Hastighedskontrol på motorveje
Fra : Martin P.

Dato : 16-06-04 09:21

Ved i hvordan det fungerer i praksis? Radar på broerne, bil/motorcykel
patrulje, eller hvor står de henne?

Syntes jeg så en MC betjent inde i nødsporet med en radar den anden dag.

Kunne jo være lidt rart at vide ...

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-06-04 09:37

Martin P. wrote:
> Ved i hvordan det fungerer i praksis? Radar på broerne, bil/motorcykel
> patrulje, eller hvor står de henne?

Jeg er selv blevet nappet én gang af en civil bil (grøn Mondeo St.car), men
jeg ved også at de står rundt omkring på broer med radar, og derefter sender
de MC'ere afsted for at fange "forbryderne".

Og det sidste "nye" er vist fotovogne ifm vejarbejde.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 16-06-04 09:52

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Og det sidste "nye" er vist fotovogne ifm vejarbejde.

Jep, har jeg personligt set - også den bimmer der kom blæsende med 120 -130
km/t. Grænsen var 70 km/t.

M.v.h.

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-06-04 10:07

Henrik B. wrote:
> "Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> skrev i en
> meddelelse news:40d00691$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jep, har jeg personligt set -

Og der bliver garanteret fokuseret endnu mere på det nu:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=947341
hvilket i mine øjne er meget rimeligt.
Jeg har selv prøvet at være vej-arbejder på motorvejene, og det var altid
med livet som indsats

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-06-04 05:16

On Wed, 16 Jun 2004 11:06:35 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMwebspeed.dk> wrote:

> [...]
>hvilket i mine øjne er meget rimeligt.
>Jeg har selv prøvet at være vej-arbejder på motorvejene, og det var altid

Jow, jow - helt sikkert skal hastighedsnedsættelsen overholdes ifm.
vejarbejde. Ankepunktet er de urealistiske lave restriktioner, de
etablerer (eller holder fast ved), når dagen er omme. Disse lave
grænser ødelægger moralen hos biblisten. hvorfor der trykkes på
sømmet. Og dét kan jeg godt forstå....

/Mogens

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 18-06-04 07:14

Mogens Knudsen wrote:

> Jow, jow - helt sikkert skal hastighedsnedsættelsen overholdes ifm.
> vejarbejde. Ankepunktet er de urealistiske lave restriktioner, de
> etablerer (eller holder fast ved), når dagen er omme.

Hvis man nu ser på det med myndighedernes øjne, så er det vel ikke så
urealistiske hastighedsgrænser de sætter.
Prøv for eksempel at se på Holbækmotorvejen, den er blevet "bedømt" til kun
at kunne klare en max hastighed på 110 km/t (uden vejarbejde) af alle de
kloge/høje herrer, hvordan skulle de så kunne forsvare at man evt. måtte
køre lige så hurtigt forbi et "stillestående" vejarbejde, hvor der måske er
indsnævring i kørebane/nødspor ?
Men der burde selvfølgeligt foregå en vurdering i hvert enkelt tilfælde, da
der jo ikke er 2 vejarbejder der er ens.

> Disse lave
> grænser ødelægger moralen hos biblisten. hvorfor der trykkes på
> sømmet.

Og som derfor "ødelægger" det for sig selv

> Og dét kan jeg godt forstå....

Det kan jeg til dels også

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Per Thomsen

Dato : 16-06-04 10:07

> [...]
sender
> de MC'ere afsted for at fange "forbryderne".
>
> Og det sidste "nye" er vist fotovogne ifm vejarbejde.

Jeg har set en motorcykelbetjent på en gang- /cykelsti med en 'tragt'
hængende ned over bilerne

Per

Fra : H.S.

Dato : 16-06-04 09:57

"Martin P." <sync@liquid.dk> skrev i en meddelelse
> Ved i hvordan det fungerer i praksis? Radar på broerne, bil/motorcykel
> patrulje, eller hvor står de henne?
>
> Syntes jeg så en MC betjent inde i nødsporet med en radar den anden dag.
>
> Kunne jo være lidt rart at vide ...

