
> skattefrit.

Ordet "skattefrit" er måske lidt misvisende her. Man skal betale skat
af de penge, man tjener uanset om man kalder det løn, overskud eller
noget tredje.
I et enkeltmandsfirma eller et I/S, kan man frit flytte penge rundt
mellem private konti og firma-konti, da privat-økonomi og firma-økonomi
er to sider af samme sag.

Bruger man virksomhedsskatteordningen (VSO), er det lidt mere
indviklet, men så har man enten selv forstået det - ellers har man en
revisor til det!

Resultatet bliver i sidste ende altid, at man skal betale skat af det
firmaet har tjent. (Eller for et I/S ens egen andel af firmaets overskud).
Altså f.eks.:
Indtægter 100.000 kr
Udgifter 80.000 kr
Overskud 20.000 kr
- altså at betale skat af 20.000 kr. Eller:
Indtægter 100.000 kr
Løn 15.000 kr
Udgifter 80.000 kr
Overskud 5.000 kr
- og skat betales af løn (15.000) plus overskud 5.000 - i alt 20.000 kr.

Med VSO kan man nøjes med at betale en lavere à conto skat af det,
man ikke hæver, men den dag (eller rettere sagt det år), man vil have
pengene ud af firmaet, skal man så betale forskellen på à conto skatten
og ens personlige skat.

Fra : Lasse Madsen

Dato : 21-06-04 09:39

Lige for at opsummere for at være sikker på at jeg har forstået det hele
rigtigt :)

Dvs. at VS ordningen er genial hvis man vil opspare penge i firmaet ...

Eksempel (uden vso):

Overskud = 100.000kr

hvis jeg ejer 50% af firmaet skal jeg betale skat af 50.000kr med min
personlige b-inkomst trækprocent er det ikke forstået korrekt. ?

Hvis jeg/vi så vil opspare pengene i firmaet for senere måske at skifte
selskabsform til Aps eller A/S er "VSO" det perfekte valg da man her
beskattes af en mindre træk procent end ens b-inkomsts procent er det ikke
forstået korrekt ?

Men vælger man "VSO" er det så umuligt at trække nogle penge ud af firmaet ?

hvad vil VSO procenten typisk ligge på, evt. med et overskud på 100.000kr ?
findes der nogle brochurer el. om "VSO" ?

M.v.h.
Lasse Madsen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 23-06-04 22:56

Lasse Madsen wrote:

> hvis jeg ejer 50% af firmaet skal jeg betale skat af 50.000kr med min
> personlige b-inkomst trækprocent er det ikke forstået korrekt. ?

Du skal i sidste ende betale arbejdsmarkedsbidrag samt amts-,
kommune- og stats-skatter, men du kan tage trækprocenten som et skøn
over de samlede skatter.

> [...]
> selskabsform til Aps eller A/S er "VSO" det perfekte valg da man her
> beskattes af en mindre træk procent end ens b-inkomsts procent er det ikke

Jo.

> Men vælger man "VSO" er det så umuligt at trække nogle penge ud af firmaet ?

Ja - så betaler man blot alm. personskat. (Hvis der allerede er
betalt virksomhedsskat, bliver den modregnet, så man ikke kommer til at
betale skat to gange af de samme penge).

> hvad vil VSO procenten typisk ligge på, evt. med et overskud på 100.000kr ?
> findes der nogle brochurer el. om "VSO" ?

Virksomhedsskatten er 30% uanset overskuddets størrelse.

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-06-04 16:02

Synes lige, at jeg ville fremhæve Jonathan Steins fremlægning. Bedre fortalt
end alverdens lærebøger. Thumbs up og en god ide at læse, hvis man er i
tvivl om emnet som selvstændig.