Andet multimedie
bentjuul 3670
LCD skærm til billedbehandling
Fra : enrico

Dato : 15-06-04 17:32

Er der et sted, man kan se oversigt over LCD skærme, der er gode nok
til billedbehandling til PC (ikke MAC)

Jeg synes, de stiger drastisk i pris fra 20", men 19" kan måske også
gøre det.

-enrico

Fra : Steen Wrem

Dato : 15-06-04 22:08

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der et sted, man kan se oversigt over LCD skærme, der er gode nok
> til billedbehandling til PC (ikke MAC)

I fotograf kredse siger man at der kun er én LCD skærm som er god nok. Det
er Mac's nye fladskærme. Findes i 20" og 24". -Kan naturligvis også bruges
til PC!

vh
Fotograf SteenW

Fra : Mythos

Dato : 15-06-04 22:17

"Steen Wrem" <steen.wrem@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er Mac's nye fladskærme. Findes i 20" og 24". -Kan naturligvis også bruges

Hvad er det der gør at de fleste fladskærme ikke er gode til
billedbehandling ?

Kim Larsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-04 23:46

Steen Wrem skrev:

> I fotograf kredse siger man at der kun er én LCD skærm som er
> god nok. Det er Mac's nye fladskærme. Findes i 20" og 24".

Den vil jeg godt have lov til at argumentere imod med forlov? :)
Paneltypen i Apples skærme er IPS (eller muligvis S-IPS) og du
kan altså sagtens få TFT-skærme fra andre producenter med samme
paneltype i dag. Det skal dog siges, at Apples skærme er ret
billige, hvis man tager kvaliteten i betragtning.

Min søster har en 23" Apple Studio Display, som jeg har målt på
med min Monitor Spyder og den har stort set samme egenskaber som
min egen Viewsonic VP201s, som også har IPS-panel.
Deres farveskala er stort set lige stor. Farveskalaen på hendes
Apple-skærm går længere ind i det magenta, blå og grønne område
end min gør, men min går så til gengæld længere ind i det grønne,
gule og røde område. Det er tydeligt at se, hvis man sammenligner
de to profiler i en fremviser, som kan vise profiler i 3D.

> -Kan naturligvis også bruges til PC!

Apples fladskærme kører med ADC og PC'en kører med DVI og det
kræver derfor en adapter, hvis man vil koble en Apple-fladskærm
til et grafikkort med DVI-stik. Sidder man med et grafikkort fra
Matrox, kan det ikke lade sig gøre at koble en Apple-fladskærm
på (jeg har undersøgt det, inden jeg købte fladskærm).

I øvrigt ville jeg vente til sidst på året, eller starten af
næste år, hvis jeg i dag overvejede at købe fladskærm. Der kommer
nye typer fladskærme på markedet sidst på året, som sikkert vil
få de nuværende topskærme til at falde drastisk i pris. Se f.eks.:
<http://www.creativepro.com/story/news/21393.html>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-06-04 23:48

Steen Wrem skrev:

> [...]

min egen Viewsonic VP201s, som også har IPS-panel.
Deres farveskala er stort set lige stor. Farveskalaen på hendes
Apple-skærm går længere ind i det magenta, blå og lidt af det
grønne område end min gør, men min går så til gengæld længere
ind i det gule og røde område. Det er tydeligt at se, hvis man

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 16-06-04 09:03

On Tue, 15 Jun 2004 23:07:35 +0200, "Steen Wrem" <steen.wrem@mail.dk>
wrote:

>I fotograf kredse siger man at der kun er én LCD skærm som er god nok. Det
>er Mac's nye fladskærme. Findes i 20" og 24". -Kan naturligvis også bruges
>til PC!

Apple fremstiller jo ikke LCD-paneler selv, så mon ikke der er andre
"fabrikanter" som også kan levere kvalitetsskærme i samme klasse. Så
vidt jeg ved bruger bl.a. Sony samme paneler som Apple.

KS

Fra : enrico

Dato : 16-06-04 15:04

Tak for de gode svar. Jeg vil så vente til efteråret.

-enrico