Vend dig til at kigge op ad tilkørselsramperne når du kører forbi dem. Det
er dér MC'erne holder og venter på deres 'ofre'

Ellers står de på broerne med måleapperaterne. At stå i nødsporet med deres
apparater ville være uansvarligt.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 16-06-04 10:08

H.S. wrote:

> Vend dig til at kigge op ad tilkørselsramperne når du kører forbi dem. Det
> er dér MC'erne holder og venter på deres 'ofre'

Er jeg den eneste der vil foretrække at folk holder øje med trafikken, i
stedet for at køre for stærkt, og derfor ligge og holde øje med MC-betjente?

Mvh.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-04 10:25

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> wrote in message

Det

> Er jeg den eneste der vil foretrække at folk holder øje med trafikken, i
> stedet for at køre for stærkt, og derfor ligge og holde øje med
MC-betjente?

Nej.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Thomas H.

Dato : 16-06-04 11:31

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er jeg den eneste der vil foretrække at folk holder øje med trafikken, i
> stedet for at køre for stærkt, og derfor ligge og holde øje med
MC-betjente?

Nej, jeg har også opgivet, kører 130-140 som jeg har gjort de sidste mange
år, og tager bøderne som en slags afgift man skal betale, for at komme frem
lidt hurtigere end laveste fællesnævner.
Jeg vil også hellere holde øjnene på vejen og trafikken foran, fremfor at
sidde og stirre på speedometret, sådan har jeg kørt uden problemer i mange
år, og fortsætter med det...

Fra : Martin P.

Dato : 16-06-04 19:11

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
frem
> lidt hurtigere end laveste fællesnævner.

Nu kører jeg heller ikke efter speedometeret, men nogle gange indbyder
vejene til mere end 130kmt.

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-06-04 11:35

> [...]
>
> Er jeg den eneste der vil foretrække at folk holder øje med trafikken, i
> stedet for at køre for stærkt, og derfor ligge og holde øje med

Er jeg den eneste der ville ønske at man ville opsætte fart kontroller der
hvor det betyder mest for traffiksikkerheden, istedet for der hvor det er
mindst farligt at køre for stærkt?

Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-06-04 11:47

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> wrote in message

> [...]
> hvor det betyder mest for traffiksikkerheden, istedet for der hvor det er

Alle de gange jeg har set ATK har det været steder hvor det har været fuld
ud i orden.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 16-06-04 12:02

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Alle de gange jeg har set ATK har det været steder hvor det har været fuld
> ud i orden.

så kører du ikk epå hovedvej 13 på stykket mellem Møldrup og rundkørslen til
Ålestrup eller på rute 525 mellem Rødkærsbro og vejen der går til Tange.
ecielt i sidstnævnte tilfælde har borgerne i Rødkærsbro bedt om at få lavet
en kontrol INDE i byen hvor folk ligger og kører med mere end 110 Km/t i
stedet for uden for byen hvor man på en lang lige strækning uden sideveje
kører med samme fart.

Det var blot 2 eksempler. 100 mere kan nævnes

Peter

Fra : Klaus Rejkjær

Dato : 16-06-04 14:35

Jeg tror i lige så høj grad bemærkningen gik på, om det ikke ville være mere
relevant at ofre tid og energi der hvor ulykkerne rent faktisk sker. Og
ikke - som aktuelt og højprofileret - på vores sikre motorveje.

MVH Klaus R

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 17-06-04 07:39

"Klaus Rejkjær" <rejkjaer@privat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> relevant at ofre tid og energi der hvor ulykkerne rent faktisk sker. Og
> ikke - som aktuelt og højprofileret - på vores sikre motorveje.

Det er nu vist kun her fornyligt at de er begyndt med ATK på motorvejene, og
det vist kun ifbm. vejarbejde.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 16-06-04 17:02

Lars L. Hansen wrote:
:: H.S. wrote:
::
[...]

