Picanto eller Panda
Fra : Jan Richardy

Dato : 17-06-04 10:28

Hej NG

Min kæreste og jeg havde pga. Picanto ventetid besluttet os for at købe en
Fiat Panda. Men nu er vi så heldige at vi kan få en Picanto alligevel til
levering MED DET SAMME. Så nu er vi lidt på den, for Pandaen virker faktisk
som en hel OK bil, til trods for dens mega-kedelige udseende (udefra).

Pandanen har vi fået forhandlet ned i 127.000 inkl. levering, metallak,
tågelygter, splitbagsæde og måtter. Denne har CDafspiller som standard.
Picantoen koster lige under 125.000 kroner inkl. levering, metallak,
CDafspiller og måtter. Denne har splitbagsæder og tågelygter som standard.

Jeg har undersøgt tingene på nettet og bl.a. autobild i tyskland vurderer at
Picantoen er bedre end pandaen i en direkte sammenligning, men ellers er
meningerne blandede. Alle synes begge er gode biler til prisen, men hvilken
der kører bedst er folk uenige om.

Anyways. Siden priserne jo er så godt som ens, hvilken ville I så vælge af
de to (og hvorfor?)

--

Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
"My full name is Bender Bending Rodriquez."

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-04 11:49

> [...]
> Picantoen er bedre end pandaen i en direkte sammenligning, men ellers er
> meningerne blandede. Alle synes begge er gode biler til prisen, men

Hvordan kan man synes begge er gode biler, når ingen reelt aner hvad der
måtte komme af børnesygdomme

> Anyways. Siden priserne jo er så godt som ens, hvilken ville I så vælge af
> de to (og hvorfor?)

Jeg ville vælge en bil som har været fremme et par år så ved man lidt mere
om hvad man går ind til.

--
Tom

Fra : Ole Hansen

Dato : 17-06-04 12:14

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> writes:

> [...]
> som en hel OK bil, til trods for dens mega-kedelige udseende (udefra).

Udefra? Hmm.. Har du kigget på det røvkedelig, grå plastik der er ind
i bilen? Jeg blevet godt nok skuffet da jeg satte mig ind i en Panda
første gang.. Det er lige før plastikken i min 20 år gamle Corolla er
pænere! :)

> Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
> "My full name is Bender Bending Rodriquez."

--
Ole Hansen

Fra : Christabel & Anders

Dato : 17-06-04 13:49

Jeg ville nok vælge Picantoén!!!
Ud fra følgende betragtninger:
Koreanerne arbejder stærkt på i disse år, at nå sammen anselse som Japanske
biler har idag. Derfor TROR jeg at Picantoen er af en bedre kvalitet end
Pandaen, desuden har Fiat altid haft problemer med kvaliteten!!!
Nu ved jeg ikke hvordan du står ret forsikrings mæssigt, men Alm. Brand og
Kia har lavet et godt forsikrings tilbud, selv om du ikke skulle falde for
deres tilbud om bil til kr. 800,- pr. måned!
Kia giver 3 års/ 100.000 km garanti, får du dette hos Fiat?
Jeg har selv været inde i en sort metalic Picanto med sort og "alu"
instrumentbord, dette så rigtig flot ud og samlinger m.m. var lavet flot.
Jeg kender ikke meget til Pandaén ud over det jeg har læst i Bilmagasinet,
men barer navnet Fiat så er jeg altså skeptisk!

Dette var blot min mening, andre vil måske sige noget andet, men det er
deres mening og så må du danne dit eget indtryk!

Chris & Anders
Klik: www.vesterhavsrock.dk - hvor bl.a. Zididada, C21, Safri Duo spiller!
Bed and Breakfast i Nordjylland? klik: www.sitecenter.dk/bed-and-breakfast

Fra : Olesen

Dato : 17-06-04 15:49

"Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville nok vælge Picantoén!!!
> Jeg kender ikke meget til Pandaén..

