Junk i Mail
Fra : Thomas Heinesen

Dato : 15-06-04 22:50

Har prøvet at få hjælp til dette tidligere, men uden held, så jeg prøver
igen. I mit Mail-program er der ikke nogen måde at indikere når en mail
som er havnet i junk folderen, ikke er junk. Altså at lære Mail at
næste gang man modtager fra denne afsender, skal mailen ikke i junk, men
i alm in-box. Der må jo være en 'this is not junk' funktion. Hvor mon
den er?
Pft,
Thomas

Fra : Lasse Hassing

Dato : 15-06-04 22:59

Thomas Heinesen wrote:

> [...]
> næste gang man modtager fra denne afsender, skal mailen ikke i junk, men
> i alm in-box. Der må jo være en 'this is not junk' funktion. Hvor mon

Måske den knap der står "Not Junk"? :)

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 15-06-04 23:07

Lasse Hassing wrote:

> Måske den knap der står "Not Junk"? :)
Så sjovt!
Hvor er den?

Fra : Lasse Hassing

Dato : 15-06-04 23:16

Thomas Heinesen wrote:

> [...]
>>> Pft,

> Så sjovt!
> Hvor er den?

Øverst i den åbne mail:
http://junk.sinf.org/usenet/junkmail.jpg

Fra : Thomas

Dato : 16-06-04 21:32

Lasse Hassing <lazerh@gmx.net> wrote in message news:<40cf7505$0$277$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

> Øverst i den åbne mail:
> http://junk.sinf.org/usenet/junkmail.jpg
Min ser slet ikke ud som dit billede. Er ikke ved min egen computer
nu så kan ikke sende billede med. Der er i det øverste knap-panel et
junk-ikon, så man kan makere en mail og klikke på junk. Hvis man så
hi-lighter den pågældende mail - nu i junkmappen - ændrer ikonet sig
til 'not junk'. Men ikonet ændrer sig ikke for de mails den selv har
frasorteret til junk-mappen.
Eksperimenterer lidt videre - men hører gerne flere kloge indlæg.
Tak.
Thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-06-04 00:05

Thomas <heinesen@mail.dk> wrote:

> [...]
> hi-lighter den pågældende mail - nu i junkmappen - ændrer ikonet sig
> til 'not junk'. Men ikonet ændrer sig ikke for de mails den selv har

Det er jo ikke ikonet, der skal bruges. Det er i selve mailen, der skal
være en brun bjælke foroven, hvor der til højre skal være en knap med
"Not junk" eller "Ikke reklame" på dansk. Er der ikke sådan en brun
bjælke foroven, hvis du åbner en e-mail, der er markeret som junk?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas

Dato : 17-06-04 16:35

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote in message news:<1gfi2xu.145kxzz1ppcdf1N%henrik@muenster.dk>...

> [...]
> "Not junk" eller "Ikke reklame" på dansk. Er der ikke sådan en brun
> bjælke foroven, hvis du åbner en e-mail, der er markeret som junk?

Nej der er nemlig ikke. Og jeg kan jo se den slet ikke ligner det
billede som Lasse sendte med. Forstår det faktisk ikke. Går ud fra
at Mail opdateres automatisk via Software Update...

Fra : Lasse Hassing

Dato : 17-06-04 17:05

Thomas wrote:

> Nej der er nemlig ikke. Og jeg kan jo se den slet ikke ligner det
> billede som Lasse sendte med. Forstår det faktisk ikke. Går ud fra
> at Mail opdateres automatisk via Software Update...

Hvilken version af Mail har du?

Fra : Morten Lind

Dato : 17-06-04 22:25

Lasse Hassing <lazerh@gmx.net> wrote:

> Hvilken version af Mail har du?

Har du slået "øvelse" fra for tidligt?

Tjek indstillingerne og læs de tidligere indlæg om at junk skal være
brunt - Mail lærer meget ved at være på "øvelse" et halvt års tid

M.

Fra : Lasse Hassing

Dato : 18-06-04 01:57

Morten Lind wrote:

> Har du slået "øvelse" fra for tidligt?
>
> Tjek indstillingerne og læs de tidligere indlæg om at junk skal være
> brunt - Mail lærer meget ved at være på "øvelse" et halvt års tid
>
> M.