Eftersom det eneste farlige på motorvejen efterhånden er politiet så er
det vel rimeligt at holde øje med dem

Jeg ville da også helst undgå at skulle holde øje med dem, men når vores
politikere laver så åndsvage regler så bliver man jo nødt til at
forholde sig til dem. Man er vel ikke et flokdyr...

mvh Bernhard

Fra : phk

Dato : 16-06-04 21:59

"H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers står de på broerne med måleapperaterne. At stå i nødsporet med
deres
> apparater ville være uansvarligt.

Ikke desto mindre set en gang for 2-3 uger siden her ved Esbjerg afkørsel
Nord.

--
Per, Esbjerg

Fra : H.S.

Dato : 17-06-04 10:32

> "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> deres
>
> Ikke desto mindre set en gang for 2-3 uger siden her ved Esbjerg afkørsel
> Nord.

Det virker helt hul i hovedet at stå i nødsporet for at lave fartkontrol.
Hvad blev der af 'nødsporet er til haveri' ? - Men det er måske ændret ?

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 18-06-04 05:12

On Thu, 17 Jun 2004 11:32:20 +0200, "H.S." <Henrik@hstradingNOSPAM.dk>
wrote:

> [...]

Det er jo også begrænset, hvad der er af trafik hos jer, dér

>Det virker helt hul i hovedet at stå i nødsporet for at lave fartkontrol.
>Hvad blev der af 'nødsporet er til haveri' ? - Men det er måske ændret ?

Jep - i Kbh's-omårdet anvendes nødsporet ved kø-dannelse til at komme
hutigere frem end flertallet. Især hvis man skal anvende afkørslen
længere fremme. Dybt go'nat at gøre så, og hér må lastbilerne _gerne_
lege politimænd, IMO :)
(sidstnævnte linker til tråden i trafik-gruppen)

/Mogens

Fra : Bo Christensen

Dato : 16-06-04 10:00

> Ved i hvordan det fungerer i praksis? Radar på broerne, bil/motorcykel
> patrulje, eller hvor står de henne?
hej,
over fyn bruges der også helikopter,
lige da grænserne blev sat op så jeg
også en betjent med laser ved en bropille
imellem de to spor, han var svær at se
før man var tæt på
/bo

Fra : Frank Hansen

Dato : 16-06-04 12:01

"Martin P." <sync@liquid.dk> wrote in message
> Ved i hvordan det fungerer i praksis? Radar på broerne, bil/motorcykel
> patrulje, eller hvor står de henne?

Har lagt mærke til at der på næsten hver anden motorvejsbro på Fyn sidder
kameraer - eet for hver kørebane.

Har hørt noget om, at de bliver brugt til et eller andet automatisk system,
hvor den kan aflæse nummerpladen, og når bilen så passerer næste kamera
bliver nummerpladen genkendt igen, og de kan således regne
gennemsnitshastigheden ud, mellem de to punkter.

Er der nogen der ved om det er rigtigt, og om de bruger dette til at udstede
bøder efter?

Med venlig hilsen

Frank.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-06-04 14:05

"Frank Hansen" <fhansen@spinner_JUNK.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver nummerpladen genkendt igen, og de kan således regne
> gennemsnitshastigheden ud, mellem de to punkter.

Det er korrekt.

> Er der nogen der ved om det er rigtigt, og om de bruger dette til at
udstede
> bøder efter?

De benyttes ikke til bødeudskrivning. Data'ene er krypteret og politiet har
ikke adgang til dem.

M.v.h.

Fra : Frank Hansen

Dato : 16-06-04 14:42

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
> De benyttes ikke til bødeudskrivning.

Så formålet med det er ... statistik?

Mvh. Frank.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-06-04 16:19

"Frank Hansen" <fhansen@spinner_JUNK.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message
>
> Så formålet med det er ... statistik?

Jep....måling af gennemsnitshastighed. Du kan bl.a. se det på
vejdirektoratets hjemmeside.

