Fodgængere
Fra : Morten Guldager

Dato : 16-06-04 21:10

Hejsa,

Har bilister pligt til at holde for fodgængere der gerne vil
over vejen i et fodgængerfelt? Altså sådan et med skilte, striber
og gule blinkende lamper.

/Morten

Fra : Viggo Karlsen

Dato : 16-06-04 21:44

Ja - naturligvis.
Faktisk har man pligt til at holde tilbage så snart en fodgænger nærmer sig
og bare ser ud som om han vil krydse vejen. Han behøver altså ikke stå
stille og 'se ventende' ud.

Viggo

---

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-06-04 21:49

Viggo Karlsen wrote:

> Ja - naturligvis.
> Faktisk har man pligt til at holde tilbage så snart en fodgænger
> nærmer sig og bare ser ud som om han vil krydse vejen. Han behøver
> altså ikke stå stille og 'se ventende' ud.

Når man ser på praksis synes der at være meget få bilister som er klar
over dette.

Når jeg (som bilist) har holdt tilbage for krydsende fodgængere, er jeg
ofte blevet forulempet af andre bilister.

Få gange har jeg (som fodgænger) været ved at blive kørt ned i
fodgængerfelter, og en gang gav jeg pågældende bil et klap på
bagskærmen - med det resultat at jeg var ved at få en røvfuld af
chaufføren.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-06-04 21:53

Erik Olsen wrote:
> [...]
> fodgængerfelter, og en gang gav jeg pågældende bil et klap på
> bagskærmen - med det resultat at jeg var ved at få en røvfuld af

Hvor jeg dog kender den situation :) Jeg er glad for at høre, at jeg
ikke er den eneste der er røget ud på det "skråplan" - og været ved at
få en ordentlig røvfuld :D

mvh
Johan

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-06-04 23:39

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote in

> Når man ser på praksis synes der at være meget få bilister som
> er klar over dette.

Det er meget forskelligt efter hvor i landet man befinder sig. En
"teori" siger at jo større byen er desto flere holder tilbage for
fodgængere. Jeg synes generelt folk er gode til det, både her i
Esbjerg og i Hillerød hvor jeg har boet tidligere.

> Når jeg (som bilist) har holdt tilbage for krydsende fodgængere,
> er jeg ofte blevet forulempet af andre bilister.

Det har jeg så aldrig prøvet. Har til gengæld prøvet at fodgængere
har stået og set skræmte ud indtil man vinker dem over...

> [...]
> fodgængerfelter, og en gang gav jeg pågældende bil et klap på
> bagskærmen - med det resultat at jeg var ved at få en røvfuld af

Det har jeg også været lige ved hvor det var en politibil der kom
forbi...

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Jane

Dato : 17-06-04 08:52

Henrik Stidsen skrev i <news:Xns950B6B04B559HS235dk@130.225.247.90>:

> Det er meget forskelligt efter hvor i landet man befinder sig. En
> "teori" siger at jo større byen er desto flere holder tilbage for
> fodgængere.

Hmnn, måske fordi jo større byen er jo flere køreskoleelever
er der også? I københavn har jeg kun oplevet at biler skiltende
med at de var fra en køreskole holdt og lod mig passere.

Jane
--
æbleskrog.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-06-04 12:07

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> Hmnn, måske fordi jo større byen er jo flere køreskoleelever
> er der også? I københavn har jeg kun oplevet at biler skiltende
> med at de var fra en køreskole holdt og lod mig passere.

Det tror jeg nu ikke er årsagen, jeg synes det er de fleste biler der
stopper, måske fordi jeg har for vane at give udtryk for at jeg rent
faktisk er på vej ud foran dem :)

Fra : Peter T.

Dato : 16-06-04 23:41

Erik Olsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Når man ser på praksis synes der at være meget få bilister som er klar
> over dette.

Hvad der er almindelig praksis hos vores nabolande, er desværre ikke
praksis herhjemme. Men herhjemme holder folk sig nærmest også tilbage med,
at gå over vejen indtil den parkerede bil er kørt. :/

--
Salg af googlesøgninger: en femmer pr. søgning.
**** Ugens tilbud: 10 søgninger til kun 40 kr ****

Jeg sælger også friseringer til 25 kr.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 23:59

Peter T. skrev:

>praksis herhjemme. Men herhjemme holder folk sig nærmest også tilbage med,
>at gå over vejen indtil den parkerede bil er kørt. :/

Det er et spørgsmål om at overleve. Se mit andet svar.

Men du har ret i at det forstærker den ulovlige tendens.

--
Bertel

Fra : Peter T.

Dato : 17-06-04 00:14

Bertel Lund Hansen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Det er et spørgsmål om at overleve. Se mit andet svar.
>
> Men du har ret i at det forstærker den ulovlige tendens.

Det er præcis det. Men det værste er, at mange bilister faktisk slet ikke
VED, at de skal holde tilbage (dårlig vane - reglen går i glemmebogen hos
den enkelte bilist). Og det kan jeg med sikkerhed sige, da jeg har spurgt
en ret pæn håndfuld i min omkreds, som har kørekort. Det er et problem,
som jeg er meget obs på og heldigvis ringer der tit en klokke hos dem, når
jeg spørger dem, hvorfor disse fodgængerfelter så bliver lavet.

Fra : Robert Andersen

Dato : 17-06-04 08:49

> Det er præcis det. Men det værste er, at mange bilister faktisk slet ikke
> VED, at de skal holde tilbage (dårlig vane - reglen går i glemmebogen hos
> den enkelte bilist).

