Frugt - godt eller..?
Fra : Ukendt

Dato : 16-06-04 13:46

Hejsa

Jeg er ikke på en bestemt kur eller noget... Men har et spørgsmål:

Er der noget godt ved at spise frugt? Andet end det giver energi, og
dermed også fedt hvis man ikke får "brugt" de kcal. som frugten giver.

Forøger det forbrændingen hvis man eks. spiser et æble sammen med ens
mad?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-04 14:01

"peet_dk" <peet at peet dot denmark> skrev i en meddelelse

> Er der noget godt ved at spise frugt?

Smagen. Nydelsen. Næringsstofferne.

> Andet end det giver energi,

Hvis det blot handler om at få "energi" vil det være nemmest at spise fede
fødevarer, der indeholder en masse energi. Eller sukker.

> og dermed også fedt hvis man ikke får "brugt" de kcal. som frugten giver.

Der er ikke meget fedt i frugt. Medmindre du tæller avocao med som frugt.

Frugt og bær indeholder derimod en masse vitaminer, mineraler og andre for
din krop vigtige stoffer.

> Forøger det forbrændingen hvis man eks. spiser et æble sammen med ens
> mad?

Nok ikke noget, du skal regne med.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette

Dato : 16-06-04 17:18

"Lisbeth Jacobsen" <KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40d04593$0$9330$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Der er ikke meget fedt i frugt. Medmindre du tæller avocao med som frugt.

Det han mener er (nok) om energien fra frugt omdannes til fedt, hvis man
ikke forbrænder den. Og det gør den jo. En kalorie er en kalorie er en
kalorie.
Jeg må erkende, at jeg stort set aldrig spiser frugt.
Dette skyldes:

1) Det mætter ikke
2) Jeg har ikke "råd" til det i mit daglige kalorie-budget

Mit kaloriebudget er sat meget lav grundet min vægt, højde og
aktivitetsniveau, så der er ikke så meget at rutte med.

Fra : peet_dk

Dato : 16-06-04 18:05

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Det han mener er (nok) om energien fra frugt omdannes til fedt, hvis man
> ikke forbrænder den. Og det gør den jo. En kalorie er en kalorie er en

Nemlig.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-04 17:39

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> 1) Det mætter ikke

Nope.. det mætter ikke ret meget alene.

Men det gør det, hvis du kombinerer med noget fedt (flødeskum). Eller hvis
du spiser det som dessert efter noget mættende.

Og da der er masser af sunde vitaminer, mineraler m.m. i frugt - og fordi
det tillige smager himmelsk - ville jeg ikke vælge det fra af den årsag du
nævner.

> 2) Jeg har ikke "råd" til det i mit daglige kalorie-budget

Gad nok vide, hvad du vælger "i stedet" *S*

Man behøver jo heller ikke spise frugt hver dag. Men i denne tid går jeg
godt nok amok i jordbærrene.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette

Dato : 16-06-04 20:05

"Lisbeth Jacobsen" <KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40d07ec5$1$192$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> Gad nok vide, hvad du vælger "i stedet" *S*

Almindelig mad Jeg spiser ikke chocolade eller chips eller tung aftensmad
til dagligt. Så jeg bruger mine kalorier på en kartoffelmad eller æggemad og
lidt yoghurt og noget let aftensmad (i øjeblikket en risblandning af mærket
"Minimum" - 200 gram = ca. 250 kcal - eller nok en rugbrødsmad). Der er ikke
plads til noget ekstra....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-06-04 20:29

> Almindelig mad

Det er vist et vidt begreb *S*

> [...]
mærket
> "Minimum" - 200 gram = ca. 250 kcal - eller nok en rugbrødsmad). Der er

Lyder ikke som om du spiser meget. Og så er det ganske rigtigt svært at få
plads til alt.

Fordelen ved at kunne spise meget er blandt andet, at man kan spise varieret
og dermed få et stort udbud af vitaminer og mineraler. Det er svært for de
småtspisende.

