Hvad mon det koster på en honda CB 500?
Fra : Leif Jensen

Dato : 15-06-04 22:32

Hej!

Har en CB 500, anno '97, som har kørt små 33.000 km.

Jeg har observeret at der siver forgaffel olie ud ved den venstre forgaffel.
Det må jo være en utæt pakning. Hvordan ligger det med reparation af det? Er
det besværligt og dyrt? Ville egentlig gerne prøve selv, men er lidt en n00b
til rep. af MC, og har ikke prøvet netop dette før.

Kan det i øvrigt passe at holdbarheden på disse pakninger er denne tid/disse
km? Der er ikke blevet kørt på baghjul eller noget.

Hvad vil sådan en reparation koste ved en forhandler? - og kan han ikke
ligeså godt skifte begge pakninger med det samme?

Håber på erfaringer fra jer og svar

På forhånd tak

Michael

Fra : MKS - 74

Dato : 15-06-04 22:34

On Tue, 15 Jun 2004 23:32:03 +0200, "Leif Jensen"
<leif@glue-jensen.dk> wrote:

>Jeg har observeret at der siver forgaffel olie ud ved den venstre forgaffel.
>Det må jo være en utæt pakning. Hvordan ligger det med reparation af det? Er
>det besværligt og dyrt?

Besværligt - nøh egentligt ikke, men nok ikke lige den 1. opgave man
som noob skal give sig ud i, dyrt næh ikke i materialer , vel ca 200
kr samlet - men det tager lidt tid, på et værksted kan du nok regne
med ca 1000-1500 kr eller et timeforbrug på 2-3 for begge ben., alle
med moderat skrueerfaring (og en Haynes) kan dog godt udføre
operationen, sværhedsgrad 2-3 på en skala fra 1-5, enkelte ting kan
drille og en forståelse af opbygning og funktion er en stor hjælp

>Kan det i øvrigt passe at holdbarheden på disse pakninger er denne tid/disse
>km? Der er ikke blevet kørt på baghjul eller noget.

Ja det kan det sagtens.

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : brobaek

Dato : 15-06-04 22:43

Hej Leif,
det er såmænd meget normalt. Der ligger en pakning inden i forgaflen
(forgaffel-pakning), som sørger for der ikke ryger olie ud, når forgaflen
glider op og ned. Men pakningen slides jo op med tiden...

Med rette (!) værktøj og en Haynes manual kan du formentlig selv klare det -
du vil spare mange penge, hvis du lærer at lave de elemtære ting selv (fx
lille service) hen ad vejen. Men jeg tror ikke, det vil tage en fagmand mere
end 2 timer for begge gafler (hæng mig ikke op på det - jeg brugte ca. 4
timer 1. gang med mine amatør-kvalifikationer).

Selve pakningen er ikke dyr (et par hundrede kroner for begge). Du bør
skifte forgaffel-olie når du er igang (og, selvfølgelig begge pakninger).
Hvis du syntes forgaflen er for blød, kan du samtidig overveje et skift til
progressive (hårdere) fjedre (ca. 800 kr.) - men dette er langt fra
nødvendigt.

Det eneste, som kan gøre operationen lidt dyr er, hvis der på det ene
forgaffel er en ujævnhed (fx efter stenslag) - så vil en ny pakning hurtigt
blive ødelagt. Men det er ikke så ofte tilfældet, og kan for det meste
slibes forsigtigt væk, så du behøver nok ikke være nervøs.

Mvh
Martin - jeg gjorde det selv for 3 uger siden uden problemer - for 3/4 år
siden havde jeg aldrig før rørt en mc... Så bare klø på

PS. Med "rette (!) værktøj" mener jeg det værktøj, som fx Haynes anbefaler.
Dvs. du skal formentlig investere i 1-2 momentnøgler samt lidt alment
værktøj, hvis du ikke har dette i forvejen. Men, 2-3 små service og lidt
andre småting klaret selv og pengene er igen i lommen

Fra : brobaek

Dato : 15-06-04 22:45

brobaek wrote:
[SNIP]
> Leif Jensen wrote:
>[SNIP]

Sorry, fik svaret over det citerede istedet for under det citerede...

/Martin - som nødig vil hagles ned med usenet-link

Fra : Armand

Dato : 16-06-04 16:23

brobaek <martinnews@browi.dk> skrev i en
> brobaek wrote:
> [SNIP]
>
> Sorry, fik svaret over det citerede istedet for under det citerede...
>
> /Martin - som nødig vil hagles ned med usenet-link

Hæ!
)

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 16-06-04 15:30

"Leif Jensen" <leif@glue-jensen.dk> wrote in message
> Håber på erfaringer fra jer og svar

1410,- iflg. http://www.soborgmc.dk/Forgaffel.htm

vh
Torben

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 16-06-04 17:21

> "Leif Jensen" <leif@glue-jensen.dk> wrote in message
>
> 1410,- iflg. http://www.soborgmc.dk/Forgaffel.htm
>
> vh
> Torben

det er da vist i øvrigt en debut for mc forhandlere vi her overværer ?

at de skilter med deres priser på nettet er i mine øjne et fremskridt

Hvis du selv har mod på at skifte dem og du er i nærheden af valby kan jeg
henvise til kantana mc som jo dels har skruekursus i den kommende weekend
men også har skrueaftener hver 2 og 4. torsdag i måneden vi har ihvertfald
værktøjet som skal bruges.

Jens
rf900
www.kantanamc.dk

Fra : Lange

Dato : 16-06-04 15:37

Leif Jensen wrote:

> Kan det i øvrigt passe at holdbarheden på disse pakninger er denne tid/disse
> km? Der er ikke blevet kørt på baghjul eller noget.

Ja da. CB500'eren kører jo ligesom næsten alle andre mc'er med 'nøgne'
gaffelben. Et enkelt lille stenslag i disse og chromen bobler op og river
pakdåsen.

Lange

Fra : anders majland

Dato : 16-06-04 19:41

> Ja da. CB500'eren kører jo ligesom næsten alle andre mc'er med 'nøgne'
> gaffelben. Et enkelt lille stenslag i disse og chromen bobler op og
> river pakdåsen.

Og jeg kan kun anbefale at sætte nogle gummidimser eller andre
gaffelbeskyttere på når man nu alligevel har det skilt ad... En CB500 er
en vel ikke så meget porno at den smule snusfornuft ødelægger udseendet

På min aprilia "lappede" jeg stenslag i forgaflen med en sekundlim (med
slibning både før og efter) og det holdt da et par år. Jeg fik vist også
lappet stenslagene inden pakningerne gik til. Den var begyndt at svede
en anelse fra den ene, men det er ikke blevet værre siden foråret 2002,
og den har de kørt en ~25000km siden

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Armand

Dato : 16-06-04 16:25

Leif Jensen <leif@glue-jensen.dk> skrev i en

> [...]
> Hvordan ligger det med reparation af det? Er det besværligt og dyrt?
> Ville egentlig gerne prøve selv, men er lidt en n00b til rep. af MC, og

Hvor i landet ???

--
Armand.

Fra : Leif Jensen

Dato : 17-06-04 22:25

Hej!

Tak for de mange svar!
Er der nogen der ved noget om nogle klubber eller noget lign. som har sådan
et skruekursus i nærheden af Århus eller omegn?

> Hvor i landet ???

Århus

Mvh
Michael