Skærme
Fijala 3554
Skærm på bærbar defekt - hvad kan være gal~
Fra : Lennart

Dato : 17-06-04 09:11

Hejsa allesammen,

Jeg har en Vega bærbar PC, hvoe skærmen pludselig er blevet helt mørk. Man
kan lige ane hvad der står på skærmen, hvis rummet er helt mørkt og det som
er på skærmen er stadig i farver.
Hvis jeg sætter en ekstern skærm på virker grafikkortet fint.

Hvad kan der være sket?
Og har nogen en ide om der skal en ny skærm på eller om det er noget man kan
reparere?

Mvh
Lennart

Fra : E. Jensen

Dato : 17-06-04 09:19

> [...]
>
> Hvad kan der være sket?
> Og har nogen en ide om der skal en ny skærm på eller om det er noget man

Det er nok ikke til megen hjælp, men det samme skete for min bærbare da jeg
spildte cola på den. Har brugt ekstern skærm siden :)

mvh E

Fra : Peter J

Dato : 17-06-04 09:43

"Lennart" <nooooxxxxsjkashkfha@sidufhsidufs.dk> skrev

> Hvad kan der være sket?

Baggrundsbelysningen er gået. En LCD-skærm fungerer ved hjælp af en eller
flere "pærer", der belyser billedet bagfra.

> Og har nogen en ide om der skal en ny skærm på eller om det er noget man
kan
> reparere?

Det afhænger lidt af, hvorfor baggrundsbelysningen er gået. Årsagerne kan fx
være:

1. Defekt inverter-board (styrer bl.a. baggrundsbelysningen til skærmen) -
Kan sikkert skiftes til en rimelig pris.
2. Løs forbindelse til inverter-board (Hvis du har mod på det, kan du
eventuelt selv prøve at skille skærmen ad, for at se hvad der er galt - det
kan være så simpelt, at et stik er gået løst!)
3. Defekte "pærer". Udskiftning af disse er som regel både dyrt og
besværligt.

Kig evt. på http://www.tdcomponents.com/C_slideshow.htm for en guide til
hvordan man skiller en standard-skærm ad. Hvis du skiller skærmen ad, kan du
se hvem der har produceret panelet samt dets produktnummer - og så kan du
evt. bruge http://www.tdcomponents.com til at finde ud af, hvad du skal give
for en ny skærm og om det kan betale sig. Selve udskiftningen kræver ikke
det store tekniske snilde.

mvh
Peter