Reklamer / affald ved "reklamer nej tak" -~
Fra : Anders Christensen

Dato : 16-06-04 20:09

Hejsa NG
Håber ikke jeg er helt i skoven med mit spørgsmål her.

Er der en lov, og i så fald hvilken/hvor der regulerer hvad der må
husstandsomdeles, og i så fald hvordan det skal foregå?

Jeg har et "reklamer, nej tak" skilt på døren og går ud fra at det
betyder at de forretninger som har et "vi respekterer et nej tak" ikon
på deres reklamesager ikke skal smides ind af min brevsprække.

Desværre har de tre små drenge som omdeler reklamer her ikke helt samme
opfattelse, da jeg ikke kun får lokalavisen som jeg ifølge distributøren
burde, men også tit en stak reklamer.

Ofte er det hele bare smidt på måtten udenfor døren, hvilket er ganske
trælst hvis man har været væk en hel uge eller mere, da der så ligger en
hulens masse papiraffald, som jeg ellers forsøgte at undgå ved at sige
nej tak til reklamer.
Dels fordi det jo er mig selv der kommer til at slæbe det væk igen, plus
at det er en ret god indikation for at jeg ikke er hjemme i længere tid
(tænker her på indbrudsrisiko)

Kan jeg på nogen måde forlange at distributøren fjerner affaldet, og at
de respekterer et "reklamer, nej tak" (vel og mærke for de forretninger
som vil respektere det)

Har jeg krav på at de smider dem ind af brevsprækken, eller har de lov
til bare at smide det på måtten?

De gange jeg har klaget til distributøren har det ikke givet nogen
ændring i forholdene.
Er der en lov jeg kan henholde mig til når jeg endnu engang tager fat i
dem for at klage?

Mvh Anders Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-06-04 20:30

Anders Christensen skrev:

>Håber ikke jeg er helt i skoven med mit spørgsmål her.

Slet ikke.

>Er der en lov, og i så fald hvilken/hvor der regulerer hvad der må
>husstandsomdeles, og i så fald hvordan det skal foregå?

Nej.

>Jeg har et "reklamer, nej tak" skilt på døren og går ud fra at det
>betyder at de forretninger som har et "vi respekterer et nej tak" ikon
>på deres reklamesager ikke skal smides ind af min brevsprække.

"Nej tak" forpligter slet ikke hvis du selv har skrevet det - ud
over rent moralsk. Hvis det er et 'rigtigt' mærkat du har fået på
posthuset, skal Post Danmarks bude respektere det. Andre behøver
ikke.

>Desværre har de tre små drenge som omdeler reklamer her ikke helt samme
>opfattelse, da jeg ikke kun får lokalavisen som jeg ifølge distributøren
>burde, men også tit en stak reklamer.

Hvis de har fået besked på at uddele til alle og enhver, så gør
de kun hvad de har aftalt med arbejdsgiveren.

>Kan jeg på nogen måde forlange at distributøren fjerner affaldet

Nej.

Det lyder ikke som om det drejer sig om adresseret reklame, for
det kan man blive helt fri for ved at få et notat ved sin
registrering i folkeregistret.

--
Bertel

Fra : Kristian Thy

Dato : 16-06-04 20:59

Bertel Lund Hansen uttered:

> Nej.

Hvorfor egentlig ikke? På hvilken lovgrundlag får distributører af
reklamer lov til at smide ting og sager på folks grund? Det er klart
at hvis de benytter den dertil indrettede brevkasse/sprække, så må det
være ok - det er trods alt det den er der for - men oftest bliver der
bare smidt en bunke reklamer udenfor døren.

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Anders Christensen

Dato : 16-06-04 21:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> over rent moralsk. Hvis det er et 'rigtigt' mærkat du har fået på
> posthuset, skal Post Danmarks bude respektere det. Andre behøver

Det er skam det "rigtige" fra posthuset.
Og jeg gik ud fra at de forretninger som ligefrem skilter på deres
reklamer med "vi respekterer et nej tak" forventer at deres distributør
respekterer det.

Fra : Gerner

Dato : 16-06-04 22:14

On Wed, 16 Jun 2004 21:30:13 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Slet ikke.

>Nej.

D.v.s. at resten bare er snik-snak, som sædvanligt.

> [...]
>
>Det lyder ikke som om det drejer sig om adresseret reklame, for
>det kan man blive helt fri for ved at få et notat ved sin

Gerner
1354WU/6435hrs

Fra : Søren

Dato : 17-06-04 11:54

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> "Nej tak" forpligter slet ikke hvis du selv har skrevet det - ud
> over rent moralsk.

Jo det gør...I lige så høj grad som det "officielle" klistermærke.

> Hvis det er et 'rigtigt' mærkat du har fået på
> posthuset, skal Post Danmarks bude respektere det. Andre behøver
> ikke.

Heller ikke rigtigt...Om det er post danmark eller et avisbud er
underordnet. Det er afsenderen af reklamen der suverænt bestemmer om de
ønsker at respekterer et nej tak til reklamer skilt. Ikke budet.

> Nej.

Så man må gerne smide affald på andre folks grunde ? Hvor finder du hjemmel
til det ?

--
Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-04 12:07

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> Så man må gerne smide affald på andre folks grunde ? Hvor finder du
hjemmel
> til det ?

Der er ikke tale om affald.
Man må gerne aflevere breve og anden information til folk på deres adresse.

/Per

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-06-04 12:44

Per Christoffersen uttered:
> Der er ikke tale om affald.
> Man må gerne aflevere breve og anden information til folk på deres adresse.

Ja, hvis man smider det gennem brevsprækken eller i den dertil
indrettede postkasse. Kan vi være enige om at det ikke er lovligt at
smide sine tryksager i opgangen / på havegangen?

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-04 14:24

"Kristian Thy" <thy@it.edu> skrev i en meddelelse
> Per Christoffersen uttered:
>
> Ja, hvis man smider det gennem brevsprækken eller i den dertil
> indrettede postkasse. Kan vi være enige om at det ikke er lovligt at
> smide sine tryksager i opgangen / på havegangen?

Nej det kan vi ikke.
Men hvis du kan fremvise en lovhenvisning på at skriftlige henvendelser til
andre personer kun må afleveres i deres postkasse, så er jeg da villig til
at give mig.

/Per

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-06-04 14:51

> [...]
> andre personer kun må afleveres i deres postkasse, så er jeg da villig til

Bare for lige at være helt sikker på at jeg forstår dig ret: Du mener
altså at når man afleverer adresseløse reklametryksager, må man smide
dem hvor man vil på en persons ejendom?

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-04 15:46

> Per Christoffersen uttered:

> Bare for lige at være helt sikker på at jeg forstår dig ret: Du mener
> altså at når man afleverer adresseløse reklametryksager, må man smide
> dem hvor man vil på en persons ejendom?

Du spørger om vi kan være enige om, at det er ulovligt at lægge dem andre
steder end i postkassen. Dertil svarer jeg, at det kan vi ikke være enige
om, for jeg kender ikke til den lov, der evt. forbyder det.
Hvis vi skal være enige om det, så vil jeg gerne se den tekst der forbyder
det.

At det er tåbeligt, og at det virker stik imod hensigten med reklamer, at
drysse dem rundt omkring, - det kan vi til gengæld godt blive enige om.

/Per

Fra : Kristian Thy

Dato : 17-06-04 17:06

> [...]
> om, for jeg kender ikke til den lov, der evt. forbyder det.
> Hvis vi skal være enige om det, så vil jeg gerne se den tekst der forbyder

Ikke en lov, men:

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/samfundsmaessige-hensyn/8/
http://www.fbr.dk/det_mener_vi/breve/alle/brev022/brev/

Der er altså tilsyneladende en klausul i markedsføringslovens §1, der
kan have noget at sige, og så har forbrugerrådet udsendt nogle
retningslinier omkring omdeling af adresseløse tryksager. Men
retsinfo.dk har lidt problemer i dag, så jeg kan ikke komme ind og
tjekke hvad der står i MFL §1.

> At det er tåbeligt, og at det virker stik imod hensigten med reklamer, at
> drysse dem rundt omkring, - det kan vi til gengæld godt blive enige om.

Godt :)

\\kristian
--
http://lpf.ai.mit.edu/Patents/knuth-to-pto.txt

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-06-04 17:28

> Ikke en lov, men:

http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/sager/samfundsmaessige-hensyn/8/
> http://www.fbr.dk/det_mener_vi/breve/alle/brev022/brev/

Afledt af dette var der bid:
http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/retningslinier/husstandsomdelte-reklamer-mv/

Det er Forbrugerombudsmandens retningslinjer på området.
Det er ikke en lov, men så tæt på en en officiel fortolkning, som man kan
komme det.
(Åh, - inden jeg glemmer det: Iflg. retninglinjerne må adresseløse
forsendelser ikke afleveres på en måde, der kan signalere, at der ikke er
nogen hjemme, hvis de ikke fjernes. Så nu kan vi godt være enige

> retsinfo.dk har lidt problemer i dag, så jeg kan ikke komme ind og
> tjekke hvad der står i MFL §1.

