Handel i Tyskland / moms ?
Fra : H.S.

Dato : 17-06-04 08:13

Vi skal til Tyskland i næste uge, og efter et besøg hos www.citti.dk kan jeg
se, at de skriver:

"Hvis De er momsregistreret og køber erhvervsmæssigt kan De - mod
forevisning af Deres momsbevis - få den tyske moms fratrukket ved kassen."

Vil det sige at alt hvad vi køber dernede, kan vi få momsen trukket fra på,
på stedet ? (hvis jeg bare har momsregistrerings beviset med ) ? - varerne
vi køber er naturligvis beregnet til brug i firmaet.

Henrik
Aloe Vera og produkter til personlig pleje:
http://www.hstrading.dk/

Fra : H.S.

Dato : 17-06-04 08:21

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på stedet ? (hvis jeg bare har momsregistrerings beviset med ) ? - varerne
> vi køber er naturligvis beregnet til brug i firmaet.

Et lille tillægsspørgsmål: Indberetter Citty købet til danske T&S ?

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-04 08:43

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> wrote in message
> Et lille tillægsspørgsmål: Indberetter Citty købet til danske T&S ?

Hvis ikke, er det med garanti ulovligt, da man ikke må undlade at
opkræve lokal (tysk) moms med mindre varen leveres i udlandet, dvs. på
din hjemme-adresse.

Der kan måske være undtagelser ved ydelser kontra varer, men det er
næppe det, du snakker om.

hilsen
Uffe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-04 12:17

Uffe Kousgaard wrote:

> Hvis ikke, er det med garanti ulovligt, da man ikke må undlade at
> opkræve lokal (tysk) moms med mindre varen leveres i udlandet, dvs. på
> din hjemme-adresse.

Mon ikke de indberetter til de tyske myndigheder? - Som så (måske)
udveksler oplysninger med de danske.

I Danmark skal sælger selv sørge for, at varen bliver sendt ud af
landet for at han må sælge uden moms, men de tyske myndigheder er måske
mindre strikse.
Det er dog sælgers problem, - som køber skal man blot huske at angive
købet på sin moms-indberetning.

Jeg kunne forestille mig, at man også skal underskrive en erklæring
om, at varerne bringes ud af landet - og evt. forevise legitimation, men
det er kun gætterier.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : H.S.

Dato : 17-06-04 13:44

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Uffe Kousgaard wrote:
> Det er dog sælgers problem, - som køber skal man blot huske at angive
> købet på sin moms-indberetning.

Jammen der er jo netop ikke moms på ? (den er købt uden moms) - Så hvordan
vil du bogføre sådan noget i momsregnskabet ?

> Jeg kunne forestille mig, at man også skal underskrive en erklæring
> om, at varerne bringes ud af landet - og evt. forevise legitimation, men
> det er kun gætterier.

Det lyder til at være en meget omstændig arbejdsgang de har lavet der...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-04 14:27

H.S. wrote:

> Jammen der er jo netop ikke moms på ? (den er købt uden moms) - Så hvordan
> vil du bogføre sådan noget i momsregnskabet ?

Du skal beregne (og betale) dansk moms, når du indfører varen i
Danmark. Det angives som "Moms af varekøb m.v." på momsangivelsen.
Hvis man har fradragsret for momsen, kan man trække beløbet fra igen
under "Købsmoms (indgående moms)".

Desuden skal man udfylde det, der hedder "Rubrik A" med værdien af de
varer, som man har købt i andre EU-lande.

> Det lyder til at være en meget omstændig arbejdsgang de har lavet der...

Det er som nævnt kun mit gæt, men det ville undre mig, hvis ikke de
tyske myndigheder krævede en eller anden form for dokumentation på, at
varerne bliver ført ud af Tyskland.

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-06-04 14:36

> [...]
> vil du bogføre sådan noget i momsregnskabet ?

> Det lyder til at være en meget omstændig arbejdsgang de har lavet der...

Måske skulle man lige tage en dyb indånding, og begynde helt forfra. Jeg
forudsætter at du er momsregistreret selvstændig erhvervsdrivende.

Når du køber en vare i Tyskland ved personlig afhentning, betaler du tysk
moms ved kasse 1. Punktum.

I enkelte lufthavne er der sådan, at du kan få refunderet den tyske moms
_efter_ at du har checked ind i udenrigsterminalen. Der ligger et
tilsvarende kontor i Kastrup, lige ved siden af Danske Bank, hvis jeg husker
rigtigt. På dette tidspunkt er varen jo ført ud af landet. Jeg er ikke
bekendt med om der ligger tilsvarende kontorer i f.eks. Puttgarden.
Betalt Tysk moms kan ikke fradrages i den danske. Der findes virksomheder,
der lever af at få refunderet udenlandsk moms, f.eks. ifm hotelophold,
messer, osv. Så sender du samtlige kvitteringer osv til dem, og så snakker
de med de udenlandske toldvæsener. Så får du på et tidspunkt nogen penge
retur. Jeg har prøvet det ifm Norge og Sverige for mange år siden.

Hvis varen bliver sendt fra udlandet til din danske adresse, skal
leverandøren sende den til dig uden at beregne moms, lige som hvis du f.eks.
købte noget i USA. Du skal så selv beregne momsen (købspris + forsendelse +
forsikring + exp.gebyr + .....), og angive den som EU moms til T & S, men du
kan samtidig trække den fra igen i købsmomsen, så du ikke skal have penge op
af lommen.

Så håber jeg at det er på plads, og at jeg ikke har glemt noget

Nico

---

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-04 15:19

Nico de Jong wrote:

> Når du køber en vare i Tyskland ved personlig afhentning, betaler du tysk
> moms ved kasse 1. Punktum.

Åbenbart ikke, hvis man læser Cittis information (under "Moms"):
http://www.citti.dk/information.html

> [...]
> _efter_ at du har checked ind i udenrigsterminalen. Der ligger et
> tilsvarende kontor i Kastrup, lige ved siden af Danske Bank, hvis jeg husker

Det kræver - så vidt jeg har forstået - at butikken er med i
"Tax-free" samarbejdet. Ellers får man bare et stempel på, at varen er
ført ud, og så må man selv bøvle med at få pengene tilbage fra den
butik, man har købt varen i.

Fra : Nico de Jong

Dato : 17-06-04 14:40

> [...]
> på stedet ? (hvis jeg bare har momsregistrerings beviset med ) ? - varerne
> vi køber er naturligvis beregnet til brug i firmaet.

Jeg har lige kigget på deres side, og må sige at jeg ikke tror at den holder
i retten. Der var jo noget i samme stil for nogen tid siden med pant på
tyske øldåser.
Grunden er nok, at der ikke er nogen der kan forhindre en i ikke at køre
tilbage til DK, men sælge de købte i Tyskland.

Nico

---

Fra : Mercuria

Dato : 17-06-04 21:00

De øvrige svar i gruppen på dette spørgsmål dækker mest turistkøb, der er
temmelig omstændelige (Tax Free Service)

Som professionel er det anderledes. (selv om EU ikke har gjort noget som
helst nemmere)

Ved køb i EU lande skal du fremvise dit CVR bevis, så sælgeren kan udstede
en faktura med dit CVR nummer på.
Derved fritages han for at betale lokal moms af sit salg og du kan ikke
trække denne moms fra hjemme i DK.

En bon er IKKE nok - det skal være en rigtig faktura med sælgers og købers
navn på ligesom fakturakravene er i DK og i hele EU - oh skræk -

Hjemme i DK skal du så - til glæde for Danmarks Statistik, anføre periodens
EU køb på dit gule momskort, - selv beregne 25% moms, som skrives på
momskortet både til "betaling" og til fradrag.
Det koster dig altså ikke noget! Varerne ER købt momsfri!

Alt dette pjat svarer fint til alt det andet pjat EU pålægger hårdt
arbejdende selvstændige.

--
Mercuria Administrative Services
Østergade 1

Fra : H.S.

Dato : 18-06-04 08:29

"Mercuria" <mail@mercuria.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det koster dig altså ikke noget! Varerne ER købt momsfri!
>
> Alt dette pjat svarer fint til alt det andet pjat EU pålægger hårdt

En flink, flink kvinde ringede til mig i går aftes fordi hun ville fortælle
mig hvordan det fungerer ! (hun bor i Tyskland og kender arbejdsgangen).
Hvad hun fortalte mig, svarer meget til hvad du forklarer her, så det er
løsningen på mit spørgsmål.
Hvis du køber varer i Tyskland får du således 7% - 16% 'rabat' afhængig af
varetypen. Og Citty indberetter ikke noget til danske T&S - det skal man
selv gøre når man kommer hjem med varerne (som du skriver). Citty
registrerer kun dit CVR nummer, for at de fritages for at sælge med moms.

Så skulle det være på plads

Fra : H.S.

Dato : 18-06-04 08:34

> [...]
> momskortet både til "betaling" og til fradrag.
> Det koster dig altså ikke noget! Varerne ER købt momsfri!

Tværtimod så har du fået 7%-16% rabat på dit køb i Tyskland, i og med du
ikke betalte Tysk moms.
- Er det korrekt forstået ?

Fra : Mercuria

Dato : 18-06-04 13:05

> [...]
> periodens
> >
> Tværtimod så har du fået 7%-16% rabat på dit køb i Tyskland, i og med du

--- Ja, i forhold til en tysk privat forbruger har man fået varen den tyske
moms billigere.

---