Jeg går ud fra at det ikke var et svar til mig? :)

Men er du sikker på at det gør nogen forskel om man slår "øvelse" fra
for tidligt?
Jeg slog det fra under en time efter at have sat Mail op og har ikke
haft nogle problemer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-06-04 21:31

> [...]

> for tidligt?
> Jeg slog det fra under en time efter at have sat Mail op og har ikke

Jeg har også hørt, at den stadig øver sig, selv om man har slået øvelse
fra. Forskellen er bare, at den selv lægger e-mailene over i
reklame-mappen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-06-04 03:59

> Jeg har også hørt, at den stadig øver sig, selv om man har slået øvelse
> fra. Forskellen er bare, at den selv lægger e-mailene over i
> reklame-mappen.

Sådan har jeg også forstået det. Netop derfor er det vigtigt at
'af-markere' breve, som fejlagtigt bliver markeret som reklame, så den
ikke tillærer sig nogle unoder.

Når jeg markerer et brev i Ind-bakken som reklame (ved at klikke på
'affaldsposen' i knappanelet), så bliver brevet både markere og flyttet
til reklame-mappen.

Når jeg af-markerer et brev i reklamemappen (igen ved at klikke på
'affaldposen', nu med teksten 'Ikke reklame'), så bliver brevet
af-markeret, men det bliver ikke automatisk flyttet tilbage til
Ind-bakken. Det må jeg selv gøre. Eller til en anden mappe, hvor det nu
hører hjemme.

Mail version 1.3.8 (Panther).

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thomas

Dato : 20-06-04 10:37

> [...]
> af-markeret, men det bliver ikke automatisk flyttet tilbage til
> Ind-bakken. Det må jeg selv gøre. Eller til en anden mappe, hvor det nu

Men det kan jeg fx ikke. Nu har jeg gjort som gruppen har belært mig
om og slået træning til. Så er der ikke længere nogen mappe der
hedder Junk, men alt hvad Mail mistænker er Junk bliver malet brunt.
Jeg går ud fra at jeg så skal bekræfte de mails som er junk, ved at
markere dem og trykke på Junk-ikonet i toppen. Det giver følger to
spørgsmål.
De mails jeg bekræfter er junk flytter sig ikke. Dvs jeg skal selv
trække dem til Trash (der er jo ikke nogen Junk-mappe).
Når en mail er malet brun i in-boxen som ikke er Junk, ved jeg ikke
hvad jeg skal gøre. Når jeg markere den har jeg ikke mulighed for at
klikke 'Not Junk' for ikonet er kun et Junk-ikon. Jeg kan naturligvis
bare lade mailen være i in-boxen, men det er utrygt at den stadig er
farvet brun. Jeg mener har Mail så overhovedet lært noget.
Det er ihvert fald tydeligt at den min Mail ikke fungerer som I andre
beskriver jeres. Ved stadig ikke helt hvad jeg gør galt, men
fortsætter kanpen.

Thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 20-06-04 21:39

> [...]

> Jeg går ud fra at jeg så skal bekræfte de mails som er junk, ved at
> markere dem og trykke på Junk-ikonet i toppen.

Nej, du skal ikke! Når brevet allerede er markeret som reklame, så skal
du ikke markere det igen. Men du må gerne slette det.

> Det giver følger to
> spørgsmål.
> De mails jeg bekræfter er junk flytter sig ikke. Dvs jeg skal selv
> trække dem til Trash (der er jo ikke nogen Junk-mappe).

Når du har sat den til træning, ja.

> Når en mail er malet brun i in-boxen som ikke er Junk, ved jeg ikke
> hvad jeg skal gøre. Når jeg markere den har jeg ikke mulighed for at
> klikke 'Not Junk' for ikonet er kun et Junk-ikon.

Den mulighed skal du have. I oversigten over indholdet i Ind-bakken har
du øverst i knappanelet et symbol for en affaldspose, men nu med teksten
"Ikke reklame". (Hvis ikke, så klik på den aflange knap i titellinien.)
Alternativt hvis du har selve brevet åbnet, så er der brun linie med
teksten "Mail tror, at denne besked er reklamepost." og en knap med
teksten "Ikke reklame", som du kan klikke på.

> Jeg kan naturligvis
> bare lade mailen være i in-boxen, men det er utrygt at den stadig er
> farvet brun. Jeg mener har Mail så overhovedet lært noget.

Det er vigtigt at få af-markeret de falske positive, så mail ikke får
unoder.

> Det er ihvert fald tydeligt at den min Mail ikke fungerer som I andre
> beskriver jeres. Ved stadig ikke helt hvad jeg gør galt, men
> fortsætter kanpen.

Jeg tror, at vores mail fungerer ens. Jeg tror bare, vi taler forbi
hinanden.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-06-04 22:01

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Nej, du skal ikke! Når brevet allerede er markeret som reklame, så skal
> du ikke markere det igen. Men du må gerne slette det.

Ja, man må endelig ikke klikke på reklame-ikonet. Så fjerner man
markeringen, så mailen ikke længere opfattes som reklame.

> Når du har sat den til træning, ja.

Men der er jo ikke så meget grund til at sætte den til træning. Den
træner jo alligevel. Den eneste fordel er, at man lettere kan se, hvis
en god e-mail ved en fejl er markeret som reklame. Endelig er det jo
meget bøvlet at slette e-mail ved at trække dem til Papirkurv. Det er
meget lettere at klikke på forbudstegnet øverst til venstre i Mail eller
blot at trykke på slettetasten, når e-mailen er markeret.

> [...]
> teksten "Mail tror, at denne besked er reklamepost." og en knap med
> teksten "Ikke reklame", som du kan klikke på.

Sjovt nok ændrer mit ikon sig aldrig. Det er altid en affaldspose med
nogle breve. Så der er måske også noget galt med mit program. Ikonet
virker nu fint som on/off-knap til at sætte reklameflaget af eller på.

Når en e-mail er brun, og der er en lille affaldpose ud for den til
venstre i listen, så opfatter Mail den som reklame, og Mail har lært
noget af det, uanset i hvilken boks den e-mail ligger. Du kan bare
slette den. Hvis du vil angive, at det ikke er en reklame, så tryk bare
på Junk-ikonet. Hos mig ændrer det sig aldrig, men det slår fint
reklame-flaget fra alligevel.

> Det er vigtigt at få af-markeret de falske positive, så mail ikke får
> unoder.

> Jeg tror, at vores mail fungerer ens. Jeg tror bare, vi taler forbi
> hinanden.

Jeg bliver også tiltagende forvirret af denne tråd. Enten er der noget
helt galt, eller også leger vi "Goddag, mand", "Økseskaft".
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 21-06-04 19:23

> Jeg bliver også tiltagende forvirret af denne tråd. Enten er der noget
> helt galt, eller også leger vi "Goddag, mand", "Økseskaft".

Takker for udholdenheden. Noget er måske gået lidt i rundgang, men der
kommer nu hele tiden nye ting frem jeg kan bruge. Fx det med den lille
skraldepose ud for hver enkelt mail, den kommer kun hvis man har slået
flags til. Så det har jeg nu og har lidt nemmere ved at overskue det.
Begynder forfra i en ny tråd hvis jeg stadig ikke kan finde ud af det.
Igen, tak.
Thomas

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 22-06-04 00:02

> Sjovt nok ændrer mit ikon sig aldrig. Det er altid en affaldspose med
> nogle breve. Så der er måske også noget galt med mit program. Ikonet
> virker nu fint som on/off-knap til at sætte reklameflaget af eller på.

Mit ikon ændrer sig nu heller ikke. Det er kun teksten under ikonet som
ændrer sig afhængigt af, om jeg står på et reklame-brev eller ej.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-06-04 09:01

> Mit ikon ændrer sig nu heller ikke. Det er kun teksten under ikonet som
> ændrer sig afhængigt af, om jeg står på et reklame-brev eller ej.

Nåååh! Det er fordi, jeg har slået teksten fra, for at få plads til en
linie tekst mere nede i e-mailen. Jeg kan ikke lide, at alle de der
menulinier etc. foroven fylder så meget. Jeg kan huske, når man gik
rundt i toget for nogle år siden, og folk sad med deres bærbare pc'er,
der dengang havde ret små skærme. Når folk så skrev i MS Word, så var
der mere menu og ikon, end der var plads til egentlig tekst på skærmen.
Det så helt åndet ud, at menulinierne fyldte 2/3 af skærmen. Så jeg
prøver altid at få menulinier til at fylde så lidt som muligt. Men det
glæder mig da, at der er en naturlig forklaring, så der ikke er noget
galt.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-06-04 17:20

Thomas Heinesen <thohei@yahoo.com> wrote:

> [...]
> næste gang man modtager fra denne afsender, skal mailen ikke i junk, men
> i alm in-box. Der må jo være en 'this is not junk' funktion. Hvor mon

Den er der kun hvis du modtager en mail, som Mail tror er junk.

Så er mailen farvet brunt som lort og så er det meningen at du tjekker
om det er korrekt at det er junk og hvis ikke klikker du på Not Junk.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thomas Heinesen

Dato : 17-06-04 23:04

Jesper Haaber Gylling wrote:

> Den er der kun hvis du modtager en mail, som Mail tror er junk.
>
> Så er mailen farvet brunt som lort og så er det meningen at du tjekker
> om det er korrekt at det er junk og hvis ikke klikker du på Not Junk.

Ok, jeg tror jeg forstår. Jeg skal tilbage til training og når jeg er
der har jeg mulighed for at vælge 'not junk' hvis det er det jeg vil.
Men mærkeligt at man ikke efterfølgende har mulighed for at fortælle
Mail hvis den fejlagtigt har placeret en mail i junk-folderen. Men
altså hvad kan man også forlange....
Min version er 1.3.8 (v618), men jeg går ud fra at den automatisk vil
poppe op i system update? Har svært ved at finde programmet på
versiontracker eller macupdate fordi der er så mange ting der hedder
noget med mail og ikke noget der bare hedder mail, så vidt jeg kan se.
Thomas

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-06-04 06:41

Thomas Heinesen <thohei@yahoo.com> wrote:

> Ok, jeg tror jeg forstår. Jeg skal tilbage til training og når jeg er
> der har jeg mulighed for at vælge 'not junk' hvis det er det jeg vil.

Nej.

> Men mærkeligt at man ikke efterfølgende har mulighed for at fortælle
> Mail hvis den fejlagtigt har placeret en mail i junk-folderen. Men
> altså hvad kan man også forlange....

Det er fordi du ikke bruger programmet korrekt. Min Mail står til
Automatic og jeg kan sagtens markere en e-mail, som fejlagtigt er røget
i Junk som Not Junk.

> [...]
> versiontracker eller macupdate fordi der er så mange ting der hedder
> noget med mail og ikke noget der bare hedder mail, så vidt jeg kan se.

Jeg bruger samme version som dig. Kører du med dansk eller engelsk OS ?

Du burde ved samme lejlighed måske kaste et blik på new readeren
MacSOUP, som er markant bedre end den du benytter nu.

http://www.gylling.net/macsoup/

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Jonas Voss

Dato : 18-06-04 09:20

In dk.edb.mac, jesper@xxxxxxxxxgylling.net wrote:

> Du burde ved samme lejlighed måske kaste et blik på new readeren
> MacSOUP, som er markant bedre end den du benytter nu.

Eller måske blot overveje at opgradere Thunderbird. Den er pt. i en 0.7
version

<http://mozilla.org/products/thunderbird/>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: 50% of the manual is in .pdf readme files

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-06-04 09:39

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Eller måske blot overveje at opgradere Thunderbird. Den er pt. i en 0.7
> version
>
> <http://mozilla.org/products/thunderbird/>

hov hov

MacSOUP er fin.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Thomas

Dato : 18-06-04 17:51

> Nej.

> Det er fordi du ikke bruger programmet korrekt. Min Mail står til
> Automatic og jeg kan sagtens markere en e-mail, som fejlagtigt er røget
> i Junk som Not Junk.
Det kan du sagtens sige, men hvordan forkert?

> [...]
>
> Du burde ved samme lejlighed måske kaste et blik på new readeren
> MacSOUP, som er markant bedre end den du benytter nu.
Er lidt træt af det enorme antal threads som ender i en lovprisning af
MacSoup. Og selv det fantastiske program ville næppe hjælpe mig med
at finde ud af junk'en i Mail???!
Thomas