Corolla der bliver varm
Fra : _Carsten_

Dato : 16-06-04 17:17

Min "ny" indkøbte Corolla 1,3 3d. fra 88 har det med at blive meget varm.
Måleren er næsten helt oppe i det røde felt ved f.eks. kørsel på motorvej,
men sætter jeg varme på i kabinen så falder måleren ned til det mere
normale, men så sider jeg også og sveder inden i bilen og tør slet ikke
tænke på når vi rigtig får det lunt i vejret.

Hvad kan det være?
Ny køler?

Carsten

Fra : Kent Nielsen

Dato : 16-06-04 17:20

"_Carsten_" <h@hh.xx> skrev i en meddelelse
Snip
> Hvad kan det være?
> Ny køler?
>
> Carsten

Jep, de plejer at smuldre bort.

Kent Nielsen

Fra : _Carsten_

Dato : 16-06-04 17:24

"Kent Nielsen" <nielsen@virker.ikke.local> skrev i en meddelelse

> "_Carsten_" <h@hh.xx> skrev i en meddelelse
> Snip

> Jep, de plejer at smuldre bort.

Kan det være andet?
Lidt surt at smide en ny køler i til 800 - 1500 kr. hvis det kan være noget
andet.

Hvis køleren er smuldret bort, så vil vandet vel løbet ud!

Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-06-04 17:39

> [...]

noget
> andet.
>
> Hvis køleren er smuldret bort, så vil vandet vel løbet ud!

Prøv en anden termostat, den gl. åbner måske ikke nok, og koster kun ~100,-.
Smuldre el. falder sammen el. stopper til, den virker ihvertifald ikke mere
.

Fra : _Carsten_

Dato : 16-06-04 18:04

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
~100,-.
> Smuldre el. falder sammen el. stopper til, den virker ihvertifald ikke

Jeg synes ikke at have set at blæseren på køleren køre, men det gør det så
åbenbart ikke hele tiden, jeg har lige siddet i 10-15 min og givet den gas
så den kunne blive varm, blæseren startet ikke på noget tidspunkt, det
reguleres vel af termostaten?

Det er sgu ikke sådan når man er en autospasser.

Carsten

Fra : Kent Nielsen

Dato : 16-06-04 17:42

"_Carsten_" <h@hh.xx> skrev i en meddelelse
SNIP
> [...]
noget
> andet.
>
> Hvis køleren er smuldret bort, så vil vandet vel løbet ud!

Nej vandet løber ikke ud, det er ribberne mellem vandkanalerne der
forsvinder = køleevnen forsvinder.
Du kan se det, kig i bunden på køleren.

Kent Nielsen

Fra : _Carsten_

Dato : 16-06-04 18:05

> [...]
> SNIP
> noget

> Nej vandet løber ikke ud, det er ribberne mellem vandkanalerne der

Hm!
Prøver at se efter, hvis det er helt galt så kan jeg vel bare tage et
billede og ligge det op på dk.binar, så kan i måske se det for mig

Carsten

Fra : MVN

Dato : 16-06-04 18:26

> [...]
> Prøver at se efter, hvis det er helt galt så kan jeg vel bare tage et
> billede og ligge det op på dk.binar, så kan i måske se det for mig

min corolla 1,3 xli '91 slugte køler væske som bare fanden fra marts til
maj,så puttede jeg vand i,i en måneds tid og så kølervæske.. der har ikke
været noget siden...

HUSK ;;; selvom der er vand i expansionsbeholderen kan køleren godt være
tørlagt.... kig om der er vand i køleren,(bare husk kun at åbne den når den
er kold (-: )

MVN

Fra : _Carsten_

Dato : 16-06-04 19:19

"MVN" <o@o.o> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> HUSK ;;; selvom der er vand i expansionsbeholderen kan køleren godt være
> tørlagt.... kig om der er vand i køleren,(bare husk kun at åbne den når

Jeg kan se at der er væske i expansionsbeholderen, vil prøve at se i selve
køleren.
Tak

Carsten

Fra : MVN

Dato : 17-06-04 19:10

> [...]
> den
>
> Jeg kan se at der er væske i expansionsbeholderen, vil prøve at se i selve

og hvad fandt du ud af ?

MVN

Fra : _Carsten_

Dato : 17-06-04 21:33

> og hvad fandt du ud af ?

Min nabo så på den, han sagde den så fin ud!
Men derfor kan den vel godt være stoppet som han sande.

Jeg har lagt mærke til at blæseren ikke går i gang, så vi skal lige have
afprøvet om den virker, ellers må det vel være termostaten.

Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-06-04 05:48

"_Carsten_" <h@hh.xx> skrev i en meddelelse

> Jeg har lagt mærke til at blæseren ikke går i gang, så vi skal lige have
> afprøvet om den virker, ellers må det vel være termostaten.

Der er TO "termostater", den til blæseren er en termoSWITCH og sidder typ. i
køleren. Den anden regulere vandgennemstrømningen til køleren, og sidder i
motorblokken, hvis den er def. kommer der ikk varmt vand i køleren- ergo
starter blæseren ikke.

Fra : _Carsten_

Dato : 18-06-04 09:01

> [...]
> motorblokken, hvis den er def. kommer der ikk varmt vand i køleren- ergo

Køleren bliver varm, så hvis det er termostaten, så må det være den der
sider i køleren.

Carsten

Fra : _Carsten_

Dato : 18-06-04 09:03

> Køleren bliver varm, så hvis det er termostaten, så må det være den der
> sider i køleren.

Det må så være sådan en her:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=267728919&n=360273988&pn=650607123

Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-06-04 09:42

> Det må så være sådan en her:
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=267728919&n=360273988&pn=650607123

Bingo!, og til den pris kan det næsten ikk svare sig at la'vær og prøv' .
husk at der nok skal fyldes vand, kølervæske på bagetter' + luftes ud, lad
den stå i tomgang uden dæksel på beholderen til den er varm, åben HELT for
varmen, klem på div. slanger til køler,varmeapp. og fyld vand på efter
behov.

Fra : _Carsten_

Dato : 18-06-04 10:08

> [...]
> den stå i tomgang uden dæksel på beholderen til den er varm, åben HELT for
> varmen, klem på div. slanger til køler,varmeapp. og fyld vand på efter

Godt det vil jeg prøve at få en til!
Har ikke meget mekanisk sans!

Mvh

Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-06-04 17:49

> Godt det vil jeg prøve at få en til!
> Har ikke meget mekanisk sans!

Kylling, hvordan FA.... tror du vi andre har fået det. Og for de fleste som
hænger ud her, endda før indernettet var skabt ).

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 18-06-04 18:53

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> skrev :

>Kylling, hvordan FA.... tror du vi andre har fået det. Og for de fleste som
>hænger ud her, endda før indernettet var skabt ).
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

^Øehhh - hvor kan man downloade det ?

;)

--
jan@Stevns.Net

Fra : Fam. Olsen

Dato : 18-06-04 20:39

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
>
> ^Øehhh - hvor kan man downloade det ?
>
> ;)

Det kan du få fra Pakistan. De bruger det til at fange indiske
grænseoverløbere )

MVH Niels

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-06-04 22:29