Er billisten så uheldige at komme til at køre en fodgænger ned i en
fodgængerovergang har han ikke overholdt sin ubetingede vigepligt hvilket
kan udløse en orienterende køreprøve.

Det siger da også sigselv at de blinkende lamper og tegninger på vejen er
lavet så fodgængerne har et nogenlunde sikkert sted at krydse vejen, og ikke
for at indikere at her starter en 1/4 mile

/Robert Andersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-06-04 12:08

"Robert Andersen" <no@mail.adr> wrote in

> Er billisten så uheldige at komme til at køre en fodgænger ned i
> en fodgængerovergang har han ikke overholdt sin ubetingede
> vigepligt hvilket kan udløse en orienterende køreprøve.

Det er da den mindste del af det.
Hvis nu fodgængeren bliver mere eller mindre invalid så skal
billisten da vist have en mere end god økonomi for ikke at være
gældsat noget der ligner resten af livet...

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-04 15:12

Henrik Stidsen wrote:

> Det er da den mindste del af det.

Ja, der kan også komme en bødestraf (eller måske fængsel) oven i, men...

> Hvis nu fodgængeren bliver mere eller mindre invalid så skal
> billisten da vist have en mere end god økonomi for ikke at være
> gældsat noget der ligner resten af livet...

... det er nu langt fra sikkert. Hvis ansvarsforsikringen altid kunne
hente pengene fra bilisten, når færdselsloven bliver overtrådt, ville
præmierne ikke være så høje!

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-06-04 16:38

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in

> ... det er nu langt fra sikkert. Hvis ansvarsforsikringen
> altid kunne
> hente pengene fra bilisten, når færdselsloven bliver overtrådt,
> ville præmierne ikke være så høje!

Well, selvom forsikringen ikke kan få sine penge fra den skyldige
betyder det jo ikke at gælden eftergives.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 20-06-04 20:27

Henrik Stidsen wrote:

> Well, selvom forsikringen ikke kan få sine penge fra den skyldige
> betyder det jo ikke at gælden eftergives.

Nej, men pointen var egentlig, at selv om en bilist har overtrådt
færdselsloven, er det langt fra sikkert, at hans/hendes
ansvarsforsikring kan kræve en evt. erstatning betalt af bilisten.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-04 23:17

> [...]
> færdselsloven, er det langt fra sikkert, at hans/hendes
> ansvarsforsikring kan kræve en evt. erstatning betalt af

Ok - jeg forstod det som at du - ganske rigtigt iøvrigt - pointerede
at det var sjældent en billist kunne betale den sum som forsikringen
på hans vegne udbetaler for at sikre offeret.

Fra : Anders Christensen

Dato : 18-06-04 21:14

Jonathan Stein wrote:

> Ja, der kan også komme en bødestraf (eller måske fængsel) oven i, men...

Vi havde lige et eksempel her i Århus for ikke mange måneder siden med
en ung mand der fik (så vidt jeg husker) 2½ års fængsel og udvisning
efterfølgende for bevidst at have kørt en mand ned i et fodgængerfelt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 17-06-04 00:11

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in

> Hvad der er almindelig praksis hos vores nabolande, er desværre
> ikke praksis herhjemme.

Men man skal ikke ret langt syd for grænsen før man nærmest er jaget
vildt når man bevæger sig ud fra fortovskanten. Godt nok går man
dernede glad og gerne over for rødt lys, man skal bare lige huske at
kigge sig for først - men alle andre steder end i et lysreguleret
fodgængerfelt er det pænt farligt at færdes...

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-06-04 15:20

Scripsit "Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom>
> Erik Olsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Hvad der er almindelig praksis hos vores nabolande, er desværre ikke
> praksis herhjemme.

Desværre? For nogen år siden var jeg på et længere studiebesøg i
Uppsala. Dér overholder bilisterne reglen, og det stressede mig
usigeligt når det var mig der var fodgængeren. Det betyder nemlig at
man ikke kan gå sig en stilfærdig slendretur for at klare tankerne -
for hver gang man står ved en vejside og venter på et hul i trafikken
så man kan slendre over uden at generer nogen, giver bilisterne sig
til at standse og vinke frem. Så bliver man nødt til at halvløbe over
kørebanen for ikke at forsinke trafikken alt for meget, og så er hele
slendretempoet tabt når først man er kommet over.

--
Henning Makholm "Hi! I'm an Ellen Jamesian. Do
you know what an Ellen Jamesian is?"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-06-04 15:25

Henning Makholm skrev:

>Desværre? For nogen år siden var jeg på et længere studiebesøg i
>Uppsala. Dér overholder bilisterne reglen, og det stressede mig
>usigeligt når det var mig der var fodgængeren.

Jeg oplevede trafikken i London som utroligt behagelig netop af
den grund at de viste hensyn over for fodgængere. Vi gik i vores
normale tempo, og det var åbenbart også hvad bilisterne
forventede. Londonerne spunser heller ikke tværs over vejen som
dyr der er gået grassat.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-06-04 16:14

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> [...]
> den grund at de viste hensyn over for fodgængere. Vi gik i vores
> normale tempo, og det var åbenbart også hvad bilisterne

Med "normalt tempo" mener du nok det tempo man bruger når man er på
vej fra A til B. Det er noget andet end en stilfærdig aftengåtur med
0,3 m/s mens man ælter en genstridig teori rundt i hovedet. Og selv i
Sverige er det altså ikke høfligt at forstætter ud over vejbanen med
0,3 m/s mens der holder trafik og venter (hvis man altså er rask og
rørligt nok til at kunne gå hurtigere). Derimod var der på den
pågældende vej rigeligt med huller i trafikken til at gå over i fred
og ro, hvis altså bare de @#*$&@ billister ville få fingeren ud og
køre forbi.

