NSU tænding
Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 17-06-04 19:09

Hej... jeg har lige overtaget et halv færdigt renoveringsprojekt, og skal
prøve at starte den op for "første" gang.
Men der kommer ingen gnist i tændrøret, da ikke alle ledninger er gode nok
eller helt mangler i tændningsanlægget, og nogle hænger bare ud i luften.
Desværre kan jeg ikke umiddelbart tyde hvor de skal hen, og vil gerne være
helt sikker at de sidder det rigtige sted.
Har nogle rep.vejledninger og har fundet en tegning på nettet som viser
tændningsanlægget, i kompenenter, men man kan ikke se ledninger godt nok, og
slet ikke hvor de går hen.
Tilgengæld er der nogle gode tegninger på resten af el nettet lige når det
kommer ud fra tændningsanlægget.

Jeg har målt tændspolen der er forbindelse, men hvor ledninger skal hen ved
jeg ikke. Også ledningerer til kondensatoren, og ledninger op til
samlingskontakten mangler.

Det er en NSU Max 251 fra ´59

Der sidder også en modstand, sådan en sad der ikke på min knallert, hvorfor
kræver NSU en modstand?

Kan nogen hjælpe med tips, et foto eller el diagram på tændningsanlægget?

MVH

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-04 20:11

On Thu, 17 Jun 2004 20:08:51 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej torben.

-----Snip -----

>Jeg har målt tændspolen der er forbindelse, men hvor ledninger skal hen ved
>jeg ikke. Også ledningerer til kondensatoren, og ledninger op til
>samlingskontakten mangler.

Der er tre kontaktpunkter på dynamoens felthus.
Den længst til højre, det er den der i ledningsdiagrammet er mærket
15, er + 12 volt til tændspolen.
Fra det kontaktpunkt (15) går der en ledning direkte til tændspolen.
Jedningen fra den anden side af tændspolen går direkte til
kondensatoren og derfra til knikserne.
Uden kondensatoren er der ikke nogen gnist, så det skal du have
forbundet først.
Når knikserne er justeret og tændingstidspunktet stillet skulle resten
være en smal sag

>Det er en NSU Max 251 fra ´59

Smul maskine - Min er en MAX Special fra 1956

>Der sidder også en modstand, sådan en sad der ikke på min knallert, hvorfor
>kræver NSU en modstand?

Modstanden kobles, via laderelæet, ind i serie med dynamoens felt ved
så'nt ca. halv ladning - Den har ikke noget med tændsystemet at gøre.

>Kan nogen hjælpe med tips, et foto eller el diagram på tændningsanlægget?

Jeg kan godt tage et foto ved lejlighed, men jeg skal lige have en
motor åbnet først, idet min reservedynamo ikke har noget relæ mere

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 17-06-04 22:33

Hej Steen

Tak for den gode beskrivelse. Nu begynder det at give mening hvor
ledningerne skal hen, og tror det er tilstrækkelig hjælp, eller nu får jeg
se....

Ja det er en smuk maskine...... den bliver nok smukkere når der kommer gnist
og den starter

mvh Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 17-06-04 22:59

On Thu, 17 Jun 2004 23:33:25 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben

>Tak for den gode beskrivelse. Nu begynder det at give mening hvor
>ledningerne skal hen, og tror det er tilstrækkelig hjælp, eller nu får jeg
>se....

Du skal betragte det der sidder ved dynamoen som to adskildte
systemer: Tændingen og dynamoen selv.
De har intet med hinanden at gøre ud over bofællesskab ,-)
Der findes ikke officielle diagrammer af dynamo/tænding, så jeg burde
sætte mig ned og lave nogen, så'nt bare for spøgens skyld.
Jeg overvejer kraftigt at bygge en moderne vekselstrømsgenerator i det
originale dynamohus og ændre den til 12 volt, og ved samme lejlighed
ændre tændsystemet til kontaktløs tænding med elektronisk avancering.
Det kan gøres uden at det er til at se udefra,
Hvis du ellers har problemer med det elektriske kan du bare sige til.

>Ja det er en smuk maskine...... den bliver nok smukkere når der kommer gnist
>og den starter

Du kan jo kigge på mit projekt her: http://www.gruby.dk/nsumax.htm
Hele dynen ligger nu hos maleren, så jeg regner med at den er færdig
til næste forår

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 18-06-04 19:44

Hej Steen ak ak hvor den nu gnister, nye ledninger og det rigtige sted
hen, så virker gnisten!
Ja det er pudsigt at der ikke er et diagram over tændningsanlægger, synes
alt andet er beskrevet godt i detaljer.

