HDi hopper (udsættere?) ved kørsel omkr. 2~
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 17-06-04 21:06

Som subject antyder, så er min C3 HDi begyndt at hoppe underligt - den har
faktisk gjort det i en uges tid, men jeg har simpelthen ikke kunne
gennemskue hvornår.
Nu lader det til at jeg har opdaget at det er når jeg kører ligeud med ca.
2100 omdr. - rører jeg bare en smule på speederen, forsvinder det igen. Men
jeg kan altså også få den til at blive ved med det.
Det er fuldstændigt uafhængigt af gear - den gør det i hvert fald i 3, 4 og
5. Jeg troede ellers først at det var mine SensoDrive gear, der måske
fuckede - men den gør det både i aut. og manuel stilling.

Hvad i hulen kan det skyldes? Jeg har fået en tid hos Citroen på mandag
(service aftale), men jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvad det måske
kunne være.
Jeg har i samme forbindelse bemærket en "sjov" lyd hver gang jeg
accelererer. Jeg ved dog ikke om den har været der hele tiden. - Den kommer
fra forreste højre side af bilen, og lyder faktisk som luft der blæser ind
på ruden, eller vand der sprøjter op i skærmkasserne - altså en "swuuuush"
lyd.
Jeg har spekuleret på om det kan være turboen - den kommer først et sekund
eller to efter jeg trykker speederen kraftigt ned, og forsvinder så snart
jeg letter på den igen. Og det er altså ikke luft inde i kabinen - jeg har
lyttet og mærket efter over det hele. Men lyden er faktisk ret markant, hvis
man altså slukker for musikken.

Nogen ideer?

/Kasper Hansen

Fra : PappaJap

Dato : 17-06-04 22:24

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad i hulen kan det skyldes? Jeg har fået en tid hos Citroen på mandag
> (service aftale), men jeg kunne da godt tænke mig at vide, hvad det måske

Hej Kasper,

Vi var osse ude for noget tilsvarende med vores 2.0 HDi (90 HK). Fejlen var
stærkt ureglmæssig og viste sig ved at motoren sparker lidt fra sig. På
værkstedet blev der udlæst fejlkoder - alt var ok. Mekanikeren sagde at det
muligvis kunne være lidt fugt der drillerede luftmassemåleren (- det havde
osse regnet godt nogen dage forinden). Efter en uges tid var alle problemer
væk og det har ikke været der siden.

// PappaJ

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 18-06-04 06:08

> Hej Kasper,
>
> Vi var osse ude for noget tilsvarende med vores 2.0 HDi (90 HK). Fejlen
var
> stærkt ureglmæssig og viste sig ved at motoren sparker lidt fra sig. På

Tja, det lyder jo som det samme... Mit er bare ikke ureglmæssigt - jeg skal
bare smide den op på 2100 omdr...

> [...]
> muligvis kunne være lidt fugt der drillerede luftmassemåleren (- det havde
> osse regnet godt nogen dage forinden). Efter en uges tid var alle

Mit har stået på i over en uge nu - fuldstændigt uafhængigt af vejr. Havde
nemlig selv tænkt på at det kunne skyldes regn eller fugt. Men selv på de
varmeste dage, sker det :o/

/Kasper Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-04 07:49

"Kasper Hansen skrev

> [...]
har
> lyttet og mærket efter over det hele. Men lyden er faktisk ret markant,

Prøv at få tjekket slangerne omkring turboen. Jeg havde samme problem i
FordVognen, det viste sig at være en slange mellem turbo og intercooler der
var revnet. Resultatet var, at motoren næsten døde ved 2300 omdr., hvor
møllen leverer højest tryk (iflg. mekanikeren). Luften til turboen fes
simpelthen bare ud i verden, i stedet for at hjælpe lidt til med
arbejdet..... Med megen fiselyd til følge. Men når den så havde tænkt lidt
over det, trak den glad videre... Slange skiftet (sammen med styrebox, men
det er en anden historie), og bilen kørte som den skal.

VenHils
Peter

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 19-06-04 16:03

> [...]
> over det, trak den glad videre... Slange skiftet (sammen med styrebox, men
> det er en anden historie), og bilen kørte som den skal.

Se det lyder jo ganske sandsynligt - jeg havde faktisk tænkt nogenlunde det
samme, men jeg ved ikke så meget om biler, så jeg turde næsten ikke foreslå
det i frygt for at blive hånet :)
Jeg skal nok lige skrive resultatet, når den har været til mek. på mandag.

/Kasper Hansen

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 21-06-04 14:45

> Jeg skal nok lige skrive resultatet, når den har været til mek. på mandag.

Ganske rigtigt - turboslangen er flækket. Da min bil er en af meget få i DK,
er reservedelen ikke en lagervare, og tager dermed 4 dage at få hjem fra
Frankrig. Lidt surt, når man står og skal på ferie om 2 timer. Men nu må
lortet bare bære - den har klaret det i 14 dage - så klarer den det nok 10
dage til.

/Kasper Hansen

Fra : Peter Weis

Dato : 21-06-04 16:09

> [...]

> ferie om 2 timer. Men nu må lortet bare bære - den har klaret det
> i 14 dage - så klarer den det nok 10 dage til.

Så burde ferien være gået til Frankrig.

mvh
Peter

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 21-06-04 18:07

> Så burde ferien være gået til Frankrig.

Jeg har overvejet at køre til frankrig i stedet... Men nej... Nu har jeg
opgraderet mit Falck abonnement, så det dækker i Europa - så må det briste
eller bære.

/Kasper Hansen

Fra : bme

Dato : 21-06-04 18:26

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Ganske rigtigt - turboslangen er flækket.

Gaffatape?

/bo