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-06-04 17:16

Henning Makholm wrote:
> [...]
> rørligt nok til at kunne gå hurtigere). Derimod var der på den
> pågældende vej rigeligt med huller i trafikken til at gå over i fred

Stopper bilisterne også op for fodgængere hvor der ikke er et
fodgængerfelt?

Fra : Peter T.

Dato : 17-06-04 16:16

Henning Makholm leverede følgende historie fra de varme lande:

> [...]
> kørebanen for ikke at forsinke trafikken alt for meget, og så er hele
> slendretempoet tabt når først man er kommet over.

fy da. Det er en grim oplevelse. Den kan kun kureres ved en tur til
Tallinn i estland. Derovre ser man sig for mange gange, selvom der er
grønt for fodgængerne. ;)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-06-04 21:48

> [...]

> Har bilister pligt til at holde for fodgængere der gerne vil
> over vejen i et fodgængerfelt? Altså sådan et med skilte, striber

Færdselslovens § 27:
" Stk. 7. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, der ikke er reguleret,
skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for
gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere."

Hilsen Inger

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 17-06-04 00:48

On Wed, 16 Jun 2004 22:48:07 +0200 Inger Pedersen wrote:

> [...]
> gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
> skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere."

Er reglerne anderledes i Sverige? Der skal man jo nærmest bare se ud til
at begynde at tænke på at bevæge sig ud i et fodgængerfelt, før der
bliver stoppet.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Thomas Bjørseth

Dato : 17-06-04 01:11

On Thu, 17 Jun 2004 01:47:41 +0200, Anders Bo Rasmussen
<fuzz01@spamfilter.dk> wrote:

>Er reglerne anderledes i Sverige? Der skal man jo nærmest bare se ud til
>at begynde at tænke på at bevæge sig ud i et fodgængerfelt, før der
>bliver stoppet.

Ihvertfall Norge har et lovverk tilsvarende det danske når der gjelder
vikeplikt for fotgjengere i og ved fotgjengerfelt. De norske
trafikkreglene (Trafikkreglenes paragraf 9, punkt 2) sier dette:

«Kjørende som krysser gangvei, fortau eller gangbane, har vikeplikt for
gående. (ý) Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres av politi eller
trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i
gangfeltet eller er på vei ut i det.»

En undersøkelse fra februar 2004 i Norge viste at 50,2% av bilistene
ikke fulgte §9, pkt 2, og stoppet ikke for å slippe frem fotgjengere i
fotgjengerfelt.

Når det er sagt,så har jeg knust et sidespeil på en bil som nesten
kjørte meg ned i et fotgjengerfelt. Det var min ryggsekk som svingte
rundt og traff speilet da jeg måtte bråstoppe for bilen som ikke hadde
planer om å slippe meg frem. Bilisten kjørte videre uten å stoppe, og
forstod nok at han hadde en veldig svak sak juridisk.

Thomas B
--
Thomas Bjørseth
Mail: thomas-newssig@bjorseth.no

Fra : søren

Dato : 17-06-04 08:17

"Thomas Bjørseth" <thomas-news@bjorseth.no> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> En undersøkelse fra februar 2004 i Norge viste at 50,2% av bilistene
> ikke fulgte §9, pkt 2, og stoppet ikke for å slippe frem fotgjengere i

Efter at have kørt en del i norge kommer det som en stor overraskelse at der
forefindes en færdselslov deroppe
de respekter da slet ikke vigepligter hverken højre eller ubetinget
vigepligt

Fra : Thomas Bjørseth

Dato : 17-06-04 20:53

On Thu, 17 Jun 2004 09:16:48 +0200, "søren" <smeden36XXX@mail.dk> wrote:

>"Thomas Bjørseth" <thomas-news@bjorseth.no> skrev i en meddelelse

>Efter at have kørt en del i norge kommer det som en stor overraskelse at der
>forefindes en færdselslov deroppe

Vi har så dårlige veier at vi ikke har tid til å følge med på
fotgjengere.

>de respekter da slet ikke vigepligter hverken højre eller ubetinget
>vigepligt

Største bil først!

Thomas B

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-06-04 07:04

Anders Bo Rasmussen uttered:
> Er reglerne anderledes i Sverige? Der skal man jo nærmest bare se ud til
> at begynde at tænke på at bevæge sig ud i et fodgængerfelt, før der
> bliver stoppet.

Svenskerne har for få år siden fået indført regler der tilsvarer dem i
Danmark og Norge - indtil ca. 2000 havde bilisterne forkørselsret i
fodgængerfelter. Det er utvivlsomt fordi det er så nyt at svenskerne er
så opmærksommme på det.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-06-04 06:36

Wed, 16 Jun 2004 at 20:48 GMT Inger Pedersen wrote

> [...]
> gående, som befinder sig i feltet eller er på vej ud i dette. Den kørende
> skal om nødvendigt standse for at lade de gående passere."

Ok, det er jo rimeligt klart.

Hvilke mulighedder har man som fodgænger for at få håndhævet dette?

Kan/bør man politianmelde kørende der ikke stander for fodgængere der
tydeligvis vil over vejen?

Hvordan ligger det med bevisførelsen?

- Hvis jeg stillede mig 50 meter efter tilfældig (næsten) fodgangerovergang
i den københavnske myldretid med et digital kamera ville jeg med lethed
kunne knipse 10 bilister inden legen blev kedelig for mig. (hvis jeg da
ikke får bøllebank inden da.)

/Morten

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 17-06-04 19:44

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal afpasse hastigheden således, at der ikke opstår fare eller ulempe for

Den overholder jeg altid - men ikke nødvendigvis over for cyklister, der
mener de skal race over et fodgængerfelt. (Bare lige for en ordens skyld:
dermed ikke sagt jeg forsøger at køre dem ned.) De er vel heller ikke
fodgængere, desmindre de står af cyklen, eller vil de også blive dækket af
ovenstående paragraf?

Hvis man ved et uheld rammer en cyklist i et fodgængerfelt, en fodgænger der
går over for rødt, en cyklist, der ikke er klar over, at cyklister også skal
overholde højrevigepligt etc., går bilisten så fri?

Mit bud er nej, da man som billist ikke skal køre hurtigere, end man kan nå
at bremse ved en "uforudset hendelse", men i så fald det virker ulogisk at
blive straffet for ikke at forudse andre folks ulovlige/dumme handlinger.
Vil det være en vurderingssag eller vinder den "bløde trafikant" altid?

Apropos højrevigepligt. Gælder det også fodgængere?

Martin Rasmussen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-06-04 00:43

"Martin Rasmussen" <emmaps@worldonline.dk.invalid> wrote in

> Apropos højrevigepligt. Gælder det også fodgængere?

Ja, færdselsloven gælder også for fodgængere så det må den gøre.

Fra : Peter T.

Dato : 18-06-04 01:47

Martin Rasmussen leverede følgende historie fra de varme lande:

> [...]
> fodgænger der går over for rødt, en cyklist, der ikke er klar over, at
> cyklister også skal overholde højrevigepligt etc., går bilisten så

Næppe. Svjh fra køretimerne skal du stadig vise agtpågivenhed overfor
uforudsete hændelser i trafikken. Og korrekser mig, hvis jeg tager fejl.

Og tager jeg fejl, så kender jeg en lastbilschauffør, som er blevet udsat
for justitsmord, da han har kørt en fulderik ned, der pludselig og meget
hurtigt vakler fra fortovet, over cykelstien og ud på hovedvejen.

Fra : Per

Dato : 18-06-04 08:34

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> Martin Rasmussen leverede følgende historie fra de varme lande:

KLP

> Og tager jeg fejl, så kender jeg en lastbilschauffør, som er blevet udsat
> for justitsmord, da han har kørt en fulderik ned, der pludselig og meget
> hurtigt vakler fra fortovet, over cykelstien og ud på hovedvejen.

----

Justitsmord?? Taler vi om tiltale for overtrædelse af færdselsloven eller en
erstatningssag ifm. forsikring?

For så mener jeg ikke det er justitsmord.

Man kan sagtens dømmes civilt og gå fri strafferetligt. Det har intet med
justitsmord at gøre.

Tag blot Benjaminsagen, hvor polititet gik fri strafferetligt - altså de
havde ikke gjort noget strafbart, men blev dømt til at betale erstatning i
en senere anlagt civil sag, da de kunne bebrejdes deres handlinger.

Og til dem der ikke kender Benjaminssagen: en ung mand går amok en
nytårsaften og bliver anholdt. Aholdelsen er så voldsom at der bliver brugt
fikseret benlås og Benjamin bliver bevidstløs og efterfølgende hjerneskadet.

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Peter T.

Dato : 18-06-04 10:25

Per leverede følgende historie fra de varme lande:

> Justitsmord?? Taler vi om tiltale for overtrædelse af færdselsloven
> eller en erstatningssag ifm. forsikring?

Sørens også. Jeg skal lade være med mere, at skrive på usenet klokken lidt
i tre om natten. Sagen ligger i hvert fald 11-12 år tilbage og det var en
ansat i det firma, jeg var i dengang og jeg husker ikke mere sagen i
detaljer. Jeg husker blot, at han blev dømt for, at have kørt en fuld
fodgænger ned, som opførte sig, som han gjorde.

Fra : Reino Andersen

Dato : 18-06-04 09:19

Martin Rasmussen wrote:

> [...]
> vel heller ikke fodgængere, desmindre de står af cyklen, eller vil de
> også blive dækket af ovenstående paragraf?

De er ikke fodgængere, men bilisten skal stadig være ekstra opmærksom i
nærheden af fodgængerfelter - så lad være med at køre en cyklist ned, hvis
du kan undgå det

> [...]
> fodgænger der går over for rødt, en cyklist, der ikke er klar over,
> at cyklister også skal overholde højrevigepligt etc., går bilisten så

Formentlig, men det afhænger af omstændighederne ved uheldet.

> [...]
> kan nå at bremse ved en "uforudset hendelse", men i så fald det
> virker ulogisk at blive straffet for ikke at forudse andre folks

Man skal ikke kunne nå at bremse ved en "uforudset hændelse". Man skal kunne
stoppe foran enhver hindring, der kan "påregnes".

> Vil det være en vurderingssag eller vinder
> den "bløde trafikant" altid?

Det vil være en vurderingssag. Blot fordi man er fodgænger eller cyklist
betyder det ikke, man er fredet i trafikken og overtræder de færdselsloven,
bliver de straffet uanset om modparten er en bil eller ej.

> Apropos højrevigepligt. Gælder det også fodgængere?

Nej.

--
Reino

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 18-06-04 16:35

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse
> så lad være med at køre en cyklist ned, hvis du kan undgå det

Skal prøve

> Nej.

Lige for at skære det ud i pap, vil det så sig at en bilist skal holde
tilbage for mig og vente på, at jeg holder tilbage for en fodgænger? Når
fodgængeren har krydset kører jeg frem og derefter den anden bilist, der
overholder sin højrevigepligt?

Mens vi nu er ved det de trafikale spørgsmål... Kommer til et T-kryds med
hajtænder og jeg holder derfor tilbage. Jeg skal svinge til højre og en
cyklist vil svinge til venstre og dermed krydse vejen for at dreje til
venstre.

Kører jeg til højre og cyklisten lige ud på samme tid, ender det galt. Skal
jeg holde tilbage for cyklisten og kræver det i så fald at cyklisten viser
sin intention om at krydse vejen og svinge til venstre ved at række armen
ud?

Martin Rasmussen

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-06-04 17:02

Martin Rasmussen wrote:

> [...]
> galt. Skal jeg holde tilbage for cyklisten og kræver det i så fald at
> cyklisten viser sin intention om at krydse vejen og svinge til

Venstresving eksisterer i princippet ikke for en cyklist. Skal en
cyklist svinge til venstre, sker det ved at køre lige over krydset,
standse ved det modsatte hjørne, og fortsætte mod venstre når der er
frit.

Det indebærer at man ikke kan forvente venstre-tegngivning fra en
cyklist. Cyklisten viser sin intention om at fortsætte lige over krydset
ved *ikke* at give tegn.

Når cyklisten nærmer sig det modsatte hjørne, skal vedkommende give tegn
til standsning, men det er i reglen uden betydning for den
højresvingende bilist.

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 18-06-04 17:37

"Erik Olsen" <modelbaneteknik@hotmail.invalid> skrev i en meddelelse
> Det indebærer at man ikke kan forvente venstre-tegngivning fra en
> cyklist. Cyklisten viser sin intention om at fortsætte lige over krydset
> ved *ikke* at give tegn.

Tak for svaret!

Indebær det så at jeg i et T-kryds skal holde tilbage for cyklisten og lade
denne fortsætte lige ud, eller kan jeg bare svinge til højre, når der er et
"hul" i trafikken?

Martin Rasmussen

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-06-04 17:51

Martin Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Indebær det så at jeg i et T-kryds skal holde tilbage for cyklisten
> og lade denne fortsætte lige ud, eller kan jeg bare svinge til højre,

Du skal som højresvingende bilist altid holde tilbage for ligeudkørende
cyklister.

Fik du nogensinde kørekort?

Fra : Martin Rasmussen

Dato : 18-06-04 20:57

> Fik du nogensinde kørekort?

Ja, men mange cyklister i København kunne godt bruge en uge bag et ret for
at opleve andre cyklister, der sikkert uden at være klar over bringer sig
selv i fare og får bilister til at knalde bremsen i. For eksempel at svinge
ud for at overhale en anden cyklist på en smal vej uden at tænke over, at
der kommer biler bag fra, resulterer ofte i at jeg må bremse og komme lidt
for tæt på den modkørende trafik eller overskride en fuldtoptrukken stribe.
Et kig bagud inden man svinger ud og kører i midten af en vognbane ville
ikke skade.

Men ellers vil jeg mene at jeg nok ikke er den eneste, der mange år efter at
have fået kortet ikke vil kunne bestå en teoriprøve med nul fejl, som var
muligt, da man terpede teoribogen.

Mine spørgsmål har (naturligvis) heller ikke været for at kunne "holde på
min ret" i trafikken, men for - ud over den almindelige hensynsfuldhed over
for andre på vejene - at kunne være ekstra opmærksom i situationer, der
kunne ende galt.

Tak for besvarelserne på mine spørgsmål!

Martin Rasmussen

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-06-04 00:10

Martin Rasmussen wrote:
> [...]
> ret for at opleve andre cyklister, der sikkert uden at være klar over
> bringer sig selv i fare og får bilister til at knalde bremsen i.

Jeg spurgte nu mest fordi reglen om at højresvingende bilister skal
holde tilbage for ligeudkørende cyklister mig bekendt ikke er blevet
ændret i de 43 år, jeg har kørt på cykel.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 19-06-04 15:09

On Fri, 18 Jun 2004 21:57:10 +0200 Martin Rasmussen wrote:

> [...]
> for tæt på den modkørende trafik eller overskride en fuldtoptrukken stribe.

Det behøves de ikke at komme om bag et rat, for at opleve. Det sker også
på cykelstierne.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-04 17:50

Martin Rasmussen skrev:

>Indebær det så at jeg i et T-kryds skal holde tilbage for cyklisten og lade
>denne fortsætte lige ud, eller kan jeg bare svinge til højre, når der er et
>"hul" i trafikken?

Du skal holde tilbage hvis du vil være til ulempe for cyklisten
ved at køre frem. Ulempe omfatter også den nervøsitet der kan
opstå ved at man kører snært selv om man selv ved at det er
sikkert nok.

Hvis der er tid før cyklisten kommer hen til dig, og hul i
trafikken på vejen, kan du køre frem med det samme.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-06-04 17:33

Martin Rasmussen skrev:

>Lige for at skære det ud i pap, vil det så sig at en bilist skal holde
>tilbage for mig og vente på, at jeg holder tilbage for en fodgænger?

Vigepligt er ikke en pligt til at holde stille. Det er en pligt
til ikke at være til ulempe. Hvis du venter, kan en bilist med
vigepligt for dig godt køre frem.

> [...]
>venstre.

>Kører jeg til højre og cyklisten lige ud på samme tid, ender det galt. Skal

Ja.

>og kræver det i så fald at cyklisten viser sin intention om at krydse vejen
>og svinge til venstre ved at række armen ud?

Tværtimod. Hvis han viser af til venstre, kunne du jo formode at
han ville dreje blødt (imod lovens krav). Han skal i første
omgang ligeud, og derfor skal han ikke vise af. Når han er kommet
på plads efter ligeudkørslen, er der heller ingen grund til at
vise noget. Han skal bare vente til han kan komme over uden at
være til ulempe. Hvis han ser at du blinker - som han bør - kan
han placere sig så du kan svinge frit.

--
Bertel

Fra : Knud Berggreen

Dato : 20-06-04 09:24

On Thu, 17 Jun 2004 20:44:16 +0200, "Martin Rasmussen"
> [...]

>går over for rødt, en cyklist, der ikke er klar over, at cyklister også skal
>overholde højrevigepligt etc., går bilisten så fri?

En cyklist har ikke noget at gøre i et fodgængerfelt.
Ikke at man derfor har lov til at køre dem ned, men de skal stå af og
trække før det er blevet konverteret til fodgængere.

/Knud

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-04 14:29

"Knud Berggreen" wrote

> En cyklist har ikke noget at gøre i et fodgængerfelt.
> Ikke at man derfor har lov til at køre dem ned, men de skal stå af og
> trække før det er blevet konverteret til fodgængere.

Jeg havde en morsom oplevelse på gågaden i København i mine unge dage
Det der med at cykle i gågaden tog man jo ikke så tungt og det var et
tidspunkt uden mange fodgængere og det er jo nemmere at lade cyklen
trille for egen kraft end at trække den
Uheldigvis eller heldigvis som man tager det var der en fodpatrulje løs
(tre betjente)

Nå ja jeg har aldrig været bange for at tage ansvaret for mine
handlinger og stikke af synes jeg lidt tåbeligt så jeg trillede videre i
samme tempo og blev da også stoppet stille og roligt
Jeg blev så belært om om sammensætningen af "gå" og "gade" betød at man
skulle gå i gaden og ikke andet

Hmm svært at forklare men det var tre særdeles lune betjente, nå men jeg
trak jo resten af vejen
Ingen grund til at udfordre skæbnen

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 20-06-04 16:35

Knud Berggreen wrote:
> On Thu, 17 Jun 2004 20:44:16 +0200, "Martin Rasmussen"
> <emmaps@worldonline.dk.invalid> wrote:
-snip-
> En cyklist har ikke noget at gøre i et fodgængerfelt.

Er det ikke din egen personlige holdning som kommer ind i billedet her?

> Ikke at man derfor har lov til at køre dem ned, men de skal stå af og
> trække før det er blevet konverteret til fodgængere.

Mener du det ligefrem er ulovligt at cykle i et fodgængerfelt eller
mener du bare det du skriver om at man skal stå af, før man er
fodgænger? For hvis det er det sidste du mener, så giver jeg dig ret.

Jeg kunne ikke finde noget der passer til udsagnet om at cyklister skal
stå af i et fodgængerfelt, men måske misforstår jeg dig?:

§ 25. Kørende, som nærmer sig et fodgængerfelt, må ikke foretage
overhaling eller forbikørsel af et andet køretøj, såfremt dette køretøj
hindrer fuldt udsyn over fodgængerfeltet.

og § 27. Stk. 6, stk.7, stk.8, + § 41 stk.2:

stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:
1) i tættere bebygget område,
2) når sigtbarheden er nedsat på grund af lys- eller vejrforholdene,
3) ved vejkryds og i vejsving,
4) *foran fodgængerfelt*,

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-04 16:58

Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in

> Mener du det ligefrem er ulovligt at cykle i et fodgængerfelt

Eftersom politiet uddeler bøder for det så er det med ret stor
sandsynlighed ulovligt at cykle i et fodgængerfelt.

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-06-04 17:53

Henrik Stidsen wrote:
> Martin Jørgensen <unoder.spam@spam.jay.net> wrote in

> Eftersom politiet uddeler bøder for det så er det med ret stor
> sandsynlighed ulovligt at cykle i et fodgængerfelt.

Som cyklist skal jeg akkurat som bilisterne holde tilbage for de
fodgængere som krydser eller agter at krydse vejen i et fodgængerfelt,
men at jeg skulle være nødt til at stå af og trække cyklen over
fodgængerfeltet, det har jeg godt nok aldrig hørt om.

Fra : per christoffersen

Dato : 20-06-04 18:31

> [...]
> men at jeg skulle være nødt til at stå af og trække cyklen over
> fodgængerfeltet, det har jeg godt nok aldrig hørt om.

Færdselslovens definition på et fodgængerfelt:
5. Fodgængerfelt:
den del af vejen, som er bestemt for gående ved passage over kørebane eller
cykelsti, og som er særlig afmærket.

Sammenholdt med §49, stk. 5:
Stk. 5. Det er forbudt at cykle på fortov eller gangsti, medmindre andet
følger af de regler, der fastsættes af trafikministeren efter § 14, stk. 4.
Cykel skal trækkes over fortov eller gangsti. Cyklist kan dog køre over
fortov eller gangsti, når overkørslen sker fra en sidevej.

skulle det give svaret.
Fodgængerfelter er ganske vidst ikke specifikt nævnt i §49, stk. 5, men det
bedste bud må være, at de skal henregnes til fortove og gangstier.

