Fortjeneste kontra udgifter
Fra : Tommy Westerdahl Chr~

Dato : 04-05-01 20:59

Hejsa

Jeg påtænker at blive selvstændig(I/S firma) og jeg har regnet ud at mine
månedlige udgifter i starten vil være på
ca. 35000,- inkl. løn til mig selv.
Er der nogen tommelfingerregel som siger hvor meget jeg skal have i rent
overskud for at jeg kan betale mine udgifter på 35000,-.

Månedlige udgifter:
Lønudgiften har jeg i starten sat til 23000,-.
Lokaleleje 3500,-
Afdrag af lån til varelager 4000,-
Diverse udgifter(forsikringer, telefon, strøm, vand, div. driftsudgifter)
4500,-

Med venlig hilsen

Tommy Christensen

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 04-05-01 23:24

Det er et godt spørgsmål.

Jeg går ud fra, at "lønnen" til dig selv er før skat.

De kr. 35.000 skal du hæve med - erfaringsmæssigt 2-3.000 pr md. Og de
første måneder med måske 5-10.000, for jeg har aldrig hørt om et firma, der
ikke har startomkostninger udover køb af varelager, også selvom de ikke selv
tror det. Hvad med reklame - at gøre opmærksom på dig selv? - kørsel -
revisor - stempel på gældsbrev vedr. lager - indvielsesreception - værktøj -
oprettelse af www - telefon osv.)

Og pas så på - Du regner med kr. 23.000 til dig selv. Men da du nu bliver
selvstændig, og skattevæsenet ikke aner det, så du har en trækprocent, og
ikke må give dig selv løn, men blot hæver af kassen, vil du ikke komme til
at betale en krone i skat. Så du må ikke trække kr. 23.000 til dig selv, men
f.eks. det du er vant til fra dit arbejde - resten vil gå til restskat,
eller som du bør, gå ned på kommunen og få ændret dit forskudsskema med de
rigtige tal (kr. 0 i løn fremover og kr. 23.000 i overskud pr. måned).

Dog skal du lægge afdraget på varelageret ovenpå, da du ikke har fradrag for
det. Så betaler du f.eks. 25.000 i afdrag på lageret det første kalenderår,
skal du sætte dit overskud til de 23.000 x antal mdr. + de kr. 25.000.

Uden bagtanke (jeg har et revisionsfirma) - men kun som NG-hjælp - er du
velkommen til at maile dit budget (jm@revisor-partner.dk) , så skal jeg
nævne hvilke udgifter der måske mangler eller hvad du skal passe på u/b.

Mvh.
Jørgen M.

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 04-05-01 23:23

"Tommy Westerdahl Christensen" <twc@pc.dk> wrote in message
> [...]
> Lokaleleje 3500,-
> Afdrag af lån til varelager 4000,-
> Diverse udgifter(forsikringer, telefon, strøm, vand, div.

Nuvel. Se på det på en lidt anden måde. Du er selvstændig. OVERSKUDDET
ER DIN LØN.
Du udbetaler ikke løn, men hæver blot det du skal bruge. Lidt anderledes
er det
hvis du danner et egentligt firma (A/S ell. ApS) og ansætter dig selv
som direktør.

Men nu skal du jo have en fortjeneste så du kan leve at det. Og hvis
dine budgettal holder
så skal dette være dine minimumstal. Dvs. din bruttofortjeneste
(omsætning - varebrug) skal være minimum kr. 35.000.

Må jeg give dig endnu et par råd. 1) TAL MED EN REVISOR. 2) Hold dine
faste omkostninger så lave som muligt - hav hellere et kontor hjemme i
stuen indtil du er sikker på at det holder. 3) TAL MED EN REVISOR.

Mvh
Erik Ernst

Fra : Tommy Westerdahl Chr~

Dato : 05-05-01 10:18

Tak for svarene, det var svar nok til at komme videre..

MVH

Tommy