Jeg hat kun købt motorcyklen for 5 dage siden, så jeg skal lige have
fingerne i den og læse lidt mere hvordan den præcist er skruet sammen,
indtil jeg får "aha" det er sådan!

Den er jo 6 v, det havde været rart at få 12 v istedet, da jeg så har mere
udstyr, men nu prøver jeg lige med den orginale opsætning, med det der nu er
godt nok. Har lygter som er rimelige, og delvis kontakter men tør ikke
sætte min lid til dem. Så jeg starter nok helt forfra på ledningsnettet, og
med nye kontakter hvad der nu passer. Så det kan være "mit" diagram kommer
til at se lidt anderledes nu, men det bliver driftsikkert, og med den ny
brokobling som ensretter.

Har du haft en ustabil tændning på din, siden du gerne vil skifte? Jeg har
set den på billeder her på nettet, og ser godt ud, jeg kan også blive
fristet til det, men prøver lige det andet først.

Hvilken årgang er din, et sted skriver du 56 og et andet sted 58?

Jeg vil gøre min køreklar rimelig hurtig, og igennem syn, og så kan mere
pusle og se på finish til vinter. Lak er nogenlunde, men det vil pynte med
ny krom.

Får du lavet krom på din, er det kostbart?

Og må sige du har jo et pænt udvalg af motorcykler!

MVH

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-06-04 20:07

On Fri, 18 Jun 2004 20:43:47 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.

>Hej Steen ak ak hvor den nu gnister, nye ledninger og det rigtige sted
>hen, så virker gnisten!

Keine hexerei, nur behändickeit
Tillykke!

>Ja det er pudsigt at der ikke er et diagram over tændningsanlægger, synes
>alt andet er beskrevet godt i detaljer.

Opfattelsen var åbenbart at de detaljer var en sag for eksperter.

>Jeg hat kun købt motorcyklen for 5 dage siden, så jeg skal lige have
>fingerne i den og læse lidt mere hvordan den præcist er skruet sammen,
>indtil jeg får "aha" det er sådan!

Der venter dig mange "AHA" oplevelser med sådan en.

> [...]
>til at se lidt anderledes nu, men det bliver driftsikkert, og med den ny

Det er en 6 volt dynamo - den producerer jævnstrøm, så der er ingen
ensretter på.
Der findes et andet anker og en elektronisk regulator som
ombygningskit, og voila så er den 12 volt.
Hvis du laver et nyt ledningsnet til den, så brug 2,5 kvadrat ledning
til hovedledningerne.
6 volt er lig med større strøm, og ledningerne er lige kleine nok i
originaludgaven.

>Har du haft en ustabil tændning på din, siden du gerne vil skifte? Jeg har
>set den på billeder her på nettet, og ser godt ud, jeg kan også blive
>fristet til det, men prøver lige det andet først.

Nix, selv om svingregulatoren er noget vakkelvorn - Den skal du være
efter.
Mekaniske kniksere er noget bras og selv om det virker fint, er det
ingen skade til at slippe af med dem ,-)

>Hvilken årgang er din, et sted skriver du 56 og et andet sted 58?

MAX'en er fra 1956, det er Super FOX'en der er fra 1958.
Lige 4 måneder for ung til at få en historisk nummerplade (sort og med
et bogstav).
MAX'en får den

>Jeg vil gøre min køreklar rimelig hurtig, og igennem syn, og så kan mere
>pusle og se på finish til vinter. Lak er nogenlunde, men det vil pynte med
>ny krom.

Hvis du kigger på FOX'en kan du se originallak
MAX'en bliver malet i samme farve - Königblau.

>Får du lavet krom på din, er det kostbart?

Der er faktisk billeder af de nyforkromede dele - de er flotte.
Det koster, men er skideflot.
Jeg får aldrig de penge ind det har kostet at lave den, men skidt, når
den en dag skal sælges er det ikke af mig

>Og må sige du har jo et pænt udvalg af motorcykler!

Forskellen på drenge og mænd er prisen på deres legetøj, og mængden af
det
Der var lige noget jeg ikke blev færdig med i mine grønne dage.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 19-06-04 22:13

Hej Steen

Du har nu en frisk skrive måde!

Jeg har lige nu i aften prøvet at få gang i motoren, det lykkedes ikke lige
nu, men der er liv i den. Den skal nok lige have for vane at køre igen!
Motoren tager "skud" en gang imellem, og der kan komme "efterskud" i
udstødningen. Så det må nærme sig.... ser lige efter tændningstidspunktet og
ser om karburatoren skal justeres.
Du kan måske fortælle mig hvornår og hvordan man bruger ventilløfteren, og
om den er nødvendig af bruge?
Og så når jeg når til at køre for 1.gang, hvordan gearene ligger på denne
NSU. De få andre MC jeg har kørt på, lå 1.gear nedad og resten opad.
Man bliver vel aldrig for gammel til at lege og kan gøre det hele livet, man
kan ligeså godt have det sjovt og fornøjeligt.
Det er min holdning, og nu har jeg også fået denne hobby, NSU MC, og det er
interesant at lære om "gammel" teknik, da MC er ældre end mig.
Du har ret med gode tykke ledninger, dynamo kan du lave 60 W, og så i 6 v,
det giver jo hele 10 A.
Kommer du ofte på stumpemarked med MC, for det kunne være godt at få fat i
det 12 V kit, men starter bare med det i 6 v først.

MVH

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-06-04 23:53

On Sat, 19 Jun 2004 23:13:23 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.

>Du har nu en frisk skrive måde!

Selv om alderen trykker kan sindet jo godt være ungt

> [...]
>Motoren tager "skud" en gang imellem, og der kan komme "efterskud" i
>udstødningen. Så det må nærme sig.... ser lige efter tændningstidspunktet og
Tændingen skal stilles til 36 grader før top med svingregulatoren helt
åben.
Dvs. at du finder tippunktet og drejer motoren 26 grader tilbage (det
er ca, 7,6 mm under toppen) og stiller knikserne så de lige er på
kanten til at åbne.
Der er ikke meget vrøvl med karburatoren, så længe den er helt ren,
Sørg for at der ikke er skidt og møg i svømmerhuset.

>Du kan måske fortælle mig hvornår og hvordan man bruger ventilløfteren, og
>om den er nødvendig af bruge?

MAX'ens svage punkt er startkransen.
På de første 30 grader er den uunderstøttet, og kan ikke holde til at
du træder gennem kompression.
Altså: Træd forsigtigt op til kompressionså du har kompression der
hvor kickstarteren tager ved, tag så ventilløfteren og lade motoren
glide igennem således at du får den over kompressionspunktet - slip
ventilløfteren og træd igennem.
Hvis du træder igennem med kompression på det første stykke risikerer
du at startkransen knækker og det fører i regelen til motorhaveri når
stumpen af startkransen finder vej til krumtapakslen
(jeg har oplevet det).

> [...]
>Man bliver vel aldrig for gammel til at lege og kan gøre det hele livet, man
>kan ligeså godt have det sjovt og fornøjeligt.

NSU var med på noderne dengang, og gearene ligger som på alle moderne
MC.
1. gear nedad, og resten opad.
Jeg så en gang en en gut med en T-shirt med et tryk på brystet
forestillende en gammel mand med en moderne RR maskine og en ung fyr
med en veteran MC.
Der er noget rigtigt i den metafor:
Den gamle havde været der og ville leve livet ud, og den unge fandt
glæde i det knarken forlængst betegnede som historie.
Og det er ikke langt fra virkeligheden
Jeg er dobbelt belastet - Dels vil jeg gerne prøve alt det nye inden
det er for sent, man samtidig har jeg svært ved at slippe fortiden.
Pt. leder jeg efter en Velocette

> [...]
>Kommer du ofte på stumpemarked med MC, for det kunne være godt at få fat i
>det 12 V kit, men starter bare med det i 6 v først.

Og 10 Amp kræver noget der er over 1,5 kvadrat hvis ikke
spændingsfaldet skal være for stort.

Jeg foretrækker den også originalt, men små ændringer så den følger
med tiden er ikke nogen skade til så længe det ikke kan ses.
Sagt på en anden måde:
Veterankøretøjer behøver ikke at køer med lys på døgnet rundt, men det
er dit liv.
Altså: Tænd lyste og sørg for at EL-værket kan følge med.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 21-06-04 00:23

Hej Steen

Jeg prøver stadig at den igang, det nærmer sig.....prøver igen imorgen.

> Pt. leder jeg efter en Velocette

Så lige denne til dig http://www.klassisk-bil.dk/

Velocette MAC 350cc
nyrestaureret, blanke skærme, meget fin og velholdt

64 40 11 27 eller
40 58 46 12
----------------------------------

Velocette MAC 1953
350cc, nyrestaureret

98 18 30 54

-------------------------------

Hvorfor mangler du lige den til din samling?

MVH

Torben

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 22-06-04 00:58

"Torben V. Mogensen" <vesettvm@get2net.dk> wrote in message
> [...]
>
> 98 18 30 54
>

> -------------------------------
>
> Hvorfor mangler du lige den til din samling?

Jeg har flygtigt kigget de andre indlæg igennem men umiddelbart mangler der
jo den rette test af om der kommer gnist i forbrændingskammeret under
trykket dér.

For gnisten har jo cirka ligefrem omvendt proportionalt gnistlængde efter
"luft" trykket. Altså hvis der er kompression 8:1 og der haves tændrørsgap
på 0,7 mm skal gnisten i det fri springeemindts 8*0,7 = 5,6 mm. Så har du
prøvet om din tændrørsledning kan lave en gnist på mindst en 8 mm.? Altså
med tændrøret taget ud af topstykket og enden af tændrørsledningen holdt 8
mm fra topstykke/motorblok/stel.

For BMWérne fra 1970 - 1993 står der i manualerne 8 mm gnistspring ved 300
tændinger i min. og 13 mm ved mere end 3.300 tændinger i min. som kontrol af
at tændspolerne er ok.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-04 19:09

On Tue, 22 Jun 2004 06:57:46 +0700, "Gert Bo thorgersen" Hej Gert.

Hej Gert.

> [...]
>med tændrøret taget ud af topstykket og enden af tændrørsledningen holdt 8

Du har naturligvis ret.
Man kan jo f.eks. tage et gammelt tændrør og bukke stelelektroden til
siden.
Den burde kunne trække en gnist fra centerelektroden til kanten sf
gevindet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 22-06-04 21:51

Det lykkedes!!!!!!

Det var ikke bare en almindelig tændnings justering, det viste sig at være
ret avanceret, og måtte ty til sund teknik fornuft for at få det løst.
Kunne sagtens ramme de 7,6 mm med tændningstidpunktet, (hvor det har været
hele tiden), også de 0,4 mm med platinerne, dog ikke begge samtidigt. Og
slet ikke efter stemplet var i top og så drejede tilbage. Så istedet for at
knikserne skulle lukke, så åbnede de sig mere. Meget mærkeligt tænkte jeg,
det kan jo så umuligt indstilles korrekt, og delene sidder korrekt. Men,
men, men det hele var så ligesom forskudt temmelig meget. Så jeg tag
svingregulatoren af, og så viste det sig at nogen i fortiden, havde skilt
den ad og så samlet den lige omvendt, så den excentriske flade som styre
knikserne, sad lige omvendt. Altså 180 grader forskudt. og når den var
samlet kun den jo kun sidde på én måde. Så det er den der var årsagen, til
den noget mærkelige "motorgang" med puf i udstødningrøret, så har den tændt
de uforbrændte gasser!

Nu har den lige startet nu til aften og kørt i 30 sekunder. Pyha sikke en
lettelse!.
Den gik lidt hårdt....men nu får jeg lige trimme det sidste.

Der har hele tiden været god gnist, den har så bare ligget forskudt. Det er
godt Gert, med din gnist test, for det har jeg ofte tænkt på at nok kan den
gniste i fri luft, men det er noget andet når tændrøret sidder i motoren.
Har så lavet en test på denne NSU med kickstarter, og den springer fint
mellem 11-15 mm, med blålig gnist.

Steen ja ting er svære lige indtil de lykkedes så er de nemme! Og de gode
skrive måde (næsten at skære det ud i pap) gjorde udslaget til at finde den
mærkelige fejl. Så tak for det. Kunne heller ikke rigtig forstå det, for jeg
har da pillet med mange motore før. Med denne fik jeg så en stor AHA
oplevelse

Så nu nærmer det sig at jeg kan køre Øen rundt. Nå så du kender Øen, med de
mange veje, og DK´s eneste "bjergvej".

MVH

Torben

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-04 22:14

On Tue, 22 Jun 2004 22:50:43 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>den noget mærkelige "motorgang" med puf i udstødningrøret, så har den tændt

Jeg burde faktisk have luret det, men jeg forudså ikke lige at nogen
havde drejet regulatoren 180 grader.
Det er en faldgrubbe jeg tror mange MAX ejere er faldet i ,-)

>Nu har den lige startet nu til aften og kørt i 30 sekunder. Pyha sikke en
>lettelse!.
>Den gik lidt hårdt....men nu får jeg lige trimme det sidste.

MAX motoren går hårdt i tomgang hvis den er i orden.
Tag lige et check på ventilerne inden du kører første rigtige tur med
den.

> [...]
>gniste i fri luft, men det er noget andet når tændrøret sidder i motoren.
>Har så lavet en test på denne NSU med kickstarter, og den springer fint

Det er meget fint - Godt hint fra Gert !

> [...]
>mærkelige fejl. Så tak for det. Kunne heller ikke rigtig forstå det, for jeg
>har da pillet med mange motore før. Med denne fik jeg så en stor AHA

ÅH tak
Jeg er ret godt kendt med MAX motoren, så det var ikke særlig svært at
skrive en "step-by-step" fremgangsmåde til den.
Der er mange AHA oplevelser med en MAX.
Jeg vil up front advare dig mod en:
Når den har stået stille en uge er al olie løbet fra tanken ned i
motoren.
Check aldrig olien før den har køre i nogen tid.
Mange max ejere har hældt olie på efter et par uger i garagen, med det
festlige resultat at den læsser det hele ud gennem olietankens overløb
og ud på jorden lige foran baghjulet - Bambi på glatis
Morale - Check olien når du kommer hjem fra en køretur.

>Så nu nærmer det sig at jeg kan køre Øen rundt. Nå så du kender Øen, med de
>mange veje, og DK´s eneste "bjergvej".

Jeg fik mit bilkørekort vet militæret og nåede at køre 10.000 Km i en
M38 JEEP på de bornholmske veje, foruden det jeg tilbagelagde med
Velocetten.
Jeg "tror" jeg kender de fleste veje, småveje og farbare brandbælter.
Jeg ferierede på øen i 1996 og det var et overraskende gensyn.
Ikke mange veje og byer havde ændret sig meget, men for søren hvor var
alt velholdt.
Jeg var faktisk rundt alle de mærkelige steder jeg havde tumlet rundt
med JEEP'en, selv ude på skydeterainet på Raghammer Odde
(Sig det ikke til nogen - Det er vist ikke tilladt).

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 22-06-04 22:28

Torben V. Mogensen <vesettvm@get2net.dk> skrev i en

> [...]
> Nu har den lige startet nu til aften og kørt i 30 sekunder. Pyha sikke en

Ka' dine led ikke også knirke lidt efter blot en nats ro??

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-04 22:48

On Tue, 22 Jun 2004 23:28:01 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

DOOOOH!

>Ka' dine led ikke også knirke lidt efter blot en nats ro??

Jeg har lagt fliser for min nabo i week-enden, så det er ikke blot eet
led der knirker - Det er hele kadaveret

Så det er ikke bare mangel på brug der gør'et, det er også misbrug

Har du aldrig ondt i ryggen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 23-06-04 17:22

Steen Gruby <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en
> [...]
> led der knirker - Det er hele kadaveret
>
> Så det er ikke bare mangel på brug der gør'et, det er også misbrug

Jo, jo!
Men dét har jeg også papirer på

Det var nærmere en analogi med stakkels Max der er ved at blive vækket efter
en
temmelig lang søvn, og derfor burde udvises overbærenhed over lidt knirken
fra knæ og knikser!

--
Armand.

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 23-06-04 23:46

Ja nok kan jeg bære over med lidt knirken. Olien skulle nok lige rundt, men
der var en lille oliekanal hvor der kun var lidt passage.
Noget andet var at gevindet til tændrøret kunne ikke holde nok, og gik efter
ca 4-5 min tomgang. (
Ærgeligt jeg ville ellers gerne ud og køre på den snart!