/Per

Fra : Morten Guldager

Dato : 20-06-04 18:29

Sun, 20 Jun 2004 at 16:53 GMT Erik Olsen wrote

> [...]
> men at jeg skulle være nødt til at stå af og trække cyklen over
> fodgængerfeltet, det har jeg godt nok aldrig hørt om.

Jeg tror der skelnes mellem om du krydser et fodgængerfelt, eller
om du benytter fodgængerfeltet til at krydse kørebanen.

/Morten

Fra : Kristian Thy

Dato : 20-06-04 19:18

Erik Olsen uttered:
> [...]
> men at jeg skulle være nødt til at stå af og trække cyklen over
> fodgængerfeltet, det har jeg godt nok aldrig hørt om.

Der tales om folk der *krydser* vejen ved at cykle i fodgængerfelterne
(altså ortogonalt på vejens færdselsretning), ikke cyklister der i
færdselsretningen kører hen over en fodgængerovergang :D

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Erik Olsen

Dato : 20-06-04 19:27

Fra : Kristian Thy

Dato : 20-06-04 19:42

Erik Olsen uttered:

> Sikkert; men det var ikke hvad hvad Martin og Henrik skrev:

Pedant :)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 20-06-04 23:19

> Sikkert; men det var ikke hvad hvad Martin og Henrik skrev:

Jeg tænkte faktisk på at udpensle at der naturligvis mentes at man
krydsede vejen i fodgængerfeltet, altså samme retning som det er ment
til at fodgængere skal benytte det. Men det undlod jeg da jeg
egentlig regnede med at det var underforstået - jeg kan se jeg tog
fejl...

:)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-04 08:24

"Henrik Stidsen" wrote

> [...]
> til at fodgængere skal benytte det. Men det undlod jeg da jeg
> egentlig regnede med at det var underforstået

Ude i trafikken skal man nok ikke tage noget for givet

- Peter

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-06-04 22:50

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in

> Ude i trafikken skal man nok ikke tage noget for givet

Rigtigt, men nu er det her jo usenet :)

--
Henrik Stidsen - http://såkadulæredet.dk/
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-06-04 10:06

On Sun, 20 Jun 2004 18:53:07 +0200, "Erik Olsen"
> [...]

>men at jeg skulle være nødt til at stå af og trække cyklen over
>fodgængerfeltet, det har jeg godt nok aldrig hørt om.

"98 % af de adspurgte godt ved, at det er ulovligt at cykle i et
fodgængerfelt"
De sidste to procent vidste det åbenbart ikke...

/Knud

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-06-04 16:27

Knud Berggreen wrote:

> "98 % af de adspurgte godt ved, at det er ulovligt at cykle i et
> fodgængerfelt"
> De sidste to procent vidste det åbenbart ikke...

Til gengæld er der mere end to procent af danskerne som ikke er i stand
til at formulere sig korrekt på dansk.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 22-06-04 22:31

On Mon, 21 Jun 2004 17:27:27 +0200, "Erik Olsen"
<modelbaneteknik@hotmail.invalid> wrote:

>Til gengæld er der mere end to procent af danskerne som ikke er i stand
>til at formulere sig korrekt på dansk.

Ja, det er rigtigt. Og der er sandsynligvis endnu flere der ikke kan
læse mellem linierne

/Knud

Fra : Erik Olsen

Dato : 23-06-04 07:33

Knud Berggreen wrote:
> Erik Olsen wrote

> Ja, det er rigtigt. Og der er sandsynligvis endnu flere der ikke kan
> læse mellem linierne

Det skyldes formentlig at man ikke har en fælles norm for hvorledes "det
der står mellem linjerne" formuleres.

I forhold til hvilken gruppe vi befinder os i, finder jeg det absurd at
man i høj grad forlader sig på de små tomrum mellem det skrevne.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 21-06-04 10:01

On Sun, 20 Jun 2004 17:34:45 +0200, Martin Jørgensen
<unoder.spam@spam.jay.net> wrote:

>-snip-
>
>Er det ikke din egen personlige holdning som kommer ind i billedet her?

Paragraf 2 stk. 5. Fodgængerfelt:

Den del af vejen, som er bestemt for gående ved passage over kørebane
eller cykelsti, og som er særlig afmærket.

Fodgængerfeltet dermed er udlagt til gangsti eller en forlængelse af
fortorv til passage af en tværgående vej.
Det er forbudt at cykle på gangsti eller fortorv.

http://www.cyclecity.dk/tagchancen.asp
Cykling i fodgængerfelt

23 % af mændene og 13 % af kvinderne cykler altid eller ofte i
fodgængerfelterne i stedet for at lave et korrekt venstresving. Det
sker på trods af, at 98 % af de adspurgte godt ved, at det er ulovligt
at cykle i et fodgængerfelt, og at 86 % af mændene og 78 % af
kvinderne synes, at reglen er nødvendig i forhold til deres egen og
andres sikkerhed.

Det kan godt være at det er min personlige holdning, men jeg ved at
politiet har udstedt bøder til cyklister netop for at køre over i
fodgængerfeltet.

>Mener du det ligefrem er ulovligt at cykle i et fodgængerfelt eller
>mener du bare det du skriver om at man skal stå af, før man er
>fodgænger? For hvis det er det sidste du mener, så giver jeg dig ret.