I MFL §1 står der alting og ingenting på samme tid:
§ 1. Loven gælder i privat erhvervsvirksomhed og offentlig virksomhed, som
kan sidestilles hermed. Der må i sådan virksomhed ikke foretages handlinger,
som strider mod god markedsføringsskik.

Det er så Forbrugerombudsmandens fortolkninger, der i første omgang sætter
grænserne for god markedsføringsskik.

/Per

Fra : Søren

Dato : 17-06-04 14:18

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
> Der er ikke tale om affald.
> Man må gerne aflevere breve og anden information til folk på deres
adresse.

Ja i postkassen...Ikke på jorden.
Læs originalt spørgsmål "Ofte er det hele bare smidt på måtten udenfor

Fra : Henning Makholm

Dato : 17-06-04 16:37

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> Hvis de har fået besked på at uddele til alle og enhver, så gør
> de kun hvad de har aftalt med arbejdsgiveren.

Det mest sandsynlige er at abejdsgiveren har instrueret budet i at
respektere nej-tak-skiltene, men at budet for nemheds skyld har pakket
en hel cykelvognfuld af færdigfoldede aviser+reklamer og ikke kærer
sig om at pille dem fra hinanden igen når han står ved brevsprækken.

Det kan man ikke rigtig fortænke børnene i; det er et stærkt
undervurderet [1] og underbetalt arbejde.

[1] Engang i min uskyldige barndom var jeg hovedmand bag et forsøg på
at organisere budene fagligt. Før vi nåede at blive rigtigt
pamperiserede, faldt der imidlertid dom fra Arbejdsretten om at
mindreårige avisbude ikke må strejke, og så løb det stille og
roligt ud i sandet af mangel på forhandlingsmidler. :-/ Dog ikke
før min arbejdsgiver under mystiske omstændigheder havde
misforstået en feriemelding fra min side som en opsigelse, og helt
ekstraordinært slet ikke havde ledige ruter bagefter ...

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 18-06-04 07:11

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message
> Før vi nåede at blive rigtigt
> pamperiserede, faldt der imidlertid dom fra Arbejdsretten om at
> mindreårige avisbude ikke må strejke

Hvad var begrundelsen egentlig for det?

Fra : Henning Makholm

Dato : 19-06-04 16:55

Scripsit "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk>

> Hvad var begrundelsen egentlig for det?

Jeg så aldrig dommen selv, og det er omkring 15 år siden, så følgende
skal tages med et gran salt:

Sagen stammede fra Ålborg, hvor en del af Aalborg Stiftstidenes bude
havde organiseret sig i den stedlige SiD-afdeling, som varslede
strejke efter at Stiften havde afvist at indlede
overenskomstforhandlinger. Arbejdsretten underkendte strejkevarslet
med den begrundelse at de fleste af budene var mindreårige og det ikke
var "i overensstemmelse med deres tarv" at deltage i en faglig
konflikt.

Den klub jeg var initiativtager til, drejede sig om omdelere af
gratisaviser og reklamer snarere end morgenaviser i abonnement, men
situationen forekom os tilstrækkelig analog til at vi ikke kunne håbe
på at retten ville have større forståelse for vores "tarv" end for de
ålborgensiske budes.

--
Henning Makholm "Jeg forstår mig på at anvende sådanne midler på
folks legemer, at jeg kan varme eller afkøle dem,

Fra : Jane

Dato : 17-06-04 09:01

Anders Christensen skrev i <news:caq5ta$md3$1@news.cybercity.dk>:

> Dels fordi det jo er mig selv der kommer til at slæbe det væk igen, plus
> at det er en ret god indikation for at jeg ikke er hjemme i længere tid
> (tænker her på indbrudsrisiko)

Præcis med den begrundelse, skrev jeg på et tidspunkt en mail til
samtlige de forretninger hvis reklamer flød i min opgang med
et par kommentarer om at "når man dagligt så deres logo og begyndte
at forbinde det med en negativ oplevelse, var man ikke i indkøbs-
humør", og de fleste skrev tilbage (og takkede mig ligefrem)...

- og *deres* efterfølgende henvendelse til distributøren havde åbenbart
langt mere vægt end *mit* brok (som han og avisbudene tydeligvis havde
været ligeglade med) da der herefter ikke mere blev smidt aviser og
reklamer på trappen (hvilke jeg forøvrigt ikke tog mig af, da det var
viceværtens problem at fjerne affald og jeg anser ikke reklamer på den
side af brevsprækken for min ejendom).

Metoden kan derfor varmt anbefales: Skriv til butikker og forretninger
og lad *dem* om at rette op på deres image og gå i rette med avisbudene.

Jane
--
æbleskrog.dk