Jeg syntes, Panda'en virkede som en meget
harmonisk lille bil.
Pæn udvendig, meget europæisk design
med gode elementer, og de roses også
af pressen og blev årets bil.

Som brugt vil jeg også tro, en stabil
gammel Panda vil være mere værd
end en Picanto.

Sku' jeg vælge koreansk idag, så blev
det Hyundai, og IKKE Kia som jeg
synes er noget sprælle-værk af
'gammelKoreansk- opskrift.

Jeg tar' nok fejl, men alene
navnet KIA gør mig skeptisk,
uanset hvor smart og ungdommelig
snusfornuftig den end kan se ud
på et par aluhjul.

Fiat har trods alt mere erfaring
end andre i at lave småbiler for folket.

Men hvorfor helt ny Koreaner, hvis
du til samme pris kan få en få år gammel
VW, Ford eller anden ?

Fra : Jan Richardy

Dato : 17-06-04 16:52

> "Christabel & Anders" <kaa(fjern dette)@sprit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

KIA ejes af Hyundai og motoren i Picantoen er en fætter til motoren i
Hyundai Getz og det samme er karosseriet.

Så giv KIA en chance. Fiat har jo også et dårligt ry, men det stopper
ikke dig (eller pressen) fra at anbefale dem. Som sagt er der mange Hyundai
erfaringer i denne bil og KIAs succes fremover afhænger i høj grad af
Picantoens succes. Hvis KIA skal nå deres målsætning om at blive blandt
bilproducenternes top10 (eller var det top5) inden 2010 er der ikke plads
til en fejltagelse nu ved at smække en lortebil på markedet. Deres 3 års
garanti tyder også på at de trods alt har lidt tillid til bilen. Fiat giver
kun 2 år (dog et par års længere rustgaranti).

Derfor er det meget sandsynligt, at der er lagt rigtigt meget energi og
mange penge i udvikling og test af denne nye bil. Og set i lyset af, at de
først og fremmest skal vinde markedsandele her de første år, har de sikkert
skåret deres profit på Picantoen meget ned, med kortsigtet tab, for at vinde
terræn på lang sigt.

Så jeg satser på, at Picantoen er mere bil for færre penge. Ikke kun fordi
det er et koreansk discountprodukt, men fordi det er en offensiv fra en
bilproducent, som har store planer for fremtiden og ikke har råd til en
bommert.

Der er ikke skrevet under endnu, men jeg er nu efterhånden ret sikker på, at
jeg vælger Picantoen. Dog synes jeg det er lidt nedtur, at der ikke er
Aircon, cdafspiller (m. mp3) og 3 års europæisk autohjælp med i prisen på
1.1'eren, som er der i england.

Fra : MVN

Dato : 17-06-04 19:04

"Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
>
> Mvh. - JanR - http://www.richardy.dk
> "My full name is Bender Bending Rodriquez."

jan>> hvorfor spørger du når du alligevel ved så meget om de enkelte biler
?

MVN

Fra : Luffe

Dato : 17-06-04 20:44

Jeg kan kun sige at jeg stod i samme sitiuation for 1 år siden - og jeg
valgte at spare 30k som var springet op til den nærmeste bil af samme type
og med samme udstyr.. (cd-alu-a/c m.m)
Og jeg har bestemt ikke fortrudt.. - Det er en skøn bil,med en god
driftøkonomi...
Jeg har nu kørt 35.000 km i min Rio og det har været en udsøgt
fornøjelse.. - ingen problemer overhovedet - og bilen fungerer og kører
perfekt.
Desuden har jeg ikke før oplevet så professionel og korrekt behandling som
den jeg har modtaget
fra kia's salgsapparat / værksted. ( og så er servicebesøg til at betale..)
Det skal lige nævnes at jeg tidligere kørte Peugeot / Opel - og at jeg kører
ca. 30.000 om året.

Pal

Fra : Jan Richardy

Dato : 17-06-04 21:21

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse
> "Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> jan>> hvorfor spørger du når du alligevel ved så meget om de enkelte
biler?

