Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Grafikkort med TV-OUT - hvilket ?
Fra : Jorgen [2400]

Dato : 15-06-04 16:10

Hej,

jeg overvejer at bygge en lille shuttle pc, og skal bl.a. bruge et lille
billigt grafikkort med god tv-out funktion. Specielt vil jeg helst kunne
nøjes med mit TV som eneste skærm.

Shuttlen er primært beregnet til musik, dvd og video

Nogen anbefalinger ? Dårlige/gode..

- jørgen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-06-04 16:46

"Jorgen [2400]" <popdreng_væk@popfyr.dk_> crashed Echelon writing

> [...]
> nøjes med mit TV som eneste skærm.
>
> Shuttlen er primært beregnet til musik, dvd og video

VIA Mini/Nano-ITX boards, alting samlet på boardet, tilføj selv diske og
ram, de større modeller har endda MPEG-2 accelrator (DVD) så CPU ikke
behøver at lave al arbejdet.

Desuden så bruger VIA CPU'erne ikke megen strøm, hvilket dog så også heller
ikke gør dem til de mest hurtigste, sammenlignet med andre nyere CPU'er.

http://www.viaembedded.com/product/index.jsp

--
Bjarke Andersen

Fra : Jorgen [2400]

Dato : 15-06-04 20:32

Jeg har slet ikke kigget på disse modeller... så vidt jeg kan se er der CPU
på boardet.... hvor kraftig er sådan en sjover ?!?!?!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-06-04 20:41

> Jeg har slet ikke kigget på disse modeller... så vidt jeg kan se er
> der CPU på boardet.... hvor kraftig er sådan en sjover ?!?!?!

Kraftig nok til afspilning af musik, DVD og komprimeret video (Xvid, DivX
osv). Men du skal ikke regne med kørsel af nyeste spil på dem.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 15-06-04 17:26

"Jorgen [2400]" <popdreng_væk@popfyr.dk_> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> jeg overvejer at bygge en lille shuttle pc, og skal bl.a. bruge et lille
> billigt grafikkort med god tv-out funktion. Specielt vil jeg helst kunne
> nøjes med mit TV som eneste skærm.

Jeg har selv kig på Shuttle's små æsker, og på enkelte af dem er der
indbygget GeforceMX440 med tv-ud. Hvor god kvalitet de leverer ved jeg ikke.

Kim

Fra : Jorgen [2400]

Dato : 15-06-04 20:33

Enig... der er også TV-out på MSI shuttles, specielt er 160 (165?) modellen
cool... men jeg vil alligevel gerne bygge min egen med et Antex Arie
kabinet.

Fra : Jorgen [2400]

Dato : 15-06-04 18:43

Og ved at skimme tidligere indlæg kan jeg se, at specielt Radeon 8500 og
opefter er anbefalet... (har selv et Sapphire 9600 Radeon Pro, som har okay
tv udgang, men stadigvæk er sløret/uklar)

Men alligevel, nogen der kender nogle specifikke gode kort ?

-jørgen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-06-04 23:40

Jorgen [2400] wrote:
:: Hej,
::
[...]

Så vidt jeg ved et G4MX ret dårlige mht. tv-out (tv-out integreret i
nvidia chip).

Conexant (CX) tv-out chip samt den ældre Brooktree (BT) tv-out chip
skulle give meget god tv-out.

Nogle Philips (SAA7102/7108 men ikke 7104) skulle vist også kunne give
god tv-out.

De ovenstående i forbindelse med montering på nvidia kort og med TVTool
som det styrende stykke software.

Jeg har et gammelt Geforce2 med en BT869 og det ser _meget_ godt ud
(skarpt) på et Philips 100Hz (4:3) tv. Mit Radeon 9800 Pro er ret
udtydeligt sammenlignet med det.

mvh Bernhard

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 17-06-04 11:17

Hej,

lyder interessant.. Specielt, at BT869 chippen er bedre en Radeon'en.. Dog
kunne jeg ikke søge på BT869 inde på edbpriser.. Har den et andet navn ??

- jorgen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-06-04 17:53

Jørgen Andersen wrote:
:: Hej,
::
[...]