M.v.h.

Fra : Ukendt

Dato : 16-06-04 16:26

> Så formålet med det er ... statistik?

Det er en del af Vejdirektoratets elektroniske overvågning af trafikkens
rytme og "flow" på de danske motorveje.

En computer måler bilernes hastighed - og kan lave prognoser for, hvor meget
forsinkelse, der er på en given strækning.

Oplysningerne om bilernes nummerplade er krypterede under selve
databehandlingen - og slettes for evigt straks efter resultatet foreligger.

Der er derfor fysisk umuligt på nogen måde at kunne genkalde den konkrete
bils handling - og der kan derfor heller ikke udskrives bøder.

Det konkrete system hedder "TRIM Rejsetid".

Læs mere her: http://tinyurl.com/2juh3

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 16-06-04 15:50

On Wed, 16 Jun 2004 10:21:02 +0200, "Martin P." <sync@liquid.dk> wrote:

>Ved i hvordan det fungerer i praksis? Radar på broerne, bil/motorcykel
>patrulje, eller hvor står de henne?
>
>Syntes jeg så en MC betjent inde i nødsporet med en radar den anden dag.
>
>Kunne jo være lidt rart at vide ...

Tja her i weekenden kørte jeg Midelfart-Vejle, Vejle-middelfart og
retur. alle 3 gange kørte jeg ca 120-130 og ikke en eneste gang er jeg
blevet stoppet.

Flemming Jacobsen

Fra : MVN

Dato : 16-06-04 19:01

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

> Tja her i weekenden kørte jeg Midelfart-Vejle, Vejle-middelfart og
> retur. alle 3 gange kørte jeg ca 120-130 og ikke en eneste gang er jeg
> [...]

tror du at de stopper alle der kører for stærkt ?
jeg blev filmet 2 gange,i forrige søndag (en lille skod by (kyse)) kørte 59
måtte køre 50 de trak 3 km fra ? 56km/t (500kr)
og igen i dianalund kørte ca 65km/t

mht til det med motorvej,der har været eksempler på at helikoptere har
afsløret fartsyndere på motorvejem

Fra : Uffe Ravn

Dato : 16-06-04 23:36

"MVN" <o@o.o>

> tror du at de stopper alle der kører for stærkt ?
> jeg blev filmet 2 gange,i forrige søndag (en lille skod by (kyse)) kørte
59

> og igen i dianalund kørte ca 65km/t

I Dianalund holder fotovognene ofte ved lige ved skolen, gerne om
eftermiddagen når ungerne får fri fra skolen.
En mere velanbragt fotovognsholdeplads kan jeg ikke forestille mig.

Hvor stod den i søndags?

Mvh.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-06-04 07:05

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> I Dianalund holder fotovognene ofte ved lige ved skolen, gerne om
> eftermiddagen når ungerne får fri fra skolen.
> En mere velanbragt fotovognsholdeplads kan jeg ikke forestille mig.

og se hvis de holdte sig til sådanne placeringer (og her menes ikke kun
skoler) så tror jeg vi alle, selvom man selvfølgelig ærgrer sig hver gang
man skal til tegnebogen, vil synes det er helt i orden. Ja jeg kunne
ligefrem overtales til at gå ind for mere kontrol.

Men som det er nu er der ALT for mange "opstillinger" der giver
associationer til ordet pengemaskine

Peter

Fra : Uffe Ravn

Dato : 17-06-04 09:58

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev

> [...]
> ligefrem overtales til at gå ind for mere kontrol.
>
> Men som det er nu er der ALT for mange "opstillinger" der giver

Peter , du er svær at blive uenig med!

Mvh.

Fra : Henrik B.

Dato : 17-06-04 13:50

> Peter , du er svær at blive uenig med!

Subscribe!

M.v.h.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-06-04 17:21

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev

> Peter , du er svær at blive uenig med!

ærgeligt ærgeligt, så får vi ikke nogen "ophidset" diskusion ud af det

Peter