Torben

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 23-06-04 01:16

> [...]
> oplevelse
>
> Så nu nærmer det sig at jeg kan køre Øen rundt. Nå så du kender Øen, med

Ja vedr. det med gnistlængden i det fri så fortalte jeg Toby, en englænder
her i Thailand, det samme. Han havde fået at vide at tændspoler med tiden
bliver gamle og derfor måske ikke lavede gode nok gnister og overvejede at
købe andre tændspoler. Jeg sagde hvorfor det! Hvis dine tændspoler er ok
hvorfor så købe nogle nye? Og oplyste ham så data for hans BMW R75/6. Han
har ikke fået kigget på dette endnu, men hans motorcykel kører jo også
upåklageligt.

En anden ting vedr. kniksere, som du jo skriver om, er det med at når
knasten bliver slidt bliver der jo kortere opladningstid til
tændingsgnisten.
Men fjedrene til svingklodserne kan jo også blive slidt og derved resultere
i for tidlig flytning til det tidlige tændingstidspunkt. Og vedr. tuning (på
engelsk betyder det jo også justering/vedligeholdelse) så ændre man nogen
gange til at have to forskellige fjedre holdende svingklodserne hvorved man
istedet for den grafisk rette linie bestemt af omdrejningstallet (ligefrem
proportional med øget omdrejningstal) får en med en buet kurve, og hvis
ønsket med senere maksimal. Normal opgives der jo nærmest altid ca. 3.200
omdr./min. for fuld flytning.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Torben V. Mogensen

Dato : 21-06-04 17:14

Hej Steen

Jeg har fået et nyt tændrør og prøvet lidt forskelligt, indstillet tænding,
men den starter stadig ikke. Den vil godt, men kan ikke. Der kommer lidt røg
ud af udstødningen, så der er lidt gang i den, og den tager fat i
kickstarteren engang imellem.
Det er hele ser rimeligt ud, men alligevel driller den.
Det er måske en mandagsmotor , men hov det er jo mandag idag så den
burde køre idag

Har taget en tilfældig kondensator og tændspole fra en påhængsmotor, og den
gnister og opfører sig på samme måde, som det originale.
De grå hår begynder at gro...... og det er ikke alderen der trykker

Platinerne åbner måske en anelse mere end 0,4 mm, men hvis de rykkes passer
tændningen ikke præcist mere.
Synes bare at motoren burde starte og så kunne den gå mere eller mindre
godt!

Måske skal det bare skilles ad, og samles igen, eller skal fejlen måske
findes et andet sted?

Jeg fik et Bosch W4AC tændrør, ville have haft et W240 T men det havde de
ikke. Hvilket har du?

Noget andet der burde sidde en pakning mellem cylinder og afgangsrør, det
gør der ikke på min, så der kommer lidt knald når motoren prøver. Ved du
hvad den pakning er lavet af, kan en kobberring mon bruges?

Jeg ser både unge og ældre, på både nye og ældre MC.
Men måske lægger man mere mærke til en ældre gut med langt hvidt skæg og så
køre på en racer.
Og en ung på en MC som kunne have "været" hans bedstefar!

Mit valg på denne MC var at det skulle være noget jeg selv kan skrue på og
rimelig nemt at have med at gøre!
Troede jeg
Og så minder den om min knallert, og mine modelbrændstofmotore til både. Og
at der ikke skulle være diverse elektronik styrebokse som kan gå itu; det
skulle være en simpel ombygning.
Så kan jeg altid avancerer efterhånden.

MVH

Torben
Bornholm

Fra : Steen Gruby

Dato : 21-06-04 22:14

On Mon, 21 Jun 2004 18:13:36 +0200, "Torben V. Mogensen"
<vesettvm@get2net.dk> wrote:

Hej Torben.

> [...]
>Det er hele ser rimeligt ud, men alligevel driller den.
>Det er måske en mandagsmotor , men hov det er jo mandag idag så den

Det er jo ikke så godt.
Noget tyder på at den enten ikke tænder det rigtige sted, eller også
ikke får benzin nok.

>Har taget en tilfældig kondensator og tændspole fra en påhængsmotor, og den
>gnister og opfører sig på samme måde, som det originale.
>De grå hår begynder at gro...... og det er ikke alderen der trykker

Tændingen først.
Fjern tændrøret.
Tag en 10 mm nøgle og sæt den på skruen i midten af
tændingstegulatoren og drej motoren til stemplet er i top.
Juster så afstanden i knikserne til 0,4 mm.
Drej derefter motoren så meget baglæns at stemplet er 7,6 mm under top
(før top).
Det svaret til 36 grader.
Tag en lille pære og forbind den over knikserne - sæt tænding på
dyret..
løsn de tre skruer der holder dynamohuset og tving svingregulatoren
til fuld åben.
Drej derefter hele dynamohuste til det punkt hvor pæren netop
tænder/slukker.
Når det punkt er fundet så spænd skruerne igen.
Prøv så at sætte et tændrør i hætten og læg det på motorblokken.
Når du nu træder igennem på kickstarteren skal der springe en fin blå
gnist i tændrøret.
MAX'en tænder een gang pr omdrejning, så det burde være til at se.
Hvis det er i orden, så sæt tændrøret i igen og prøv at starte.

> [...]
>tændningen ikke præcist mere.
>Synes bare at motoren burde starte og så kunne den gå mere eller mindre

NSU's motorer han være lidt trigige at starte indtil den rigtige
procedure er fundet.
på svømmerhuset er der en lille knap til at dykke svømmeren med.
Det gør man for at få mere brændstof i karburatoren i startøjeblikket.
Bare hold den nede lidt, evt. til svømmeren løber over.
Sænk så luftsplældet (chokeren) helt i bund og prøv så at starte.
Nu burde den komme til live.

Hvis det ikke er tilfældet, så split karburatoren ad og rens den
Den er let at få af, og let at adskille.
Husk - Ingen vold - dyserne er af messing, og huset af støbt
aluminium.
Det kan sidde fandens fast, og det er bedte at lade det blive siddende
end at risikere at knække noget.
Det er svært at skaffe en karburator til den.
Blæs den godt igennem med trykluft.
Undersøg benzinhanen - den kan være møget til så der ikke kommer mange
dråber igennem.
Husk at have benzin nok på til at du ikke skal bruge reservetanken.
Der er sikkert bundfald i tanken, og filteret er muligvis ikke for
godt

>Måske skal det bare skilles ad, og samles igen, eller skal fejlen måske
>findes et andet sted?

MIX - If it works, don't fix it
Du har sikkert checket at der er kompression.
Kickstarteren skal være hård at træde over kompression.
Det vigtigste er at ventilerne står rigtigt, så dem bør du checke.

>Jeg fik et Bosch W4AC tændrør, ville have haft et W240 T men det havde de
>ikke. Hvilket har du?

Det kan jeg ikke huske - Et eller andet
Det er ikke vigtigt bare for at starte den.

>Noget andet der burde sidde en pakning mellem cylinder og afgangsrør, det
>gør der ikke på min, så der kommer lidt knald når motoren prøver. Ved du
>hvad den pakning er lavet af, kan en kobberring mon bruges?

Det er en kobber/asbest pakning.
En kobberring kan sagtens bruges.

> [...]
>køre på en racer.
>Og en ung på en MC som kunne have "været" hans bedstefar!

Jeg ser mange af de gamle "rysteribs" på nye sportsmaskiner.
Og de kører ikke som rysteribs - tværdimod.
Der er noget opdragende i at køre på en gammel nostalgi MC.
Den opfordrer ikke ligefrem til ræs, og det er en meget fin måde at få
trafikkultur på.
Sagt på en anden måde: Jeg er mere tryg ved en hvidhåret gut på en
sportsMC og en ung ditto må en veteran MC end det omvendte.

> Mit valg på denne MC var at det skulle være noget jeg selv kan skrue på og
>rimelig nemt at have med at gøre!
>Troede jeg

Jeg skruede i min MAX da jeg var 17 år.
På det tidspunkt havde jeg motoren totaladskildt og fik den sørme også
på gaden igen.
Så sig ikke at den er svær

> [...]
>at der ikke skulle være diverse elektronik styrebokse som kan gå itu; det

Jeg avancerer også til MAX igen

>MVH
>
>Torben
>Bornholm

Den Ø kender jeg ---- Hver kvadratcentimeter af den.
Jeg var der i 14 måneder fra 1966 til 1967.
2. lette kanonbatteri ved Bornholm's Værn.
Min Velocette har taget turen rundt adskillige gange - I har mange små
sjove veje )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo