Telia indholdstakserede SMS
Fra : MK

Dato : 17-06-04 00:09

Hej,
Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan Telia kan opkræve mig penge for
nogle "indholdstakserede" sms beskeder? Jeg har studeret mine
abonnementsbetingelser, og det er ikke nævnt noget sted overhovedet (de er
fra 2003 engang). Nu kan jeg så se, at de har tilføjet et afsnit under
"Abonnement", hvor der står de afregnes til pålydende.
Det er i midlertid ikke mig, der bruger abonnementet (men min kæresters
lillebror på 16). Han mener ikke han skulle have bestilt div. ting for 1.500
på en måned. Der er mange steder på "specifikationen" hvor der er opkrævet
det samme beløb 2 gange på det samme minut, hvilket jeg også synes ser
mistænkeligt ud. Derfor har jeg klaget, hvilket resulterede i et meget
uklart svar, hvor de mente de var det samme som at købe kartofler ved en
købmand. Gentagne gange har jeg efterspurgt et juridisk grundlag for:

1. At fjernsalgsloven ikke gælder for Telia. (Det har jo intet med
mobiltelefoni at gøre - men en "ting" man køber).
2. At jeg har givet dem lov til at bruge mit SIM kort som betalingsmiddel
for andet en telefoni/sms/mms, som jo er noget der er beskrevet i mine
betingelser.
3. At jeg ikke har fået besked om, hvad jeg har købt til 20-36 kr. pr.
"sms".

Hver gang har de bare ignoreret det... har nu sendt 4 breve. Dog skrev de,
at jeg skulle kontakte "tjenesteudbyderne" vedr. alt omkring disse sms'er.
Men der står højt og tydelig i betingelserne, at alle tjenester skal
bestilles/opsiges gennem Telia. Det er jo dem, jeg handler med. Derefter
ringede jeg til dem, og de sagde at der var helt specielle "regler" for
disse sms'er. Jeg spurgte selvfølgelig hvilke, og han lovede at maile dem.
Men jeg har nu ikke fået noget endnu. Mig bekendt må det være nogle regler,
de selv har lavet.

Jeg føler mig lidt bondefanget, fordi jeg bare får en liste med en masse
"indholdstakseret sms" til xx kr. Jeg har jo ingen mulighed for at se, hvem
eller hvad det er.

Derudover har jeg set en af anonncerne hvor man kan bestille disse sms'er.
Der står med meget småt "kr. 15" mellem 2 streger helt ude i højre side. Men
ikke noget med for hvad osv. Synes det under al kritik.

Men er de i deres gode ret til at opkræve penge for sådan noget bras?

Mvh.
/MK

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 17-06-04 07:28

"MK" <mgk@os.dk> wrote in message
> Hej,
> Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan Telia kan opkræve mig penge for
> nogle "indholdstakserede" sms beskeder?

[snip]
Det som de mener er garenti billeder,logoer,ringetoner m.v. man kan bestille
på nettet.
Så vil man efterfølgende blive opkrævet et beløb for denne "service" - SMS
afstemningerne i forbindelse med TV udsendelser blive afregner på samme måde
svjv.
Hvis det koster 5-10kr hver gang kan det hurtigt blive meget dyrt.

FUT: dk.teknik.telefoni.mobil

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : HKJ

Dato : 18-06-04 18:04

"MK" <mgk@os.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan Telia kan opkræve mig penge for
> nogle "indholdstakserede" sms beskeder?

Gå ind på http://www.forbrug.dk/ og søg på sms, så har du læsestof til
resten af aftenen