Hehe. Jeg er ikke så egocentrisk, at jeg ikke tror andre ved mere end mig.
Desuden er jeg stadig i tvivl om, hvilken bil vi skal vælge. Som sagt
hælder jeg meget til Picantoen, men er meget interesseret i at høre, hvad
andre ville vælge og hvorfor, da jeg ikke ved meget om biler.

De sidste par dage har jeg læst alt hvad jeg kan finde om de to biler på
google, så jeg begynder efterhånden at kende lidt til dem og firmaernes
baggrund. Men det er jo intet imod, hvad folk som har kørt i Pandaen i flere
måneder kan komme med af konkrete plusser og minus'er.

Jeg ved for eksempel heller ikke, hvorfor KIA har sådan et dårligt ry i
branchen. Nogen som kan indvie mig?

Fra : Jan Nielsen

Dato : 18-06-04 12:50

> "MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse

> Jeg ved for eksempel heller ikke, hvorfor KIA har sådan et dårligt ry i
> branchen. Nogen som kan indvie mig?

Har de da det? er det ikke noget "vi" selv vælger at give dem, udfra at,
"sådan noget billigt lort, kan da umuligt være godt" devisen.

Jeg har netop selv solgt min Vw Lupo 3L, en bil fra en hæderkronet
bilfabrikant, som laver biler der, holder priserne, aldrig ruster, osv. NOT.
Jeg har haft 2 fabriksnye Vw som tilsammen i ren afskrivning har kostet
84000kr over 2 år, det kommer Kiaen ikke til.
Jeg har bestilt en Picanto, og der har ikke været andet end skæve grin og
overbærende latter når jeg har fortalt det til venner og bekendte, INDTIL
jeg ringede til en af mine venner som jeg mente havde haft en Kia engeng, og
han havde netop solgt sin Toyota Avensis og hans firmabil, en Toyote
Landcruiser til forden for Kia Magensis og Sorento, og var godt tilfreds med
byttet, Toyotaerne fejlede "aldrig" noget, men det gør Kiaerne heller ikke,
og som han sagde, hvorfor så betale mere end nødvendigt, bare for at have en
bil andre er misundelige på, så hellere have lidt ekstra til ferien, og køre
Kia.
Bare min sølle mening

Jan

Fra : Jan Richardy

Dato : 18-06-04 15:17

"Jan Nielsen" <jan@campingvognen.dk> skrev i en meddelelse
> "Jan Richardy" <janrichardy@FJERNtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Har de da det? er det ikke noget "vi" selv vælger at give dem, udfra at,
> "sådan noget billigt lort, kan da umuligt være godt" devisen.

Blandt anmelderne i England ihvertfald. Jeg har efterhånden læst en 7-8
anmeldelser/Road Tests og den (stort set) eneste kritik Picantoen får er, at
den er fra KIA og at der ikke er meget bagagerum. Førstnævnte tager jeg som
om KIA har en eller anden form for dårligt rygte, der ovre ihvertfald. Jo,
og så kan de engelske anmeldere heller ikke lide den kølegrill, som er foran
på bilen.

Mht. det du skriver med at betale mere for det samme, kan jeg kun give dig
ret.

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-06-04 15:56

On Fri, 18 Jun 2004 13:50:03 +0200, "Jan Nielsen"
<jan@campingvognen.dk> wrote:

>Jeg har haft 2 fabriksnye Vw som tilsammen i ren afskrivning har kostet
>84000kr over 2 år, det kommer Kiaen ikke til.

Hej Jan W

> og han havde netop solgt sin Toyota Avensis og en Toyota Landcruiser...
> som han sagde, hvorfor så betale mere end nødvendigt, bare for at have en
> bil andre er misundelige på

ROFL, mand - er han ikke lidt selvoptaget

/Mogens

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-06-04 18:55

Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Hej Jan W

<HOMER_MODE>

Dohhhh! Det er ikke Jan W, der er i camping_outfit

</HOMER_MODE>

--
jan@Stevns.Net