Desværre kan du ikke søge på BT869. Du er nød til at stå med kortet i
hånden og se hvad tv-out chippen hedder. Du får nok ikke butikkerne til
at gøre det for dig i tilfælde af at du bare emailer/telefonerer til dem
eftersom det kræver at man pakker kortet ud (og hvem vil købe en åbnet
pakke .

Jeg var blot så heldig at mit geforce2gts havde en BT869 chip på
(Conexant 25871/73 ville også være helt fint (lidt bedre faktisk)).

Det er dog vist også snakken om at Philips SAA7102/8 skulle kunne levere
et rimelig ok tv-out ved brug af TV-Tool.

Personligt synes jeg at ATI's tv-out er acceptabel men stadig lidt for
blød.

mvh Bernhard

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 17-06-04 18:54

Spøjst at der kan være så meget forskel på tv-out kvalitet på kortene..
teknisk set er de fleste jo relative ens, de kører på samme type GPU
(Radeon, GeForce etc)

Hvad hedder din model - helt præcist.. Der er ikke nogen "GEFORCE" under 500
på edb priser.. hvorimod jeg kan få et ATI Radeon 9200 for en små 400 kr .

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 17-06-04 19:24

"Jørgen Andersen" <jsjs@jsjsjs.com> crashed Echelon writing

> Spøjst at der kan være så meget forskel på tv-out kvalitet på kortene..
> teknisk set er de fleste jo relative ens, de kører på samme type GPU
> (Radeon, GeForce etc)

Afhænger af kvaliteten af komponenterne. Bare se på den gamle historie om
de tidlige Geforce/TNT kort og rent billede ved høje opløsninger. Her
skyldtes det kondensatorerne som var af meget ringe kvalitet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Bernhard Ege

Dato : 17-06-04 21:59

Jørgen Andersen wrote:
:: Spøjst at der kan være så meget forskel på tv-out kvalitet på
:: kortene.. teknisk set er de fleste jo relative ens, de kører på
:: samme type GPU (Radeon, GeForce etc)

Jeg mener at tv-out funktionaliteten er integreret i Radeon GPU'en lige
som Geforce4MX og har tv-out integreret. ATI er bare bedre til det end
nVidia. Men de er begge dårligere end dedikerede tv-out chips såsom
Brooktree (som er blevet opkøbt af Conexant). Princippet i tv-out er
enkelt nok, men nogen (ATI/nVidia) synes det ser bedre ud når billedet
bliver gjort utydeligt og derfor ikke flimrer så meget. Til at se ens
desktop på tv'et er udtydelighed ikke en ønsket kvalitet og til at se
film gør det ikke noget at filtreringen ikke er særlig hård da flimren
ikke ses i film alligevel.

:: Hvad hedder din model - helt præcist.. Der er ikke nogen "GEFORCE"
:: under 500 på edb priser.. hvorimod jeg kan få et ATI Radeon 9200 for
:: en små 400 kr . http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=63488

Jeg ander ikke hvad mit kort hedder ud over Geforce 2 GTS 32MB. Så vidt
jeg ved sige hardware id at det er et nvidia kort lavet af nvidia. Det
er købt brugt...

Som jeg skrev før så hjælper det ikke meget at vide hvad mit kort hedder
for du skal selv læse hvad tv-out chippen hedder. Kortene får skiftet
tv-out chip alt afhængig af hvilken der er billigst det pågældende
tidpunkt (Philips tv-out er på de fleste nVidia kort).

Du kan finde en database over ældre nVidia kort på tvtools hjemmeside:

http://come.to/tvout

Den bliver vist ikke holdt opdateret mere. Hvorfor ved jeg ikke, men jeg
gætter på at den blev for stor og for forvirrende.

Det skal også lige siges at skarpheden af tv-out er noget afhængig af
fjernsynet. På mit 28" Philips 100Hz 4:3 står mit tv-out noget bedre end
på min kammerats 32" Philips 16:9 100Hz. Man kan dog godt se at mit
tv-out er bedre end hans (Radeon 9700 eller 9800 Pro, kan ikke lige
huske).

Jeg var bare heldig at jeg købte et kort med en god tv-out løsning.

mvh Bernhard