Yamaha FJ1200 ... det er da en fed kværn ?~
Fra : Thomas L

Dato : 17-06-04 20:54

Hejsa

Jeg har gået i et stykke tid og set mig lun
på en Yamaha Fj1200 fra 1991. Jeg synes
det er en vildt flot og klassisk motorcykel.
Jeg kunne forestille mig, at den er ideel til touring
og samtidigt har den så mange heste at man kan få et
ordentligt los bagi når man giver gas.....!!
Er der nogen her på DFM der ligger inde med viden
om hvad man skal passe på ved netop denne model. Har
den nogle særlige svagheder som bør checkes inden køb ??
Anden ris og ros om motorcyklen modtages gerne

MVH
Thomas

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-06-04 21:29

"Thomas L" <tslFJERN@DETTEsnaps.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen her på DFM der ligger inde med viden
> om hvad man skal passe på ved netop denne model.

Man skal passe på de eksemplarer der har gået over 200.000km, for selv om
folk siger den er uopslidelig, så KAN den altså trænge til en renovering

> Har
> den nogle særlige svagheder som bør checkes inden køb ??

Næh, tjek det du normalt vil tjekke ved en 10 år gammel motorcykel.

Rittig

Fra : pi

Dato : 17-06-04 22:48

Har selv en FJ1100 som er født med et par små skavanker. Prøv at checke
www.fj1200.com som er en super god side samt den danske FJ club på
www.fjclub.dk.

MVH
Brian

Fra : Armand

Dato : 17-06-04 23:01

> [...]
> og samtidigt har den så mange heste at man kan få et
> ordentligt los bagi når man giver gas.....!!

Jup! Velkørende og med masser af bøf!

> Er der nogen her på DFM der ligger inde med viden
> om hvad man skal passe på ved netop denne model. Har
> den nogle særlige svagheder som bør checkes inden køb ??

Sprødt 2.gear!

--
Armand.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-06-04 00:42

Armand wrote:

> Sprødt 2.gear!

Var det ikke kun et problem på 1100eren?

--
Tony
Fazer 1000

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-06-04 08:37

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> Var det ikke kun et problem på 1100eren?

Jup. I hvert fald ikke et stort problem på 1200.

vh
Torben - 1100 med 1200 motor

Fra : Armand

Dato : 18-06-04 15:52

Tony Lorentzen <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en

> Var det ikke kun et problem på 1100eren?

Tjaeh, jeg kender ihvertfald til én 1200 der har fået 2.gearet skiftet :-/

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-06-04 08:57

"Thomas L" <tslFJERN@DETTEsnaps.dk> wrote in message
> [...]
> den nogle særlige svagheder som bør checkes inden køb ??
> Anden ris og ros om motorcyklen modtages gerne

- Der er begrænset udvalg af bagdæk (16") - men der er mange der har
dokumenteret deres skift til bredere 17" fælg.
- Den sekundære koblingscylinder skal renoveres en gang imellem (vist ikke
dyrt) check for manglende lak omkring den.
- Den primære kan også blive utæt men Ebay er din ven - har lige fået en
brugt for 120kr.
- Gearkassen larmer ved skift - lad være med at lade den tro den er noget -
på med mineralsk 20w 40 olie - tyndere dur ikke. Lær at lave preload på
pedalen.
- Forbremsen er svag, men på en 91'er kan du umiddelbart smide de blå fra
f.eks. Yamaha R1 på.
- Koblingsfjederen kan ikke altid holde til presset, men det er nemt at
udbedre.
- Du kan evt få Touring nyt's test - de havde en de kørte 120000 km på -
udstødningsventilerne var trætte, men ellers havde den det pragtfuldt.
Eneste problem undervejs var en defekt benzinpumpe. (!) Mail mig hvis du vil
vide mere.
- Når folk fortæller dig at en vandkølet holder længere, så sæt hænderne for
ørerne og sig højt "JEG LYTTER IKKE TIL HVAD DU SIGER" gentagne gange.
FJ'eren holder
LÆNGE.
- Visse forsikringsselskaber vil ikke tage 1000+ kubik.
- Det begynder at blive et problem at få visse resevedele fra nye,
www.ebaymotors.de er din ven.
- Den originale støddæmper er ikke verdens bedste, Hagon og andre laver fine
opgraderinger (har forresten en Hagon til salg for en tusse)

Jeg er ganske enig med dig i at den er flot og klassisk - og et økonomisk
forsvarligt køb. Jeg lander på ca. 45000,- for min 1100/1200 når den er
blevet omlakeret, og den er kun 20 år gammel. Billeder i profilen.

vh
Torben Scheel
http://dfmc.dk/default.asp?id=425

Fra : Asger Steffensen

Dato : 18-06-04 21:12

> [...]
> den nogle særlige svagheder som bør checkes inden køb ??
> Anden ris og ros om motorcyklen modtages gerne

Det er ganske rigtigt en fin MC. Jeg overvejede den selv seriøst for fem år
siden. Jeg valgte den fra til fordel for Kawa ZX-10 af to grunde:
1. Den styrer ikke vildt overbevisende - en prøvetur på en vej med
langsgående riller var ved at smide mig af. Det kan dog muligvis være at
bedre dæk kan klare det.
2. Den er ikke særligt begejstret for omdrejninger over 6-7000. Men kan man
leve med det er det jo ikke et problem. Den har jo også et fint bundtræk.

Asger
V-Strom
ZX-10 (til salg på www.zx10.dk)

Fra : Thomas L

Dato : 18-06-04 22:29

Tak for alle kommentarerne ... de bliver taget med i
overvejelserne.....

Thomas
( måske en kommende FJ1200 ejer )