Beregning af afkastgrundlag i VS
Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 16-06-04 19:56

Hej,

Jeg kommer lige i tvivl om hvordan afkastgrundlaget beregnes i
VS. Skal den betalte virksomhedsskat medtages?

Et eks.: Der er aktiver for f.eks kr 10 og opsparet overskud fra
sidste år med tillæg af virksomhedsskat på kr 130 (dvs. opsparet kr
100 og afsat kr 30 til virksomhedsskat).

Er grundlaget da

10+130 = 140 eller
10+130/1.3 = 110 ?

mvh
Jeppe

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-06-04 12:10

Jeppe N. Madsen wrote:

> [...]
> sidste år med tillæg af virksomhedsskat på kr 130 (dvs. opsparet kr
> 100 og afsat kr 30 til virksomhedsskat).

Det lyder ikke rigtigt. Opsparet overskud er et passiv, og det skal
stemme med aktiverne, så der skulle gerne være aktiver for mindst 130 kr.

Grundlaget er det beløb, du har valgt at investere i virksomheden i
stedet for f.eks. at sætte pengene i banken eller investere dem et andet
sted.
Det er med andre ord det overskud, du har valgt at lade blive i
virksomheden (100 kr - at du endnu ikke har betalt skat, betyder ikke
noget for beregningen) samt hvad du evt. ellers har skudt ind i
virksomheden.

Hvis de 10 kr, du snakker om, er noget du har givet/lånt til
virksomheden, er grundlaget 100 + 10 = 110 kr.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jeppe N. Madsen

Dato : 22-06-04 21:52

Den Thu, 17 Jun 2004 skrev Jonathan Stein:

> Det lyder ikke rigtigt. Opsparet overskud er et passiv, og det
> skal stemme med aktiverne, så der skulle gerne være aktiver for
> mindst 130 kr.

Nej du har ret, det var lidt for hurtigt formuleret. Hvad jeg mente
var, der er aktiver for kr. 10 primo udover de kr. 130 (dvs. kr. 140
ultimo)

> [...]
> ikke har betalt skat, betyder ikke noget for beregningen) samt
> hvad du evt. ellers har skudt ind i virksomheden.

Tak. Det var her jeg blev lidt forvirret Men ved nærmere
eftertanke er det jo klart det må forholde sig sådan.