Skærme
Fijala 3554
Xerox XL775D, så har jeg fået skærmen, men~
Fra : P Kaasing

Dato : 17-06-04 20:57

Hvilken opløsning kører skærmen bedst ved?

Umiddelbart vil jeg jo sige 1280x1024 og 75HZ, men når jeg trykker på AUTO
vælger den istedet 1280x1024 og 60 HZ.
Kan jeg skade skærmen ved at gennemtvinge 75HZ?
Jeg bruger den bla til spil, og der har frekvensen vel noget at sige, eller
hva?

/Poul

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-06-04 18:39

"P Kaasing" <ikkenogen@microhot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg skade skærmen ved at gennemtvinge 75HZ?
> Jeg bruger den bla til spil, og der har frekvensen vel noget at sige,

Hej Poul
Hvis du kører med DVI vil skærmen stille sig til 60Hz som er det optimale
for TFT skærme på RGB vil du kunne køre mden med 75Hz men sansynligvis vil
du da opleve et mere sløret billede end ved 60Hz, teknikken ved TFT og CRT
kan ikke jeg gentager ikke sammenlignes en TFT tænder for en pixel og så er
den ellers tændt til den får at vide at den skal slukke mens en CRT tænder
for en Pixel når kanonen kommer forbi og modtager information om at tænde
hvorefter fosforlaget langsomt gløder ud, det er dette der gør at man gerne
vil have pixlerne tændt så tit som muligt på en CRT, så megen glød på
fosforlaget som muligt mindre trætte øjne. Opdateringshastigheden på en TFT
siger noget om hvor hurtig den er til at skifte fra slukket til tændt eller
omvendt og har som sådan ikke noget at frames per sekund, men prøv at læse
noget tilbage i dette forum der har været mange og interessante diskutioner
og oplysninger om hvordan det lige er med opdateringshastighed og FPS. Men
jeg vil egentlig anbefale at hoppe her ind
http://www.anandtech.com/articles.html?ATVAR_SECTIONLIST=yes&secid=203&secname=Monitor
og læse lidt om TFT skærme og start med LCD-for the novice and for the
expert deter en god artikkel at starte med, derefter læs lidt om de andre
skærme måske kan du lære noget her også
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : P Kaasing

Dato : 18-06-04 20:22

Tak for det gode svar. Jeg kunne heller ikke forstå hvorfor den viste 60 og
ikke 75, når der nu står at den kan.

/Poul