Jeg er overbevist om at det er ulovligt at cykle over vejen i et
fodgængerfelt idet et fodgængerfelt er "Den del af vejen, som er
bestemt for gående ved passage over kørebane eller cykelsti, og som er
særlig afmærket."

Jeg går her ud fra at "bestemt for gående" skal tages bogstavligt.

>Jeg kunne ikke finde noget der passer til udsagnet om at cyklister skal
>stå af i et fodgængerfelt, men måske misforstår jeg dig?:

Dety er min opfattelse, at hvis man trækker en cykel mens man går på
sine ben så er man gående men det er man ikke hvis man sidder på den
uanset om man benytter pedalerne eller ikke.

/Knud

Fra : Per

Dato : 16-06-04 22:46

--

Hej Morten!

Her er et uddrag sakset fra Færdselsloven vedr. ovennævnte.

Læs stk. 7

Om en bil skal stoppe er et fortolkningsspørgsmål - for som der står "om
nødvendigt standse" det må jo bero på en konkret vurdering. Endvidere må du
jo heller ikke være til ulempe får fodgængeren.

Er det en stor vej der skal krydses og fodgængeren lige er starte med at gå
ud i feltet, ja så mener jeg ikke man skal stoppe op, da det ikke er
nødvendigt og man ikke er til ulempe.

Hvis f.eks fodgængerfeltet er 2-delt med en færdselsø på midten, ja så mener
jeg heller ikke at du som billist skal standse for fodgængeren - hvis denne
kun er gået ud i første del af feltet, hvis du forstår.

Ellers skal man selvfølgelig standse for fodgængere i andre tilfælde end dem
jeg har nævnt.

men som sagt så er det et fortolkningsspørgsmål ud fra færdselslovens
ordlyd.

Forpligtelser over for gående

§ 27. Kørende, som møder eller kører forbi gående, skal give den gående tid
til at vige til side samt i øvrigt give den gående fornøden plads på vejen.

Stk. 2. Kørende, som kører over fortov eller gangsti, eller i øvrigt
fører køretøj ind på kørebanen fra udkørsel fra ejendom ved vejen, skal
holde tilbage for gående. Det samme gælder ved kørsel ind på eller over
gågade.

Stk. 3. Ved kørsel på gågade skal de kørende udvise særlig agtpågivenhed
og hensynsfuldhed over for gående.

Stk. 4. Ved busstoppested, beliggende ved kanten af cykelsti, hvor
passagererne ikke optages fra eller afsættes på et areal, der er særligt
indrettet for dem, skal de kørende på cykelstien holde tilbage og om
fornødent standse for på- eller afstigende passagerer.

Stk. 5. Ved svingning i vejkryds må kørende ikke være til fare for
gående, der passerer den kørebane, som skal benyttes under den fortsatte
kørsel. Tilsvarende gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for
vejkryds.

Stk. 6. Ved fodgængerfelt på steder, hvor færdslen reguleres af politi
eller ved signalanlæg, skal den kørende, selv om han i øvrigt ifølge
signalet eller politiets tegngivning kan passere fodgængerfeltet, holde
tilbage for gående, som befinder sig i feltet på vej over kørebanen. Er et
sådant fodgængerfelt beliggende ved vejkryds, skal den kørende, som efter
svingning i krydset skal passere feltet, køre med passende lav hastighed og
om nødvendigt standse for at lade de gående passere, som befinder sig i
fodgængerfeltet eller er på vej ud i dette.

[...]

Stk. 8. Kørende skal så vidt muligt undgå, at køretøjet standses i
fodgængerfeltet.

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 23:23

Per skrev:

>Om en bil skal stoppe er et fortolkningsspørgsmål

Hvis du prøver at følge din fortolkning til en køreprøve, så
bliver turen ret kort.

Loven siger:
   [...] således, at der ikke opstår fare eller ulempe for
   gående, som befinder sig i feltet
   eller er på vej ud i dette.

Det vil sige at dem der er på vej ud i feltet, ikke må generes,
og det betyder igen at man skal standse bilen blot en fodgænger
er på vej ud i feltet - medmindre man er så langt fremme at det
er umuligt eller farligt naturligvis.

Du skal ikke lade dig snyde af at denne bestemmelse ikke
respekteres i Danmark. Jeg var engang nær ved at blive kørt ned
af en bilist da jeg var et skridt ude i fodgængerfeltet mens han
var langt nok væk til at kunne bremse i ro og mag. Han fortsatte
med uændret hastighed *og kurs* og strøg forbi mindre end en halv
meter fra mig med noget der ikke lignede 50 km/h.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 16-06-04 23:41

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in

> [...]
> ja så mener jeg heller ikke at du som billist skal standse for
> fodgængeren - hvis denne kun er gået ud i første del af feltet,

Den situation havde jeg til teoriprøven. Fodgængeren er i den
"modsatte halvdel" af fodgængerfeltet og spørgsmålet lyder bl.a. om
man vil stoppe for ham. Jeg svarede ja - og det kostede mig en gratis
køretime :/ (min kørelærer have lovet en gratis time hvis der var 0
fejl).

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-06-04 12:28

Morten Guldager wrote:

> Har bilister pligt til at holde for fodgængere der gerne vil
> over vejen i et fodgængerfelt? Altså sådan et med skilte, striber
> og gule blinkende lamper.

Som min kørelærer sagde til mig under en køretime, efter jeg havde
stillet nøjagtig samme spørgsmål: "Du må ikke køre folk ned med vilje".

Og det er jo så sandt som det er sagt.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!