Men man behøver jo ikke af den grund at udelukke frugt. Personligt ville jeg
ikke, hvis jeg skulle leve af få kalorier, vælge at bruge mine kalorier på
kartofler, yoghurt og ris. Det synes JEG mætter for lidt. Og der er ikke ret
mange næringsstoffer at hente i de fødevarer.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mette

Dato : 17-06-04 05:17

"Lisbeth Jacobsen" <KLIP_VÆK_lisbeth_jacobsen@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:40d0a07e$0$12568$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Fordelen ved at kunne spise meget er blandt andet, at man kan spise
varieret
> og dermed få et stort udbud af vitaminer og mineraler. Det er svært for de
> småtspisende.

Ulempen for mig ved at pise meget er, at jeg tager på..hmfr! Og jeg er af
natur ikke småtspisende...jeg elsker mad og har også tendes til overspisning
i mine dårlige perioder. Men pt. er jeg inde i en god periode, hvor jeg har
styr på ulveappetitten

> [...]
ret
> mange næringsstoffer at hente i de fødevarer.

Hm..jeg synes da, at en god fuldkornsrugbrødmad med en ny kartoffel m/lidt
skræl og agurker under mætter helt fantastisk! Det handler for mig også
om at vænne kroppen til ikke at være stopmæt *hele tiden*...

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-06-04 07:26

"Mette" <m@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hm..jeg synes da, at en god fuldkornsrugbrødmad med en ny kartoffel m/lidt
> skræl og agurker under mætter helt fantastisk!

Jeg elsker sådan en kartoffelmad! Og jeg er enig med dig i, at man bliver
mæt af den!

MEN.... mætheden holder ikke ret længe.

Det handler om, hvordan blodsukkerbalancen er påvirket.
Hvis emnet interesserer dig, så prøv at læse om blodsukkerbalancen og
glykæmisk index.

Fødevarer med et højt glykæmisk index øger tendensen til at overspise.
Fødevarer med et lavt glykæmisk index vil mindske tendensen til at
overspise.

http://www.glycemicindex.com/

Kartofler og ris har et højt glykæmisk index.
Hvor højt/lavt dit fuldkornsrugbrød ligger på skalaen afhænger helt af
indholdet.

> Det handler for mig også
> om at vænne kroppen til ikke at være stopmæt *hele tiden*...

Min erfaring er, at man kan være:

stopmæt og blive hurtigt sulten igen.
stopmæt og være mæt længe.

eller

tilpas mæt og hurtigt blive sulten igen.
tilpas mæt og gå længe uden at blive sulten igen.

Om jeg bliver stopmæt eller tilpas mæt afhænger af, hvor meget jeg har
spist - målt i mængde/vægt/volumen.

Om jeg er mæt i kort eller lang tid, er helt uafhængig af madens
mængde/vægt/volumen - det afhænger af HVAD jeg spiser.

Frugt er ikke noget, der mætter meget eller længe.
Det spiser jeg for nydelsens og vitaminernes skyld.

Kartoffelmaden spiser jeg også for nydelsens skyld *S*
Skal jeg blive mæt, så det holder et par timer, spiser jeg hellere en
rugbrødsmad med ost eller kødpålæg.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 17-06-04 09:13

[peet_dk <peet at peet dot denmark> | Wed, 16 Jun 2004 14:46:15 +0200]

>Er der noget godt ved at spise frugt? Andet end det giver energi, og
>dermed også fedt hvis man ikke får "brugt" de kcal. som frugten giver.

Frugt giver vitaminer, kostfibre, næringsstoffer og især god smag.

Men frugt giver også, som du selv er inde på, en masse sukker, så frugt er
efter min mening noget der skal nydes med måde hvis man skal passe på
vægten.

>Forøger det forbrændingen hvis man eks. spiser et æble sammen med ens
>mad?

Nope, nærmest tværtimod - frugtsukker giver en masse letomsættelig energi,
således f.eks. den fedt der er i din mad har lidt lettere ved at sætte sig
(forudsat at du spiser mere energi end du har behov for).

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk