Rabat
Fra : René Løweneck

Dato : 16-06-04 19:56

Hej !

Jeg har et par, måske lidt dumme spørgsmål, omkring rabat og hvordan det
skal føres "til protokols".

Er rabat det samme som en udgift i regnskabet ? (som kan trækkes fra)
Tæller udgifterne i et regnskab med som omsætning i et firma ?
Jeg har ikke noget momsnr. endnu, da min omsætning er under 50000. Derfor
spørgsmålet omkring udgifterne som en del af omsætningen.
Er der grænser for, hvor meget rabat man må give (evt. tidsrum - antal
kunde) ?

Jeg kan godt se, at det måske kan virke lidt uoverskueligt. Men er det helt
uforståligt, skal jeg nok give jer det rigtige scenarie (en kampagne, jeg
har i tankerne).

René Løweneck
www.lowesite.dk
LøweSite CMS Content Management System
Sådan sparer du tid med din hjemmeside !

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-04 11:35

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> www.lowesite.dk
> LøweSite CMS Content Management System
> Sådan sparer du tid med din hjemmeside !

Du har under gruppen "Omsætning" en konto, der hedder rabatter. Grunden
hertil er, at den ydede varerabat ikke er en driftsomkostning, men kun en
"nedsat" salgspris, der udelukkende gr dine varer billigere og dermed
reducerer din omsætning/salg mindre.

Der er ingen regnskabsmæssige begrænsninger for størrelsen af den ydede
rabat - hverken generelt, for bestemte varer til hvilken som helst kunde og
hvilken som helst tid.

Du kan få al den rabat hos mig, du vil have, blot du fortæller mig hvor
meget, inden jeg siger salgsprisen.

Det er vist kun i detailforretninger, de finder på alæskens navne for
begrebet udsalg med så og så mange procent.
Karsten H. Jensen

Fra : René Løweneck

Dato : 17-06-04 15:20

Hej Karsten !

"KHJ" <bitosnabelatdcadslpunktumdk> wrote in message

> [...]
> hertil er, at den ydede varerabat ikke er en driftsomkostning, men kun en
> "nedsat" salgspris, der udelukkende gr dine varer billigere og dermed

Ok.

> Der er ingen regnskabsmæssige begrænsninger for størrelsen af den ydede
> rabat - hverken generelt, for bestemte varer til hvilken som helst kunde
og
> hvilken som helst tid.

Ok.

> [...]
> Det er vist kun i detailforretninger, de finder på alæskens navne for
> begrebet udsalg med så og så mange procent.

Real life scenario :
Jeg har pt. kun én vare - LøweSite CMS (som har noget med hjemmesider at
gøre) - og jeg havde forestillet mig en rabat på 100% til de første 100
kunder. Min normalpris er 9800 ex. moms i oprettelse og derefter 500 ex moms
pr md. Jeg ville så give en rabat på 9800 (oprettelsen) til de første 100
kunder. Det ville give kunderne et gratis CMS og de betaler derefter kun
hostingen (500 pr md).

Det er klart, at jeg vil få et markant indtægtstab på denne kampagne. Men er
det det der skal til, for at få gang i hjulene på forretningen, så må det
være sådan.

Så der var altså ikke noget fusk eller et spørgsmål om at kalde et udsalg et
specielt navn, det var såmænd ganske reelt ment.

Du skal have mange tak for dit svar og jeg vil skyde kampagnen igang ASAP.

Fra : H.S.

Dato : 18-06-04 09:09

> Så der var altså ikke noget fusk eller et spørgsmål om at kalde et udsalg
et
> specielt navn, det var såmænd ganske reelt ment.

FYI: Jeg mener at hvis man kalder noget for et udsalg, så skal det være med
henblik på at tømme lageret af den pågældende vare, man må ikke købe til
lager, fordi man vil lave 'udsalg' på den vare.

Så der er nogle begrænsninger på hvad man må kalde 'kampagnen'.