Genindhugning af stelnr.
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-04 09:44

Jeg er ved at købe en ældre bil, som for en del år siden har fået skiftet
hele karossen pga. skade. Og derved fået overført det gamle stelnr.

Sælger har taksatorrapport fra forsikringsselskabet og en
genindhugningsattest fra Told og Skat. Jeg har selv forsøgt at få de
nødvendige dokumenter, men forsikringsselskabet kan ikke gå længere end 5 år
tilbage. Jeg har talt med taksatoren, som har gennemrodet sine egne
dokumenter, uden held. Told og Skat "har ikke lyst" til at gennemrode
oceaner af ringbind, for at finde sagen frem. Jeg har ringet til 3
forskellige Told og Skat regioner, men altså ingen hjælp.

Men jeg vil gerne være sikker på at det er de rigtige dokumenter sælger har.
Men hvordan kan jeg se det? Er det skrevet på noget specielt papir e.lign. ?

Sælger virker meget ærlig. Men jeg vil gerne være sikker på ikke at så med
"håret i postkassen" ved næste syn.

Er der noget jeg skal tjekke på selve bilen, udover stelnummeret i den
forbindelse.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-04 09:58

?

> Sælger virker meget ærlig. Men jeg vil gerne være sikker på ikke at så med
> "håret i postkassen" ved næste syn.

Hvis ikke Knold & skat samt forsikringsselskabet kan frembringe papirer så
kan statens bilinspektion vel heller ikke...og dermed er papirene vel ok.
Jeg ville dog kontakte motorkontoret som er dem Satans Bilinspektion bruger

--
Tom

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-04 12:31

"Jeg ville dog kontakte motorkontoret som er dem Satans Bilinspektion
bruger"

Har lige snakket med motorkontoret, og de mener at hvis bare jeg kan
fremvise nogle papirer, så er det godt nok. De har heller ikke lyst til at
grave sagen frem, da det er et stort arbejde og de forstod heller ikke min
bekymring
De mente at hvis sælger var "skummel", så skulle jeg bare købe en anden.

Hva' dælen går alle mine skattepenge til, man kan åbenbart ikke få hjælp i
det offentlige, øv.

Så det er åbenbart ikke særlig svært at svindle med stelnr. Især ikke når
først man har disse papirer......

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-06-04 12:35

Henrik Nielsen wrote:
> Så det er åbenbart ikke særlig svært at svindle med stelnr. Især ikke
> når først man har disse papirer......

Når man først har en genindhugningstilladelse, så kan man reelt hente en bil
i Tyskland uden at betale afgift...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-04 12:40

Ja, det var det jeg tænkte

Fra : Lars Funder

Dato : 17-06-04 09:59

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at købe en ældre bil, som for en del år siden har fået skiftet
> hele karossen pga. skade. Og derved fået overført det gamle stelnr.
Klip

> Er der noget jeg skal tjekke på selve bilen, udover stelnummeret i den
> [...]

Nu ved jeg ikke hvilket fabrikat der er tale om, men nogle
importøre/forhandlere er behjælpelige med at fortælle hvilket motor no -
andre numre der hører til et bestemt stel nummer man kan så checke den vej
rundt og se om det passer sammen, motoren kan selvfølgelig være skiftet men
det burde sælger vel oplyse hvis det er tilfældet.

--
Venlig Hilsen
Lars Funder

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-04 12:17

"motoren kan selvfølgelig være skiftet men det burde sælger vel oplyse hvis
det er tilfældet"

Det er en Mercedes og motor er skiftet ca. 3 år før uheldet. Har talt med
forhandleren. Men han har i den periode ikke haft service på den, og har
derfor heller ikke skiftet karros. Jeg ved ikke hvem der har skiftet det.
Men forhandler har haft service på den, både før og efter uheldet.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-06-04 12:31

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> og har derfor heller ikke skiftet karros. Jeg ved ikke hvem der har
> skiftet det. Men forhandler har haft service på den, både før og

Har den været synet efter uheldet?

Det må den have, hvis det, at forsikringsselskaber ikke gemmer over 5 år,
kan tolkes som, at det er over 5 år siden. Og da den dermed har været synet,
kan papirerne jo næsten ikke være forkerte. Jeg har selv en
genindhugninstilladelse derhjemme, og den skal bare med til syn, så er der
ingen problemer. Du kan evt. tage tilladelsen med til Told & Skat, så må de
jo kunne sige, om den er ægte...

Jeg tvivler stærkt på, at papirerne ikke er som de skal være..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 17-06-04 12:40

Ja, skaden er sket for 10 år siden. Men sælger havde ikke en attest første
gang jeg så bilen. Men den har han så fremskaffet. Det irritere mig bare jeg
ikke kan "komme igennem" nogen steder. Men sælger kan skaffe den på et par
dage.

Men jeg satser på at alt er ok, og køber bilen. Jeg er bare lidt urolig. Det
ville jo være træls ikke at kunne syne den næste gang, pga. falsk stelnr.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 17-06-04 12:43

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
>
> Men jeg satser på at alt er ok, og køber bilen. Jeg er bare lidt
> urolig. Det ville jo være træls ikke at kunne syne den næste gang,

De to gange jeg har fået en tilladelse, fik jeg at vide, at den ikke bliver
noteret noget sted, og man derfor skal passe godt på papiret.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : A K.

Dato : 17-06-04 19:58

> De to gange jeg har fået en tilladelse, fik jeg at vide, at den ikke
bliver
> noteret noget sted, og man derfor skal passe godt på papiret.

Har en kammerat der er synsmand, og han siger at hvis man spørger om de vil
skrive en bemærkning om det i "systemet" gør de det, og så er man fri for at
have papirer med til syn fremover.